Paarden dag en nacht op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lobkevdm

Paarden dag en nacht op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-19 09:55

Ik zit met een beangstigend gevoel. Mijn paarden moeten nu voor minstens een week op de weide staan dag en nacht, omdat er voor de stal beton wordt gegoten. Ik ben sowieso al geen voorstander voor ook in de nacht op wei door mensen met slechte bedoelingen (is al dicht bij ons in de buurt geweest..), uitbreken, koliek etc. Mijn pony is heel gevoelig voor koliek dus dat is mijn grootste schrik. Ook zeker nu, want ik het voorjaar is het gras krachtig (staan wel op kort gras).Dat ze nu wat dikker worden maakt niet veel uit. Mijn paard is een echt paljas die snel onder de draad durft te kruipen, daarnaast hebben ze geen plek in de schaduw..
ik zit dus met een hele hoop angst omdat ze normaal altijd s nachts binnen staan.
Waar moet ik vooral op letten of wat kan ik eventueel doen?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 22-06-19 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst toegevoegd op verzoek van TS

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:22

Mijn paarden staan nooit op stal.

Er wordt me vaak gevraagd of ik niet bang ben voor idioten in de wei.

Ik heb liever een idioot in de wei dan een idioot in de stal. Nu kunnen ze in ieder geval nog vluchten.

Het wordt prachtig weer dus ze vinden het vast fijner in de nacht dan overdag denk ik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:25

Een paard heeft geen dag en nacht ritme en ziet prima in het donker. Hier is gedoe met het draad 9 van de 10 keer gewoon overdag.

En ook heb ik overdag meer last van mensen om de wei, ‘s nachts hebben de paarden echt rust! Die idioten die jij bedenkt, komen ook gewoon in de stal, en daar kan je paard niet eens weg. In de wei wel. Ik vind stal dus enger wat dat betreft.

Dat gras in het voorjaar gevaarlijk kan zijn, komt door het grote verschil in temperatuur tussen de dag en nacht. Inmiddels is de temperatuur ook ‘s nachts boven de 10 graden, dus is die zorg niet meer nodig. Wist je dat een paard in 8 uren tijd met zoveel gras kan eten dan een paard die altijd dag en nacht op de weide staat doet?

Ik denk dus dat het gewoon goed zal gaan, behalve dat je paardje de eerste dag misschien even komt vragen of hij/zij niet naar binnen moet. Een ritme wat verandert moet een paardje even aan wennen, maar dag en nacht op de wei is echt heerlijk!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:26

Onze paarden staan ook nooit op stal. Sterker nog we hebben niet eens een stal.
Als jouw omheining goed genoeg is om de dieren overdag binnen te houden is hij dat ‘s nachts ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:28

Hier staan ze altijd dag en nacht buiten. Zorg voor fatsoenlijke stroom op de draad (maar die zou er sowieso op moeten staan ook als ze enkel overdag buiten staan.). Alle andere factoren die je noemt gebeuren ook op stal.
Koliek hoor ik zelfs een stuk vaker bij stal paarden dan bij paarden die constant op weide staan.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:31

Hier staan ze ook dag en nacht buiten, met de mogelijkheid om altijd naar de stallen te kunnen. Ze staan er amper in uit hun zelf. Ook in de volle regen of echte hitte blijven ze gewoon in de wei staan.

Flinke stroom op de draad zetten iig voor diegene die nog wel eens eruit wil piepen en het liefst meerdere draden zodat hij er lastiger door komt.
Zorgen voor altijd vers water indien mogelijk, en anders zou ik 2 x per dag het water verversen. Met de aankomende hitte misschien nog wel vaker als dat mogelijk is.

Voor je eigen gevoel kan je wellicht een cameratje ophangen zodat je ook vanaf thuis kan zien hoe het erbij staat maar als je wei heel groot is heb je wel weer wat meer camera's nodig :).
Mensen die een paard kwaad willen doen kunnen dat overdag net zo goed doen. In de wei kunnen ze iig wel nog weg inderdaad.

En kort gras is mijn inziens gevaarlijker als lang gras. Ivm het zand dat mee kan komen met het gras en omdat er meer fructaan(suikers) in het korte gras zit dan in het lange.
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 22-06-19 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 10:32

Mijn paard staat s'winters altijd s'nachts op stal.
Vanaf eind april tot eind september 24-7 buiten, wordt dan wel wat dikker, maar ze vind het prima, gaat wel regelmatig zelf s'nachts in de weideschuilstal staan. Qua veiligheid vind ik het beter dan op stal staan, dan kan ze inderdaad niet wegvluchten voor mensen met slechte bedoelingen.

Ik kijk wel regelmatig als het zoals de laatste tijd van dat noodweer is met onweer enzo. Maar zij staat dan rustig buiten en maakt zich veel minder druk dan ik.

Zorg wel voor een goede (stroom) omheining en ga regelmatig in het begin even kijken om jezelf gerust te stellen dat het goed gaat.

Mizora

Re: Paarden dag en nacht op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:31

Ik heb ze ook liever s nachts binnen, maar voor de genoemde problemen zou ik geen stress hebben. Ik vind het gewoon fijner en de paarden doen het er beduidend beter op, en geven zelf ook de voorkeur aan van deels op stal (de shetten lieten hun mineralenbrok, die ze op hun wei kregen, liggen om zo snel mogelijk naar stal te kunnen. Dus die krijgen ze nu op een ander moment.

Over het algemeen gaat 24/7 buiten gewoon goed. Ontsnappen doen ze s nachts zeker niet vaker dan overdag en slechteriken zijn ook op stal gevaarlijk. Gewoon op de wei s nachts hooi bijvoeren (als ze niet 24_7 hooi beschikbaar hebben naast het gras) zodat het rantsoen niet te veel schommelt en dan komt het helemaal goed.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:48

Ik heb ze liever op stal staan. Het geeft mij geen fijn gevoel om ze 's nachts buiten te hebben.
Zelfs overdag is er iemand thuis, om het in de gaten te houden.
We wonen bij een grote camping en er is overdag al eens iets voor gevallen.
Ze zijn voor mij te veel waard om risico te gaan lopen.
En de weilanden zijn prima omheind, maar toch.....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 11:56

Ach bah, dat is natuurlijk niet echt lekker voor je gevoel!

Wij hebben de paarden ook ALTIJD 's nachts binnen. Het prettige er aan is dat je ze elke dag echt even in handen hebt, je hebt veel meer controle over wat ze binnen krijgen aan voer etc.

Wat betreft draden, er even een flinke tik op zetten. Hier staat er eigenlijk nooit stroom op de draad, alleen als ze weer ontdeugend zijn geweest :') En dan is het weer weken goed :D

En voor jezelf... Je hebt tegenwoordig voor weinig geld een camera die je op afstand op je mobiel kan uitlezen... Persoonlijk zou ik dat heel prettig vinden!
Teven voor je eigen, halsters af als je die normaal gesproken om hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:10

Dat hoeft niet los van elkaar te gaan. :D Ik heb ze hier ook elke dag even in de hand. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:13

Ayasha schreef:
Dat hoeft niet los van elkaar te gaan. :D Ik heb ze hier ook elke dag even in de hand. :+

Je gaat ze allemaal stuk voor stuk voeren wilde je zeggen?

Daar gaat het topic toch niet over? Wel of niet op stal?

Ik wil enkel TS geruststellen dat ze geen dierenbeul is omdat ze haar paarden altijd 's nachts op stal heeft. Want die kant gaat het straks waarschijnlijk toch weer op. :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:15

eh, ja. Sterker nog. Ik blijf zelfs bij ze staan terwijl ze eten tot het op is. :+

TS is geen dierenbeul, dat heb ik helemaal nergens genoemd dus ik zou het waarderen als je jouw frustraties over de loop die dit topic zou kunnen gaan nemen niet op mij uit werkt. Ga op een boom slaan ofzo. :)

Ik stel enkel dat dat echt niet los van elkaar hoeft te staan. Niet meer en niet minder.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:22

Neem het ff niet zo persoonlijk, ik reageer niet eens op iemand alleen. Enkel naar aanleiding van jouw bericht. Weet niet wie er op een boom moet gaan slaan nu... :roll: Ik ga er in ieder geval geen tijd voor vrij maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:25

Vergeef me als ik me aangesproken voel wanneer je sarcastisch reageert (en nu kan je wel beginnen over interpretatie wat je vast ook gaat doen maar ik kan die zin echt niet anders interpreteren als ietwat ongelovig..) met mijn quote. Dat het antwoord niet helemaal was wat je hoopte waardoor je nu de geslagen hond moet spelen kan ik verder weinig aan doen. :)

Anyhow TS: Ik begrijp dat het even aanpassen is maar het is maar tijdelijk. :) En ik begrijp je zorgen maar paarden passen zich vaak beter aan aan omstandigheden dan hun bezorgde baasjes. :D
Geef ze desnoods een berg hooi waar niet te veel voedingsstoffen inzitten. De kans is reëel dat ze dan de hele nacht zoet zijn met die berg (want makkelijk maal.) waardoor ze niet te veel van het rijke korte gras eten (of iig minder) en ook minder tijd over hebben om zich dingen te bedenken zoals uitbreken. ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:35

Die van mij staan ook 24/7 buiten, weliswaar paddock/ weiland.
Maar die zijn ook elke dag in de hand hoor.
Snap niet waarom dat raar is Janine :?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:44

Ik begrijp je angst zeker! vooral omdat dit nieuw voor je is.Je paard zal niets liever willen hoor,grote kans dat die straks niet eens meer mee naar binnen wil.Kan je niet af en toe gaan kijken, of kan er iemand anders kijken? of als het afgelegen ligt een bordje neerhangen met jou tel.nr. dat als men iets raar vind of denkt dat het paard niet goed is,jou belt?
Hebben wij ook wel eens gedaan, komen fietsers en wandelaars langs het weiland bij ons,verder ligt het buiten het zicht van de straat en huizen.

Paintedtwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:53

paarden vinden het echt niet erg om de hele dag door buiten te staan
ik heb paarden bij mij op de wei gehad die van een stalling kwamen die helemaal open bloeide
ieder half jaar wisselen ze hier ook van weide van zomer naar winter weide (zomer weide staat nog al snel onder water in de winter)
natuurlijk met op elke weide een grote schuilstal met deuren in voor het geval dat ze om medische reden op stal moeten

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:54

Graag zou ik mijn merrie’s s nachts binnen willen hebben. Zo heb ik mijn vorige paarden ook altijd gehouden. Maar nu heb ik er 1 die ik er echt geen plezier mee doe en iedere nacht haar stal verbouwt (nb 5 maanden gedaan op mijn manier). Dus sinds half januari staan ze 24/7 buiten. En ze is er zo blij mee. De andere merrie lijkt het niet veel uit te maken. En ik moet mijn angst en mijn gewoonte los laten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 12:56

Onali schreef:
Die van mij staan ook 24/7 buiten, weliswaar paddock/ weiland.
Maar die zijn ook elke dag in de hand hoor.
Snap niet waarom dat raar is Janine :?

Ik vind het niet raar, mijn ervaring is enkel dat je minder informatie over je paarden hebt.
Mensen waar ik eerder veel kwam, deden dit. Paarden kregen voerbakken in de wei en allemaal zat hetzelfde in. De veelvraat kon 3 bakken op en de rest mocht vechten voor het restant bij wijze van spreken.
Paarden kwamen ook enkel uit de wei om te rijden. Dat is in mijn optiek te weinig informatie. Maar ik zag er destijds geen problemen in. En het was niet zo dat de paarden minder gezond waren, ze waren gewoon niet goed genoeg gemanaged waardoor problemen te laat boven tafel kwamen. KS werd aangezien voor koppigheid. :7 Dit zat uiteraard niet alleen in het weiden ;)

Waar ik nu rij, is dit anders. Paarden komen elke dag gewoon binnen. Dus je ziet bij het voeren beter per paard wat de stemming is en je merkt veranderingen makkelijker op (verandering? Meteen tempen). Juist ook omdat het om vaste tijdstippen gaat. Ook bij het naar buiten gaan zie en hoor je ze lopen. Vind ik persoonlijk ook wel prettig. Met name ook omdat ik niet elke dag heen kan.

Nogmaals, ik wil niet zeggen dat het niet oke is om je paard dag en nacht op de wei te zetten.
Maar het is op Bokt doorgaans een kwestie van wachten tot er eentje voorbij komt die inhaakt op reacties van mensen die 24/7 weiden en iemand die dat niet doet verwijt slecht te zijn voor zijn/haar paarden. En ik hoop vooral dat TS die oliebol niet over zich heen hoeft te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:03

Dat is gewoon beroerd management. Als die paarden 's nachts binnen gingen zouden ze ook niet gecontrolleert worden. :) Ik vrees juist dat dat type management maakt dat TS nu bezorgt is over haar paarden. :) Want het is ook vaak bij die mensen dat er idd problemen komen zoals koliek enz. :) Dat komt niet door het 24/7 buiten maar doordat de paarden simpelweg niet voldoende verzorgt worden.
Hier blijf ik er bij juist om te zorgen dat ze elk hun portie eten hebben en dat die wat sneller klaar is, niet het voer van de trage kan jatten. Ze hebben ook elk voer afgestemd op hun training en noden. Hooi delen ze maar dat is altijd ruim voldoende. Dat betekent dus ook dat ik 's morgens en 's avonds minstens een half uurtje letterlijk langs ze sta en kan zien hoe ze zijn en of ze al dan niet anders zijn dan ik gewoon ben, even met mijn hand over hun benen en kijken voor wondjes is dan snel gebeurt gezien ik anders toch maar sta te wachten. Ze staan aan huis dus door de dag kan ik ze sowieso ook in de gate houden. Voorheen stonden ze op een weide en dan zag ik ze dus ook zowel s morgens als 's avonds even en kon ik ze even controleren. En ja, ik heb wel eens om acht uur de DA gebeld omdat de merrie te rustig was naar mijn zin. Dat beeld van "24/7 buiten zorgt voor problemen" komt door mensen die ze idd maar aan hun lot over laten. Ik ga er van uit dat TS dat niet ineens gaat doen dus ik hoop dat ze haar bezorgdheid daar niet op baseert.

Mensen zien 24/7 buiten vaak nog steeds als een paard dat halvelinge vergeten wordt behalve wanneer ie nodig is. :) En dat hoeft allemaal niet zo te zijn. :) Slecht management is slechte management, of die knol nu 's nachts binnen of buiten staat.

Als TS haar paarden gewoon netjes in de gate blijft houden (waar ik van uit ga.) hoeft ze zich echt niet meer zorgen te maken om een weekje '"s nachts buiten. Voor je het weet is de week om en kunnen de dieren weer in het ritme dat ze kennen verder.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:22

Wat Ayasha zegt.

Heeft dus niks te maken met buiten staan maar mensen die hun paard aan het lot overlaten.

Daartussen zit nog een heel groot gebied met mensen die wel voor hun paard zorgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:34

Onali schreef:
Wat Ayasha zegt.

Heeft dus niks te maken met buiten staan maar mensen die hun paard aan het lot overlaten.

Daartussen zit nog een heel groot gebied met mensen die wel voor hun paard zorgen.

Maar dat was niet de insteek van mijn reactie, zeggen dat mensen die hun paarden buiten hebben dag en nacht gebrekkig verzorgen. Hoewel dat mijn ervaring is geweest. Betreffende paarden waren trouwens geen slechte paarden hoor. Liepen lekker mee zeg maar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:39

De opname van de hoeveelheid gras kun je perfect sturen met strookbegrazing. Beweging is goed tegen koliek dus dus buiten is juist beter! (mits ze niet opeens veel meer gras kunnen eten, plotselinge veranderingen in voer zijn nooit goed. Probeer de weidegang vast op te voeren.)

Paarden interesseert het niet of het dag of nacht is. Ze gaan er vast heel erg van genieten!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:41

Wij houden paarden al meer als 30 jaar 24/7 buiten.Heel even sávonds op stal geprobeerd,maar met toch te weinig ruw voer kregen die van mij kolieken.

Ik heb nu zelf een pensionstal en krijg vaak oude paarden en die doen het geweldig 24/7 buiten er zijn er bij die helemaal opknappen op de wei.
Wel komen ze 2 x pd vd wei af,krijgen bijvoeding naar behoefte en als ze het op hebben gaan ze de wei weer op.Dus om daarom een paard op stal te zetten is flauwekul ook op een wei kan je voeren en je paard nakijken.

Persoonlijk heb ik zelf de paarden liever buiten,ik ben altijd bang dat er bij onweer een boom op de stal valt of een bliksem inslag en brand uit breekt en de paarden opgesloten zitten.Bij ons is er wel een heel grote schuilstal .Bij heel slecht weer kijk ik altijd wel even wat ze doen, maar vaak staan ze met hun kon tegen de regen in te grazen ipv te schuilen.Net zag ik ze wel allemaal op stal staan,zal voor de zon of de beesten zijn.