Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 13:12

Hey,

Ik zit met een probleem...
Heel m'n weide staat vol met sintjacobs kruid. Dit wil ik gaan bestrijden maar ik weet niet zo goed hoe...
Ik heb al opgezocht en er staan zo veel verschillende antwoorden :(

Dat je bv. kalk moet gebruiken maar hoelang mag m'n paarden dan niet op de weide?

(de wei is verdeeld in kleinere weides zodat het altijd kan groeien.)

Ook heb ik gelezen om m'n wei vaak te maaien maar ook hier weer hoelang mogen ze er dan niet op?

Hoe kun je een bodem test laten doen?

Hoe bestrijden jullie dit onkruid?

Alvast bedankt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:16

Uittrekken. Elk jaar opnieuw :Y)
Mijn buuf zijn landje staat er ook vol van en die doet er niks aan. Dus ik dweil een beetje met de kraan open :')

Ik laat het om de 5 jaar een keertje spuiten door de boer, dan hoef ik dat jaar tenminste niet zoveel te plukken. :+
Zaden kunnen tot 10 jaar lang in de bodem blijven en als het gemaaid en droog is, eten de paarden alsnog de giftige stengels. Of je moet al het gemaaide van het land verwijderen, maar dat is ook een beste klus.

In het voorjaar enkel de uitkomende rozetten spuiten wil ook nog wel eens helpen.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:21

Uittrekken inderdaad, da's het enigste effectieve en veiligste. En het heeft 1 voordeel, als je het elk jaar heel nauwkeurig doet, dus wortel ook eruit en echt alles weg, dan wordt het elk jaar minder en minder. Bij ons was het een paar jaar echt verschrikkelijk, stond vol gewoon. En dit jaar staat er amper nog iets, wordt elk jaar minder maar is geen leuk werkje :evaw:

antje_vip

Re: Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:34

Ik heb ze met een schep uitgegraven, zodat (hopelijk) alle wortels ook meekomen. Als ze zijn uitgebloeid verwaaien de zaden net als met paardebloemen, dat wil je echt vóór zijn!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:41

Wat ook enorm scheelt in preventie is je weide heel goed verzorgen. Dus wel gewoon op zijn tijd bemesten en kalken wanneer nodig. Ja het gras wordt dan wat rijker, maar jakobskruid vind dat ook direct minder fijn. Kijk maar naar de grote koeien weides daar staat eigenlijk nooit jakobskruid. Verwaarloosde/arme weide juist weer wel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:47

Uitsteken (met rag fork), en ook werkelijk verwijderen (dus niet laten liggen), de wei niet te zwaar belasten, ieder jaar doorzaaien, flink mesten en passend kalken (pH aan de hoge kant) en mest verwijderen of slepen zodat er geen mestplekken ontstaan.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:52

ik denk dat je er nooit volledig van af komt.

Uitsteken heeft volgens mij het minste effect omdat je nooit de volledige plant hebt en je er flinke gaten van in je wei krijgt.

Wij hebben eerst een jaar of 2 ze uitgestoken alleen bleven ze maar terug komen. Spuiten kan ook met een middel waar 2,4 D in zit.

De laatste jaren doen we ze eigenlijk bestrooien met kunstmest. Dat vinden ze echt niet leuk. Binnen een dag zijn ze bruin. Later heb je een kale plek waar dan weer gras terug komt. Mocht het plantje dan toch weer terug komen weer dezelfde behandeling. Is ook niet zo'n tijdrovend klusje.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:16

Met dank aan het Limburgs Landschap (hadden hier in de buurt weides die geel waren van het SJK )stond mijn wei een jaar of 8 geleden ook vol.

Paarden eten levend Sint Jacobskruiskruid niet
De plant is tweejarig. Het eerste jaar verschijnen alleen de bladrozetten die moeilijker te verwijderen zijn.Het tweede jaar wordt de plant hoger en ieler en gaat ze bloeien.Daarom deed ik ze uit net voordat ze gingen bloeien. Hooivork eronder even opwippen loswrikken. Blad bij elkaar pakken en recht omhoog uitrekken zo komen alle wortels mee en blijft de grasmat redelijk intact en daarna het gras weer aantrappen. Gaat het beste als de grond wat nat /vochtig is
Wel even werk maar ik had na een jaar of drie geen St Jacobs Kruidkruid meer in mijn wei.

Wel afvoeren want sommige planten krijgen het voor elkaar nog zaad te produceren uit hun reserve nadat ze zijn uitgestoken als je ze laat liggen.
Daarbij eenmaal afgemaaid of uitgestoken verliest de plant zijn bittere smaak maar zeker niet zijn gifstoffen waardoor je kans loopt dat ze er toch van eten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:40

voor alle duidelijkheid heeft er geen sint iets te maken met het kruid,het heet gewoon jakobskruiskruid,al de andere benamingen zijn andere planten.

idd,uittrekken,liefst voor ze bloeien.

het zijn 2-jarige planten,dus als je een plantje, 2j na elkaar uittrekt of voorkomt dat het bloeit(en zich verderzet),is er weer eentje minder in je weide.

het vraagt veel werk en tijd en de meeste mensen beginnen er helaas pas mee als er veel te veel staan.

gewoon mooi bijhouden en dat is er ook geen probleem meer.

en zoals iemand hier ook zei,je bodem onderhouden,dus mesten,kalken,....

overwoekering van jkk zie je vaak vooral bij kale,lege stukken waar vooral bv zuring en jkk weelderig groeien,dat zegt zo enorm veel over de bodem en het onderhoud van het stuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:43

Een scala van deed ik en hier zijn ze zo goed als verdwenen. Je herkent ze al voordat er de bloei in komt. Dus je kunt de boel uittrekken. Of wat ik ook deed is maaien voordat de bloem er in is en dan paarden paar weken niet op het gras. Hier is het zo heet, dat de hele plant verpulverd en er niets van over blijft. Nu ik een maaier heb met bak, vang ik het gewoon op in de bak en gooi het ver weg.
Ik haal ook de Jacobskruid uit de berm aan ons huis, want anders komt het ook naar ons toe.
Op de grote weilanden zorg ik dat ik een emmer mee had en dan knipte ik de bloemen er uit en verwijderde die zo dat de paarden er niet bij kunnen. Zowel rond het huis als in de wei zijn ze goed als verdwenen. MAAR hier is het super droog en dat scheelt denk ik heel erg veel met de bestrijding.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:53

Hier lang het probleem gehad. Alles altijd er uit trekken elk jaar. Sinds vorig jaar hebben wij schapen. Die eten in de winter en voorjaar al vroeg de rozetten oo wat voorkomt dat ze gaan groeien.

Dit jaar dus voor het eerst geen jacobskruiskruid in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:56

Ik heb sinds dit jaar een product om te spuiten van een lokale boerenwinkel. Geen flauw idee wat erin zit, maar het werkt als een tierelier!

Dit najaar gaat er een fikse lading kalkcyanide over de weide heen, samen met kunstmest en ik ga doorzaaien. Zurig is na spuiten/maaien vorig jaar in veel mindere mate teruggekomen en ook aan gras eigenlijk geen gebrek... Maar toch tiert dat kakkruid nog welig -O-
Ik hoop dat het uitzaaien al een flink stuk ingeperkt is voor volgend jaar met alles wat nu is stukgegaan voor volgend jaar, en dat het met de bodem goed onderhouden al een hele stap voorwaarts is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:05

Uittrekken met behulp van de eerder genoemde ragfork;
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... agfork.htm

Steekt gemakkelijk met wortel en al eruit, grasmat blijft redelijk intact. Handige vork, met een hand steek je, beetje bewegen en met de andere hand trek je de plant eruit.
Vorig jaar hebben we ook de rozetten gestoken, maar dat geeft veel meer beschadiging.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:09

https://haxo.nl/wolf-distelsteker-iw-f/

Ik gebruik al jaren bovengenoemd gereedschap om distels en JKK met wortel en al te verwijderen. Werkt ongeveer -tig keer beter dan de altijd genoemde ragfork.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 17:46

dankjewel allemaal! een rag fork lijkt idd echt handig! weet er iemand waar ik dit kan kopen of een betrouwbare website? en maakt dit geen putten in je weide als je dat gebruikt?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:04

Ik schepte ze uit de wei. Dan het gat vullen met bemeste tuinaarde of iets anders waar veel voedingsstoffen in zitten. Daarna kwam het niet meer terug.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 22:41

Wij hebben na jaren trekken en sleuren van die vreselijke plant bofort gebruikt. Ale onze boer, want als particulier geraak je er niet aan.
Spuiten tegen de tijd dat het plantje begint te groeien, daarna als de plantjes dood zijn afmaaien of uittrekken en vernietigen.
Onze weide stond al enkele jaren bezaaid met die rommel :( werd er gek van...
Dit jaar heb ik welgeteld drie kleine plantjes moeten uittrekken, die behoorlijk aan de zijkant stonden, dus denk dat het sproeimachien van de boer ze gemist had en voor de rest geen enkel plantje meer gehad of gezien dit jaar _/-\o_

En geloof me, ik ben niet zo voor het gebruik van sproeistoffen, maar wou gewoon echt van dat gevaarlijke plantje af. Want ze eten het inderdaad normaal niet maar als ze erop gaan staan en een takje breekt af eten ze het wel op. Als er dus veel in je wei staan is de kans reëel dat dit gebeurt...ik wou ze gewoon weg.
Hopelijk blijft het zo.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:22

Hier gewoon uitgespit iedere keer weer. Na 3 jaar was de wei volledig kk vrij. Maar ja dan moet je geen buren hebben die het zootje laat doorwoekeren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:07

Er is ook nog een rups die de plant vernietigt, van de sint jacobsvlinder als ik mij niet vergis.
Maar ja, hoe kom je aan zoveel rupsen :P

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:12

Pandora2 schreef:

Gewoon zorgen dat je genoeg van die planten hebt staan :)* Dan komen de rupsen vanzelf wel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:25

tengeltje11 schreef:
voor alle duidelijkheid heeft er geen sint iets te maken met het kruid,het heet gewoon jakobskruiskruid,al de andere benamingen zijn andere planten.

Idd er zijn planten die sint jacobskruid heten, en ook uit diezelfde giftige (al is het minder dan) familie komen. Maar dat is toch echt een ander plantje dan het Jacobs Kruis Kruid. Net als het boerenwormkruid. Ook familie van, maar ziet er net even anders uit.

Verwijderen evt met Ragfork.

d4rkhorse schreef:
dankjewel allemaal! een rag fork lijkt idd echt handig! weet er iemand waar ik dit kan kopen of een betrouwbare website? en maakt dit geen putten in je weide als je dat gebruikt?

De Ragfork kan je bij de Welkoop kopen. En Agradi heeft em ook op de site staan. (toevallig nog afgelopen week voor iemand opgezocht).
En het ligt een beetje aan je grond, maar over het algemeen trekt je niet snel putten in je land. Het kan een keer voorkomen, maar dan heb je ook een beste JJK in je ragfork hangen :+ De ragfork laat de grasmat goed heel.
Ik heb 2 weken geleden me uitgeleefd op de wei van mijn baas :D Ik heb thuis nergens geen JJK meer staan, maar hij had de wei bijna vol. Hele droge harde grasmat, waar jarenlang al paarden op lopen en stukken heel kort gras. Op zo uit mijn hoofd 2 of 3 planten, die ook echt aardig groot waren, nergens echt gaten getrokken. De fork maakt de bodem wat los waardoor je de JJK er dan zo uit kan trekken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:35

Hier gewoon handmatig alles uit de wei getrokken. Vreselijk veel werk als de wei die je overneemt vòl staat, maar na het eerste jaar was het ergste al meteen geweest. Nu komen er nog her en der wat op en dan een paar keer met de kruiwagen een rondje doen. Moet nu nodig weer, paar weken geleden de bloeiende planten weggehaald en nu staan er weer een paar. Maar deze hoeveelheid is echt niks vergeleken met hoe het was.

Ik heb ook een keer een handje kunstmest op een paar rozetten gegooid maar dat was eens maar nooit weer. Dat bleef namelijk jaren een kale plek in het land...en daarna was het 1e dat er weer groeide...een nieuwe JKK :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:40

Sintjanskruid
Of
Jacobskruiskruid

Problemen in paardenweides normaliter jacobskruiskruid.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:47

rina schreef:
Idd er zijn planten die sint jacobskruid heten, en ook uit diezelfde giftige (al is het minder dan) familie komen. Maar dat is toch echt een ander plantje dan het Jacobs Kruis Kruid. Net als het boerenwormkruid. Ook familie van, maar ziet er net even anders uit.

Nee. Er bestaat geen plant met de Nederlandse naam Sint-jacobskruid. Er bestaat wel een Sint-jacobsvlinder (met 'Sint'), en de rupsen daarvan leven op Jacobskruiskruid (zonder 'Sint').
Er bestaan ook andere kruiskruiden (zonder 'Sint' én zonder 'Jacob'), zoals Bezemkruiskruid, Klein kruiskruid, Duinkruiskruid, etc., die inderdaad uit dezelfde familie komen en ook (licht tot matig) giftig zijn.
Boerenwormkruid is, zoals je terecht opmerkt, een andere plant. Geen kruiskruid, wel met gele bloemen en ook met een giftige uitwerking (somige parasieten kunnen er bijvoorbeeld erg slecht tegen). Wel dezelfde familie overigens, net zoals Madeliefjes, Paardenbloemen, Akkerdistels, Zonnebloemen Artisjokken en Korenbloemen, om er maar een paar te noemen. Om die nu allemaal giftig te noemen, gaat wat ver. Een groot deel van die planten wordt graag gegeten door paarden, zonder dat dat in de regel ook maar enige problemen oplevert.

Dan bestaat er daarnaast ook nog eens een plant die Sint-Janskruid heet (mét 'Sint', maar met 'Jan' in plaats van 'Jacob'), die ook geel bloeit in de zomer, ook regelmatig in weilanden te vinden is en ook een giftige of medicinale werking (afhankelijk van de dosis) zou hebben, maar die komt dan weer uit een hele andere familie, en heeft bijvoorbeeld zijn bloemen nooit in hoofdjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:46

oomens schreef:
Pandora2 schreef:

Gewoon zorgen dat je genoeg van die planten hebt staan :)* Dan komen de rupsen vanzelf wel.

Je wilt niet weten hoeveel van die krengen hier in het land staan ( stonden nu :Y) ), maar slechts op enkelingen tref ik elk jaar rupsjes aan -O-