Hoe opbouwen weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

d4rkhorse

Hoe opbouwen weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:00

Hallo allemaal,

Ik wil mijn paard heel de dag buiten zetten en snachts binnen, misschien wil ik hem ook 24/7 op de wei zetten maar dat wacht ik nog even af. Ik wil niet dat hij te dik wordt :o

Hij stond op een pensionstal waar hij maar om de dag naar buiten mocht in de winter stond hij op weides waar geen gras op staat alleen maar zand... Zonder hooi of iets dat is een hoofdreden dat ik er ben weg gegaan. Hij staat nu al 3 weken op de zomer weides waar wel wat gras op staat en daar gaan ze 3u op.

Hij staat vanaf vandaag bij mij op een wei, we dachten het eerst nog te hooien omdat het redelijk hoog staat maar dat is er niet van gekomen nu is mijn vraag moet ik het nog opbouwen? En hoe bouw ik dit het beste op, mijn paard is niet zo koliek gevoelig hij heeft maar 1keer zand koliek gekregen doordat hij op die weides stond... En moet ik snachts dan nog hooi bij geven? Ik geef hem savonds nog wel een beetje korrel.
Alvast bedankt :D

Kendra

Re: Hoe opbouwen weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:02

Welke mogelijkheden heb je verder? Paddock, stal?

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:04

Kendra schreef:
Welke mogelijkheden heb je verder? Paddock, stal?

Ik beschik over een stal die toe kan :o paddock heb ik niet

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:09

Ik begin altijd met een half uurtje, 2de dag een uur en dat tot dag 5 iedere dag een uur erbij, als hij 5 uur staat kan hij ook wel overdag en als de nacht temperaturen niet meer onder de 5 graden komen 24/7.
Als je paard 24/7 op de wei staat en er genoeg gras staat hoef je geen hooi bij te voeren, als hij 's nacht op stal gaat moet hij voor de nacht wel hooi hebben. Zandkoliek door op de wei staan komt imo alleen voor als het gras te kort is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 22:12

Hier wel een heel koliekgevoelig paard, dus we hebben met een kwartier per dag opgebouwd totdat we op 4 uur weidegang zaten, toen met een half uur tot 8 uur weidegang, daarna met een uur tot 10 uur weidegang. Ze staan hier 12/7 buiten op de Paddock Paradise, 's nachts op stal met semi-onbeperkt hooi (vaak nog een restje in het net, kom je een uur vroeger, dan echt nog een portie).

Ik zou ook bij onbeperkt gras hooi bijvoeren, bij voorkeur flink stengelig. Hier komen de paarden toch wel 2x per dag van het gras om even hooi te gaan eten in de bak, terwijl ons gras nog verre van op is. Qua opbouwen zou ik voor een gewoon paard elke dag een half uur totdat je op 6 uur zit (eventueel iedere 2 dagen een uur), daarna iedere dag een uur. Dan zit je in jouw geval na een week op 6 uur en nog een week op 12 uur. Als je daarna besluit om ze 24/7 buiten te laten, zou ik dat na nog een week doen.

Ik heb ze het liefst 12/7 buiten, op stal heb je goed zicht op hoeveel ze eten, hoe de mest is, hoe ze zich gedragen (2x per dag in handen immers) en ook bijvoeren (in ieder geval een mineralenbrok, eventueel meer) is een stuk simpeler. Daarnaast vind ik vrijwel alle paarden opknappen van minimaal 6 uur op stal staan (en maximaal 18 uur op stal), mits er maar een dikke (minimaal 20cm gehakseld product of 50cm lang stro) laag strooisel ligt in de box en de box groot genoeg is (minimaal 2*2*schofthoogte*schofthoogte. Dus bij een paard van 1.50 is dat 9m2, oftewel: 3x3, maar een paard van 1.65 is dat 10.9m2, oftewel 3x3.75. Meestal zal dat 3x4m zijn). Zo'n laag strooisel komt vaak neer op ruim 10kg/m2 om te starten. Daarna is het niet kostbaarder meer (het verbruik wordt vaak zelfs lager. Eerder zat ons grote paard op minimaal 3 balen per week, nu op 2 balen. Het jonkie zat op 1.5-2 balen, zit nu op 1.2 balen, eens in de maand heeft hij 2 balen nodig in de week).

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 07:42

Bedankt allemaal voor de goede uitleg! Ik heb nu nog eens een vraagje de bedoeling is dat hij zometeen buiten gaat op wei voor een uurtje en vanavond nog eens, ik geef hem sochtends en savonds nog korrel hoe bouw ik het beste af zodat hij alleen savonds nog een beetje krijgt? Ik ben helemaal nieuw in deze wereld, ik heb jaren op een pensionstal gestaan

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:21

Maar staat je paard dan de andere 22 uur op stal?
En wat bedoel je met korrel? (brok/biks?)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:24

Ik zou de brok s ochtends met een kwart per 2 dagen afbouwen en eventueel nog een paar dagen een handje luzerne geven. Daar zin de meeste paarden niet vreselijk hebberig op, zodat de overgang naar niet voeren met ontspannen gaat.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:38

Blijft je paard nu hier staan? Of gaat hij in de winter weer terug naar een pensionstal?

Als hij hier blijft staan, zou ik me met de volgende dingen bezig houden om het verblijf zo fijn mogelijk voor het paard te maken. Zijn welzijn zou voor mij het belangrijkste zijn :)

1) Staan er ook andere paarden of staat hij helemaal alleen? Een paard is een kudde dier en wordt ongelukkig alleen. Dus als hij alleen staat, zoek er een maatje (of stalgenoot) bij.
2) Als je bang bent dat je paard snel te dik wordt (heeft hij hier aanleg voor?), maak er dan zeker een paddock bij. Zo kan hij tóch lekker naar buiten (want 22u op stal is niks natuurlijk..) maar staat niet non-stop gras te eten. Ook voor de winter is dit fijn, want ik weet niet hoe groot je weide is, maar het is zonde als ze dit helemaal kapot lopen.
3) Zorg voor hooi in stal/snachts/op de toekomstige paddocks. Een paardenmaag maakt constant maagzuur aan, wanneer een paard dus meerdere uren niks te eten heeft, neemt de kans op maagzweren toe. Erg pijnlijk. Dit kan je voorkomen door het paard 24/7 (bijvoorbeeld met slowfeeders) of regelmatig porties ruwvoer te geven.

En daarnaast heb je het over het afbouwen van brokjes, maar let op dat een paard vaak niet alle vitamine/mineralen uit een reguliere koeien/paardenwei haalt. Vaak is het gras erg eentonig. Dan zou je nog een portie vitaminebrok (bv Pavo Vital, Vitabix daily complete etc) bij kunnen geven om te zorgen dat er geen tekorten komen. Dit is erg geconcentreerd, dus vaak hoeven ze maar een paar 100 gram.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 19:26

Top bedankt voor de tips! Hij staat alleen op de wei maar vlak naast zijn wei nog andere paarden die ook alleen op een stuk staan. Ik ga toch proberen om hem 24/7 buiten te zetten. Maar momenteel kan dit niet omdat dit niet is opgebouwd. En heb het ook niet kunnen opbouwen op z'n vorige stal omdat dat niet mocht... Hij staat idd nog op stal snachts maar dat vind hij prima ik kan niet anders momenteel dus hier hoef ik geen comentaar alsjeblieft... Ik wil het beste voor m'n paard. :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:32

Ik zou een stuk afzetten, hem daar dagelijks in elk geval die 3 uur die hij al gewend is op te zetten en steeds langer er op laten.
Tegen de tijd dat het stuk bijna leeg gegeten is kun je die wei groter maken en is hij volledig gewend aan het gras.
De de paarden die hier de nacht op stal gaan krijgen daar ruim hooi en nog wat krachtvoer.
Maar minder krachtvoer doordat het gras erg voedzaam is

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:55

Ik zou idd ook een stuk afzetten en middels strook begrazing verder opbouwen. Ook kun je dan uiteindelijk een kaal gegeten deel weer afzetten zodat het weer bij kan groeien.

Mijn paard is ook niet koliek gevoelig, nooit geweest. Hij is opgebouwd met een uur per dag ongeveer, tot max 6 uur (na die tijd staat hij in de groepsstal met zijn vrienden met ruwvoer op zand).
Ondanks de opbouw heeft hij tóch koliek gekregen. Achteraf gezien was precies die week ook heel heftig qua fructaan.
Hij was de enige op stal met koliek gelukkig, maar pas dus wel op met dat je paard niet koliek-gevoelig is. Het kan altijd.
Na de koliek (4 dagen van het land af) ben ik hem een uur per dag op het gras gaan zetten op DA advies. Iedere week bouw ik dit met een uurtje verder op. Hij zit komende week op 4 uurtjes.
Volgend jaar ga ik het ook op die manier opbouwen. Bij hoog fructaan risico houd ik hem er af of zo kort mogelijk (eventueel later op de dag).