Opbouwen wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Opbouwen wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 08:55

Mijn paard gaat half augustus van stal verhuizen en krijgt dan een weitje waar ze overdag zo'n 8 uur in komt te staan. Heerlijk voor haar, alleen ik vraag me af hoe ik het het beste kan aanpakken. Ze heeft al zeker zo'n 2,5 jaar niet op de wie gestaan (wel buiten, maar in een paddock). Ik moet op haar nieuwe stal nog even bespreken of ze dit met haar kunnen opbouwen (gaat mij niet lukken i.v.m. werk). Verder twijfel ik om een graasmasker om te doen. Het gras is niet erg hoog en ik denk wat minder suikerrijk dan in het voorjaar, maar toch.

Wat is jullie advies hierin, hoe snel opbouwen? Of dit jaar maar niet in de wei en dan volgend jaar mee in opbouw met de andere paarden?

Duhelo

Re: Opbouwen wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:10

Het gras bevat nu maar bitter weinig meer, zeker als het uitgeschoten is is het vooral hooi-gras.
Afhankelijk of ze alleen staat of samen en hoe je kan afspreken met de stal.
Als de stal wil binnen en buiten zetten zou ik beginnen met dag 1-3 een halfuurtje tot een uurtje buiten (krijgt ze onbeperkt hooi? indien niet bij voorkeur NA de hooibeurt).
daarna zou ik per 3 dagen opbouwen met een uurtje (1-3 = 1 uur, 4-5-6 = 2 u, 7-8-9=3u, ...) Eenmaal je over de 4 uur zit kan je prima direct naar 8.

Als dat geen optie is zou ik werken met strookbegrazing. Een klein stukje afzetten waar ze dan wel direct 8 uur opkomt (liefst met hooi erbij) en dan iedere dag een stukje opschuiven.
(dit zou ik ook doen als de weide groot is of als er giga veel gras staat, ook als je per uur opbouwt.)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 12:21

Dank voor je reactie. Kleiner stukje afzetten lukt niet echt. Gras is niet lang, weitje ook niet heel groot (ze staat alleen, wel tussen andere paarden of een stuk van ik denk 20x30 a 40 meter).

Ik zal overleggen naar de mogelijkheden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:33

oh, dat stukje is niks, heeft 1 paard met een weekje of misschien 2 wel kaal gegeten.
Ik zou het dan gewoon een weekje opbouwen en dan komt het wel goed. Bij voorkeur erop laten na het eten van een hooimaaltijd, dan hebben ze geen honger en gaan ze minder gaan bunkeren.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 13:38

Duhelo schreef:
oh, dat stukje is niks, heeft 1 paard met een weekje of misschien 2 wel kaal gegeten.
Ik zou het dan gewoon een weekje opbouwen en dan komt het wel goed. Bij voorkeur erop laten na het eten van een hooimaaltijd, dan hebben ze geen honger en gaan ze minder gaan bunkeren.

Ja, ik vind het moeilijk in te schatten hoe groot het echt is. Ze kan er net een beetje rennen zeg maar :D Ik dacht zelf ook aan een weekje opbouwen.

Ze gaat er inderdaad om na haar ochtendvoerbeurt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:52

niet teveel zorgen in maken dan, gras is nu zo droog dat het veredeld hooi geworden is ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:39

Heeft er nu al een ander paard opgelopen of niet?

Als het al afgegraast is door een voorganger zou ik er geen probleem van maken in combinatie met dit weer.

Het meeste gras is inderdaad al hooi.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 15:42

ClauH schreef:
Heeft er nu al een ander paard opgelopen of niet?

Als het al afgegraast is door een voorganger zou ik er geen probleem van maken in combinatie met dit weer.

Het meeste gras is inderdaad al hooi.

Dat moet ik tegen die tijd zien. Ze verhuist over 3 weken.