Hét middel tegen onkruid op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Hét middel tegen onkruid op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:50

Joehoe,

De wei staat weer he-le-maal vol met onkruid -O- vandaag langs de winkel maar daar hadden ze niks hardnekkigs wat ook werkt op de weide, online kreeg ik zo snel ook niet het goede gevonden in een grote hoeveelheid.
Ik zoek dus iets waarvan het gras niet kapot gaat :)
Deze planten staan er voornamelijk op:

Berenklauw?
Afbeelding

Afbeelding

Herderzakjes geloof ik?
Afbeelding

Afbeelding

Wat is nou goed spul tegen deze planten? Met de hand uit trekken is onbegonnen werk want het zijn er echt zoveel.

somokkele

Re: Hét middel tegen onkruid op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:05

Goed bemesten en wellicht iemand inhuren met een spuitlicentie? Die kan het onkruid doodspuiten, kan het gras weer groeien.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:11

Ons land is 2 weken geleden gespoten met Tapir. Voornamelijk voor zuring, maar op ander onkruid heeft het ook heel goed zijn werk gedaan. Dus hier heel tevreden met her resultaat. Je moet wel een licentie hebben om te spuiten, of een loonwerker vragen.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:14

Je kan als particulier bij de welkoop primstar krijgen in flesjes van 125 ml, werkt op veel soorten onkruid en niet schadelijk voor gras. Tapir is de opvolger / verbeterde versie van primstar

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:15

Je grond is te arm. Zuur daar zijn planten dol op.
Bemesting en bekalken.
En ik bestrijd op de plaats met primstar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:15

Bofix (weet niet of dit typisch Belgisch is) werkt ook best goed, maar hier laten we het van n loonwerker doen.

De eerste foto vermoed ik dat t jakobskruiskruid is, aan de vorm van het blad te zien, ik ga die ondingen hier helaas ook regelmatig te lijf (soms ook met de hand).

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:21

Mccp werkt ook goed. Mag je alleen 28 dagen niet beweiden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 21:43

Primstar heb ik vandaag gebruikt. Was alleen zo weinig ML voor redelijk wat geld maar als het goed werkt.. loonwerker gaat hem niet worden denk ik, te klein stukje om daar iemand voor te laten komen. banketstaaf is dat ze dus wel komen bemesten etc voor de weilanden van de koeien maar het verrekken om kleine stukje voor de paarden mee te pakken :=

Het gras groeit ook ontzettend slecht dus hoop dat het onkruid snel dood is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:25

Wat is onkruid? Veel planten zijn gewoon gezond voor je paard. Alleen gras is niet erg goed. Een kruidenrijke weide is beter. Gif spuiten is uit den boze, voor alles en iedereen slecht. Goed weideonderhoud is beter.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:45

Bovenste foto is zeker geen berenklauw. Volgens mij is het jacobskruid. Dit kan je er het beste met wortel en al uittrekken. Want als het dood is is het nog steeds giftig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:57

casperzazoe schreef:
Primstar heb ik vandaag gebruikt. Was alleen zo weinig ML voor redelijk wat geld maar als het goed werkt.. loonwerker gaat hem niet worden denk ik, te klein stukje om daar iemand voor te laten komen. banketstaaf is dat ze dus wel komen bemesten etc voor de weilanden van de koeien maar het verrekken om kleine stukje voor de paarden mee te pakken :=

Hoeveel is een klein stukje? Anders gewoon ff bij melkveehouder zelf vragen :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:02

Jacky91 schreef:
Bovenste foto is zeker geen berenklauw. Volgens mij is het jacobskruid. Dit kan je er het beste met wortel en al uittrekken. Want als het dood is is het nog steeds giftig.

En wat dan het gevaar is, dat als de plant dood is paarden het niet herkennen en het dan opeten. Als de plant leeft eten paarden deze over het algemeen niet.

https://www.dierenklinieklemmer.nl/medi ... index.html

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:10

hoe groot is dat weiland?

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:18

Klopt de meeste eten het niet. Hier helaas 1 staan die het wel eet(als er niet veel meer op de wei staat) dus ga ik voor ze op de wei gaan eerst met m'n stekertje erdoor. Zodat er zo min mogenlijk kans is dat ze het eet en gelukkig word het elk jaar minder

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:22

casperzazoe schreef:

Je hebt natuurlijk ook maar heel weinig nodig: 20 ml op 5 liter water, daar kun je heel wat planten mee aanstippen.
Verder helpt maaien voordat het in bloei komt, doorzaaien, bemesten en beregenen. Het gras groeit nu niet omdat het verstikt onder het onkruid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:30

Momenteel loop ik hier ook tegenaan, TS. De vorige bewoners hebben het land niet onderhouden en nu zit ik met grote kale plekken, dode stukken en heel, heel veel bodembedekkers die de paarden niet opeten. Ik zal morgen eens een foto maken, misschien dat iemand het plantje herkent. Zuring heb ik niet - afkloppen -, maar er komt langzaamaan wel boterbloem en ander vreemd gewas tussen en daar ben ik ook niet blij mee.
Nu begreep ik van mijn buren dat je de grond het allerbeste eerst kunt frezen, dan kalken en dan bemesten + nieuw zaad. Punt is alleen dat je met frezen bijna een jaar verder bent voor je land echt goed gepakt heeft. Het lijkt in het begin of alles mooi groeit, maar je trekt het gras met 'wortel' er zo uit. Het duurt ongeveer een jaar voor de wortel echt 'geworteld' is. Dus heb ik toch maar besloten om het landje niet te frezen en ben ik naar Duitsland gereden om redelijk goedkoop (vergeleken met NL) kalk te kopen. Een deel* van het landje flink in de kalk gezet en gelijk goed gesproeid (tot er plasjes ontstonden). Dit moet ik nu elke avond doen en over een weekje bemesten + zaaien + verse aarde in een dun laagje erover + regelmatig bevochtigen. Hopelijk heb ik dan over een maand of 2 tot 4 weer een béétje wei, maar ondertussen ben ik om mij heen aan het kijken voor een tijdelijk ander plekje voor de pony's.

* Eerst een deel om te kijken hoe het aanslaat, anders heb ik echt helemaal geen plek meer voor ze.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 00:45

Kun je niet met kunstmest bemesten? Ons landje is heel lastig te bemesten ivm dijk. Maar kunstmest gaat prima.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:05

Bemesten! Zoals meerdere hier al eerder aangaven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:38

Als het een klein stukje is kun je ook handmatig bemesten met koemest korrels of compost. Compost kun je ook per bigbag of losgestort laten komen of zelf maken door (een deel van) de paardenmest met je zachte tuinafval te composteren in een hoek of rand van je tuin op een composthoop. Dat is handig voor volgend jaar als je er nu mee begint. Voor dit jaar zou ik het kopen.

Bekalken kan ook met de hand of kleine strooier om te duwen/trekken of voor achter zitmaaier etc.

Ik doe nu weitjes tot 1200m2 met de hand. En dan heb ik 2 a 3 zakken per weitje nodig. (20kg is voor ongeveer 500m2 staat op mijn zak, maar is uiteraard vooral afhankelijk van hoe zuur je grond is.)

Spuiten kan pleksgewijs met een rugspuit. Ik zou niet alle onkruiden spuiten. De eetbare zou ik laten staan. Spuiten kan ook alleen in het juiste groeistadium. Anders werkt het middel niet goed en dat is zonde geld en slecht voor het milieu. Voor boterbloem wordt geadviseerd 2 weken na het maaien en voor ridderzuring 3 weken na het maaien zag ik laatst op een advertentie voor spuitmiddel op een boerenforum.

Kleine stukjes en onkruid maaide ik met handbenzinemaaier en nu met de zitmaaier (of bosmaaier als het te lang is) maar echt giftige planten kun je beter met wortel en al uitsteken, gat vullen met schone aarde en graszaad door bovenste laagje zodat het zich kan herstellen met gras. Alles waar het gras kapotbiscen kaal, komt vaak onkruid voor terug!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 07:45

joyce B schreef:
Spuiten kan pleksgewijs met een rugspuit.

Voor een rugspuit heb je een licentie nodig. Als TS een licentie zou hebben, zou ze niet hoeven vragen wat een goed middel tegen onkruid is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:15

Ibbel schreef:
joyce B schreef:
Spuiten kan pleksgewijs met een rugspuit.

Voor een rugspuit heb je een licentie nodig. Als TS een licentie zou hebben, zou ze niet hoeven vragen wat een goed middel tegen onkruid is.

Ik neem aan dat de middelen die voor burgers te krijgen zijn in kleinverpakking ook met een vernevelspuit opgebracht worden?

Misschien noem ik het verkeerd. Met een handspuit dan? De plek waar je hem draagt maakt in principe niet het verschil lijkt me. De hoeveelheid oppervlakte wel.

Een particulier mag toch alleen eigen tuin doen, daarom slechts kleinverpakkingen en vaak voorgemengd.

Boeren spuiten vaak ook volvelds en gebruiken daarvoor grote hoeveelheden spul. Het gaat er met liter(s) per middel in en vaak een combinatie van middelen in bepaalde verhouding in een tank van meerdere kuubs. Daarnaast pleksgewijs met kleine handmatige spuit waar weinig onkruid staat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:18

Handspuit is vrij, rugspuit mag niet. De plek waar je hem draagt is niet van belang, de hoeveelheid liters die je mee kunt nemen wel. Handspuit is max 5 liter, rugspuit is 12 liter.
Overigens is volvelds spuiten met een tractor zuiniger dan met een rugspuit. Je gebruikt wel meer vloeistof, maar je spuit over veel meer m2, dus per m2 is het echt zuiniger (= minder belastend).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 10:29

Ibbel schreef:
Handspuit is vrij, rugspuit mag niet. De plek waar je hem draagt is niet van belang, de hoeveelheid liters die je mee kunt nemen wel. Handspuit is max 5 liter, rugspuit is 12 liter.
Overigens is volvelds spuiten met een tractor zuiniger dan met een rugspuit. Je gebruikt wel meer vloeistof, maar je spuit over veel meer m2, dus per m2 is het echt zuiniger (= minder belastend).

Mijn rug(hand) spuit is 5 liter zo'n geel tankje en daarmee mag je gewoon spuiten zonder licentie. En met de middelen die vrij te verkrijgen zijn. En ja daar kun je heel wat onkruid mee te lijf. Ik ga hier ook een paar keer per jaar mee door mijn weiland om bv ridderzuring en distels te spuiten. Vorig jaar na de droogte was mijn land (1 ha) dat goed bemest wordt ook vergeven met onkruid. Toen heb ik het laten spuiten door iemand hier uit de buurt die het doet met een trekker en een kleinere spuit. Hij doet allemaal kleinere percelen waar de loonbedrijven het materiaal te groot voor hebben. Dus die bedrijven zijn er wel. En nogmaals hoe groot is jou weiland.