Graasmasker vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 21:38

Ik heb voor het eerst een graadmasker aangeschaft. Het gat al na dag 1 groter gemaakt want dat was wel heel minuscuul en leverde frustratie op. Echter gaat eten bij de ene nog niet en loopt die zielig door de wei en probeerde niet eens. Hij loopt me zielig achterna en zelfs na observaties uit het zicht gaat ze niet eten.

Nou staat mijn gras op redelijke lengte, is dat niet handig met graasmaksers?

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:06

Ik zou een greengard masker proberen. Kunnen ze goed eten maar wel beperkt. Zit ook niet helemaal rond de neus.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:12

MiniMaxi schreef:
Ik zou een greengard masker proberen. Kunnen ze goed eten maar wel beperkt. Zit ook niet helemaal rond de neus.

Weet niet of het spookverhalen zijn maar heb gehoord dat dit masker zo hard is dat tanden heel snel slijten

belle_boef

Berichten: 10742
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 22:13

MiniMaxi schreef:
Ik zou een greengard masker proberen. Kunnen ze goed eten maar wel beperkt. Zit ook niet helemaal rond de neus.



Ik kan heel veel gaan proberen maar mijn braambos of dit masker niet goed werkt icm lang gras

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:24

Halflang gras is idd beter dan lang (dus ca 5 tot 10 cm is beter dan ca. 30 cm). Dan steekt het rechtop door het gat en dat lange wordt naar de grond geplet.

Maar echt, ze worden er echt wel handig in. Geef het een nachtje en eigenlijk niet kijken, je hart bloedt bij die frustratie....

Ik moest stiekem wel lachen om je opmerking dat de antwoorden hier waren om een ander masker te kopen, maar geen antwoord op he vrij heldere en concrete vraag.
Valt me nog mee dat je geen vitamine B12 moest proberen of een osteopaat moest bellen. Dat zijn ook altijd de standaard antwoorden hier op Bokt :o

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:34

Onze vorige a pony had ook een graasmasker. Zwaar gefrustreerd liep hij de eerste dagen door de wei, maar ineens had hij het door en begon hij te vreten. Iets korter gras is wel makkelijker, spriet het iets meer en komt het makkelijker tussen de gaten door .

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:46

Hier een shet die de eerste dag ook net at, en vervolgens binnen een week tijd heel de bodem uit zijn masker liggen en gewoon lang gras eten . Hij ging al schuddend van links naar rechts door het lange gras en stond vervolgens op zijn gemak een paar minuten te kauwen op zijn vangst. Was weinig slowfeed aan helaas. Nu weer beperkt op gras.

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:51

Ik adviseer een ander type omdat met zo'n klein rondje veel frustratie oplevert bij veel paarden. Nee niet bij alle voor Ik er heel bokt over me heen krijg.
Op het moment dat gras langer is of een paard echt met zijn neus over de grond blijft gaan komt het gras er niet door omdat het dan plat gedrukt is. heb je een masker met een paar gaatjes kan door de beweging van de neus het gras ook weer wat omhoog komen en dus tussen de gaatjes waardoor er toch wat geknabbeld kan worden zonder gelijk heel veel binnen te krijgen.

En ja een paard moet er ook handig in worden.

MarijeCR
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-04-17

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 23:26

Ook hier de ervaring met Welsh A dat ze even moeten wennen. Tegenwoordig is hij er zo handig mee...

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 02:23

MiniMaxi schreef:
Ik adviseer een ander type omdat met zo'n klein rondje veel frustratie oplevert bij veel paarden. Nee niet bij alle voor Ik er heel bokt over me heen krijg.
Op het moment dat gras langer is of een paard echt met zijn neus over de grond blijft gaan komt het gras er niet door omdat het dan plat gedrukt is. heb je een masker met een paar gaatjes kan door de beweging van de neus het gras ook weer wat omhoog komen en dus tussen de gaatjes waardoor er toch wat geknabbeld kan worden zonder gelijk heel veel binnen te krijgen.

En ja een paard moet er ook handig in worden.


Ben ik met je eens. Ik heb het graasmasker van greenguard en ben er echt tevreden over. Paard heeft meer bewegingsvrijheid bij de mond en kan er goed mee eten zonder teveel binnen te krijgen.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 06:45

Geef het even de tijd maar houdt t ook in de gaten.
Anders kan je nog uitwijken naar de korf van pferd im blick,dat is een harde graaskorf maar kan je een inlegvel in doen wat beter is voor zn tanden en een inlegvel wat grotere en kleinere gaten heeft.

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:47

Volhouden, en even een handje helpen. Mijn shet had het na 10 minuten door, mijn KWPN merrie, echte miep, heeft het twee weken spannend gevonden. Ik heb in het begin plukjes gras voor haar geplukt, en dat door het gaatje gevoerd. Grote stress, er prikt iets in mijn lip....... Toen ze dat goed vond, met plukjes gras richting het weiland, en aanleren dat ze het masker op de grond moet duwen en zo sprieten kan eten. Het gaat nu al jaren goed.
Ik gebruik de grazing muzzles van Best Friend. En laat het gaatje gewoon klein, ze worden er handig genoeg in.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:38

Mijn pony heeft ook een aantal dagen zielig rondgelopen, of in een hoekje gestaan in de wei zonder te eten. Drinken snapte hij dan wel weer meteen... Maar ineens viel het kwartje en heeft er nooit meer problemen mee gehad. Hij heeft trouwens een greenguard. Geef het nog even de tijd :)

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Re: Graasmasker vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 08:52

Herkenbaar die frustratie haha. Hier een Connemara die ook zielig blijft rondlopen en rennen uit woede :+ ondanks dat ze hem vorig jaar ook al om had, overigens een greenguard.

Ik zou hem dan niet gelijk een hele dag omlaten, als ze dan echt niet eten heb je de volgende dag een paard met koliek. Ik bouw het altijd een beetje op zodat ze eraan kunnen wennen!