grootte van de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lissa_2003

grootte van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 10:47

Ik wil al super lang een d-pony, e-pony of paard en mijn papa geeft eindelijk toe! Nu wou ik eens vragen: Ik heb een weide van ongeveer 30×40 plus een grote stal, is deze weide groot genoeg? Ik ga er wel elke dag mee rijden en wandelen. Ik ga samen met mijn pony of paard dan naar de paardrijlessen en hij zal elke dag beweging hebben!Ook zal hij altijd voorzien zijn van hooi en eventueel brokjes. Of wat voor soort pony of paard zou ik dan best kopen? Alvast bedankt! :D

Poekkie

Re: grootte van de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:54

Dat is 1200 m2 en hier moet je dan 2 ponies of paarden op houden (nooit alleen zetten hoor!). Dat is in no time een kale slijkboel. En daarnaast heb je ook alle miserie van uitmesten, bemesten, mestafvoer, omheining en onderhoud, hooiopslag, ... ik heb zelf een stal en voor minder dan 4 paarden zou het het mij echt niet waard zijn.

Waarom ga je niet gewoon op een privestal staan en geniet je daar van je paardje?

Hoe oud en hoe groot ben je en wat wil je precies? (Ervaring, wedstrijden, misschien een idee van een stokmaat, ...)

ZivaLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:57

Een paard moet nooit alleen staat hoe veel je het paard ook geeft neem dan een Shetlander er bij maar wel een vriendje de weide is best wel oké voor 4 paarden maar voor 2 is het redelijk groot.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:58

Poekkie schreef:
Dat is 1200 m2 en hier moet je dan 2 ponies of paarden op houden (nooit alleen zetten hoor!). Dat is in no time een kale slijkboel. En daarnaast heb je ook alle miserie van uitmesten, bemesten, mestafvoer, omheining en onderhoud, hooiopslag, ... ik heb zelf een stal en voor minder dan 4 paarden zou het het mij echt niet waard zijn.

Waarom ga je niet gewoon op een privestal staan en geniet je daar van je paardje?

Helemaal mee eens! Bovendien hoef je geen 2e pony te kopen, op een pensionstal zullen meerdere dieren zijn waarmee je pony/paard kan samenleven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:03

ZivaLane schreef:
Een paard moet nooit alleen staat hoe veel je het paard ook geeft neem dan een Shetlander er bij maar wel een vriendje de weide is best wel oké voor 4 paarden maar voor 2 is het redelijk groot.

Deze wei van 1200 m2 is niet OK voor 4 paarden en ook niet voor 2. 30 x 40 is net iets groter dan een bak.

@TS: vuistregel is 2500m2 per paard, je hebt dus minimaal 5000 m2 nodig omdat je altijd minstens 2 paarden moet houden. Een paard alleen kan niet.
Je hebt dus een weiland voor een half paard.

Het is veel beter je paard ergens te stallen waar ook andere mensen zijn die je kunnen helpen met hoe het is een eigen paard te hebben. Die je kunnen wijzen op eventuele ziekte, kunnen adviseren over welke hoefsmid, waarmee je samen kunt ontwormen en inenten, kortom, waar je een helemaal van zult kunnen (maar ook moeten) leren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:06

De weide is een mooi formaat als paddock, maar dan zou je de grond goed moeten kunnen houden door goed zand en drainage oid. Daarnaast is weide om te kunnen grazen en een rondje te kunnen rennen ook erg fijn voor ze.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:09

Ik heb thuis ook z'n weide, maar die heb ik voor erbij.
Als je bij voert kan het prima, maar met slecht weer is het zo vertrapt.

Wij huren er een extra stuk weiland bij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:10

ZivaLane schreef:

Dit is dus helemaal fout qua aantal paarden. Ik heb die oppervlakte voor 2 shetlanders en zou dat 'redelijk groot' noemen, maar absoluut niet voor een D pony! Laat staan 2... zoals mijn voorgangers zeggen, het is niet meer dan een paddock.

Denk ook even na voor het rijden. Zonder bak is dit alleen voor in de zomer en zal de winter erg koud, nat en donker zijn.
En als je er dan twee hebt, zal de andere misschien panikeren als je gaat rijden met de ene. Als je echt alles zelf wil doen, kan je misschien kijken voor een kale stal of halfpension ergens? (Zal nog altijd goedkoper uitkomen voor maar 1 paard)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:13

Dat is heel erg klein, TS. Wat al eerder gezegd werd: dat is in no-time een kale vlakte en afhankelijk van waar je in NL woont ook al snel een modderpoel. En je moet het regelmatig onderhouden en zelfs een keer in de zoveel jaar (afhankelijk van de staat) volledig omploegen en nieuw gras laten groeien. Dat laatste duurt voor een goede weide al een goed jaar, dus waar laat je je pony('s) of paard(en) dan? Ik ga - mede gezien de andere kosten die erbij komen kijken - mee met het advies om je toekomstige pony of paard op een pensionstal te zetten. Ik spreek uit eigen ervaring dat paarden zelf onderhouden nog niet zo goedkoop/makkelijk is.