Hoe krijg ik mijn schimmel schoon?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

o_mariska_o

Hoe krijg ik mijn schimmel schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 13:39

Hallo,
Ik heb een hele leuke schimmel,alleen was hij zelf liever bijvoorbeeld donkerbruin geweest. Hij doet er dan ook altijd hard zijn best voor om wat donkerder te worden. Zelf zou ik het leuk vinden als hij er af en toe ook eens wat schoner uit zou zien :+ Dus dan zet ik hem op de badplaats, maar zo gauw ik de kraan open draai, raakt hij in paniek. Hij begint te trekken en komt omhoog. Nu houdt hij al niet echt van de badplaats omdat hij daar de andere paarden niet kan zien, maar ook van een emmer water, al is het in zijn stal, raakt hij in paniek. Zelfs een borstel met water laat hij niet toe. Ik heb ook droogshampoo geprobeerd, maar ook spuitbussen vindt hij eng. Heeft iemand goede ideeën/ ervaringen over hoe ik dit het beste aan kan pakken.
Alvast dank.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:50

Een paard kunnen afspuiten is een stukje basis opvoeding. Idem met een paard ergens even buiten zicht van andere paarden kunnen zetten. Dat betekend dus dat je er gericht mee aan het werk zal moeten als dat op wil lossen.
Weet je zelf niet hoe, dan zoek je liever even hulp op stal zodat er geen ongelukken gebeuren.

nicolanca

Re: Hoe krijg ik mijn schimmel schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:10

Ik heb zelf hulp gehad van iemand die bij Emiel Voest een opleiding had gedaan. Misschien is er zo iemand bij jou in de buurt?

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 18:28

nicolanca schreef:
Ik heb zelf hulp gehad van iemand die bij Emiel Voest een opleiding had gedaan. Misschien is er zo iemand bij jou in de buurt?

Dankjewel, ik zal eens gaan googelen :)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:05

Gewoon vies laten zijn...

Mijn witje was ook nooit wit...

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 19:12

Neon schreef:
Gewoon vies laten zijn...

Mijn witje was ook nooit wit...

Ja, meestal mag hij dat ook. Maar bv op wedstrijd zal de jury dat vast niet zo leuk vinden :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:48

Wat lijkt me dat lastig. Wij hebben ook een schimmel. Die liever bont is :+ maar hij vindt wassen en tutten niet erg. Mijn ervaring is dat goed bijhouden het beste werkt. Vindt hij een spons niet eng? Dan zou je hem met een spons scho(o)n(er) kunnen maken.

rebel18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:51

Misschien eerst met een spons proberen, dan is geen sla G waar het water uit komt en maakt geen geluid. Op die manier kan je er dan ook achter komen of je paard bang is voor water of voor de slang.

Ik hou mijn witje zelf schoon door een poetsblok (https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... r=Groomin&) en de magic brush helpt ook heel erg. De greenspot remover van cowboy magic (https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... qr=Cowboy&) werkt ook super goed er komt niet een harde straal uit en maakt niet zoveel geluid dus misschien dat hij dat minder eng vindt. Die van mij heeft ook een eczeemdeken op omdat hij lichte zomereczeem heeft en dat helpt ook wel mee.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 10:06

SusanH schreef:
Wat lijkt me dat lastig. Wij hebben ook een schimmel. Die liever bont is :+ maar hij vindt wassen en tutten niet erg. Mijn ervaring is dat goed bijhouden het beste werkt. Vindt hij een spons niet eng? Dan zou je hem met een spons scho(o)n(er) kunnen maken.

Ja lastig is het zeker. Een droge spons vindt hij niet erg, maar een natte wel. Ik probeer hem hier wel een beetje aan te laten wennen, maar ik doe hem er echt geen plezier mee.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 10:09

rebel18 schreef:
Misschien eerst met een spons proberen, dan is geen sla G waar het water uit komt en maakt geen geluid. Op die manier kan je er dan ook achter komen of je paard bang is voor water of voor de slang.

Ik hou mijn witje zelf schoon door een poetsblok (https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... r=Groomin&) en de magic brush helpt ook heel erg. De greenspot remover van cowboy magic (https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... qr=Cowboy&) werkt ook super goed er komt niet een harde straal uit en maakt niet zoveel geluid dus misschien dat hij dat minder eng vindt. Die van mij heeft ook een eczeemdeken op omdat hij lichte zomereczeem heeft en dat helpt ook wel mee.

Dankjewel, ik probeer hem inderdaad aan de spons te laten wennen. Een moeten ook heb ik ook, dit helpt wel iets, maar ik krijg er niet alle vlekken mee weg. Ik ga eens naar je andere producten kijken. Een deken is inderdaad heerlijk, 's winters is hij hierdoor een stuk schoner. Misschien zou ik hem ook onder een zomerdeken/ eczeemdeken kunnen zetten.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:25

Zo dat is inderdaad erg onhandig :+

Los van dat hij wit is is het inderdaad wel handig als hij sowieso gewend raakt aan douchen.
Rustig aan duidelijk aan proberen te laten wennen, professionele hulp erbij halen is ook nooit een slecht idee!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:34

De truc om een paard aan iets engs te laten wennen, is het enge pas weghalen als hij rustig is.
Als je paard gaat draaien als je een slang op z'n voeten zet, en je haalt daarna de slang weg, wordt je paard beloond voor z'n angst. Loop je gewoon mee met je slang en laat je je paard draaien, dan zal hij op een gegeven moment tóch een keer (even) stilstaan. Op dát moment haal je de slang weg. Dat vereist een hele goede timing, maar als je dat een paar dagen achter elkaar volhoudt, begint je paard al snel te begrijpen dat hij stil moet gaan staan als hij die slang weg wil hebben.
Dat is stap 1, uiteraard, want de volgende stap is steeds iets langer te wachten met de slang en het water weg te halen. Ook weer: goed timen, want je moet de slang weghalen voordat hij weer wil gaan draaien.

Uiteindelijk duurt het niet eens zó lang voordat je een paard hebt dat begrijpt: OK, ik moet stilstaan, en als ik dat maar doe, dan gaat uiteindelijk dat enge ding wel weg. En uiteindelijk is het enge ding niet eng meer natuurlijk, want dan heeft-ie door dat-ie niet dood gaat van water.

(En of dat nu een waterslang is, een spons, een spuitbus, een ritselende plastic zak, maakt niet uit. De truc is: weghalen als hij stilstaat, en niet als hij draait, steigert, stuitert of wat dan ook)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:45

Vwb wassen: vaak is het onnodig.

Ik heb heel wat onverdiende complimenten gehad 'dat ik mijn schimmeltje weer wit had gekregen'
Paard nam om elf uur 's ochtends een modderbad en was om drie uur stralend wit.

Mestvlekken: ellebogenolie.
Urinevlekken: meer stro/ beter uitmesten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:51

Janneke2 schreef:

Ik heb heel wat onverdiende complimenten gehad 'dat ik mijn schimmeltje weer wit had gekregen'

En toch is het goed om je paard eraan te laten wennen.
Het kan altijd gebeuren dat je door een blessure of wondje of weetikveel de slang erop moet zetten.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:57

Gewoon weer bij de basis beginnen. En voorzichtig opbouwen met wassen
Paard wil toch wel graag gekoeld worden met warm weer!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:59

Niet ophokken, dat werkt naar mijn idee het beste. Mijn schimmels staan altijd buiten en natuurlijk zijn ze na het rollen wel eens vies, maar even later zijn ze weer schoon. Zonder dat ik iets hoef te doen. Als ze al eens even op stal moeten zitten ze gelijk onder de vieze vlekken en die krijg je er inderdaad niet zomaar af. Goed uitmesten helpt natuurlijk wel iets, maar op de één of andere manier weten ze de viezigheid toch altijd weer te vinden.

Als dit voor jou geen optie is moet hij toch maar wennen aan de waterslang. Ibbel geeft goeie tips. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat je het beste warm water kunt gebruiken. En misschien even iemand die wat handiger is vragen je te helpen?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 11:00

Jolien87 schreef:
Janneke2 schreef:

Het kan altijd gebeuren dat je door een blessure of wondje of weetikveel de slang erop moet zetten.

Eens! Ik had een schimmel die, toen ik haar kocht, als de dood was voor water. Ik heb heel veel met haar geoefend puur en alleen zodat bij eventuele blessures ik deze kon koelen. In 15 jaar tijd maar 2 keer gebruikt om haar te wassen. [/quote]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:00

Janneke2 schreef:

Nu ben ik toch heel benieuwd wat je bedoelt met ellebogenolie.

En wbt wennen aan de slang, ik stam af van de tijd dat je leerde dat je na het rijden altijd de benen af moet spuiten. Dat doe ik dus nog steeds braaf. Benen zijn mooi om mee te beginnen, minst bedreigend als hij het echt eng vindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:01

Letterlijk vertaald uit het Engels: elbow grease. Gewoon hard werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:04

O ja die uitdrukking ken ik wel.

Maar ook als je wel wast is het hard werken om een schimmel schoon te krijgen, en vooral te houden :') al is het met dit weer geen straf :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 12:04

Tristan Tucker manier gebruiken en hem leren dat hij het gewoon kan ondergaan.

Dus slang aan en pas uit op het moment dat hij ontspant... En dan ga je eerst wat anders doen. Dat uitbouwen tot slang aan en paard benaderen. Altijd pas de ellende wegnemen als hij ontspant.
Vervolgens slang aan en afspoelen, net zolang tot hij weer ontspant. Desnoods zet je hem eerst ff met beenbeschermers en springschoenen op de poetsplaats. Hij moet het toch leren, is hij alleen maar gebaat bij.

Wat als je hem aantreft met een lelijke jaap ergens die al een paar uur oud is en je deze moet schoonmaken voor controle.

Hier leren we het de paarden gewoon zo jong mogelijk. Met warm weer komen ze gewoon op de slang af :)

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 13:47

Ibbel schreef:
De truc om een paard aan iets engs te laten wennen, is het enge pas weghalen als hij rustig is.
Als je paard gaat draaien als je een slang op z'n voeten zet, en je haalt daarna de slang weg, wordt je paard beloond voor z'n angst. Loop je gewoon mee met je slang en laat je je paard draaien, dan zal hij op een gegeven moment tóch een keer (even) stilstaan. Op dát moment haal je de slang weg. Dat vereist een hele goede timing, maar als je dat een paar dagen achter elkaar volhoudt, begint je paard al snel te begrijpen dat hij stil moet gaan staan als hij die slang weg wil hebben.
Dat is stap 1, uiteraard, want de volgende stap is steeds iets langer te wachten met de slang en het water weg te halen. Ook weer: goed timen, want je moet de slang weghalen voordat hij weer wil gaan draaien.

Uiteindelijk duurt het niet eens zó lang voordat je een paard hebt dat begrijpt: OK, ik moet stilstaan, en als ik dat maar doe, dan gaat uiteindelijk dat enge ding wel weg. En uiteindelijk is het enge ding niet eng meer natuurlijk, want dan heeft-ie door dat-ie niet dood gaat van water.

(En of dat nu een waterslang is, een spons, een spuitbus, een ritselende plastic zak, maakt niet uit. De truc is: weghalen als hij stilstaat, en niet als hij draait, steigert, stuitert of wat dan ook)

Dankjewel, goede tip! Ik hoop dat hij dat inderdaad snel door zal hebben.

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 13:48

Bedankt voor alle tips, ik ga ermee aan de slag! Inderdaad ook voor blessures e.d. zou het fijn zijn als hij het gewoon toeliet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:27

Jolien87 schreef:
Janneke2 schreef:

Natuurlijk is dat goed.
Ik ben ook opgevoed met onderbenen afspuiten.
...met mijn huidige rijdier doe ik dit met n spons.
Maar wassen vind ik van een andere orde (vaak compleet overbodig).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:08

Het is inderdaad goed om je paard aan stromend water (tuinslang) te laten wennen. Niet alleen om hem te wassen, maar ook voor als je een wonde hebt of dik been, etc.

Ik doe dat zo: https://www.youtube.com/watch?v=X_4o8sVnXpM
Beetje oud filmpje, maar een methode die in de horsemanship wordt gebruikt.