Watervoorziening op de wei zonder watertoevoer dmv leidingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Watervoorziening op de wei zonder watertoevoer dmv leidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:30

Hallo,
Mijn pony's staan in eigen beheer. Ze krijgen water uit de sloot via 2 speciekuipen, wat ik vul dmv emmertjes water. Het water is getest en prima drinkwater voor paarden. Echter loop ik al een tijd te tobben met mijn rug en die emmertje water scheppen helpt hier niet bij.

Wat ik zoek:
Een dubbele waterbak (makkelijk te vinden)
Zoiets

Afbeelding

Maar kan ik dit aansluiten via een pomp oid via de sloot? En op welke manier?

Ik heb dus geen leidingwater toevoer en geen stroom.

Wie heeft er tips of suggesties?

Asciugamano

Re: Watervoorziening op de wei zonder watertoevoer dmv leidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:35

Zonnepaneeltje?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:40

Een waterbak op een zonnepaneel? Ik kan me er geen voorstelling van maken. Hoe zit dat dan in de winter? Hebben ze geen water?

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:42

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:45

_ENGEL_ schreef:
Een waterbak op een zonnepaneel? Ik kan me er geen voorstelling van maken. Hoe zit dat dan in de winter? Hebben ze geen water?

Schijnt de zon in de winter niet? Is er geen daglicht in de winter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:51

Er is dus ook geen kraan in de buurt, waar je een lange tuinslang op aan kunt sluiten?

Misschien een drinkbak die je ook bij koeien ziet? Kom even niet op de naam.
Lange drinkbak op de grond waarbij ze tegen een lepel aan moeten drukken. Gaat wel zwaar.

rien10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:52

Ja, die bedoel ik ook. Zie mijn link.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 08:54

De gietijzeren drinkbakken waar ze zelf water mee oppompen lijkt mij niks. Mijn tinker zal deze doodeng vinden en mijn mini shet is misschien te licht voor zo'n zwaar ding.

Zonnepaneel is inderdaad mooi systeem, wist niet dat het bestond. Echter moet je deze idealiter midden in de sloot plaatsen. Langs de slootkant vangt hij minder zonlicht, maar er varen soms bootjes doorheen.
Wat mij betreft valt dit hierdoor af, want de sloot is niet heel breed.

Ik wil graag zo'n dubbelen waterbak zoals ik eerder posten, alleen de aansluiting kom ik niet uit
Laatst bijgewerkt door _ENGEL_ op 03-07-19 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:55

Dan kom je op een aggregaat uit met een dompelpomp...

Weinig keus als je en geen stroom hebt en geen leidingen.
Èn geen zonnepaneel wilt.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:57

rien10 schreef:
Ook bestaan er drinkbakken waar de koeien het water zelf op pompen, door middel van drukken met de kop tegen een vlotter achtig ding aan. Denk aan de lepel van een automatische drinkbak. https://www.google.com/search?q=drinkba ... ZntfMw6HlM:

Inderdaad zo`n weidepomp! Mijn paard heeft jaren met zo`n ding op de wei gestaan, en had het binnen een dag door. Ze gaan wel wat zwaar, ik zou zoeken naar een junior pomp, en ik pompte zelf elke dag even de leiding goed door, omdat de slang soms dichtslibt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:59

Heb je wel een stalletje op de wei staan?
Je kan natuurlijk ook gewoon een zonnepaneel met accu plaatsen, vijverpomp erop, en de speciekuipen met de pomp vullen zodra je daar bent.
In de winter zou ik zo'n automatisch systeem ook niet vertrouwen, met vorst vriest een slang heel snel dicht en een klein zonnepaneel wekt dan te weinig stroom op om een pomp rechtstreeks te laten lopen, maar wel voldoende om een accu vol te houden.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 09:10

Bedankt voor de tips tot nu toe.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:21

Sorry E, maar ik ga je toch ook als tip de koeienpomp geven. Als je de juiste hebt is hij zeer licht, zeker hanteerbaar voor die gup van jou. En er is ruimte zat om wortels of appels in te leggen, komt echt wel in orde.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:26

Afbeelding
Zoiets heeft de buurman met koeien staan

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:30

Ik had voor mijn pony's ook een zelfdrinker en dat werkte prima. D pony en 2 shetjes waarvan 1 met een grote onderbeet hebben er jaren zonder moeite uit/mee gedronken.

Op de pensionstal waar mijn 2 andere paarden staan hebben ze zo'n zelfdrinker in elke wei. Nooit problemen mee en ze leren er prima mee omgaan. Mijn veulen dronk er ook al uit na een paar dagen.

Afbeelding

Ik heb ook een tijd een dompelpomp gebruikt met aggregaat om water te pompen en zo de bakken te vullen.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 03-07-19 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:32

Gardena heeft dompelpompen op benzine. Die kun je aan zetten om water uit de sloot op te pompen om de drinkbakken zelf mee te vullen, dus zonder een lepel die door de paarden ingedrukt hoeft te worden. Moet je wel steeds bijvullen, maar als je waterbak groot genoeg is (bijvoorbeeld een oude badkuip) hoeft dat geen praktische bezwaren op te leveren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:34

Zo'n ouderwetse gietijzeren handpomp?
Als je het volledig automatisch én betrouwbaar wil gaat het een boel geld kosten.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 09:43

Sclimpre schreef:
Zo'n ouderwetse gietijzeren handpomp?
Als je het volledig automatisch én betrouwbaar wil gaat het een boel geld kosten.

Die gietijzeren lijkt me niks. Ik zag wel een junior model welke ook voor kalfjes te gebruikt word.
Het liefst wil ik iets waar ik geen omkijken heb. Behalve het schoonhouden. Budget is circa 500 euro

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:49

heb je stroom?
Is het niet simpeler om een 1000 liter vat te plaatsen (op wat stenen, dan staat die hoger, kraantje erop en een bak eronder, hoef je enkel kraantje open te doen, of een drinkbakje eropzetten met een vlotter), en die eens per week / X-aantal tijd te vullen met behulp van een dompelpompje?

Edit: niet goed gelezen maar geen stroom dus, stroom genereren met een stroomgroepje of zonnepaneel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:52

Volgensmij zijn er ook versies voor schapen. Die zullen lichter gaan.

Als je iets zonder omkijken wilt, wordt het iets waarbij de paarden zelf water moeten krijgen, of dat energie (aggregaat/zonnepaneel etc) dat doet.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:28

Je hebt speciale oppomp drinkbakken voor paarden.
Die gaan lichter dan die voor koeien.
Hebben een plattere voorkant. Bij ons snapte ieder paard deze wel na even voordoen.
https://www.agradi.nl/lister-weidepomp- ... d-kalf.htm

Wij hadden op de vorige stal ook zoiets staan.
Afbeelding

Er zit ook een accu in.
Later hadden ze namelijk het zonnepanneel gestolen en hebben wij nog een tijdje om ze zoveel dagen de accu omgewisseld.
Daarna zijn er van die weidepompen zoals in de link hier boven gekomen, dan waren de paarden minder afhankelijk van of de accu het wel volhield op een warme dag.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:40

Ik gebruik de lister weidepompen voor circa 60 paarden. Zowel jonge (4maanden oud) als oude paarden en de shet gebruiken hem probleemloos.
Afbeelding
De pomp trekt het water op wanneer ze de lepel loslaten en is te bedienen met je pink.
Mijn ervaring is dat ze binnen enkele minuten weten hoe het werkt, aangezien de bak steeds dieper word onder de lepel en ze dus gaan proberen om bij het water te komen welke onder de lepel staat. Soms help ik ze even door de lepel naar achteren te houden, zodat ze een paar goede slokken hebben genomen en dan de lepel zachtjes terug laten komen.

Die dingen met zonnepaneel zijn leuk, totdat je storing hebt. Stroom en water zijn sowieso een slechte combi vind ik.

stefanie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 11:23

Ik heb bij mijn shetten een watervlot liggen. Is pomp waar een zonnepaneel op zit. Deze pompt het water in een kuip wanneer de zon er op komt. Ik vind het ideaal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:12

Wij werken nu met watervat met kraantje en Slang om waterbak te vullen. Maar kan ook .er drinkbakken er op. Hij staat op een kar en rijden hem naar huis als hij leeg is en vullen daar bij. In ons geval met kraanwater. De poel vullen we bij met dompelpomp maar wij hebben stroom met verlengkabel. Ik pomp er ook het teveel aan water mee weg.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:30

Ik weet niet of je een kar achter bijvoorbeeld je auto kan hangen?

Wij geven de paarden op de wei water dmv. IBC containers.
Specikuipen op de grond, kar met IBC containers veilig aan de andere kant van de draad, en je hoeft alleen maar de slang in de speciekuip te hangen, het hendeltje om te zetten en je hebt weer volle tonnen.

Als je 2 pony's hebt gaat het vat ook niet heel snel leeg. Je moet hem alleen wel ergens kunnen vullen. Thuis, met de tuinslang o.i.d