Ibbel schreef:Handspuit is vrij, rugspuit mag niet. De plek waar je hem draagt is niet van belang, de hoeveelheid liters die je mee kunt nemen wel. Handspuit is max 5 liter, rugspuit is 12 liter.
Overigens is volvelds spuiten met een tractor zuiniger dan met een rugspuit. Je gebruikt wel meer vloeistof, maar je spuit over veel meer m2, dus per m2 is het echt zuiniger (= minder belastend).
Mijn rug(hand) spuit is 5 liter zo'n geel tankje en daarmee mag je gewoon spuiten zonder licentie. En met de middelen die vrij te verkrijgen zijn. En ja daar kun je heel wat onkruid mee te lijf. Ik ga hier ook een paar keer per jaar mee door mijn weiland om bv ridderzuring en distels te spuiten. Vorig jaar na de droogte was mijn land (1 ha) dat goed bemest wordt ook vergeven met onkruid. Toen heb ik het laten spuiten door iemand hier uit de buurt die het doet met een trekker en een kleinere spuit. Hij doet allemaal kleinere percelen waar de loonbedrijven het materiaal te groot voor hebben. Dus die bedrijven zijn er wel. En nogmaals hoe groot is jou weiland.