Ervaringen en tips paard hele jaar 24/7 naar buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

finalytrue

Ervaringen en tips paard hele jaar 24/7 naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 21:08

Zoals de titel eigenlijk al aangeeft , ben ik op zoek naar jullie ervaringen en tips nu ik de kans krijg mijn 12 jarige ruin gedurende het hele jaar 24 / 7 buiten te gaan zetten. Er is een goede schuilstal met buiten mooie droge bodems en weilanden. Op dit moment staat Bojangles alleen in de zomer dag en nacht buiten en ik heb dus geen ervaring met de andere seizoenen, maaar jullie wel! Ik denk daarbij aan dekens (hij is een fries×holsteiner) en wanneer welke? En andere praktische zaken waar ik tegenaan zal lopen.....
Ben benieuwd naar jullie input, dus bij deze: fire away!! :D :D

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:21

Ga je je paard scheren dat je een deken wilt of is er iets met je paard? Hier maken alle paarden gewoon hun eigen deken, al moet die van mij soms wat bijgewerkt worden. Die van mij denkt in de winter op de noordpool te leven. :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:38

Mijn Connemara ( die actief in de wedstrijdsport wordt uitgebracht: ZZ Licht tussen de paarden) moet ivm zijn longen 24/7 buiten staan. Hij heeft van nature een heel dikke vacht, wat maakt dat hij swinters echt geschoren moet worden, omdat hij anders gewoon niet gereden kan worden ( binnen vijf minuten doorweekt van het zweet dan)

Een hele goede ( dat wil zeggen: een hele ruíme / zodat je zeker weet dat ze er ook echt gaan staan) schuilstal is een must, net zoals royaal (schraal) hooi mogen voeren. Daarnaast heb ik Rambo dekens die werken met een liner systeem, zodat ik heel makkelijk kan wisselen in het aantal grammen wat hij op heeft.

Waar je verder rekening mee moet houden, is dat wanneer de schuilstal/ schuilgelegenheid ( of het stuk waar ze het meest staan, van steen is / zonder zaagsel oid, de hoeven veel meer / sneller slijten. Voor mijn pony's betekende dat dat ze uiteindelijkl echt op ijzers moesten omdat de hoeven te kort werden

Zo staan die van mij nu, en dat gaat echt goed.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Lindsey_99

Re: Ervaringen en tips paard hele jaar 24/7 naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:54

Hier ook al jaren 247 met schuilstal. Ze maken zelf een passende jas aan, maar dat kan inderdaad soms wat te warm zijn met rijden. Dit jaar de borst geschoren, en dat scheelde al enorm met zweten.
Verder gewoon kijken hoe het gaat. De comforttemperatuur ligt tussen de 15 en -10 graden. Soms staan ze wat te bibberen bij de eerste vroege nachtvorsten als de vacht nog in aanmaak is, maar zo vaak komt dat niet meer voor tegenwoordig...
@ punz; misschien een optie om eenmalig te investeren in een paar stroken rubbermat, dat spaart hoeven als de verharding te veel slijt. Ijzers kunnen dan weg.

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 21:55

puppy1128 schreef:
Ga je je paard scheren dat je een deken wilt of is er iets met je paard? Hier maken alle paarden gewoon hun eigen deken, al moet die van mij soms wat bijgewerkt worden. Die van mij denkt in de winter op de noordpool te leven. :')

Nee ik ben niet van plan hem te scheren, hij heeft een dunne vacht ook in de winter, heb hem alleen onder nul in de deken staan en als het blijft regenen krijgt hij een regendeken om. Maar tot nu toe wel met 's-nachts op stal dus dat is nu ff afwachten....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:56

Mijn Fjord staat in principe ook het hele jaar buiten. Ik heb er weleens een dekentje op gegooid als hij overdag warm was en hij 's avonds in de les erg had gezweet maar de nacht erg zou afkoelen, maar verder zorgt hij wel voor zichzelf. Eigenlijk ieder paard maakt zijn eigen dekentje wel aan hoor, ik heb het nog nooit anders gezien :) Een schuilstal en de mogelijkheid tot droog liggen/droge voetjes is belangrijker.

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 21:59

Punz schreef:
Mijn Connemara ( die actief in de wedstrijdsport wordt uitgebracht: ZZ Licht tussen de paarden) moet ivm zijn longen 24/7 buiten staan. Hij heeft van nature een heel dikke vacht, wat maakt dat hij swinters echt geschoren moet worden, omdat hij anders gewoon niet gereden kan worden ( binnen vijf minuten doorweekt van het zweet dan)

Een hele goede ( dat wil zeggen: een hele ruíme / zodat je zeker weet dat ze er ook echt gaan staan) schuilstal is een must, net zoals royaal (schraal) hooi mogen voeren. Daarnaast heb ik Rambo dekens die werken met een liner systeem, zodat ik heel makkelijk kan wisselen in het aantal grammen wat hij op heeft.

Waar je verder rekening mee moet houden, is dat wanneer de schuilstal/ schuilgelegenheid ( of het stuk waar ze het meest staan, van steen is / zonder zaagsel oid, de hoeven veel meer / sneller slijten. Voor mijn pony's betekende dat dat ze uiteindelijkl echt op ijzers moesten omdat de hoeven te kort werden

Zo staan die van mij nu, en dat gaat echt goed.
[ [url=m/lNXIZb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/LhDZB8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/FCFSfw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt is inderdaad een goeie tip met liner te werken

Verder zijn we van plan rubber matten te gebruiken.

Wat een mooie schuilstal trouwens ruim en hoog, dit zorgt voor inspiratie! Bedankt voor de foto's!!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:00

@Lindsey_99 : Daar heb ik inderdaad over nagedacht, maar die matten worden echt glad als ze nat worden, dus dat bleek geen optie

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:01

Graag gedaan Finalytrue!!

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 22:02

puppy1128 schreef:

Eigenlijk weet ik het gewoon nog niet zo goed, heb hem alleen zonder deken in de winter buiten gehad boven nul en dan 's-nachts buiten. Hij is zo gezond als een vis dus geen medische reden voor een deken. Tot nu toe heeft hij in de vier jaar dat ik hem heb geen dikke wintervacht gehad. Moet het gaan meemaken zeg maar wat er gebeurt als hij ook 's-nachts buiten staat. Hoe doe jij dat dan met het zweten na het werken in de winter?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:04

Hier staan ook hele jaar buiten. Jammer genoeg geen schuilstal. We hebben hier zand grond waardoor prima kan en nooit modderpoel wordt. Swinters zetten per 2,5 week baal hooi in land waar zo onbeperkt van kunnen eten.
Zomers vliegendeken must. Ook heb ik wat 200grams dekens. Eigenlijk zijn die alleen nodig wanneer de temperatuur net rond 1 a 0 graden is en veel regent. Tegen echt vorst kunnen ze beter en hebben ze niet koud.
Of wel regen is eerder probleem dan de temperaturen.
Voorjaar wil ik wel eens scheren en dan 1 a 2 maanden deken op tot dat warmer is.
Paard loopt hoog in sport en doet zeer goed.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:09

Hier al jaren de paarden 24/7 buiten. Heb al een aantal jaren horseware dekens met linersysteem. Onderdekens in verschillende diktes die je in een "regendeken" kunt "klikken". Ideaal, in een deken een regendeken, 100 gram en 200 grams vulling.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:12

Mijn pony staat ook 24/7 buiten! Eigenlijk bijna geen nadelen. Ik scheer haar niet maar doe in de winter met veel regen wel een regendeken en op als het wat kouder is een liner. Zou het liefste je paard gelijk na de zomer 24/7 buiten zetten en niet in de winter, dan moet je wel met dekens werken omdat ze niet gewend zijn aan altijd buiten staan. Helaas is het bij mij deels betegeld en deels paddock waardoor haar hoeven super snel slijten. Ze loopt daarom wel op ijzers. Verder is het belangrijk om te kijken wat voor paarden er staan als ze in een groep staan, mijn oudere paardje heeft een flinke trap gehad van een ander paard dus dat kan link zijn. Niet te veel paarden en genoeg ruimte is belangrijk. :-) verder ook genoeg voerplekken zodat alle paarden rustig kunnen eten!

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:19

Eigenlijk gaat het met alle paarden wel met of zonder deken is erg individueel. Mijn ervaring is wel dat een fijne, zachte, droge ligplaats uit de wind wel enorm belagrijk is.

Paarden moeten comfortabel kunnen liggen om voldoende te kunnen slapen...

Voldoende ruimte in de stal en een fijne ondergrond zou voor mij dus wel een must zijn!

finalytrue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 22:57

Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!

Hebben jullie ook nog handige tips voor wat betreft het mesten van het land. Ik doe het nu met een vork met veel tanden maar vooral in het langere gras breek je hier je rug op,....oe doen jullie dit?!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:08

finalytrue schreef:
Bedankt voor al jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!

Hebben jullie ook nog handige tips voor wat betreft het mesten van het land. Ik doe het nu met een vork met veel tanden maar vooral in het langere gras breek je hier je rug op,....oe doen jullie dit?!

Als je de optie hebt, liggen laten en dan slepen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:13

Lang gras is inderdaad moeilijk mesten. Ik zelf gebruik een hark. Werkt goed maar dan moet de mest er niet te lang liggen anders is het een stuk moeilijker.

Zelf vindt ik het fijner om het wel op te ruimen. Denk dat ik nu 2 of 3 jaar mest uit de weide haal. Daarvoor was het altijd slepen maar als ik zie hoeveel meer gras we hebben en blijven houden, gras dat gelijkmatig groeit zou ik niet meer terug willen. Ondanks dat mesten wel iets meer werk is. Wordt ook altijd wel blij van een schone weide. :D

Moet je veel zelf doen op de weide?

Dekens gebruik ik ook niet. Na het rijden stap ik ze goed terug op adem en droog op de huid. Ze rollen vaak wel als ze echt bezweet zijn geweest. Mijn eigen paard zit kort in het winterhaar dat is wel fijn.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 03-07-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:25

Zelfs als ze na het werken gezweet hebben, maar goed op adem zijn en hartslag weer op normaal, dan kunnen ze ook zonder zweetdeken gewoon weer naar buiten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:38

Ik zweer bij een mestboy, zowel op het paddock als in lang gras
En wij mesten wel elke dag de paddock en de wei uit/ ook al om te voorkomen dat je echt van die poepplekken in de wei krijgt ( en massa's vliegen op het paddock als je mest laat liggen)

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:43

Hier ook 24 7 buiten. Wij hebben een inloopstal met daarvoor tegels zodat ze droog kunnen staan, verder een paddock . Ik gebruik geen dekens, ook niet na het zweten. Als ze weer op adem zijn gaan ze gewoon de paddock weer in, even rollen en ze zijn weer droog. Enigste uitzondering is als de grond echt klets nat is is ze is nat van het zweet dan zet ik haar soms even onder een fleecedeken in de inloopstal (die kan ik afsluiten, altijd handig in sommige situaties) omdat ze zichzelf dan niet droog kan rollen, maar dat is ook voor even en hooguit 3 x per jaar...

Dit jaar voor het eerst zo gedaan. Heerlijk... geen gedoe met dekens en droogstappen en dekens wisselen laat in de avond... Enigste moment waarop ze het wat moeilijker had was tijdens het verharen toen het ineens zo koud was s nachts. Maar ze kunnen het hier in ieder geval prima zelf reguleren. In de natuur ook geen dekens denk ik dan maar.

Weide sleep ik overigens ook, de paddock mest ik wel dagelijks

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:03

Punz schreef:
@Lindsey_99 : Daar heb ik inderdaad over nagedacht, maar die matten worden echt glad als ze nat worden, dus dat bleek geen optie

Anti-slip stalmatten kopen, die zijn niet glad ;)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:06

Mijn paarden staan ook allebei 24/7 buiten. Ik merk dat ze het heel fijn vinden dat ze allebei ontzettend happy zijn in hun kudde. In de zomer is het niet zo spannend, alleen goed opletten dat ze niet te dik worden, ze verbranden een stuk minder in de zomer.

In de winter moet je kijken of ze ergens droog kunnen liggen en staan. Verder altijd eten zodat het motortje kan blijven branden waardoor ze warm kunnen blijven. Mijn fjord staat altijd zonder deken. Mijn arabier maakt van zichzelf niet tot nauwelijks vacht aan en hem ondersteun ik met een deken. Dit heeft niet mijn voorkeur omdat ze altijd kunnen gaan klieren waardoor de deken kapot kan gaan of slecht kan gaan liggen. Als je er dan niet direct iets aan doen kan dat gevaarlijk zijn.

Ik ben heel erg tevreden :D

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 19:26

Citaat:
Anti-slip stalmatten kopen, die zijn niet glad ;)

Was het maar waar...

Nat zijn ze gewoon glad..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:15

Mijn paard is jaren geleden van 's nachts op stal en overdag enkele uren buiten gewoon naar 24/7 buiten gegaan. Niet veel over nagedacht toen en heeft ook geen problemen gegeven.
Hij staat lekker zonder deken en krijgt een enorme vacht. Als ik 's winters ging rijden stapte ik uit tot paard op adem was en dan gewoon weer buiten, ook al was hij nog niet droog. Enkel op de trailer durfde ik wel eens een zweetdekentje opleggen.