Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 08:57

Mijn oudste trekpaard heeft geen staart, door de enorme hoeveelheid vliegen krijgt ze in de zomer een vliegendeken op.
Nu twijfel ik of het slim is om deze met deze temperaturen op te laten? Paard is bruin, deken is wit van kleur, dus ik ga er van uit dat het minder warm is door de kleur (deken is niet uv-werend voor zover ik weet.) Maar met het deken op heeft ze mss minder profijt van een eventueel windje die passeert?

Wat is wijsheid?

Skippy01

Re: Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:04

Ik laat hem op. Paard heeft wél een staart, maar schuurt haar staart stuk óf gaat rennen van de vliegen. Rennen lijkt me met dit weer helemaal niet bevorderlijk, dus deken blijft op.
Wél spuit ik haar s middags helemaal af, mét deken en al.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:07

Mijn paard gaat nu van voor 6u 's morgens tot max 10u30 op de wei, dan zijn er sowieso minder insecten. Ik laat het deken dus af en gebruik enkel vliegenspray. Ik zorg er wel voor dat ze zo 'fris' mogelijk is, dus gisteren heb ik haar ook helemaal gewassen met tea-tree shampoo. Hoe minder zweetgeur en vuil er in de vacht zit hoe minder vliegen ze trekken (tenminste bij mijn paard is dat zo). Zeker met de tea-tree shampoo merk ik duidelijk een verschil.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:24

Op! Ik denk dat ze rustiger staan (en dus zich minder druk maken en dus koeler blijven) omdat ze minder geplaagd worden door de vliegen, plus de lichtere kleur van de deken ten opzichte van eigen vachtkleur trekt minder warmte aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:20

Ik laat alles dag en nacht op.Ook het masker.Nu spons ik ze wel een paar keer per dag af.

DaKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:07

Je hebt verschillende soorten vliegendekens. De een is veel lichter dan de ander, dus zou hier wel even naar kijken. Maar ik zou de deken op laten. Inderdaad staan ze rustiger i.p.v. dat ze continu die vliegen staan weg te jagen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:09

Ik heb ze ‘s nachts buiten, maar ook dan op.

Er zijn vliegendekens die gewoon koel blijven. Ik weet niet welke je hebt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:30

Ik heb een eczeemdeken op liggen. Vorig jaar commentaar gekregen van iemand, daarop deken eraf gehaald en stond pony te zweten en met deken niet... Wel een lichtere kleur en volgens mij UV werend. Ik ga wel af en toe voelen en soms spoel ik hem even de benen en tussen de benen af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:30

ik denk niet dat het een uv-werend deken is. De stof is vrij stevig (niet van die hele lichte flut-vliegendekentjes) maar wel gewoon met gaatjes erin uiteraard.
Ik ga hem idd oplaten, de wind is nu verwaarloosbaar en lichter kleur zal altijd beter zijn dan donkere vacht :)

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:37

Ik heb wel een vliegendeken op. Op verpakking stond dat die uv werend was, maar heb wel het idee dat het iets warmer is dan zonder. Ondanks de 'extra' warmte staat mijn paard wel rustiger met een deken. Met een deken stampt die hard naar vliegen en begint hij ook te schuren. Gevolg: meer bezweet paard en kapotte manen. Dan maar lekker een dekentje op :D

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:41

Ik vind het veel te warm worden onder zo'n deken, al helemaal met deze temperaturen. Ik zou er dus niet voor kiezen.

VeeVee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:53

Mijn paard zweette onder de deken, dus staat zonder. Wel kunnen ze schuilen in een grote loopstal tegen de insecten, en bij ons op stal zitten duidelijk veel minder vliegen en dazen dan op mijn vorige wei.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:56

Een van mijn paarden staat er nu ook onder, en waar hij normaal de hele dag chagrijnig in de schuilstal staat (want: vliegen), staat hij nu gewoon lekker buiten te eten (wel in de schaduw). Hij vindt de deken, en daarmee toch wel wat meer warmte lijkt me, dus minder erg dan al die vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:36

Hier een vliegendeken en koelingsdeken in 1! Werkt super en paard staat er duidelijk rustiger én niet bezweet bij!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:39

Ik laat ze 24/7 op.

3 Hebben zebra dekens en 1 een roze met vlekjes. Zijn wel wat zwaarder, maar net nog gekeken en ze zweten er echt niet onder. Ze kunnen wel voor schaduw kiezen, stal of onder een grote boom staan. Ik vond het ook nog wel meevallen bij ze.

Ook de zware drogen bij ons snel na bijv een regen buitje, dus ook als ze wel wat zweten.

Ik vind het erger dat ze in de vliegendeken periode niet lekker met elkaar kroelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 15:22

Ik ben rond 13 uur gaan checken en paard met deken voelde koeler aan dan paard zonder. Dus die blijft lekker op. Paard zonder sloopt constant haar dekens dus die moet het zonder doen :D

LoveZozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:27

_Dominique schreef:
Hier een vliegendeken en koelingsdeken in 1! Werkt super en paard staat er duidelijk rustiger én niet bezweet bij!

Zou ik misschien mogen weten welke dat is? :)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:35

Ik laat hem op. Deken is UV werend.
Ze was gister alleen wat nat op de schouders en borst omdat het daar strak zit.
Maar onder de deken was ze niet nat. En ze staat nu zelfs te stampen voor vliegen en dazen laat staan hoe ze doet zonder deken :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:59

Maar met of zonder vliegendekens zweten ze hetzelfde en drogen ook even snel op. Vliegendekens blijven nooit lang nat.

Als het regent, doe ik ze af omdat ik dat lekkerder voor ze vindt, maar dat kan alleen als het een hele tijd regent.

Pferdelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:14

Ik heb 'm af, ze heeft wel de mogelijkheid om te schuilen in een grote, koele schuilstal en vanavond ga ik haar weer afsponzen. Ik heb' m een keer als test opgehad met een temperatuur van 26-28 graden maar daar haalde ik haar druipend en schuimend onder vandaan (ondanks dat ie UV-werend is). De mijne is dus redelijk gevoelig voor de warmte, dus ik laat 'm af.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:18

Ik laat hem ook op, al moet ik wel zeggen dat ze overdag op stal staan met deze hitte.

Ik heb zo'n deken met een zilveren buitenkant, paard lijkt wel een alien daardoor, maar heb
wel het idee dat het wel wat warmte tegenhoudt ook.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:27

Mijn paard was drijfnat onder haar ( witte ) dunne vliegendeken. Vandaag zonder was ze rustig en droog.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:43

Mijn paarden staan allemaal te zweten onder dek en ik heb de Aussie Allrounder, Rambo protector en de Rambo flybuster.
Nu zonder dek en allemaal droog.Pakken ze toch een beetje wind.Maar ik heb dan ook geen zwarte paarden, de donkerste is gewoon bruin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:01

Ik heb maar 4 paarden op eigen plek staan en die zijn; 2x zwart, 1x bruin en 1x vos.

De bruine en vos zijn quarters en hebben echt veel dunner velletje dan de 2 zwarte, maar juist die zweten als eerste.

Maar goed, bij ons nog steeds lekker bij de bomen en ze zijn zelf zo stom om midden in de zon te gaan liggen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:03

superpony schreef:
Ik heb maar 4 paarden op eigen plek staan en die zijn; 2x zwart, 1x bruin en 1x vos.

De bruine en vos zijn quarters en hebben echt veel dunner velletje dan de 2 zwarte, maar juist die zweten als eerste.

Maar goed, bij ons nog steeds lekker bij de bomen en ze zijn zelf zo stom om midden in de zon te gaan liggen.

Mijn Quarter staat ook te zweten terwijl de rest gewoon droog is, 'grappig' dat dat bij jou ook zo is