Vandaag ben ik een weide gaan bezoeken die ik potentieel zou willen huren waarover ik heel enthousiast ben. Het is een heel grote weide met een ruime schuilstal, aparte zadelkamer en aparte berging voor bv hooi. Dit voor maar €100/maand.
Verder mag ik ermee doen wat ik wil, dus als ik ze wil onderverhuren zodat mijn pony gezelschap heeft (wat natuurlijk noodzakelijk is), dan mag dat ook.
De weide is wel nog wat op te frissen:
- Enkele draden moeten weer aangespannen worden en er moet opnieuw elektriciteit aan aangesloten worden.
- het gras staat momenteel zo hoog dat het boven de knieën uitkomt met erg hoge distels en ander onkruid ertussen (staat al 2 jaar leeg).
Omdat dit voor mij de eerste keer is en ik niet thuis ben in weide omheiningen heb ik hieromtrent enkele vraagjes:
- de weide is ontzettend groot, maar mijn shetlander mag niet teveel op een dag eten. Ik zou voorlopig een stukje voor de schuilstal willen afzetten met prikpaaltjes en/of met een soort van gaas (suggesties welkom).
- wat doe ik best met het hoge gras/onkruid? Werken met strookbegrazing en telkens het extra stukje onkruidvrij maken? Of beter alles maaien (met een zeis of een grote grasmaaier huren die deze hoogte aankan?).
- hoe weet ik welk schrikdraadapparaat ik nodig heb en hoe sterk deze moet zijn? Is het een idee om enkel op het strookbegrazingstuk elektriciteit te gebruiken of zouden jullie eerder ineens alles elektrificeren? Hoe werkt dit juist?
Op de plaats waar mijn pony nu tijdelijk staat kunnen ze zelf kiezen op welk stuk er wel of geen stroom staat, kan iemand mij uitleggen hoe dit juist werkt?
Ik zou er graag wat meer over bijleren, dus interessante sites of boeken mogen ook steeds aangeraden worden!
Alvast bedankt voor jullie tijd en informatie