Schuren aan manenkam, hoe jeuk verlichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schuren aan manenkam, hoe jeuk verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:52

Hey bokkers,

Ik heb sinds vorige week zaterdag een eigen paard.
Het valt me op dat ze haar manenkam schuurt, vooral in de buurt van haar oren en de voorste helft.
Ze heeft ook al een klein kaal plekje naast haar oog.
Hoe kan ik de jeuk het beste voor haar verlichten?
Ik zie door alle 'anti jeuk' middeltjes het bos niet meer.

Alvast bedankt!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:53

Bij ons werkt aloe vera heel fijn voor merrie met zomereczeem en veel jeuk!

edit: en gefeliciteerd trouwens met je nieuwe paard *\o/* :D

Nicky1963

Re: Schuren aan manenkam, hoe jeuk verlichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:55

De combinatie van puur culico druppels, derfen lotion en een eczeemdeken helpen bij mijn paard heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 16:58

julio111 schreef:

Dankjewel! En dankjewel voor de tip!

Nicky, ik wil eerst even wat goedkopere opties proberen voordat ik met dekens en dergelijke aan de gang ga.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:01

Maddoxx schreef:
julio111 schreef:

Dankjewel! En dankjewel voor de tip!

Nicky, ik wil eerst even wat goedkopere opties proberen voordat ik met dekens en dergelijke aan de gang ga.

Dat snap ik. Eerst even afwachten of het gewoon kriebel is of echt ZE. Als het ZE is zal je er wel verstandig aan doen een eczeemdeken te gaan gebruiken. Daar kan je toch een hoop ongemak mee besparen voor je paard. Net als tijdens de schemering (ochtend en avond) binnenhouden, dat scheelt dan ook heel veel.

Hopelijk voor jou en je paard is de jeuk van tijdelijke aard.

En idd, gefeliciteerd met je nieuwe paard!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:05

Als het echt zomereczeem is dan kun je inderdaad niet onder een deken uit. Wij geven nu als supplement ook finecto bij. Dat werkt ook ontzettend goed, maar ook dan ben je per maand wel wat kwijt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 17:05

Dankjewel!

Ik heb twee fjorden verzorgd met zomereczeem, en dit lijkt een stuk minder te zijn dan 'echte' ZE. Ze jeukt alleen aan haar manenkam, haar staart jeukt absoluut niet. Ook onder haar buik niet. Ze schuurt naar mijn weten ook alleen maar als ze staat te wachten op de poetsplaats.

Ze staat ook nog alleen (langzaamaan introduceren ivm heel dominante ruin in de kudde), het kan natuurlijk ook gewoon het soort 'jeuk' zijn die ze normaal met soortgenoten oplossen door kroelen en knabbelen. Ze kan de anderen wel zien en ook ruiken, en over het stroomdraad aanraken, maar niet echt kroelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 10:51

als het inderdaad staart en manenexceem is in de avond / nacht op stal

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 11:04

Teveel gras kan ook jeuk veroorzaken. Staat ze bij jou langer op de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:30

Ze staat nog helemaal niet op de wei, voor nu alleen paddock met silage.
Avond en nacht op stal gaat helaas niet.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:18

Je kunt ook wassen met teershampoo. Bij mijn eczemer helpt dat goed als ze jeuk heeft. Verder smeer ik met Derfen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:55

Maddoxx schreef:
Ze staat nog helemaal niet op de wei, voor nu alleen paddock met silage.
Avond en nacht op stal gaat helaas niet.

Silage is geen paardenvoer. Al het ingepakte hooi is gefermenteerd, en veel paarden, helemaal sobere paarden en pony's, krijgen daar vroeg of laat problemen mee. Niet altijd even zichtbaar, maar jeuk is wel een van de eerste uitingen dat het niet goed gaat. Het schuren ligt niet altijd aan zomereczeem (knutten) maar vaak ook aan het voer.
Gewoon onverpakt hooi is het beste ruwvoer.
Op bokt is veel te vinden over ruwvoer, hooi, voordroog en kuil (wat eigenlijk nooit goed is)
Even de zoekfunctie gebruiken, dan kom je veel info tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:23

Het wordt allemaal door de eigenaresse van stal zelf verbouwd, dus ik ga ervan uit dat ze wel goed eten krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 21:29

Toch zou ik kritisch naar je voer kijken. Het kan zoveel doen voor je paard. Mijn pony's schuurden zich vroeger tot bloedens toe kapot. Toen ze met hooi op een kale wei kwamen door hoefbevangenheid en cushing was dat over. Nu mag mijn oudje dagelijks een uur op het gras omdat ze te dun was. Ze heeft nu op de gestresste wei gestaan (net gemaaid en droog) en nu trof ik haar aan met geschuurde staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 23:21

Ik zal het onthouden!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:56

capopjekop schreef:
Ze heeft nu op de gestresste wei gestaan (net gemaaid en droog) en nu trof ik haar aan met geschuurde staart.

Zo gaat het bij onze paarden ook. Te veel gras = direct schuren. 1x een rol voordroog gehad ipv hooi (niet ingepakt ruwvoer) en toen was het helemaal bal, bijna direct. Varieerde van jeuken tot kale plekken krijgen. Na een week hooi was het over.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 11:16

Als het een koudbloed is aub geen silage voeren. Gewoon hooi-gras en een vitaminebrok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:20

Ze gaat nu over naar stro en hooi, maar ik ben bang dat ze zomereczeem heeft... Wie heeft tips?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:34

Allereerst van harte gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Nu heb ik geen ervaring met ZE, maar wel met een paard die meteen last van jeuk (manenkam/staart) heeft als hij te suikerrijk voer krijgt. Ook wordt zijn manenkam dik en hard. Ik weet niet hoe dat met jouw paardje is? Op het gras kan hij niet, bij ons op stal wordt voordroog gevoerd en ook hier krijgt hij last van. We kopen nu zelf oud hooi bij en hij krijgt nu 50% voordroog - 50% oud hooi. Dit werkt voor hem nu prima. Het liefst had ik ‘m volledig op oud hooi (met een vitaminiebrokje), maar aangezien dit ook werkt laten we het zo.

Jouw verhaal doet me aan ons paard denken. Silage ken ik niet, maar als ik de reacties zo lees dan lijkt het wat op voordroog? Fijn dat je paardje overgaat op hooi, geef het even de tijd. Als suikers het probleem is dan zakt de jeuk vanzelf af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 19:45

Silage is voordroog inderdaad. Ik hoop nog steeds dat het de overvloed aan suiker is inderdaad, dat is nog steeds de beste optie. Ze heeft ook abnormaal lange manen voor een paard dat zomereczeem zou hebben. Ze zal het toch niet nu plots door de verhuizing gekregen hebben?

Is er een manier om het verschil te weten te komen, behalve afwachten of minder suiker helpt?

Haar manenkam ziet er op dit moment zo uit:
Afbeelding

Niet het typische "hobbelige" waar ik veel mensen met paarden met ze over hoor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 02:41

Ze ziet er wel erg stevig uit. Het zal deels raseigen zijn maar op de schouder en nek zit wel wat teveel spek. Goede kans dat het schuren iig minder wordt als ze minder suiker en zetmeel binnen krijgt en een gezond gewicht krijgt.

Zoek eens op youtube naar fatscore your horse. Dan krijg je wel handige filmpjes over hoe je kunt zien of je paard overgewicht heeft of niet.

Deze bijvoorbeeld
https://youtu.be/u9dVeVNtFdQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 05:20

Oh ik weet dat ze te dik is, daar werken we nu ook hard aan. Bedankt voor de tip!