Oplossing zware hooinetten door mulle zand rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

About_Abbie

Oplossing zware hooinetten door mulle zand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:18

Hallo allemaal,

Wij hebben een pensionstal met paddock paradise. De paarden staan samen in 1 grote zandbak. Daarin staan voerbakken waar we de hooinetten in doen. Deze hooinetten wegen nogal wat per stuk. We hebben kleine kruiwagens waar we de hooizakken mee in vervoeren naar de voerbakken toe. Maar dit moet door het mulle zand. Het is erg zwaar.

Nu zat ik te denken aan iets van een elektrische kruiwagen of een andere machine die het ons misschien makkelijker kan maken. Ik vroeg me af hoe andere stallen dit doen en welke machine zij hiervoor gebruiken? Moet niet te duur zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Olikea

Re: Oplossing zware hooinetten door mulle zand rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:22

2 netten aan elkaar over de rug van een paard. Zo laat ik gio het hooi naar de weide brengen

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:25

kijken of je ergens aan een stint kunt komen en er off road banden op zetten? die zijn voor de openbare weg afgekeurd, maar misschien is er een KVD uit de buurt die ze wil/mag verkopen.

Of gewoon een kruiwagen met twee banden. en als het kan een klein poortje die gelijk op de track uitkomt maken? des noods met een springveer eraan waardoor de gelijk achter je dicht valt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:26

Kruiwagen achter je aan trekken ipv voor je uit schuiven.
Elektrische kruiwagens kosten pak em beet 1000 euro. En welke machine dan ook, gaat moeite hebben door mul zand te komen. Bij een minitrekker oid zul je terug moeten vallen op iets 4 wiel aangedreven, en ook die zijn niet goedkoop. Bochten is funest daar ga je het snelste vast komen te zitten.

Ik gebruik zelf een grote 2 wielige kruiwagen om het hooi op de paddock te brengen. Helaas ook hier mul zand. Ik trek hem altijd achter me aan, dat gaat nog het beste.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:38

Afgedankte quad kopen. Trek haakje er aan fabriceren. Bolderkar er aan vast maken en gassen maar.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:41

De netten op meer voor mensen strategische plekken hangen of een deel verharden zodat je over de verharding met je kruiwagentje kan, is vast goedkoper dan een minitrekker, quad of Stint. Of idd over een paard hangen. Die zal geen moeite hebben met het mulle zand :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:45

Ik doe wat rina ook doet: een tweewieler kruiwagen achter me aan trekken. Daar krijg je heel wat gewicht mee door mul zand getrokken :-) .

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:48

Olikea schreef:
2 netten aan elkaar over de rug van een paard. Zo laat ik gio het hooi naar de weide brengen

Lijkt me zeer pijnlijk met die dunne touwtjes die dan over de rug lopen :=

Een quad of elektrische kruiwagen zijn echt top. Zeker het overwegen waard, met beide kun je ook uiteraard de mest ophalen (trekhaak achter de quad en een wagentje, kun je ook de bak mee slepen)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:58

Welnee, kort een knup erin, of dubbele karabijn tussen de netten, dan ligt de zak wat hoger op de rug links en rechts.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 00:36

Lindsey_99 schreef:
Welnee, kort een knup erin, of dubbele karabijn tussen de netten, dan ligt de zak wat hoger op de rug links en rechts.

zo doe ik het ook.. met karabijnen.. er ligt alleen net op de rug, geen touw

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 00:42

Olikea schreef:
Lindsey_99 schreef:

zo doe ik het ook.. met karabijnen.. er ligt alleen net op de rug, geen touw

Dit is zeker de goedkoopste optie.
Proberen waard!

Wij hadden eerder op stal een kruiwagen met motor op rupsbanden.
Die gebruikte de stal eigenaar toen hij last had van zijn rug.

About_Abbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 11:43

Ontzettend bedankt voor alle handige tips!! Ik ga ermee aan de slag.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 12:02

Wij doen het met zo'n grote groene kruiwagen met 2 wielen. Al blijft het dan alsnog een uitdaging soms :P Het hooi wordt meestal ook nog geweekt dus dan wordt het nog zwaarder. En ik ben zelf amper 1m60 dus om een volle kruiwagen te trekken moet ik echt met mijn volle gewicht eraan hangen en stapje voor stapje _O-