gevaar graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

gevaar graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 11:38

Omdat mijn paard heel snel veel te dik wordt moet hij, als hij op het gras gaat, continu een graasmasker op hebben. Dit is momenteel de hele nacht en overdag een aantal uren.
Tot voor kort deed ik een greenguard om, in combinatie met een eenvoudig halster, maar omdat zijn voortanden afslijten door dat masker, ben ik sinds vorige week overgeschakeld op een eaziegrazer graasmasker. Dat zou heel comfortabel en heel duurzaam zijn en ideaal om lang aan te hebben.
Nu is hij echter eergisteren blijkbaar met één van de neusriempjes aan een draad (waar stroom op zit) blijven hangen en heeft hij dat riempje los getrokken (het gras aan de andere kant was blijkbaar groener). Gelukkig is het riempje los gekomen en heeft hij zich niet verwond.
Maar nu heb ik wel schrik om hem opnieuw lang met masker op de wei te laten.
Wat is nu veiliger. Het greenguard masker met halster (waar dus zijn voortanden van beschadigd geraken) of toch het nieuwe masker laten herstellen (ik heb het riempje vervangen), en dat verder gebruiken? Ik ben erg bang dat hij 's nachts eens ergens vast komt te zitten en dat hij zich dan wel gaat bezeren. Zonder masker is helaas geen optie omdat hij dan gevaarlijk dik wordt.

Anoniem

Re: gevaar graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:45

Is het niet een optie om hem helemaal van het gras af te houden op het zand met hooi? Persoonlijk ben ik ook geen fan van graasmaskers en met halsters om in het land zetten, dus ik zet de gevoelige paarden op het zand.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:50

Ik ben van beide makers geen fan, juist omdat ze vast kunnen komen te zitten.
Kun je je paard niet in een zandpaddock zetten en slechts een paar uurtjes weidegang geven ipv 24 uur, of helemaal van het gras af?

Met halster en andere zaken aan het hoofd buiten zetten is altijd een risico. Dingen waar de tanden van slijten lijken mij ook een no go....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:51

je hebt speciale veiligheids halsters die los gaan als het paard ergens vast zit

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:55

Kan je die easygrazer niet aan een veiligheidshalster bevestigen?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:00

Ik heb ook een easygrazer en het fijne aan die zijn juist dat ze al punten hebben die makkelijk breken. Daarom krijg je er ook een zakje met van die nieuwe ijzeren vastmaak dingen bij. Dus het heeft toch juist goed gewerkt? Hij zat toch ergens vast, heeft getrokken en een van de vooraf ingestelde zwakkere punten heeft los gelaten. Of is het op een ander punt los gegaan?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 12:14

Op de paddock met hooi is helaas geen optie omdat hij allergisch is voor hooi. Voor volgende winter hebben we wel voordroog besteld, maar voorlopig moeten we het met het gras doen. Ook staat hij samen met zijn maatje dat wel gras nodig heeft. Hen apart zetten lijkt mij ook niet ideaal.

@Marrit: het masker is één geheel. Je kan het niet los krijgen.
@Lenexa: Ik heb het nieuwe model, dat is met stiksels. Ik heb geen ijzertjes meegekregen. Het zijn de stiksels die los hebben gelaten. Ik zal het riempje opnieuw moeten laten vaststikken. Maar ik heb schrik dat dat te goed zal gebeuren en het dan te sterk is.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:28

Oh dat maakt het weer anders ja! De mijne heeft van die pinnetjes die breken bij druk. Daarvan kreeg je dus ook een aantal om makkelijk zelf te vervangen, maar daar heb jij niks aan. En navragen bij de verkoper? Hoe het nu vast te zetten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:29

Kan je de wei niet zo indelen dat de een wel onbeperkt kan eten en de ander dmv strookbegrazing maar een beetje binnen krijgt?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 12:41

@Lenexa: dat is een goed idee, ga ik doen. Ik heb net al eens gekeken, maar ze zijn nu een paar weken dicht. Dus ik zal nog even moeten wachten.
@meggiemeg: Dat is ook wat moeilijk omdat er maar één schuilstal is. De weide splitsen zou betekenen dat één niet kan schuilen wanneer hij wil en nu in de zomer doen ze dat overdag toch vaak, tegen de warmte en de insecten. Maar misschien is het wel een mogelijkheid voor 's nachts. Dan gebruiken ze de stal minder. Ik ben wel afhankelijk van mijn vriendin. Het is haar plekje (een superplaats trouwens), dus ik zal haar moeten zien te overtuigen. Mijn paard bezorgt haar al heel veel extra werk. We moeten nog mogen blijven :o

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:50

Ik bedoel ook het masker los knippen van het halster en het zelf creatief aan een veiligheidshalster bevestigen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:59

Er klittenband tussen laten zetten? Dat heb ik met de mijne ook altijd gedaan. Of een stukje leer met een laag breekpunt. Nadeel is dat ze hem soms dan wel af doen, maar dan kunnen ze zich iig niet verwonden.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:57

En overdag masker op en 's nachts af?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 14:08

@Diertjec: hebben we een tijdje gedaan, maar hij krijgt dan toch wat teveel binnen. Het is geen gedoseerde eter

@MarretDG: is misschien een optie. Ik moet eens kijken of dat te doen is. en dan combineren met een veiligheidshalster

@Eilleen33: Da's ook een heel goede optie, die ik zeker ga bekijken. Hij zal het dan inderdaad wel af en toe af hebben, maar liever dat dan vast geraken.

Dank voor alle tips. Jullie hebben al een paar mooie ideeën gegeven die ik kan bekijken.