welk graszaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 13:46

Mijn weiland(je) is eigenlijk toe aan opnieuw inzaaien, maar gezien alle klussen gaat dat dit voorlopig niet gebeuren. Ik wil de kale plekken opnieuw inzaaien. Welk graszaad kan ik het beste gebruiken?

Evelien__

Re: welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:49

Barenbrug maakt goede mengelingen. Daar even informeren?

Lynnieej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:54

Barenbrug inderdaad! :j Horse Master is een heel fijn graszaadmengsel voor je paardenweide!
Laatst bijgewerkt door Lynnieej op 20-06-19 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:54

Ik zaai kale plekken -al jaren- altijd gewoon door met graszaad van de Action. Groeit mooi en snel dicht en onze paarden leven nog steeds :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:57

Ik gebruik altijd het PAVO graszaad. Dat is een mengsel van verschillende soorten gras met wat meer structuur en minder fructaan, en er zitten wat kruiden doorheen. Hier in de buurt verkopen ze het ook per kilo, ideaal om door te zaaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:32

Ik heb mijn weitje ook ingezaaid met kruidenmengsel... nóóit meer !!
De (on)kruiden die er in staan worden door de paarden niet gegeten en nemen zoveel ruimte in dat het gras onderdrukt wordt. De lekkere kruiden worden meteen kaal gegeten en krijgen de kans niet om te groeien en zie je na een paar maanden niet meer terug.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 21:21

Dat heb ik inderdaad vaker gehoord. Onkruid/kruid komt vanzelf wel....
Thanks voor de adviezen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:48

Standaard weidemengsel heet BG11, barenburg is mooi spul, maar erg duur. Wat je kiest hangt ook af van of je wei van jouw is of huur.
En inderdaad er zit al een "zadenbank" in dat stukje, maar een flink deel daarvan is mogelijk onkruid. Beste wat je kan doen is gewenste zaden toevoegen met een standaard grasmengsel en verder door kalken en bemesten de ph tussen de 6 en 7 houden en proberen je aandeel organisch materiaal (compost, etc.) naar zo'n 20% te krijgen. Dat zorgt voor genoeg veerkracht in je bodem en in compost zitten schimmels die graag samenwerken met graswortels, meer dan met onkruid.