Laura199525 schreef:In de winter niks. Het perceel is niet breed (30 mtr) maar heel lang (> 270 mtr) Het voorste gedeelde (30 x 40) ligt hoger en hier staan de stallen, rijbak en nog een stukje wei, wat we dus paddock willen maken. Op het lager gedeelde kan ik niks. In de winter staat dit meestal onder water en zelf in de zomer staat het met een flinke regenbui blank.
Maar je paddock komt voor de bak te liggen?? Kan je dan daarop aansluitend een pad om de bak heen leggen?
Hier wordt die enorm goed gebruikt en kunnen ze toch wat ga erop doen.
Onze 26 jarige is de gekste en snelste. Veel kunnen bewegen is juist op die leeftijd belangrijk.
Het belangrijkste is dat paarden goed van elkaar weg kunnen. In ene vierkante paddock of wei hou je de hoeken.
Toen onze 10jr ruin erbij kwam eind April stond hij even apart, maar kon contact maken. Daarna erbij en dat ging echt niet vanzelf. Mn andere ruin kleeft aan zijn moeder en die vond de ruin rete interessant.
Maar juist door het omlopen, wordt er nooit eentje het draad ( bij ons hekwerk ) of een hoek in gedreven.
Juist als je die mogelijkheid biedt, worden ze onderling ook rustiger.
Ik zie het verschil heel goed. In de bak jaagt mn ene ruin weleens op de shet. Die staat al zijn hele leven met groter, is heel stabiel en kan alles de baas. Maar in de bak is het anders en pakt de ruin zijn kans om flauw te doen en is de ruimte echt te beperkt.
Vanmiddag waren ze aan het rond galopperen en ging de shet voorop. Die ruin er achteraan op gepaste afstand en dat is dan echt meer lol maken.
Wij hebben met 5 maar op 4 plekken hooi, maar ze eten vrijwel altijd samen of per 2 of 3. ( ons 6e paardje staat met moeders en veulens in de wei elders )
Je hebt van die roosters die je kan vullen met zand om een mooi droog pad aan te leggen.
Bij ons is het pad aan de zijkanten ik geloof 4 meter breed en achterin is het eigenlijk weer een paddock, maar voor ons clubje is het pad breed zat. Zou de volgende keer zelfs pad smaller maken en meer wei houden denk ik. Ligt aan de rest.
Ze wandelen meestal in treintje een smal pad erin. Maar voor rennen en gek doen is breed wel fijn.