Hoeveel hooi zal ik ongeveer nodig hebben.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoeveel hooi zal ik ongeveer nodig hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:54

Binnenkort komen mijn paardjes, een Welsh Cob en een Shetlander, bij huis te staan. Nu ben ik mij aan het oriënteren voor hooi. Ik heb echter geen idee hoeveel ik op jaarbasis nodig zal hebben. Ze hebben gras ter beschikking dus in het weideseizoen zal het voornamelijk wat bijvoeren zijn, in de herfst / winter zullen ze natuurlijk meer nodig hebben. Iemand enig idee wat ik ongeveer nodig zal hebben? Ik ben wel voor onbeperkt ruwvoer ter beschikking stellen.

meggiemeg

Re: Hoeveel hooi zal ik ongeveer nodig hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:02

Denk dat het lastig zeggen is hoeveel. Elk paard heeft zijn eigen behoefte aan wat ze nodig hebben.
Ik koop elk voorjaar voor het hele jaar in, dat zijn 25 midi folie balen en 150 kleine balen, ik voer hier 2 paarden van, net als bij jou staan ze van maart/april tot oktober/november op de wei, de rest van het jaar op de paddock, ook ik wil onbeperkt hooi aanbieden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:02

Norm is 1 tot 2 % van het lichaamsgewicht, dus dat zal tussen de 5 en 10 kilo voor de Welsh zijn en tussen 2 en 6 kilo voor de Shet. Maar het hangt natuurlijk ook nog af van de kwaliteit van het hooi ( als het rijk is zal je minder moeten voeren) en dat hangt weer samen met wanneer het gemaaid is, 1e of 2e snee, veel of weinig bemest, etc.
Met onze paarden gaan we uit van ca. 10 kilo per dag gemiddeld; in de zomer is dat veel minder omdat ze overdag volop op het gras staan maar in de winter, als er weinig gras is, zal het soms op iets meer uitkomen.
Onbeperkt doen we niet omdat we hier "dooreters" hebben maar ze krijgen wel volop en staan zelden zonder.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:04

Staan ze 24/7 op gras?
Ga uit van +- 15 kg hooi per dag voor die 2 in de winter (oktober-maart), dus 3/4 kleine baal. In de zomer als ze 24/7 op gras staan zon 2-4 plakken per dag (+- 10kg) als het gras stopt met groeien, dus augustus/september.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:08

Je moet er ook rekening mee houden dat gras in de wintermaanden niet groeit en dat ze vrij snel door deze vorm van voedsel heen zijn (zeker Shets als ze de kans krijgen om door te grazen). Ik heb met mijn twee mini's ruim 100 balen hooi nodig per jaar. Onvoorziene omstandigheden daarbij meegenomen, bestel ik liever ruimer: 120 balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:14

Nee, ze staan niet 24/7 Op gras, wel 24/7 buiten. De Shetlander krijgt bij de huidige eigenaar 1 kilo hooi per dag. Staat een uurtje of twee op het gras. Mijn Welsh Cob staat momenteel zo'n 12 uur buiten waarvan 3 uurtjes op gras. Hij loopt in een kleine kudde en ze hebben zo goed als onbeperkt hooi ter beschikking. 'S-nachts in de box heeft hij een hooinet tot zijn beschikking. Het is dus moeilijk in te schatten hoeveel hij eet op een dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:14

Shenavallie schreef:
Je moet er ook rekening mee houden dat gras in de wintermaanden niet groeit en dat ze vrij snel door deze vorm van voedsel heen zijn (zeker Shets als ze de kans krijgen om door te grazen). Ik heb met mijn twee mini's ruim 100 balen hooi nodig per jaar. Onvoorziene omstandigheden daarbij meegenomen, bestel ik liever ruimer: 120 balen.

Kleine baaltjes neem ik aan?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:39

Ik voer vanaf half okt. tot half april 12 kilo hooi per dag per paard en dan kom ik ongeveer uit met 105 baaltje onverpakt hooi van 20 kg (voor 1 paard dus).
Je zult moeten weten hoeveel je voert en hoe zwaar je balen zijn. Ik heb ook wel eens balen gehad van 15 kg, maar dan heb ik veel meer nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:43

Hier eten de 2 minishetten 5kg hooi per dag samen. De grote paarden eten de andere 32kg per dag in de winter (2 baaltjes). Nu zijn de grote paarden terug naar 15kg per dag en voeren we net iets meer dan 1 baaltje per dag (baaltjes van 18kg). De grote paarden staan 's nachts op stal en krijgen 's ochtends ieder 1 net voor overdag + toegang tot het gras voor 8 uur per dag (ze staan 12/7 buiten, maar deels op de omloop/paddock paradise). Hier komen ze ook echt minimaal 2x per dag van het gras af om even hooi te gaan eten.

Shetten hoeven maar weinig te eten t.o.v. grote paarden in absolute hoeveelheid, maar stiekem hebben ze vaak toch wel 1.5-2% lichaamsgewicht nodig. Kleine dieren hebben namelijk per kg lichaamsgewicht meer voedsel nodig dan grote dieren. Shetten hebben vaak echter onvoldoende een rem en groeien daardoor dicht, 3% lichaamsgewicht wegkauwen is namelijk vaak ook geen enkel probleem voor ze.

Een minishet weegt zo'n 120-150kg en een grote shet vaak zo'n 200-250kg. Welsh Cob zijn vaak ook wel zo'n 500kg (uitgaande van 1.40-1.45cm schofthoogte, vrij grof gebouwd). De meeste Welsh Cob zijn ook gevoelig voor dik worden, dus daar zou ik mikken op 1.5% lichaamsgewicht.

Voor de shet zou ik dus rekenen op ±3kg en voor de welsh cob op ±10kg. Dus 13-14kg per dag exclusief gras. Hoeveel hooi 's zomers vervangen wordt door gras hangt helemaal af van hoeveel grasland je hebt, hoe je weidebeheer/graasbeheer is en tot hoe lang ze erop mogen staan (hier staan ze van maart/april tot december vaak, zelfs al eten ze in de eerste en laatste maand weinig daar, scheelt het toch nog).

13 tot 14 kg voor 365 dagen = 5.000 kg hooi. Dat komt neer op 250 baaltjes bij jaarrond hooi bij baaltjes van 20kg (hier kan ik ze eigenlijk nooit zwaarder vinden zonder zand). Als je schat dat je de helft van het jaar voor 75% uit kan met gras, moet je dan dus 125 baaltjes voor de winter en ruim 30 baaltjes voor de zomer, totaal 155-160 baaltjes. In werkelijkheid zal je tussen die 150 en 250 baaltjes uitkomen verwacht ik.

Mocht je gaan voor midi-baaltjes (die rondjes in plastic van 120kg), ga dan uit van 50 baaltjes, dus 6.000 kg. Deze baaltjes bevatten namelijk meer vocht en dat zit ook in die 120kg. Vocht moet je niet meerekenen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:48

Hier eten mijn twee rijpaarden + twee mini's zo'n 25-35 kg hooi (onverpakt) per dag, afhankelijk zomer/winter met beperkt weidegang. Ze krijgen het onbeperkt en het is nooit helemaal op.

Dat zou voor 1 rijpaard + 1 mini dus ongeveer 13-17 kg per dag = op jaarbasis 4745-6205 kg hooi zijn.
Baaltjes wegen inderdaad niet allemaal hetzelfde, zit echt wel flink verschil in soms.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:10

Mijn paardjes (IJslander en grote maat shet) kaanden per jaar ongeveer 200 baaltjes weg. Dat waren baaltjes van rond de 25 kilo. Heel af en toe had ik er een minder mooi baaltje tussen zitten maar over het algemeen hoefde ik zelden wat weg te gooien. Alleen met regen deed ik dat, het natgeregende hooi aten ze niet meer.

Als ze op stal stonden (bij erg slecht weer) aten ze minder. Met veel wind aten ze veel meer. Vooral mijn ruin had dan veel hooi nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:44

Bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. Hier ben ik mee geholpen. +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:12

Ik voer per maand ongeveer een 400/450 kg baal graszaadhooi en 4 balen van ik gok 100 kg weidehooi. Dan hebben mijn 2 shetten en welsh onbeperkt hooi. Mijn welsh staat een uur per dag op het gras (cushing/ ex hoefbevangen). De shetjes op een kale wei

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 14:05

Orchidee14 schreef:
Shenavallie schreef:

Kleine baaltjes neem ik aan?

Ja, kleine balen van zo'n 15 tot 20 kilo. Ik heb overigens een poosje terug mijn mini's elders gestald, waar meer mogelijkheden waren om te bewegen en te grazen. Maar als ze hier nog hadden gestaan, dan had ik zeker zoveel nodig gehad. :j

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 01:04

Hier gaat er in de winter ongeveer 100 kg hooi per week door met 1 mini (83cm) en 1 Haflinger (1.39m). Ze worden dan 2x per dag gevoerd en hebben nagenoeg altijd nog wat over.
Haflinger krijgt wel extra seniores priores (wat je ook als ruwvoer kan zien) bijgevoerd vanaf het najaar tot aan het voorjaar omdat ze in de winter minder goed op gewicht blijft ivm leeftijd.
Ik ben eind mei gestopt met ruwvoer bijvoeren, vrij laat want het gras wilde niet echt groeien.
Verwacht rond (eind) september weer te moeten gaan bijvoeren.
Land waar ze op staan is ongeveer een hectare en opgedeeld zodat er altijd 1 stuk rust heeft, zet ze om de 4 weken om.
Hoeveel je nodig hebt is ook erg afhankelijk van hoe goed je land is; De grond hier is bosgrond en erg arm dus minder (goed) gras, wellicht heb jij een rijker stuk land en langere tijd goed gras waardoor je later kan gaan bijvoeren.

Ik houd als richtlijn aan; 1 tot 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht van het paard. Vrij gangbaar meen ik.
Gewoon een voorraad inslaan, teveel hooi kan je nooit kopen :D