Klei wei bemesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Klei wei bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 11:01

Hoe vaak bemesten jullie je klei wei? Ik heb 3 sobere pony's dus vette gras hoef ik niet. Ze staan er nu voor de 3 e zomer en ik heb de wei nog nooit bewerkt in de zin van mest of kalk. Wel onkruidbeheer.
Er groeit momenteel wel wat boterbloem. Brandnetels en zuring zijn zo goed als onder controle door spuiten.

Ik hoor om me heen dat klei grond zo rijk is dat bemesten niet nodig is maar op een bepaald moment zal het wel een keer nodig zijn lijkt me?

Ibbel

Re: Klei wei bemesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:10

Grondmonster nemen en laten analyseren. Dan weet je exact wat je moet doen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:28

Bij ons gaat er ieder voorjaar kunstmest voor paardenwei op

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:20

Hier gaat er ieder jaar compost en kunstmest op. Liever zou ik compost en drijfmest willen, maar daar kan de loonwerker niet in zulke kleine hoeveelheden aan komen (weiland is 2800m2 nadat de track eraf is).

Komend jaar verwacht ik kalken. Boterbloem en zuring wijzen beide op zure grond. Ook als het klei is.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:28

Hier bewust geen kunst mest op de weide dat is slecht voor het bodemleven (eens opzoeken..)

Hier gooi ik heel het jaar door alles van compost, paardenmest, konijnenmest op een hoop. Dan maak ik er 2 en de ene dek ik af met plastiek en nu pompoenplanten op gezet en laat ik nu volledig composteren nog verder en de andere gooi ik nog telkens bij nu. De oudste berg gaat eenmaal de pompoenen geoogst zijn terug op de weide.

Vroeger gebruikte ik kunstmest en sinds ik dat niet meer doe heb ik de weide zien evolueren in positieve zin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:37

Ik haal koemestkorrels bij de plantenhal, ik strooi het uit net voor het gaat regen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 10:21

Ik heb vanmorgen mijn wei laten klepelen.
Omdat de paarden er maar een uurtje per dag op staan groeit het als kool, want het is dikke klei
en er is meer dan genoeg regen gevallen.
Helaas de zuring in overvloed. Dus ik vraag me af of het beter is om het te spuiten.
Maar dat is weer niet zo best, het is teveel om weg te steken.
Het is koeiengras, die nu voor het 3e jaar niet bemest is.
Dus een iets armere, gevarieerde wei zou ook prima zijn.
Ik huur het van een boer, die de stukken erachter voor zijn bedrijf gebruikt.
Iemand een idee?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 20:14

Probleem is dus een beetje dat ik geen wei vol gras hoef . Voorheen deed ik ze gewoon volledig op de hele wei en dat hielden ze keurig kort. Ze staan hier op de wei als tijdverdrijf. Ze hoeven er niet van te leven want ik voer liever een plak hooi bij dan dat ze vet van gras worden.

Alleen nu was er toch 1 die tegen bevangen aan zat dus nu staan ze op strook beweiding.
Dat gaat minder hard en dus uiteindelijk schiet het gras door en vreten ze het niet meer
Ik ben bang dat ik als ik de wei ga bemesten dat er te dik/veel/vol gras op komt voor mijn shetjes en fjord.
En aan de andere kant, als ik niks doe wordt het onkruid steeds meer natuurlijk.
Mijn eerste in eigenbeheer wei haha..
Tegen boterbloem zou kalken en doorzaaien ook effectief genoeg zijn?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:20

Ook op kleigrond geldt: als er te weinig voeding in de grond zit, krijgt het gras stress. Stressgras maakt fructanen aan. Van fructanen worden paarden bevangen.
Wei wel goed bemesten dus, en als je paarden te dik worden strookbegrazing toepassen en/of deels hooien.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:36

Heb je gelijk in.
Alleen voelt bemesten met sobere rassen zo tegenstrijdig

Ze staan swinters nooit in de wei. Is het een idee om dat te mesten met bijv koemest korrels zodat dat in de herfst en winter met veel regen de grond in kan trekken? Of denk ik nu heel raar :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:40

Bemesten om de mest te laten uitspoelen naar het grondwater is zinloos, slecht voor het milieu en bovendien verboden. Ná 15 september mag je kleigrond niet meer bemesten tot 1 februari van het volgende jaar (en zandgrond mag niet meer vanaf 1 september)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:44

Ok handig te weten. Dank je

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:54

Hier ook op de klei. In het voorjaar gaat er drijfmest op. Zo rond april als de wei droog genoeg is. In juni hooien we een gedeelte en gaat op dat gedeelte de gecomposteerde stalmest van de winter. Nauwelijks onkruid zoals zuring en boterbloemen en dat is echt anders geweest toen we nog niet bemesten. Wel op 1 stuk nog vrij veel akkerdistel maar dat heeft een andere oorzaak (laat ik aankomend voorjaar een keer spuiten door loonwerker want kom er niet vanaf).Verder een wei met diverse grassen en kruiden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:24

Ik zou dan eerder een stuk hooien, dan niet bemesten. Het ene jaar de ene helft, het andere jaar de andere helft. Dan kan het gras mooi herstellen en helpt het ook nog tegen de wormendruk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:24

Met daarbij dat mesten in het najaar geen nut heeft. Beste is dan 1x in het voorjaar te mesten.

Gewoon grondmonster nemen en laten testen dan weet je wat/hoeveel/welke meststoffen je kan gebruiken. Een mooie dichte grasmat laat ook geen onkruid doorheen.

Je kan ook in de test mee laten nemen welke kalksoort je nodig ben om van de boterbloem vanaf te komen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:17

Even een tank drijfmest erop laten rijden. Kost niets. Wel goed voor je gras. Kunstmest etc is allemaal onnodig wanneer je een paar pony’s of paarden hebt en je geen hoge productie wilt. Wel wil je gezond gras.

Hier hebben we ook fjorden en Shetlanders en alles wordt zeer goed bemest. Nooit geen problemen met bevangen dieren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 11:37

Mizora schreef:
Ik zou dan eerder een stuk hooien, dan niet bemesten. Het ene jaar de ene helft, het andere jaar de andere helft. Dan kan het gras mooi herstellen en helpt het ook nog tegen de wormendruk.

Het is niet een super groot stuk, een ruime halve hectare. Dus hooien heeft niet veel zin dan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 11:41

robert45 schreef:
Even een tank drijfmest erop laten rijden. Kost niets. Wel goed voor je gras. Kunstmest etc is allemaal onnodig wanneer je een paar pony’s of paarden hebt en je geen hoge productie wilt. Wel wil je gezond gras.

Hier hebben we ook fjorden en Shetlanders en alles wordt zeer goed bemest. Nooit geen problemen met bevangen dieren.

Injecteren is lastig :D

Onder een deel vd wei zitten nog funderingspalen omdat er ooit een huis op zou komen(zijn nu dus "begraven" en liggen aardig dicht onder het oppervlak. En er liggen 3 taluten in de wei van plm 30 meter lang. Ook lastig injecteren.
Maar ik kan de overboerman wel eens vragen wat de opties zijn qua bemesten en waar hij zijn grondmonster laat nemen