Kleine paddock voor de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura199525

Kleine paddock voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 22:46

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een jaar de paarden bij huis. 1 jong paard en 1 gepensioneerde. Ze staan niet meer samen in de wei/paddock als we er niet bij zijn want de jonge is wat lomp. Nu staan ze lekker van zonsopgang tot zonsondergang in de wei maar we wouden beginnen met een paddock maken. Afgelopen winter hebben ze in de wei gestaan waar nu de rijbak is en hier willen we ze in de winter niet inzetten. We willen een stuk wei langs de rijbak gebruiken voor 2 kleine paddocks. Deze zullen beide ongeveer 10 bij 8 mtr worden. Wel heel klein he? Maar wel beter dan op stal staan. We wouden ze dan elke dag op de beurt ff loslaten in de rijbak om de benen te strekken. Maar ik heb het idee dat de paddocks veel te klein zijn. Maar beter iets dan niets toch? De paddock ergens anders maken is geen optie omdat de rest van de weides lager ligt en bijna altijd onder water staat in de winter.

MarlindeRooz

Re: Kleine paddock voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:51

Vind dit sowieso een nare situatie... een paard hoort te kunnen spelen en rennen. En dat kunnen ze niet in hun eentje in een mini paddock. :n

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:53

Wat is lomp? Waarom staan je paarden niet gewoon samen?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:05

Gewoon samenvoegen met 2 voeder plaatsen!

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:08

@Jetta Als je jonge paard al 3x je oudere kreupel heeft geschopt op de wei, die wel gewoon 1ha groot is. Als ik op stal bezig ben, staan ze wel samen om te kroelen.

@Marlinde
Hoezo nare situatie, nee dan lekker hele dag op stal laten staan. Ze kunnen dan toch hun benen strekken in de rijbak.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:09

Samen zetten is geen optie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:09

Maar wat kan je nog meer?

Wij hebben een grote paddock, maar ook een stuk bestraat en een pad om het weitje. Vanmiddag waren ze daar nog vol gas op aan het rond galopperen.

Bij ons lopen ze wel samen, ook de jongste bij de oudste 10 en 26. de rest is 21, 21 en 20.

Kan je een paddock voor rollen maken? En dan bijv een pad om de bak heen? En een stuk bestraten of 2 plekken als voerplekken??

Overigens is die van 26 bij ons nog het gekste, dus ik zou als ze elkaar kennen en goed gewend zijn, gewoon samen zetten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:11

Kan je niet een grotere gezamenlijke paddock koppelen aan de rijbak? Draadje dicht als je wilt rijden, draadje open als je hem niet gebruikt. Hebben ze wat meer ruimte. Maar inderdaad, dan wel samen als dat kan :).

Edit: Zie dat ze tot nu toe niet samen kunnen. Weet ik helaas ook geen oplossing voor...

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:15

In de winter niks. Het perceel is niet breed (30 mtr) maar heel lang (> 270 mtr) Het voorste gedeelde (30 x 40) ligt hoger en hier staan de stallen, rijbak en nog een stukje wei, wat we dus paddock willen maken. Op het lager gedeelde kan ik niks. In de winter staat dit meestal onder water en zelf in de zomer staat het met een flinke regenbui blank.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:18

De jongste is 4, net begonnen met beleren, de oudste 26. Deze is niet zo actief meer en kan dus ook niet zo goed van zich afslaan.

Ik denk dat ik ruzie met mijn man krijg als ik de paarden in de rijbak zet, zit net een eb en vloed bodem in

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 00:41

Die 8x10 zal die oude niet zo slecht vinden. Maar ik vrees een beetje voor je jonkie. Ik heb zelf mijn eigen paddock 28x26 nu verdeeld in 3 stukken. Mede omdat ik een nieuw paardje erbij heb, en een draak bezit. De nieuwe moest gewoon apart om te wennen aan de rest. De rest, 3 stuks stonden in eerste instantie wel bij elkaar, maar dat ging ook niet omdat draak de rest weer begon te terroriseren. Kapot slaan had ze al gedaan, was dus niet meer nodig. En de andere was op dat moment hoog drachtig dus had ik er geen behoefte aan dat ze die nog een keer een tik zou geven. Dus toen heb ik er 3 stukken van gemaakt. Vind het niet ideaal, en dan heb ik nu stukken van 8x28. Bij 8x10 kunnen ze echt niets meer kwa even een sprintje trekken of als er opwinding is even het eruit lopen. Denk dat dat heel belastend voor de benen gaat worden, met alle draaien die ze dan doen. Wat ik al zei denk dat die ouwe het wel red daarmee, maar mss een optie zoeken dat je het voor het jonkie toch een tikkie groter kan maken. Ik heb alleen maar tot aan de E-maat hier lopen, grote warmbloeden wordt nog krapper.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 02:24

Laura199525 schreef:
In de winter niks. Het perceel is niet breed (30 mtr) maar heel lang (> 270 mtr) Het voorste gedeelde (30 x 40) ligt hoger en hier staan de stallen, rijbak en nog een stukje wei, wat we dus paddock willen maken. Op het lager gedeelde kan ik niks. In de winter staat dit meestal onder water en zelf in de zomer staat het met een flinke regenbui blank.

Maar je paddock komt voor de bak te liggen?? Kan je dan daarop aansluitend een pad om de bak heen leggen?
Hier wordt die enorm goed gebruikt en kunnen ze toch wat ga erop doen.

Onze 26 jarige is de gekste en snelste. Veel kunnen bewegen is juist op die leeftijd belangrijk.

Het belangrijkste is dat paarden goed van elkaar weg kunnen. In ene vierkante paddock of wei hou je de hoeken.
Toen onze 10jr ruin erbij kwam eind April stond hij even apart, maar kon contact maken. Daarna erbij en dat ging echt niet vanzelf. Mn andere ruin kleeft aan zijn moeder en die vond de ruin rete interessant.
Maar juist door het omlopen, wordt er nooit eentje het draad ( bij ons hekwerk ) of een hoek in gedreven.

Juist als je die mogelijkheid biedt, worden ze onderling ook rustiger.

Ik zie het verschil heel goed. In de bak jaagt mn ene ruin weleens op de shet. Die staat al zijn hele leven met groter, is heel stabiel en kan alles de baas. Maar in de bak is het anders en pakt de ruin zijn kans om flauw te doen en is de ruimte echt te beperkt.

Vanmiddag waren ze aan het rond galopperen en ging de shet voorop. Die ruin er achteraan op gepaste afstand en dat is dan echt meer lol maken.

Wij hebben met 5 maar op 4 plekken hooi, maar ze eten vrijwel altijd samen of per 2 of 3. ( ons 6e paardje staat met moeders en veulens in de wei elders )

Je hebt van die roosters die je kan vullen met zand om een mooi droog pad aan te leggen.

Bij ons is het pad aan de zijkanten ik geloof 4 meter breed en achterin is het eigenlijk weer een paddock, maar voor ons clubje is het pad breed zat. Zou de volgende keer zelfs pad smaller maken en meer wei houden denk ik. Ligt aan de rest.

Ze wandelen meestal in treintje een smal pad erin. Maar voor rennen en gek doen is breed wel fijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:05

Voor mij is enkel buiten staan niet voldoende, juist vrij bewegen en sociaal contact vind ik belangrijk. Ik wil dat een paard zelf kan rennen, spelen, etc. Kun je ze niet toch delen van de dag op de bak laten en bij droog weer toch de wei geven? Wel jammer dat het ook niet zo klikt dat je ze samen kan zetten...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:24

is er een mogelijkheid om een derde paard erbij te zetten?
Ik zie het hier ook, we hebben een groep van 3 merries (23-10-2) en 1 ruin (6 of 7). De ruin heeft hele erge ruinen/hengstenmanieren (jagen, drijven, erop springen). Bij mijn 10 jarige probeert hij het niet, die mept er los op. De 2 jarige wel, maar deze is kleiner,lichter en sneller en mept ook van zich af, maar mijn 23 jarige is trager, en kan niet meer slaan. Die terroriseert hij bij tijd en wijle ook serieus (maar zij kan bescherming zoeken bij haar 10 jarige dochter, dus nog geen drama).
Zou ik die ruin en mijn 23 jarige alleen samen zetten, dan komt dat ook niet goed, gaat ze kapot. Maar door de twee andere erbij kan hij zijn aandacht verdelen (en is mijn oudje slim genoeg om die te gebruiken als buffer.)
8*10 of 8*20 is idd wel klein, maar als je de 8*20 als basispaddock zou kunnen gebruiken met een track rond de piste, dan lijkt me dat prima voor 3 paarden.
Je oud paard is toevallig niet een heel stuk kleiner dan het jonge paard? (bij combi's pony-paard maken ze soms systemen waarbij de pony onder een draadje kan waar het paard niet onder kan, om zo een "eigen" stukje te voorzien).

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 08:51

Nee de oudere is juist groter dan de jongere. Het maakt niet uit of ze op een klein stuk of groot stuk staan, de jonge blijft de andere terroriseren. Zelfs tussen de paarden van de buren zit een extra draad zodat ze daar niet meer mee kan snuffelen want ze klimt zowat over de omheining heen. Deze jonge heb ik zelf gefokt dus ken haar door en door. Iedereen kan goede adviezen geven maar als 2- jarige heeft ze een andere zo opgejaagd door de draad dat deze daar flinke wonden aan over gehouden heeft, meerdere paard flink getrapt, met alle blessures tot gevolg. Dus we hebben het 3 jaar lang geprobeerd van Shetlanders tot dominante paarden, maar vorig jaar besloten dat het klaar was. Dit paard is te fel voor bij andere paarden. Tegenover mensen niet en als ik erbij ben doet ze ook niks tegen andere paarden, dus dan staan ze wel samen. Derde paard of pony erbij nemen wil ik niet, want daarmee los ik het ruimtegebrek in de winter niet op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:57

Eigenlijk ga je ze nu in de winter nog steeds op stal zetten alleen dan buiten. De ruimte is zo beperkt dat je je af moet vragen of je daar wel paarden wilt houden

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:02

Voor beiden 8x10 meter is toch beter dan binnen op stal van 3x3 bijv?
Ze heeft nou eenmaal het probleem van de 4 jarige, en besloten ze uit elkaar te houden,,
Elke keer wonden en dierenarts erbij halen zal ts ook wel een beetje zat worden,,
Laatst bijgewerkt door 01San op 17-07-19 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:03

8*10 in paddock vind ik toch wel heel anders dan op stal zetten hoor.
Uiteraard is het niet ideaal, maar lekker overdag een frisse neus, gevuld hooinet ervoor en iedere dag een paar uur op een groter stuk waar ze kunnen rennen en dom doen lijkt me wel een prima tussenweg.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:05

Jammer dat je dit nu pas bedenkt. Op het moment dat die 'te goed om een paard op te zetten eb en vloed bak' werd aangelegd was het een relatief kleine moeite en investering geweest om een stukje wei geschikt te maken als paddock. Je hebt mijns inziens geen ruimtegebrek, maar een prioriteitsprobleem. Misschien dat je dit alsnog kunt realiseren. Of toch eentje in de (dubbele) paddock en de ander in de bak? Je zou ook nog kunnen denken aan een constructie waarbij een shetje toegang krijgt tot beide stukken (draadje plaatselijk wat hoger zetten) en er toch nog wat mogelijkheden voor contact ontstaan.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 09:06

Kon dit ook verwachten, het is en blijft bokt. En mensen kunnen slecht lezen. Ik zoek het zelf wel uit.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:14

Sorry, maar wat had je dan verwacht? Je openingspost staat vol met twijfel, waar naar mijn idee weinig anders dan bevestigend op gereageerd kan worden. Een paddock van 8x10 is nu eenmaal tamelijk klein, daar zullen weinig mensen het mee oneens zijn. Als je nu aanknopingspunten bood voor een oplossing konden mensen nog met je meedenken, maar nu schrijf je eigenlijk al bij voorbaat dat je niet van plan bent om er iets aan te veranderen. Wat moeten wij dan? Zeggen dat het allemaal wel meevalt? Dat kan hoor. Het kan veel erger, sommige paarden staan de hele winter binnen. Dit valt best mee.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:17

8x10 is prima om te luchten, maar niet voor een hele dag. Op mijn werk hadden we paddocks die iets groter waren (stonden ze ongeveer een uur per dag in), en na 10 minuten stonden ze zich te vervelen en konden ze zich niet uitleven, want na 3 galopsprongen waren ze er al.

Hoeveel weiland heb je? Kan je daar niet een stukje paddock bij aan maken ofzo?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:18

Het klinkt een beetje alsof je bevestiging wil dat de door jou gekozen oplossing de enige haalbare is.

Maar goed, even meedenken:
Genoemde formaat paddock vind ik voor grote paarden als winterverblijf echt te klein. Je zult creatiever te werk moeten gaan.
Misschien kun je om het weiland een breed looppad aanleggen, met zand en evt een deel verhard of verstevigd met matten of betonklinkers. Een soort paddock paradise, verbonden met de paddockjes. Dan kun je ze daar overdag op laten, evt met een draadje tussen beide paarden, en 's nachts ieder op de eigen paddock of op stal.

Of, zo doen wij het in de winter, offer een klein deel van het weiland op voor wintergebruik en laat de paarden daar (beurtelings) een dagdeel op. Stort een bult zand in een hoek om een droge plek te creëren bij nat weer. Leg wilgentakken oid neer om ze wat te knagen te geven zodat ze het gras niet te kort eten.

Vaak moet je echt even buiten de gebaande paden denken om je ruimte optimaal te benutten en je paarden de bewegingsvrijheid te geven die ze nodig hebben.

Ik zou overigens toch wel een gezelschapspaard(je) regelen voor je oudere paard. Dat dit voor de jongere niet mogelijk is, wil nog niet zeggen dat je de oudere dan ook maar alleen moet laten staan.

En een tweejarige hoort m.i in de opfok op een groot stuk land met leegtijdgenoten, maar dat is een ander verhaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:22

Kan je ze niet beiden een halve dag in de hele paddock zetten? Dan hebben ze wel korter tijd maar wel meer ruimte.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:25

Ik vind ook geen paard waardig bestaan. Paard moet wel lekker kunnen rennen en bewegen.
Ik vind best wel erg mensen die paard op zo klein stukje zetten omdat graag persee aan huis willen of omdat zo goedkoop is zonder na te gaan hoe voor zo paard is. Net als hond je hele dag thuis alleen zou opsluit in een huis. Gellukig wordt dat bij honden dat doorgaans niet geaccepteerd.