Weide opfrissen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Weide opfrissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:14

Hallo,

Vandaag ben ik een weide gaan bezoeken die ik potentieel zou willen huren waarover ik heel enthousiast ben. Het is een heel grote weide met een ruime schuilstal, aparte zadelkamer en aparte berging voor bv hooi. Dit voor maar €100/maand.
Verder mag ik ermee doen wat ik wil, dus als ik ze wil onderverhuren zodat mijn pony gezelschap heeft (wat natuurlijk noodzakelijk is), dan mag dat ook.

De weide is wel nog wat op te frissen:
- Enkele draden moeten weer aangespannen worden en er moet opnieuw elektriciteit aan aangesloten worden.
- het gras staat momenteel zo hoog dat het boven de knieën uitkomt met erg hoge distels en ander onkruid ertussen (staat al 2 jaar leeg).

Omdat dit voor mij de eerste keer is en ik niet thuis ben in weide omheiningen heb ik hieromtrent enkele vraagjes:

- de weide is ontzettend groot, maar mijn shetlander mag niet teveel op een dag eten. Ik zou voorlopig een stukje voor de schuilstal willen afzetten met prikpaaltjes en/of met een soort van gaas (suggesties welkom).
- wat doe ik best met het hoge gras/onkruid? Werken met strookbegrazing en telkens het extra stukje onkruidvrij maken? Of beter alles maaien (met een zeis of een grote grasmaaier huren die deze hoogte aankan?).
- hoe weet ik welk schrikdraadapparaat ik nodig heb en hoe sterk deze moet zijn? Is het een idee om enkel op het strookbegrazingstuk elektriciteit te gebruiken of zouden jullie eerder ineens alles elektrificeren? Hoe werkt dit juist?
Op de plaats waar mijn pony nu tijdelijk staat kunnen ze zelf kiezen op welk stuk er wel of geen stroom staat, kan iemand mij uitleggen hoe dit juist werkt?

Ik zou er graag wat meer over bijleren, dus interessante sites of boeken mogen ook steeds aangeraden worden!

Alvast bedankt voor jullie tijd en informatie :)

8nnemiek

Re: Weide opfrissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:18

Hoe groot is de wei?
Wellicht een idee om te laten hooien?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:27

Even enkel op mijn eigen ervaring, want ik stond ooit in jouw schoenen haha
- op stroomapparaten staat steeds vermeld voor welke omvang ze kunnen dienen. Je meet de omtrek van je wei en ik heb toen een apparaat met een klets extra genomen (die van mij kan nu iets van 3km omtrek denk ik). Normaal gezien kan elke winkel die dit verkoopt je ook helpen met welke klok je nodig hebt.

- wat betreft omheining zijn er 2 soorten: omheining voor paarden/pony's OF omheining voor shetlanders. Deze laatste is van een heel ander kaliber. Wij hadden stroomdraden op 20cm - 80cm - 1m20 zoiets. De hoge voor de paarden en de onderste twee voor de shetten. Dat was niet genoeg :n
Voor de shetten hebben we langs de onderkant nog de hele wei af kunnen maken met groene tuindraad (hier heet dat Bekaert draad). En zelfs die plooiden ze gewoon om zodat ze konden uitbreken.

- wat betreft het gras weet ik niet goed, ligt er aan welk onkruid het is. Brandnetels kun je maaien en laten liggen, eenmaal gedroogd eten ze dat normaal wel.
Als de wei echt zo groot is kun je er voor kiezen hem eerst te laten hooien (wederom afhankelijk van welk onkruid natuurlijk, en of het zo veel is dat je het niet kunt uittrekken) of gewoon maaien. Ik denk dat ik sowieso een keer zou maaien, je weet niet wat er in het gras zit en dan kun je 'vers' beginnen denk ik? Maar opnieuw, hiermee niet echt ervaring

- kiezen op welk stuk je stroom zet kan alleen door aparte circuits te maken denk ik? Dit weet ik ook niet, ik zet gewoon de klok om van de ene naar de andere wei

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:28

Eerste klus is checken of er geen troep onder het gras ligt waar een paard zich zou kunnen aan verwonden of een machine op zou kunnen stukrijden.
Wij hebben een dergelijke weide onderhanden genomen door telkens een stuk te controleren op giftige planten en dan de paarden er op te zetten. Volgend stuk controleren, draad verzetten, etc. Maar met 1 shetlander gaat dat niet opschieten. Misschien kan je iemand daarvoor warm maken en de controle op giftige planten samen doen? Het is wel een hele klus.
Of ieand zoeken die er schapen wil opzetten? Dan is het natuurlijk de vraag of de omheining schaap-proof is.
Je kan ook een boer zoeken die het wil afmaaien. Voor hooi denk ik niet dat de kwaliteit goed genoeg is als er al 2 jaar niets mee gedaan is.
Voor stukken omheining onder spanning te zetten bestaan er schakelaars. Of je kan werken met handvaten die je wel of neit op het volgend stuk draad aanhaakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:43

Hoe groot is groot? En hoeveel onkruid staat er tussen en ook giftig onkruid?

Eerst laten maaien en liefst gras afvoeren als er veel onkruid, distels en andere rommel in zit. Anders zou het gehooid kunnen worden.
Kan afvoeren niet dan laten bloteren/klepelen of in balen zonder plastic laten persen en in een hoek op een bult gooien/ opstapelen om te composteren als het te dikke laag is om op het land te laten liggen.

Eerst Af laten eten kan ook, maar dan kun je het beste er meerdere schapen, paarden etc een tijdje opzetten zodat ze eerst eten wat nog eetbaar is en dan de rest laten maaien.

Daarna kun je het bijhouden met omweiden en maaien.

Merel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:56

Wat is de reden dat het al zolang leegstaat..weet je dat ook? Ik zou dat bijvoorbeeld altijd wel willen weten :D En net zoals Joyce aangeeft zou ik het eerste maaisel ook afvoeren.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:25

Distels vinden veel paarden erg lekker. Hoog uitgebloeid gras is ideaal paardengras.
Ik zou gewoon een klein stukje afzetten bij de schuilstal en dan door middel van strookbegrazing de wei uitbreiden.
Paarden weten over het algemeen flink goed wat ze kunnen eten, zeker als er genoeg staat.

Als jouw pony een uitbreker is wordt het wel wat lastiger met de omheining. Maar dat wisselt echt per paard (en een flinke klap stroom helpt ook goed mee).

Succes met de keuze!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:27

De paarden denken anders over dat uitgebloeide gras. Hier lopen ze het plat en poepen en plassen er over. Heb nu ook nog zo'n 1500m2 dat ik met strook begrazing kort moet zien te krijgen. Is al geel in de stengel "hooi op stam" zeg maar. Dat gaat erg traag en net lange tanden en decreet wordt erg kort gehouden. Ik was bang dat ik gras tekort zou krijgen vanwege de droogte en daarom is het niet meegemasid, maar dit is ook niet ideaal

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:19

Kwa suikers is uitgebloeid (zeker voor een sober paard zoals een shet) veel beter. Tuurlijk vinden ze gifgroen jong gras lekkerder, maar dat is vaak minder geschikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:30

Lekker laten maaien. Hoog gras eten ze niet graag plus het een heel karwei is de wei dan schoon te houden van mest.

Mijn paarden komen geeneens in de stukken waar het gras hoog staat te bloeien. Enkel eens om te poepen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:33

Mijn paarden hebben niet anders en die eten het prima. Van de 5 Tinkers en 1 Haflinger die er lopen, is er maar 1 Tinker met schokkend overgewicht, terwijl ze onbeperkt kunnen eten. Beide jeuk paarden doen het prima onder enkel een goede vliegendeken. Hun jeuk is niet veranderd door de overgang van hooi naar gras :)