Onderwerp padockparadise.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

Onderwerp padockparadise.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 14:05

Hallo.

Over een aantal maanden gaan we verhuizen en er zit 1h land bij het huis. Nou is het een droom om het paard bij huis te hebben. Ik wil graag een paddockparadise. Heeft iemand iedeeen hiervoor? En hoeveel paarden kunnen op 1h? Want ik heb er zelf 1 en ik wil voor haar een kudde dus het ook aanbieden aan mensen.ik zie door alle bomen het bos niet meer. Vandaar de aanmaak van mn topique

SSDesign

Re: Onderwerp padockparadise.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 18:59

Gaaf! Het ontwerp is natuurlijk geheel afhankelijk van het perceel: de vorm, bodem, evt glooiingen in het landschap etc. Wij hebben een kleine hectare met 4 paarden en dat gaat erg goed. Zou niet meer anders dan een PP willen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:32

Ik denk dat het aantal paarden zeer hard afhangt van hoe jij de pp ontwerpt en wat jij nog wil doen qua bijvoeren en weidegang.

Wij hebben er hier 6 (5 grote en 2 kleine die tellen voor 1) op 2.5 ha met track en dat gaat super. Zouden er nog wel 2 bijkunnen. Maar voor 1 ha zou ik zeggen 3 of 4 paarden. Mits goed design eventueel 5.

Als je een idee hebt van de vorm van het perceel en de nodige elementen kunnen we misschien gerichter tips geven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:38

Als je ze zoveel mogelijk van het gras wil laten leven zou zou ik niet meer dan 3 of hooguit 4 paardjes doen hoor.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 19:59

Leuk dat je er aan denkt een Paddock Paradise van je terrein te maken! Hier zijn we er ook druk mee bezig.

Maar zoals de andere mensen ook al aangaven hangen de antwoorden erg af van wat meer informatie.

Wil je vooral hooi voeren en is het gras voor de extra? Of wil je zoveel mogelijk vol op gras?
-> Dat bepaald niet alleen mee in de ideale indeling maar ook zeker in de maximale belasting

Wat voor ondergrond krijg je?
-> Op zand is een stuk vergevingsgezinder dan op volle klei. In het laatste geval zal je veel meer aandacht (en geld) moeten besteden aan het geschikt maken van de tracks/paddocks bij veel regen. Misschien zelfs een heel deel moeten verharden.

Gaan de paarden 24/7 op de tracks of (een deel van het jaar) 's nachts op stal?

Wat voor soort paarden wil je er op zetten?
Hoe is de vorm van je perceel? Op een heel lang smal perceel moet je andere keuzes maken qua paden dan wanneer je een meer rechthoekig/vierkant perceel hebt.

Wij hebben op dit moment 600 meter track en nu nog maar twee paarden (barok + koudbloed). Dat is erg ruim. Met alleen maar koudbloeden zou ik hier gerust 6 volwassen paarden neerzetten qua hoeveelheid ruimte. En denk dat 8 ook nog wel zou kunnen maar dan zou het pushen zijn. Dan ga ik echter uit van nog wat paden erbij (die al gepland zijn) en in principe leven van hooi met gras als extraatje.

Maar, eerder stond mijn warmbloed ook aan huis. Die heb ik helaas kort geleden in moeten laten slapen. Met hem erbij voelde het veel 'voller'. En hij had het gras echt nódig. Als ik alleen maar paarden zoals hem had gehad, had ik er niet meer dan drie willen hebben staan hier.

Ons plan op dit moment:
Wij hebben 1,3 hectare waarvan ruim 1,1 hectare voor de paarden is.
Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 20:59

Leuk idee!
Ik heb twee stukken van ongeveer 3000 m2, het ene deel is de track (speels ingericht met paden en daardoor niet heel veel gras) met schuilstal, berg, poel, voerplekken en het andere deel is een rijbak met daaromheen een ''track'' van gras en een stukje bos, dit deel staat niet altijd open, alleen als ik ze op het gras wil.

Op mijn stukje lopen 2 paarden en 2 mini's en ik zou er daar echt niet meer bij willen kwa ruimte. Als ik het andere deel fulltime open zou hebben dan zou ik er best nog 2 extra bij kunnen hebben, maar nu niet. Voor een hectare zou ik dus gaan voor max. 6 paarden, mits goed ingericht natuurlijk.

Ik heb zo geen foto's bij de hand, maar als je mijn instagram bekijkt in mijn onderschrift dan staan er wel filmpjes en foto's.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 21:50

Hier hebben we 2 paarden en 2 pony's op een 6.000 m2 paddock paradise. Een track rondom 2 kleine weilanden. Water en rolplekken aan de ene kant en een grote schuilstal en paddock met rubberen matten en slowfeeders aan de andere. Het werkt prima met dit aantal met meer zou het ws. onrustiger worden.