Ibbel schreef:De truc om een paard aan iets engs te laten wennen, is het enge pas weghalen als hij rustig is.
Als je paard gaat draaien als je een slang op z'n voeten zet, en je haalt daarna de slang weg, wordt je paard beloond voor z'n angst. Loop je gewoon mee met je slang en laat je je paard draaien, dan zal hij op een gegeven moment tóch een keer (even) stilstaan. Op dát moment haal je de slang weg. Dat vereist een hele goede timing, maar als je dat een paar dagen achter elkaar volhoudt, begint je paard al snel te begrijpen dat hij stil moet gaan staan als hij die slang weg wil hebben.
Dat is stap 1, uiteraard, want de volgende stap is steeds iets langer te wachten met de slang en het water weg te halen. Ook weer: goed timen, want je moet de slang weghalen voordat hij weer wil gaan draaien.
Uiteindelijk duurt het niet eens zó lang voordat je een paard hebt dat begrijpt: OK, ik moet stilstaan, en als ik dat maar doe, dan gaat uiteindelijk dat enge ding wel weg. En uiteindelijk is het enge ding niet eng meer natuurlijk, want dan heeft-ie door dat-ie niet dood gaat van water.
(En of dat nu een waterslang is, een spons, een spuitbus, een ritselende plastic zak, maakt niet uit. De truc is: weghalen als hij stilstaat, en niet als hij draait, steigert, stuitert of wat dan ook)
Dankjewel, goede tip! Ik hoop dat hij dat inderdaad snel door zal hebben.