Koord of lint

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmEm

Koord of lint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 15:53

Per 1 juli krijgen we de sleutel van onze nieuwe plek, waar het paard aan huis kan staan. *\o/* Ik heb zelf een klein paard en de Shetlanders van de vorige eigenaar (18 en 28 jaar) neem ik over (zij een fijne oude dag en mijn paard niet alleen).

Nu blijf ik maar aan het twijfelen over de omheining. Ik ga een paddock paradise inrichting maken. De buitenzijde is al omheind met hekwerk. Zoek dus omheining voor de tracks. Ze mogen niet full time op het gras.

Ik twijfel over koord of lint 40mm (ik kies voor Gallagher)
Koord vind ik mooier, want minder 'aanwezig', maar in mijn hoofd zit ook dat koord 'eng' is omdat dat niet breekt wanneer nodig (hoewel gezegd wordt dat het veilig is).
Ik vrees ook dat ik dan 3 draden moet spannen om de Shets er achter te houden.
Het lint is breder dus dan wellicht 2 draden op de goede hoogte voldoende? Met voldoende stroom uiteraard.

Iemand met ervaringen met koord en/of lint?
Nog tips van mensen met Shetlanders?

Ik hoor het heel graag!

Hilary

Re: Koord of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:57

Wij hebben lint van 2 cm, bruin van kleur, dus valt meer weg in het landschap. De paarden zien het echter prima.
Onze binnendraden (ook PP) zitten op 55 en 110 cm, de kleinste pony is een Shet van 1.05 m, de grootste is 1.55.
Shet blijft netjes achter de draad, mits de stroom er goed op staat.
Maar ik ken ook iemand met Shetlanders die 8 draden heeft tot 120 cm hoog, anders ontsnappen ze (geen idee hoeveel tik er dan op de draad staat).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:57

Hier bevalt het koord heel goed. Wij hebben ook voor de afweging gestaan, maar het slap hangen van het lint en daardoor de verloedering van het landschap heeft ons de doorslag gegeven. De shetten blijven ook prima achter het koord. Er staan wel 3 draden inderdaad, maar dat komt omdat we een springer hadden (die is ooit over de rug van een ander paard de wei uit gesprongen toen het draad weggehaald was, maar het hek nog niet geopend). De draden zitten op 50cm - 1m en 1.55m.

Wij hebben er niet voor gekozen om breekpunten te installeren, maar die zijn er op zich wel.

https://www.cavalo.nl/litzclip-koordverbinder.html

Ook kan je eventueel dun lint (in de juiste kleur) op strategische punten gebruiken (bijvoorbeeld waar het draad om de paal gaat) zodat het daar kan breken.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:12

Gefeliciteerd met je nieuwe stek en paard aan huis met de overname shets.
Een volg topic is leuk :j

Ervaring hier is dat koord beter houd, dan lint vooral als de wind erop staat
komt er meer spanning op het lint waardoor het schuurt en slijt op de verbinding van de palen.
Ook hangt het dan meer door. Koord houdt zich veel beter.
Shet van mij blijft zelfs staan achter enkel draadje zonder stroom ;)

Groet Karin.

Eva_ANKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:16

Mijn voorkeur gaat naar koord, daar kunnen ze zich niet zo makkelijk aan snijden, mochten ze het raken, en de isolatoren die je bij koord gebruikt zijn een stuk degelijker dan die van lint. Ook vindt ik dat koord wat makkelijker is om bij te houden, mocht het slap gaan hangen kun je het zo een paar keer om de isolator draaien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 17:23

Ik vond lint een veiliger gevoel geven, en ook duidelijker voor de paarden.
We hebben donker lint, en je ziet het nauwelijks van veraf. Het hangt nu een jaar of 8, en nog steeds in prima staat, hangt niet slap en blijft goed stroom geleiden in tegenstelling tot het koord waar we een beetje van boven de vijver hadden hangen. Het metaal in ons koord breekt snel doordat koord meer rek heeft dan lint.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:06

Ik heb een stuk op koord staan en een stuk op lint. Aan lint blijf ik me altijd storen omdat het draait en kan gaan wapperen in de wind. Vind weilanden met lint na een paar jaar vaak slordig eruit zien. Als ik weer moet kiezen neem ik koord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:21

Lint moet je niet 'recht' spannen maar met een slag er in zodat de wind er geen vat op krijgt. Dan zal het minder wapperen en dus ook minder snel nagespannen hoeven te worden.
Koord -zeker de dikkere soort- is veel minder makkelijk breekbaar dan lint, dus minder veilig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:23

Hier ook al 20 jaar koord.
In hun gekke jaren een paar keer ingehangen, maar nog nooit enige schade aan het paard :+

Ooit een stuk met lint gehad, maar ben ik geen fan van omdat hier de wind vrij spel heeft en het dus idd sneller gaat doorhangen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:32

missfalki schreef:
Gefeliciteerd met je nieuwe stek en paard aan huis met de overname shets.
Een volg topic is leuk :j

Ervaring hier is dat koord beter houd, dan lint vooral als de wind erop staat
komt er meer spanning op het lint waardoor het schuurt en slijt op de verbinding van de palen.
Ook hangt het dan meer door. Koord houdt zich veel beter.
Shet van mij blijft zelfs staan achter enkel draadje zonder stroom ;)

Groet Karin.

Dank je!
Heb nu denk ik geen tijd meer voor een volgtopic haha!

Een van de Shets breekt uit, dat weet ik al. Maar hij is er ook weer niet zo een die overal uit komt, gelukkig. Een deel van de wei is vrij open en daar staat inderdaad behoorlijk wat wind. Misschien koord dan toch beter....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:33

Ik heb dan weer een vriendin die een paardje verloren is door koord ;(
Dus ik denk dat er met alle soorten omheiningen wel iets kan gebeuren.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:34

Mizora schreef:
Wij hebben er niet voor gekozen om breekpunten te installeren, maar die zijn er op zich wel.

https://www.cavalo.nl/litzclip-koordverbinder.html

Ook kan je eventueel dun lint (in de juiste kleur) op strategische punten gebruiken (bijvoorbeeld waar het draad om de paal gaat) zodat het daar kan breken.

Dat is inderdaad ook een goede tip!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:34

Koord, absoluut. Een aantal jaar lint gehad, maar man man man wat een ellende met omzetten / opruimen.

Koord gaat zoveel makkelijker op de haspel. Ik ben dus weer terug overgestapt van lint naar koord.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:35

8nnemiek schreef:
Ik vond lint een veiliger gevoel geven, en ook duidelijker voor de paarden.
We hebben donker lint, en je ziet het nauwelijks van veraf. Het hangt nu een jaar of 8, en nog steeds in prima staat, hangt niet slap en blijft goed stroom geleiden in tegenstelling tot het koord waar we een beetje van boven de vijver hadden hangen. Het metaal in ons koord breekt snel doordat koord meer rek heeft dan lint.

Hoe breed is julie lint?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:45

Wat betreft het uitbreken van de shet, kun je ook nagaan hoe hij dit doet, dan kun je de omheining daar op aanpassen.
Mijn mini shet steekt zijn hoofd onder de omheining en duwt de draad dan gewoon omhoog met de nek (bij afgezette stukken met prikpaaltjes).

Dit voorkom ik door de laagste draad iets boven de grond te plaatsen. Als hij met de neus op de grond is (grazen/ eten), zit de laagste draad ter hoogte van de ogen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:56

FrNo schreef:
Wat betreft het uitbreken van de shet, kun je ook nagaan hoe hij dit doet, dan kun je de omheining daar op aanpassen.
Mijn mini shet steekt zijn hoofd onder de omheining en duwt de draad dan gewoon omhoog met de nek (bij afgezette stukken met prikpaaltjes).

Dit voorkom ik door de laagste draad iets boven de grond te plaatsen. Als hij met de neus op de grond is (grazen/ eten), zit de laagste draad ter hoogte van de ogen.

Ja precies, dat had ik ook al bedacht. Deze doet inderdaad hetzelfde!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:08

Ik heb ook koord. Nu heb ik met een verkoper van Gallagher gepraat en die zei om lint te gebruiken omdat dat blijkbaar beter geleid.
Nouja te laat, ik ben heel tevreden met m'n koord voor mijn shetlanders

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:31

Wij hebben koord
Ideaal spul

Maar...Afbeelding dit kan het resultaat zijn als het paard er achter blijft haken en jij hebt hem aan het halstertouwtje vast.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:34

Ziet er pijnlijk uit.
Bij het paardje van mijn vriendin was het hele voetje er af getrokken omdat er stroom op stond en het koord niet brak.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:47

.
Laatst bijgewerkt door Jade op 30-06-19 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:48

DubbelDun schreef:
Ziet er pijnlijk uit.
Bij het paardje van mijn vriendin was het hele voetje er af getrokken omdat er stroom op stond en het koord niet brak.

Klopt het breekt idd niet.
En dat kan best een nadeel zijn naast dat het een voordeel is.
Ik ben dan ook zo’n muts die blijft vast houden waardoor het alleen maar strakker wordt getrokken. Op het laatste gelukkig wel de reflex vasthouden lis gelaten en het halstertouw los gelaten waardoor de schade bleef beperkt tot dit. Elvira had buiten de schrik om niets.
In het begin was het idd super pijnlijk, daarna viel het 100% mee en leek het erger dan dat het was

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:50

Ongeacht welke omheining kunnen er nare wonden ontstaan. Of dit nu hout, draad, koord, lint, ijzerdraad of prikkeldraad is. Je kan alleen proberen het risico acceptabel klein te houden. Ik ken nachtmerries over lint, ik ken nachtmerries over koord, en ook over iedere andere soort omheining. Maar waar ijzerdraad, draad en prikkeldraad velen verhalen hebben, blijft het bij koort en lint beperkt tot een enkeling. Vreselijk voor degene die het mee moeten maken, maar er is geen duidelijk gevaarlijkere variant tussen die 2. Voor de veiligheid vind ik het dus niet veel uitmaken.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 20:53

DubbelDun schreef:
Ziet er pijnlijk uit.

Wow, dat is heftig!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:57

Behalve dat lint een kleiner breukkracht heeft én er snijders zijn als er teveel kracht op komt.

Maar zoals ElviraKelan zegt, wat voor de ene een nadeel is kan voor de ander een voordeel zijn.

@EmEm: het was idd heel heftig en naderhand hoor je natuurlijk van meer mensen die iets dergelijks hebben mee gemaakt.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:13

Alle omheiningen hebben voors en tegens
maar ongelukken met verwondingen ermee is niet fijn

Even een zij spoor … misschien ook een mogelijkheid
Equi safe omheiningen, zelf nog geen ervaringen mee …
Ziet er wel goed en degelijk uit!

https://www.equisafe.nl/

Groet Karin.