richtlijnen weideafrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RobHelsloot

richtlijnen weideafrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:28

hallo allemaal,
Ik heb een vraag over weideafrastering. Mijn wei grenst aan dat van een buurman. In zijn wei lopen koeien. De afrastering is van mij. In hoeverre mag de buurman (ongevraagd en ongemeld) gebruik maken van mijn afrastering, simpel door zelf geen afrastering te plaatsen? Mogen zijn beesten met de kop over mijn afrastering kunnen komen? Zijn hier ook wettelijke regels voor? Groeten, Rob

Callisto04

Re: richtlijnen weideafrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:42

Wettelijke argumentatie, geen idee, maar is het niet gek te verwachten dat die buur zelf nog een extra afrastering plaatst? Anders begint het al met de discussie waar de afrastering staat, mogelijk is de perceelsgrens niet heel duidelijk, ... Je kan misschien met hem overeenkomen dat herstel/vervanging etc gedeeld wordt in de toekomst, goeie verstandhouding is in zoiets toch het belangrijkste, nee?
Of die beesten met hun hoofd er al dan niet over komen is toch ook niet zo erg? De lucht is van iedereen zou ik zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:56

Of er regels voor zijn weet ik niet, maar probleem is natuurlijk wel dat koeien een veel grotere klap stroom nodig hebben, en de kans reeël is dat ze gewoon door de afrastering heen komen. Misschien moet je dat eens aan je buurman voorleggen, dat jouw afrastering domweg niet gebouwd is om zijn koeien binnen te houden (aangenomen dat je een schrikdraad/-koord/-lintafrastering hebt)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:05

Als de afrastering op de erfgrens staat is hij (hoe banketstaaf ook als jij hem betaald en geplaatst heb) van jullie beiden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:10

Even logisch gedacht : als de afsluiting pal op de grens staat hoeft buurman geen extra omheining te zetten. Als de omheining volledig op jouw perceel staat moet buurman zelf een omheining op zijn perceel zetten. Hier in de buurt zie je vaak een dubbele omheing, met tussen de 2 omheiningen een stukje met veel onkruid :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:09

Eigenlijk moet ieder zijn eigen omheining hebben, behalve als jullie het samen hebben afgesproken en betaald.
Maar idd bij een dubbele draad heb je daartussen weer extra werk aan het onkruid.
Wij hebben wel dubbel maar daar was laatst ook een kalfje doorheen en draden gebroken...dus dat kan evengoed gebeuren.
Gelukkig niet de grote stier die er ook loopt. :D

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:22

Ibbel daar ben ik niet mee eens koeien zijn gevoeliger voor stroom dan paarden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:41

Hier ook de ervaring dat koeien makkelijk achter 2500 en zelfs nog minder met dit droge weer blijven staan. Terwijl 3500 bij ons het minimale is om de shet er achter te houden.
Ik weet niet hoe jouw omheining erbij staat. Op de erfgrens snap ik de boer. Op eigen grond is het een ander verhaal. En boer gebruikt daardoor ook gebruik van jouw stroom?
Hier is alles omsloten door sloten en ieder eigen omheining gelukkig. Snap volledig je probleem!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:57

Waarom zou de boer verplicht zijn een (eigen) omheining te plaatsen? Op basis van welke regels?
Ik kan mij voorstellen dat hij er voor moet zorgen dat zijn koeien op zijn perceel blijven. Maar zolang jouw omheining niet stuk is lukt dat waarschijnlijk prima.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:57

Ibbel schreef:
Of er regels voor zijn weet ik niet, maar probleem is natuurlijk wel dat koeien een veel grotere klap stroom nodig hebben, en de kans reeël is dat ze gewoon door de afrastering heen komen. Misschien moet je dat eens aan je buurman voorleggen, dat jouw afrastering domweg niet gebouwd is om zijn koeien binnen te houden (aangenomen dat je een schrikdraad/-koord/-lintafrastering hebt)

Hier in de buurt staan de koeien achter 1 lijntje (flapperend) prikkeldraad zonder stroom. Zelfs een weide met een kudde koeien en een giga stier erin...

Volgens mij moet de boer geen omheining voorzien, stel dat zijn koeien getraind zijn dat ze het weiland niet verlaten is dat volgens mij gewoon prima, zolang ze idd maar niet uitbreken of schade veroorzaken.
Simpel gezegd: als de koeien schade maken aan jouw omheining zal je het kunnen verhalen op de boer, maar voor de rest kan je er volgens mij niks aan doen/over zeggen.