Mijn weiland(je) is eigenlijk toe aan opnieuw inzaaien, maar gezien alle klussen gaat dat dit voorlopig niet gebeuren. Ik wil de kale plekken opnieuw inzaaien. Welk graszaad kan ik het beste gebruiken?
Ik gebruik altijd het PAVO graszaad. Dat is een mengsel van verschillende soorten gras met wat meer structuur en minder fructaan, en er zitten wat kruiden doorheen. Hier in de buurt verkopen ze het ook per kilo, ideaal om door te zaaien.
Ik heb mijn weitje ook ingezaaid met kruidenmengsel... nóóit meer !! De (on)kruiden die er in staan worden door de paarden niet gegeten en nemen zoveel ruimte in dat het gras onderdrukt wordt. De lekkere kruiden worden meteen kaal gegeten en krijgen de kans niet om te groeien en zie je na een paar maanden niet meer terug.
Standaard weidemengsel heet BG11, barenburg is mooi spul, maar erg duur. Wat je kiest hangt ook af van of je wei van jouw is of huur. En inderdaad er zit al een "zadenbank" in dat stukje, maar een flink deel daarvan is mogelijk onkruid. Beste wat je kan doen is gewenste zaden toevoegen met een standaard grasmengsel en verder door kalken en bemesten de ph tussen de 6 en 7 houden en proberen je aandeel organisch materiaal (compost, etc.) naar zo'n 20% te krijgen. Dat zorgt voor genoeg veerkracht in je bodem en in compost zitten schimmels die graag samenwerken met graswortels, meer dan met onkruid.