Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lina

Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 17:37

Hoi allemaal...

Ik zit met een lastige situatie.
Mijn jaarling (een tinker) staat op een opfok stal waar ze momenteel 24/7 op de wei staat in een kudde van ongeveer 10 andere jaarling merries.
Ze staat hier al sinds begin mei op.

Nu is het zo dat ze op deze weide geen schuilhok hebben. Ook is er geen schaduw aanwezig van bomen of dergelijke...

Als de weersomstandigheden normaal zijn lijkt mijn jaarling het daar prima naar haar zin te hebben zo.
Maar ik begon me natuurlijk wel wat zorgen te maken met de komende hitte van nu en de komende dagen dat ze bijna 40 graden voorspellen.
Ik ging net even bij haar langs en voor nu stelde ze het nog prima naar mijn idee. Niet overdreven aan het zweten ofzo.

Maar het idee dat mijn paard de komende dagen constant in de hete zon moet staan zonder schuilmogelijkheden daar voelde ik me toch niet zo fijn bij.
Ik sprak daarom vandaag de eigenaar van de stal er over aan of ze iets speciaal gingen doen bij de hitte die voorspelt is.
Ze vertelde me dat ze de paarden allemaal gingen buitenhouden en dat ze er wel beter tegen kunnen dan we denken etc.
Maar als ik mijn paard even binnen wou dat dat wel kon. Al had ik wel echt echt het gevoel dat ze mijn bezorgdheid nogal overdreven vond...

Mijn vraag is nu wat vinden jullie?
Ik ben altijd van mening geweest dat het beter is om met zulke absurde temperaturen paarden in de schaduw te zetten.
Het enige lastige is dat haar kudde dan wel gewoon op de wei blijft en zij dan alleen voor 2 dagen op stal gaat. En ik vraag me dan af of ik haar hier ook wel plezier met doe dan?

Dus wat zijn jullie ervaringen/bevindingen?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:50

Ik ga ieder jaar kijken, als het 30+ is, midden op de dag maar nog nooit meegemaakt dat het windstil is. Met een zuchtje wind houden ze het best uit. Wel haalde ik ze een uurtje of 2 van het land af en even in de schaduw.

Maargoed.. bokt zal wel vinden dat het niet kan ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:54

_Lina schreef:
Hoi allemaal...

Ik zit met een lastige situatie.
Mijn jaarling (een tinker) staat op een opfok stal waar ze momenteel 24/7 op de wei staat in een kudde van ongeveer 10 andere jaarling merries.
Ze staat hier al sinds begin mei op.

Nu is het zo dat ze op deze weide geen schuilhok hebben. Ook is er geen schaduw aanwezig van bomen of dergelijke...

Als de weersomstandigheden normaal zijn lijkt mijn jaarling het daar prima naar haar zin te hebben zo.
Maar ik begon me natuurlijk wel wat zorgen te maken met de komende hitte van nu en de komende dagen dat ze bijna 40 graden voorspellen.
Ik ging net even bij haar langs en voor nu stelde ze het nog prima naar mijn idee. Niet overdreven aan het zweten ofzo.

Maar het idee dat mijn paard de komende dagen constant in de hete zon moet staan zonder schuilmogelijkheden daar voelde ik me toch niet zo fijn bij.
Ik sprak daarom vandaag de eigenaar van de stal er over aan of ze iets speciaal gingen doen bij de hitte die voorspelt is.
Ze vertelde me dat ze de paarden allemaal gingen buitenhouden en dat ze er wel beter tegen kunnen dan we denken etc.
Maar als ik mijn paard even binnen wou dat dat wel kon. Al had ik wel echt echt het gevoel dat ze mijn bezorgdheid nogal overdreven vond...

Mijn vraag is nu wat vinden jullie?
Ik ben altijd van mening geweest dat het beter is om met zulke absurde temperaturen paarden in de schaduw te zetten.
Het enige lastige is dat haar kudde dan wel gewoon op de wei blijft en zij dan alleen voor 2 dagen op stal gaat. En ik vraag me dan af of ik haar hier ook wel plezier met doe dan?

Dus wat zijn jullie ervaringen/bevindingen?

Ik zou je paard overdag binnen in de stal houden. Onze paarden staan altijd buiten en hebben een inloop stal. Die stal maak ik met deze hitte elke ochtend goed nat van alle kanten en ook van binnen. Ze eten bijna niets, ze drinken veel en staan bijna de hele dag in de stal. Zelfs diegene die claustrofobisch is staat half in de stal. Het is hier zo bloed heet.
Dan kun je hem 's nachts buiten zetten. Hier gaan ze rond 21.00 uur naar de nachtwei en morgen rond 8.30 uur haal ik ze weer naar huis waar ze dus zelf de hele dag in de stal staan die veel koeler is als de wei.
Als ik ze 's avonds naar de wei breng, dan spurten ze gelijk in galop weg en gaan grazen in de SCHADUW. Dus ben verstandig en neem geen risico. Het kan echt heel veel kwaad.

Sclimpre

Re: Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:58

Met dit weer (+30°) haal ik de paarden ook overdag binnen. Anders staan ze toch maar de hele dag in de schuilstal en dan is het in de echte stallen toch comfortabeler (lees koeler).
Dus als je de kans hebt zou ik het aanbod van binnenzetten wel aannemen.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in Belgie wordt overmorgen de warmste dag sinds het begin van de waarnemingen verwacht.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 18:04

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!
Zoals in mijn post verteld, is er jammer genoeg geen schuilstal aanwezig dus daar kan ik ook niet veel aan veranderen...
Het ideale is idd om zo overdag binnen te hebben en snachts buiten.
Alleen is het voor mij niet echt haalbaar om 2x per dag naar de opfok toe te gaan om dit te doen. En de staleigenaar is volgens mij ook niet bereid om mijn paard buiten en binnen te zetten telkens. Want dan moet ze dit voor de andere +200 paarden die er staan ook doen...

De keuze is dus zeg maar ofwel volledig buiten laten ofwel vanaf morgenmiddag tot vrijdagavond op stal...

+Ik woon ook in België trouwens!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:07

hier staan de paarden ook hele dag buiten. maar wij hebben hier ook genoeg schaduw en ik woon in puntje van NL en 10 km van het wad af dus hier staat altijd wel wind en is nooit zo warm als ze voorspellen. Iemand anders in mijn dorp heeft gewoon 6 palen in grond geslagen en daar groot zeil over heen gespannen zodat ze wel schaduw hebben.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 18:10

Pandameisje schreef:
hier staan de paarden ook hele dag buiten. maar wij hebben hier ook genoeg schaduw en ik woon in puntje van NL en 10 km van het wad af dus hier staat altijd wel wind en is nooit zo warm als ze voorspellen. Iemand anders in mijn dorp heeft gewoon 6 palen in grond geslagen en daar groot zeil over heen gespannen zodat ze wel schaduw hebben.

In jou situatia kan het idd wel... Maar wat zou je in mijn situatie aanraden?
De weide is niet van mij, dus kan er ook niet echt een zeil gaan hangen of dergelijke. Moet een beetje werken met de middelen die me aangeboden worden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:10

Als je ze niet binnen kunt zetten en 's nachts buiten, dan zou ik gaan voor binnen met een maatje. Buiten kan echt niet zonder schaduw.
Het is maar eventjes. Wellicht kun je dan wel met ze aan de hand 's avonds naar buiten gaan.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:12

kan je ook niet in overleg een zeil plaatsen daar?

en anders idd binnen met die hitte of kijken of iemand anders op die stal jou paard in de avond naar buiten wil brengen en volgende ochtend binnen halen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:12

Voor mij is het onvoorstelbaar dat mensen hun dier - of dat nu een hond, konijn, paard of koe is - zonder schaduwplek laten staan met deze temperaturen.

Onze kudde kan overdag kiezen; in de zon op de weide of track/paddock, in de schaduw van bomen of in de (gróte) inloopstal. In de ochtend kunnen ze op de zonnige wei, rond het middaguur komen ze daar zelf af, eten nog wat hooi en blijven dan zeker tot eind van de middag in hun inloopstal. Een enkeling verkiest de schaduw van de bomen. Pas 's avonds komen ze weer tot leven en gaan hooi eten en scharrelen.

Ik zou dus in geval van een verblijf zonder beschutting een paard in de middaguren opstallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:14

Ik snap dat het lastig is. Maar dit zijn echt hele hoge temperaturen.
Ik heb ook mijn veearts de vorige x al om advies gevraagd. (Mijn merrie stond buiten bij de hengstenhouder om gedekt te worden in de soortgelijke situatie, geen schuilstal, geen beschutting)
Die vertelde dat paarden met die hoge temperaturen oververhit kunnen raken. Temperaturen rond de 40 kennen we in NL nauwelijks. Paarden kunnen best wat hebben maar dit is echt te hoog.
Bij de hengstenhouder wordt flink gesproeid en staat er overdag een sproeier aan waar ze verkoeling kunnen vinden. Maar mijn merrie heb ik dit weekeind al opgehaald nu de merrie na de 2e scan nog drachtig staat. Staat nu bij extreme hitte binnen en smorgens en savonds buiten. Dit wordt gedaan door de eigenaren van stal.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:17

Bij ons op stal staan ze ook buiten in de wei zonder schaduw. Maar ze gaan vroeg naar buiten en rond het middaguur weer naar binnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:22

Bij zo'n grote opfok is het wel lastig natuurlijk en ik snap goed dat de eigenaar niet wil dat al zijn klanten ineens palen in de grond gaan slaan met een zeil erop.

Als er wat wind staat en de dieren voldoende water hebben zullen ze het vast wel overleven. Maar ideaal is het niet natuurlijk.

Wat je kan doen voor volgend jaar is opzoek naar een opfok/pensionstal waar ze wel schuil mogelijkheden hebben. Voor nu anders toch maar binnen zetten.

Wij hebben hier de weidegang wat aangepast zodat mijn paard in de schaduw van de schuur kan staan.
Zijn water staat daar nu ook. Op stal is hier geen optie. het is een klein stalletje met een laag dak dus bloedheet nu.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:31

Ik heb dit dilemma vorige zomer en begin deze zomer ook gehad. Eigenaresse vond het eigenlijk ook onzin, maar met deze extreme temperaturen, zonder schaduw op de wei, wil ik mijn paard op het heetst van de dag (een mogelijkheid tot) in de schaduw hebben, punt. Ze heeft al een lichte, UV-werende deken op en ik haalde haar met 29-30 graden zeiknat en zwaar ademend van de wei.
Nu hebben ze godzijdank sinds vandaag overkappingen op de wei en kan ze dus zelf in de schaduw gaan staan, echt heel fijn. Als die er niet waren geweest, had ik mijn paard vandaag/woensdag/donderdag tussen 12 en 17 op stal gezet. Ook daar gaat ze zweten, maar dan staat ze in ieder geval niet in de volle zon.

Ik denk dat paarden beter/langer tegen de zon kunnen dan wij, maar ik denk ook dat we een zonnesteek/oververhitting bij paarden niet moeten onderschatten. Zeker als een paard donker van kleur is (zoals mijn Fries :Y) ) en blijkbaar niet goed tegen extreme hitte kan, ben ik van mening dat we daar als eigenaar bescherming moeten bieden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:40

Je hebt eigenlijk 2 slechte optie's. Alleen binnen kan ze zich opfokken en alsnog overhit raken. En zo koel zijn veel stallen ook niet. Maar op de wei zonder schaduw vind ik ook niks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:42

In ‚mijn‘ opfok was er wel genoeg schaduw op de wei, maar dan nog haalde hij ze boven een bepaalde temperatuur binnen en gooide ze er pas savonds weer uit. Voornamelijk ook vanwege de vliegende steekbeesten.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:48

Ladygiroc schreef:
Ik ga ieder jaar kijken, als het 30+ is, midden op de dag maar nog nooit meegemaakt dat het windstil is. Met een zuchtje wind houden ze het best uit. Wel haalde ik ze een uurtje of 2 van het land af en even in de schaduw.

Maargoed.. bokt zal wel vinden dat het niet kan ;)

Waarom zou iemand dat vinden? Ook al maak je een bubbelbad voor je paard, jouw paard, jouw keuze.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:55

Ik zet ze hier ook eigenlijk overdag binnen vanwege de vliegen. Rond een uur of 11 s ochtends staan ze bij het hek vol vliegen en willen ze dolgraag naar binnen. Nu staan ze weer buiten in volle zon maar lijken daar geen last van te hebben. Staat wel beetje windje

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:57

Je paard in haar eentje 2 dagen op stal zetten is geen optie. Zeker als ze niet zo gewend is op stal te staan, omdat ze al 3 maanden 24/7 buiten staat in haar kudde. Die gaat zich waarschijnlijk helemaal druk maken op stal, met alle mogelijke gevolgen van dien. Plus dat het op stal ook heet is. Wij hebben een ventilator, dan is het wel lekker verder.
Dus als de enige andere optie dan is om haar in de kudde te laten staan, dan zou dat toch mijn voorkeur hebben.

Ben jij de enige die zich zorgen maakt? Ken jij andere eigenaren? Anders zou je wel bijv met een groepje afspraken kunnen maken. 1 die een aantal paarden smiddags binnenhaalt en 1 die ze savonds weer buiten zet.
Andere optie is dat je bijv om 15u komt en haar dan binnen haalt en laat schuilen en er dan een paar uur bij blijft. Maar verder zou ik het ook niet weten. Als er 200+ paarden staan, dan denk ik dat de staleigenaar het heus in de gaten houdt. De andere 199 moeten het ten slotte ook overleven :+. Maar ideaal is anders ja.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:58

Ik zit met het zelfde.
Paarden vorige week naar een prachtige weide verplaats.
Met gras, speciaal voor paarden.
Ik maak me echt zorgen.
En heb de eigenaar gemeld van de weide dat ik ze toch weer op kom halen.
Ik wil ze niet onbeschut in de volle zon hebben.
Nu heeft die lieverd een hele grote parasol aan het hek gemonteerd bij de waterbakken.
Tis niet heul groot maar ze kunnen er onder.
En ze gaan er ook onder!
Beter wat dan niks.
Ik blijf controleren.
En anders laad ik ze gewoon weer in.
Thuis heb ik prachtige bomen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:00

Hier lekker een windje over het land zonder schaduw. Ze staan er prima en houden het prima uit. Worden wel vaker per dag gecontroleerd. Zien er fit uit, dus ik hou ze zolang het kan gewoon buiten.
Mijn stal is heerlijk koel maar nu na 1 of 2 dagen zulke temperaturen is die ook vies benauwd. Maakt dus weinig verschil.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:00

Mijn merrie stond ook buiten zonder schuilstal. Gelukkig stond ze aan zee en wel altijd wind waardoor het uit te houden was. Als het echt te warm was stonden ze in de sloot :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:01

Ik snap je situatie. Ik ken het. Mijn jonge paard stond destijds ook in een redelijk grote opfok. Veel land, mooie kuddes en vlakbij hun woning dus super. Maar met het warme weer was er geen mogelijkheid tot schuilen.
Ik maakte me ook zorgen en ging dan extra vaak kijken om te zien hoe het ging. Mijn ervaring met opfok is dat ze niets extra's gaan faciliteren vaak en gewoon hun ding doen en als het je niet zint kun je je paard inladen en weggaan.
En het is lastig om daar als bezorgde eigenaar verandering in te brengen want paarden kunnen heel goed tegen kou, maar minder goed tegen warmte.

Ik heb het destijds gelaten voor wat het is. Het ging goed maar mijn zorgen waren gelijk aan die van jou.
Nu gaat mijn paard smiddags op stal en savonds weer naar buiten. En dan zetten ze alles open op stal voor het doorwaaien. Is best uit te houden. Al zouden ze op je opfok maar een sproeier aanzetten een paar uur ofzo. Goed voor het gras en de paarden die wat verkoeling willen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:07

In welke regio staat je paard in de opfok? Is qua warmte een groot verschil of zij aan de kust of in Zuid-Limburg staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:08

beatje schreef:
Je hebt eigenlijk 2 slechte optie's. Alleen binnen kan ze zich opfokken en alsnog overhit raken. En zo koel zijn veel stallen ook niet. Maar op de wei zonder schaduw vind ik ook niks.

Dat dacht ik ook,dat ze zich druk gaat maken als ze in haar eentje op stal moet blijven.Dat is nog slechter. Dit is een moeilijk dilemma wat bij meerderen nu zal spelen.