Juiste stalling kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BM_Stables

Juiste stalling kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 15:17

Hoii,
Ik ben langzaam aan het kijken voor een eigen paard, deze wil ik natuurlijk wel op een goede stalling maar hoe bepaal ik dit nu? In mijn hoofd heb ik 2 stallingen beide pension. Ik zal hieronder de voor- en nadelen neer zetten en hopelijk kunnen jullie helpen want ik kom er zelf niet meer uit waar ik hem/haar dan wil stallen.

Stalling 1;
•Volpension
•2 binnenbakken, 2 buitenbakken (1 springtuin) en een stapmolen
•Er wordt gemest en gevoerd (wel hun voer)
•Ongeveer 400€ per maand (als het niet duurder is geworden daar)
•Praktisch gezien om de hoek vanuit thuis
•Prachtige uitrij mogelijkheden, je hoeft alleen het terrein af en je staat al bijna in het bos
•Naast een drukke weg en het spoor
•Je moet zelf buiten en binnen zetten (tenzij je lieve stalgenoten hebt die paard ook wel een buiten willen zetten)
•Het is op een manege dus altijd wel druk
•Wedstrijden binnenshuis
•Niet een eigen gekozen bodem bedekking

Stalling 2;
•Halfpension
•1 buitenbak die met regen niks mee te bezijlen is
•Dagelijks buiten (zomers om de dag op de wei)
•Eigen voer (laatste op stal voert s avonds en degene die de paarden buiten zet voert ze s morgens)
•Zelf mesten
•Kleinschalig
•Naast de drukke weg
•Uitrijmogelijkheden liggen op 10/15 min stappen
•Verder fietsen vanuit huis
•Ik ken iedereen er al
•Ik denk ongeveer 300€ per maand (eigen voer meegerekend)
•Eigen keuze bodembedekking
•Binnenbak eventueel te huren voor 15€ per uur aan de overkant

Ik twijfel omdat ik op stalling 2 nu een verzorgpony heb en iedereen ken. Hier hebben mijn eigen pony's ook altijd gestaan, maar aangezien ik soms door school wat minder tijd heb is het ook wel fijn als er gemest wordt en dat het dichterbij is (stalling 1 is ongeveer 10 minuten lopen/ 5 minuten fietsen en stalling 2 is zeker een 10/15 minuten fietsen met mee wind). Ik heb door school soms alleen tijd om mijn verzorgpony zijn paddock en stal te mesten terwijl als dit gedaan wordt voor mij ik gewoon kan rijden. Hier komt het paard dan alleen niet dagelijks buiten wat ik ook weer belangrijk vind. Eigen voer is in overleg daar wel mogelijk.

Mijn doel is vooral om te springen (oa op wedstrijd) en naar mijn idee is dit op stalling 1 met slecht weer ook te behalen en door de bak op stalling 2 niet. Mijn ouders zien het paard liever op stalling 1 staan, maar ik weet het niet helemaal zeker. Het heeft namelijk allebei zijn voordelen en nadelen. Ik moet zelf de stalling mee betalen en heb liever een goedkopere stalling tenzij je echt voordelen hebt waar je meer voor moet betalen.

ellenimar

Re: Juiste stalling kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:36

ik zou toch echt een stal zoeken waar er buiten gezet wordt en je niet afhankelijk bent van anderen, keertje bijspringen prima maar niet structureel...en zomer om de dag op de wei???
zoek nog even verder?
iig succes!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:38

Goed dat je er zo over nadenkt van tevoren +:)+

Ik heb op diverse hele verschillende stallen gestaan; groot, klein, volpension, halfpension. Wat ik heb geleerd, is goed te kijken als eerste naar voorzieningen voor het paard: het paard staat er 24 uur per dag, terwijl je als eigenaar gemiddeld zo'n 2-4 uur daarvan ziet.
Vrije beweging / weidegang / buitenstaan met soortgenootjes is daarom een van de allerbelangrijkste graadmeters in mijn ogen, voor een paard als kuddedier die gebouwd is om gedurende de dag kilometers te maken. Een tweede is ruwvoer: wat voeren ze, hoe voeren ze en hoeveel. Als voorbeeld zou ik twee voerbeurten zonder weidegang nooit voldoende vinden. Nooit langer dan 3 a 4 uur zonder ruwvoer, indien mogelijk onbeperkt.
En ook de huisvesting zelf: hoe groot is de box (even er vanuit gaande dat je een box zoekt) hoeveel komt hij er uit en hoe kan hij contact hebben met soortgenoten in de tijd dat hij binnen moet staan.

Daarna pas kijk ik naar faciliteiten voor mezelf als eigenaar. Zeker niet onbelangrijk, want je hebt je paard niet om in de wintermaanden alleen maar naar te kijken meestal. Maar ik doe liever concessies op de bak dan op de basis huisvesting van mijn paard. Dat maakt ook dat ik er vrede mee heb dat bij ons in de winter de bak vaak plassen heeft. Dat is balen, maar mijn paard woont in groepsverband en dat is me alles waard.

Je kunt ook nog meer stallen in de omgeving bezoeken als die er zijn. Beide stallen die je noemt hebben zaken waardoor ik ze mogelijk niet zou kiezen. Ik vind uiteindelijk echter sfeer en omgang onderling, net als stal management ook zeer belangrijk. Ik wil met een gerust hart mijn paard achter kunnen laten en ik wil ook niet op mijn tenen moeten lopen door anderen op stal of een vervelende sfeer.

Ik zou dus zeker op verschillende plekjes gaan informeren en sfeer proeven, ga ook eens langs en kijk of paarden buiten staan, spreek mensen op stal aan etc.

Succes met je zoektocht!! :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 16:43

Voor mij is volpension ook binnen en buitenzetten van mijn paard.
Als je volpenion wil zou ik een stal zoeken waar mijn paard minimaal 6 uur buiten komt met gras of hooi ook als ik niet kom.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:35

Alle 2 niet.
Je koopt een nieuwe pony, je hebt dus geen idee hoe bomproof hij is. Dit lijkt mij belangrijk ivm drukke weg en spoor.
Alleen buitenbak is te doen als je ook buiten kan rijden. Maar gezien je springambitie is stalling 1 vanwege de binnenbak wel erg verstandig. Dit heeft echter geen prio tov buiten staan en binnen/buiten gezet worden.
Zelf altijd binnen en buiten zetten lijkt mij praktisch gezien niet haalbaar.
Als ik mijn paard ergens stal wil ik ook graag dat hun het voer volledig doen.
Voor mij is buiten staan een absolute voorwaarde, liefst 24/7 zelfs maar ik realiseer mijzelf ook dat dat niet altijd haalbaar is.

Ik zou dus verder kijken

Fendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 17:46

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 20:02

ellenimar schreef:
ik zou toch echt een stal zoeken waar er buiten gezet wordt en je niet afhankelijk bent van anderen, keertje bijspringen prima maar niet structureel...en zomer om de dag op de wei???
zoek nog even verder?
iig succes!

Ja dat wil ik het liefste wel maar dan zijn vaak de faciliteiten minder die ik en mijn ouders zelf belangrijk vinden. We hadden er namelijk nog een tegen over stal 2 maar daar is de sfeer niet fijn vind ik en gezien ik soms nogal onzeker ben in mijn rijden is dat niet prettig.
Op stalling 2 gaan ze om de dag op de wei de andere dag op de paddock (ruinen en merries wisselen de dagen af)

Eventueel had ik nog een andere stal (waar ik ook lessen volg) maar deze is dik een half uur fietsen enkele reis en die tijd steek ik liever in mijn paard zelf :/

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:04

voor mij geen van deze opties.

bij beiden ben je te afhankelijk van anderen om je paard goed te hebben staan in mijn beleving.
Waar woon je?

Ik vind dat de basis zo wie zo door de stal gedaan moet worden, of je moet er binnen 5 tot 10 minuten kunnen zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:16

Bij stal 1 staat: Je moet zelf buiten en binnen zetten (tenzij je lieve stalgenoten hebt die paard ook wel een buiten willen zetten)

Dat betekent nooit ‘meer dan 8 uur per dag in een kudde’. En dat voor mij het meest essentieel van een stalling. Belangrijker dan een goede rijbak of afstand, immers jij komt er veel maar je paard moet er wonen. Het is dus veel en veel belangrijker dat hij er heeft wat hij echt nodig heeft. Fijne dingen voor het baasje zijn ook heel belangrijk maar komen altijd op plek 2.

Maw stal 1 zou voor mij geen optie zijn!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:59

Het belangrijkste is dat je paard het er naar zijn zin heeft en dat de zorg voor hem goed is. Het paard moet er tenslotte 24 uur per dag 7 dagen per week doorbrengen, jij bent er maar een paar uurtjes per dag.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:02

ik zou het zowiezo moeilijk vinden om een stal te kiezen als je het paard/pony nog niet hebt en kent. Zo heb ik 2 hele verschillende. Mijn ruin vindt rust om de stal heeel belangrijk en onbeperkt ruwvoer en uitrijmogelijkheden in de buurt. Een goede bak is voor hem minder van belang.
De merrie is juist tegenovergesteld, die moet een goede bak hebben voor haar vroegere blessures, heeft veel weidegang nodig (liefst 24/7 buiten), en kan beter toe met een drukkere stal en beperkter ruwvoer (kan beter omgaan met om de 3-4u ruwvoer, terwijl de ruin daar erg gestresst van wordt).

Dus ik zou zeggen, kijk ook naar de pony die je koopt, wat die nodig heeft en belangrijk vindt.

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 15:34

orion456 schreef:
ik zou het zowiezo moeilijk vinden om een stal te kiezen als je het paard/pony nog niet hebt en kent. Zo heb ik 2 hele verschillende. Mijn ruin vindt rust om de stal heeel belangrijk en onbeperkt ruwvoer en uitrijmogelijkheden in de buurt. Een goede bak is voor hem minder van belang.
De merrie is juist tegenovergesteld, die moet een goede bak hebben voor haar vroegere blessures, heeft veel weidegang nodig (liefst 24/7 buiten), en kan beter toe met een drukkere stal en beperkter ruwvoer (kan beter omgaan met om de 3-4u ruwvoer, terwijl de ruin daar erg gestresst van wordt).

Dus ik zou zeggen, kijk ook naar de pony die je koopt, wat die nodig heeft en belangrijk vindt.

Ik vind het ook lastig uiteindelijk beslissen we waar hij komt te staan natuurlijk aan de hand van de pony maar ik vind het altijd wel fijn om van te voren een inschatting te maken (oa kwa kosten). Je moet immers wel een stal hebben wanneer je je pony/paard gaat ophalen natuurlijk

ZivaLane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:36

Weiteveen stable M

BM_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 14:10

ZivaLane schreef:
Weiteveen stable M

??

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:22

Ik heb beide opties gehad. Stond eerst op een manege. Was erg druk, vaak geen bak vrij. Veel kinderen die aan je pony willen zitten. Alles werd daar wel voor mij gedaan (voeren, mesten, buiten zetten etc.). Ik had daar ook alle faciliteiten, oa stapmolen, longeercirkel, buitenbak en twee binnenbakken (1 voor les).

Sta nu op een pensionstal. En het is zoveel rustiger, mijn pony is ook erg veranderd. Ik moet nu wel zelf mesten en helpen met binnen en buiten zetten. In de zomer staat hij 24/7 buiten en in de winter op paddock met onbeperkt ruwvoer.
Ik heb nu alleen een binnenbak (in de toekomst ook een buitenbak). Maar ik vind deze stal veel fijner. Ook omdat er niet zoveel kinderen zijn en geen manege lessen! Stalling kiezen is heel lastig, ik wou dat ik eerder naar stal 2 was gegaan.