ARGH, muizen in mijn zadelkast! Wie heeft de tip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

ARGH, muizen in mijn zadelkast! Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:56

Hoi Allen,

Bij mij op stal hebben we last van muizen sinds we over zijn gestapt op vlas.
De katten krijgen lekker te eten en voelen dus de noodzaak niet zo om op muizenjacht te gaan, dus ik moet er zelf maar iets op gaan bedenken.

Muizen die alle kanten op schieten in de stallen is al totaal niet prettig, maar nu zitten ze sinds kort ook in mijn zadelkast en daar trek ik voor mezelf toch een grens :') ik moet er wat aan gaan doen.

Rottige is dat ik een kast heb met kieren, hoeken en gaten. Dus ze kunnen er vrij eenvoudig in.
Een stalgenootje gaf al de slimme tip om dit dicht te kitten, dus dat ga ik van de week maar eens doen.
Verder heb ik uiteraard 0,0 brokjes of snoepjes in mijn kast.
Ze eten ook niks, maar er liggen gewoon heel veel drollen waardoor ik weet dat ze er zijn.

Nu maar 3 muizenvallen gekocht, maar dat vind ik ook niet zo'n ideale oplossing. -O-
Iemand een tip om ze weg te houden? Hoor het HEEL graag!

cissy

Re: ARGH, muizen in mijn zadelkast! Wie heeft de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:59

Metalen kast of houten kast?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:00

cissy schreef:
Metalen kast of houten kast?

ik heb een houten kast

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:03

Een dichte kast kopen waar ze niet in kunnen. Of toch je vallen zetten. Als de vallen goed slaan is de muis snel dood. Je kunt ook de katten minder eten geven zodat ze muizen vangen. Ook kun je gif zetten maar dan moet je wel opletten dat de katten die muizen niet op eten.
En anders een kooitje tamme ratten in je kastje zetten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:04

nicky_rilana schreef:
Een dichte kast kopen waar ze niet in kunnen. Of toch je vallen zetten. Als de vallen goed slaan is de muis snel dood. Je kunt ook de katten minder eten geven zodat ze muizen vangen. Ook kun je gif zetten maar dan moet je wel opletten dat de katten die muizen niet op eten.
En anders een kooitje tamme ratten in je kastje zetten.

Het is helaas een pensionstal, dus ik ga niet over het voer van de katten.
De vallen heb ik gezet!

Het mooiste zou zijn als ik iets kan vinden waardoor ik ze wegjaag. Alle muizen in de stal verdelgen gaat mij niet lukken vanuit mijn zadelkast :') maar ik wil dat ze bij mijn spullen wegblijven! :(:)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:08

Houten kast wordt wat lastig, daar kunnen ze zich alsnog naar binnen knagen. Metalen U profiel onderaan de deuren zou een oplossing kunnen zijn. Maakt de kieren kleiner en ze kunnen er niet aan knagen.
Stalgenoot heeft ook een houten kast en de muizen hebben gewoon zich door een plastic bak heen geknaagd en haar wollen statiedeken voorzien van luchtgaten.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:11

cissy schreef:
Houten kast wordt wat lastig, daar kunnen ze zich alsnog naar binnen knagen. Metalen U profiel onderaan de deuren zou een oplossing kunnen zijn. Maakt de kieren kleiner en ze kunnen er niet aan knagen.
Stalgenoot heeft ook een houten kast en de muizen hebben gewoon zich door een plastic bak heen geknaagd en haar wollen statiedeken voorzien van luchtgaten.

Ja het is echt héél vervelend -:(-

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:12

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:14

Kun je de kieren/gaten niet beter met purschuim dichten? Heel vervelend die muizen, zijn in mijn kast ook al eens flink tekeer gegaan helaas...

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:15

Mellow schreef:
Kun je de kieren/gaten niet beter met purschuim dichten? Heel vervelend die muizen, zijn in mijn kast ook al eens flink tekeer gegaan helaas...

*gaat purschuim googelen*

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:17

Heel goed plan! Thanks :j

Hopelijk knagen ze daar niet doorheen...

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:19

leeneliefje schreef:
Heel goed plan! Thanks :j

Hopelijk knagen ze daar niet doorheen...

Als ze dat wel doen hebben ze wel buikpijn of erger :(:) denk ik ;-).
O ja en niet te dik aanbrengen het zet namelijk nog uit.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:24

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:56

Ik zou de binnenkant van je kast met gaas bedekken en dit met latjes vastzetten (gaas ook onder de latjes en dan de deuren ook, met aan 1 deur (degene die je vanaf dan als eerste dicht doet) een stuk overlap. Met veel hoeken is dat lastig, maar over het algemeen de enige uiteindelijke optie. Gaas mag maximaal 1x1cm zijn en neem volièregaas, geen kippengaas, volièregaas is dikker. Denk aan aan spleten boven en onder de deur als deze er zijn.

Het is hier 1 van de redenen om van vlas af te stappen geweest. Het ongedierte was dramatisch. Nu op houtvezel nauwelijks meer.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:05

Al 10 jaar sta ik opdezelfde stal... en nooit geen muizen in mijn kast gehad tot nu.
Ik heb geen extra openingen dus die ga ik ook niet kunnen dicht spuiten. Dus ik lees nog even mee :D

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:11

Motteballen in je kast leggen, dat helpt echt, die geur haten ze.
Gewoon op elke plank 2 balletjes leggen. Ze 'smelten' uiteindelijk, dus eens in de zoveel tijd moet je ze vervangen.
Pepermunt olie zou ook moeten helpen.
Ik sta net op een nieuwe stal, heb een mooie grote houten zadelkast, met genoeg kieren... dus ben stiekem ook wel benieuwd of wij ook muizen gaan krijgen. Het is een nieuwe stal, paarden staan op stro (gelukkig) Maar mottenballen heb ik nog liggen van jaren geleden (in een goed afgesloten bakje) :D

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:13

Lastig..

Voer afsluiten, kast schoonmaken met een reinigingsmiddel.
dat gaas is ook een goede tip.

Ik heb in mijn kast mijn dekjes opgehangen met een handdoeken rek zodat ze daar niet tussen kunnen.

Dekens afgesloten verpakt.
Ik haal regelmatig een borstel door mijn kast.

Ik ben een van de weinige op stal die geen muizenplaag in haar kast heeft
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 21-07-19 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:13

citronella of muntolie hebben ze een hekel aan,zelf legde ik een dot watten gedrenkt in deze olie voor de kieren waar ze door kwamen.buiten dat mijn kast lekker rook,ook geen last van muizen meer gehad.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:18

Let op met gaas, een muisje heeft maar een gaatje van 5mm nodig om doorheen te komen... heeft een professionele muizenverdelger me ooit eens verteld...
En je dekjes ophangen zodat ze daar niet tussen kunnen gaan zitten, helpt ook niet, een muis loopt gewoon vertikaal langs je kastwand omhoog, dus ze kunnen wel tussen je dekjes komen, maar idd geen nestjes maken dan daar :-)

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:19

Ik zou je kast nooit hermetisch afsluiten. Is slecht voor je tuig. Er moet lucht circulatie zijn. Met gaas is het dan nog het beste op te lossen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:24

Stalen schuursponsjes in de gaten geeft nog wat lucht maar muizen knagen er niet doorheen, heb er ervaring mee