Pompoenen op mesthoop?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Pompoenen op mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 18:41

Ik zag dit op Facebook voorbij komen:

Pompoenen op mesthoop.
Hoe doen jullie dat? Eerst opkweken ergens in een potje of meteen op de mesthoop zaaien?
Het tweede heb ik nu geprobeerd, gaat niet goed. Komt wel op maar zet dan niet door.
Tips zeer welkom! :-)

Bokkers die dit doen? Eerder gedaan hebben?

Ibbel

Re: Pompoenen op mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:44

Verse mesthoop werkt niet, is veel te 'scherp'. Op een composthoop/gecomposteerde mest werkt wel. Pompoenen zijn grote eters, dus daarom worden pompoenen vaak op een composthoop die 'klaar' is gezaaid of geplant. Voorkweken in potgrond is sowieso wel zo handig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:58

Ik zou ze meteen op de mesthoop zaaien.

Scheelt een hoop ruimte en als ze uitgegroeid zijn hoef je ze niet eerst te plukken en mee te slepen om op de mesthoop te pleuren. Scheelt dus nog veel werk ook :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:01

Hier gaan de pompoenen en courgettes op de compost hoop. Eerst ontkiemen in een potje en na ijsheiligen klein kuiltje met een beetje grond op de hoop en groeien maar.

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:20

Hier ook eerst voorkiemen en dan als klein plantje op een bult compost planten. Geen verse mest maar paardenmest/stro gemengd met wat groenafval uit de tuin, van een half jaar tot een jaar oud.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:47

Eerst voorkweken, dan kunnen ze prima op een normale mesthoop, als die niet te warm wordt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:58

Hier ging het afval van de groentetuin ook altijd op de mesthoop, daar groeit soms gewoon spontaan wat en het is elke keer weer een verrassing wat. Nu komt er een aardappel plant op, pompoenen staan er ook vaak, komkommer al eens gezien, courgette.. de hoop ligt alleen in de wei dus als er weer eens een paard overheen gegaan is wil het weleens een zooitje zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:07

Even voorkiemen en pas planten als ze 4+ blaadjes hebben, dan is de steel al wat stekelig en niet meer zo lekker. Direct zaaien was na kiemen volgende dag foetsie door slakkenvraat, zijn ze het kiem stadium voorbij dan hebben ze weinig last van vraat.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 22:48

Is het nu niet te laat om nog te gaan zaaien? Heb ik dan in september wel pompoenen?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:52

Kan nog wel, ik zou ze in een kas voorplanten dan, want vooral als het warm is schieten ze de grond uit. Je kunt ze vast ook wel op de markt kopen als groter plantje.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:59

Zidore schreef:
Is het nu niet te laat om nog te gaan zaaien? Heb ik dan in september wel pompoenen?

Pompoenen heb je tot de eerst vorst. Afgelopen jaar had ik nog in oktober pompoenen van mijn plant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 01:23

Zidore schreef:

Pompoen kan niet tegen vorst, dus die kan je zeker nu nog zaaien, ijsheiligen is pas net geweest.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 19:29

Ok dan ga ik dan doen! Ik heb zaadjes van flespompoen en de mesthoop staat in de volle zon. Nog meer tips?

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:02

Zidore schreef:
Ok dan ga ik dan doen! Ik heb zaadjes van flespompoen en de mesthoop staat in de volle zon. Nog meer tips?

pompoen is een redelijk makkelijke plant, wel wilt hij nog wel eens dorst hebben. ikzelf geef redelijk water.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:04

Hier heeft het pompoenenveld het vorig jaar ondanks de droogte en geen extra water het heel goed gedaan. Dus zelfs dan doen ze het nog goed. Moet goed komen.

Bedankt voor de tip want ik ga het ook proberen :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 23:47

Hoeveel water is redelijk?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 23:56

Ibbel schreef:
Verse mesthoop werkt niet, is veel te 'scherp'. Op een composthoop/gecomposteerde mest werkt wel. Pompoenen zijn grote eters, dus daarom worden pompoenen vaak op een composthoop die 'klaar' is gezaaid of geplant. Voorkweken in potgrond is sowieso wel zo handig.

Zou het op een mesthoop waar de warmte uit is wel werken?

Qucolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:02

Al jaren gaan de pompoenplantjes hier de mesthoop op. We kweken ze eerst voor ivm de slakken en dan de bult op tussen de verse mest. Doen ze het prima op. Water geven op gevoel. Vorig jaar was het uitzonderlijk droog dan hebben ze wel extra nodig.
Het zijn/worden grote planten en groeien redelijk snel.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 00:07

Dus bij jou gaan ze gewoon op de verse mesthoop? Is dat niet te warm? En moet er geen potgrond bij?

Qucolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:18

Zidore schreef:
Ibbel schreef:

Zou het op een mesthoop waar de warmte uit is wel werken?

Potje pakken beetje tuinaarde er in zaadje er in ff wachten tot je plantje een beetje gegroeid is dus niet alleen de kiemblaadjes en dan op je mesthoop. Het is nog vroeg genoeg.
Moet jij eens kijken in september/ oktober.

Als je er meer vertrouwen in hebt om er potgrond bij te doen moet dat gewoon doen.

Probeer het anders gewoon uit.een paar met potgrond en en paar zonder.
Leer je van

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 00:31

Ik ben erg benieuwd! In ieder geval erg enthousiast over pompoenen op de mesthoop! We willen de hoop volgend voorjaar op het land verdelen en zo weten we dat het goed gecomposteerd is én hebben we pompoenen :) :j

Iemand op Facebook schreef dit:

Ik leg eerst worteldoek over de verse hoop mest en zet daar pompoen plantjes in..werkte vorig jaar perfect veel mooie pompoenen geoogst en de mesthoop was in de winter prachtige compost geworden..en de bloemen van de pompoen zijn voor ons een lust voor t oog..ook eetbaar trouwens..en perfect voor de bijen win win win..

Zou dit ook kunnen zonder worteldoek maar afdekken met wat hooiresten zodat de hoop niet uitdroogt?

Of zijn er planten die nog meer mest nodig hebben dan pompoenen die we beter kunnen kiezen? Onze pap zei tomaten maar dat dieven en die ziektes hebben we geen zin in, pompoenen of courgettes zijn makkelijker in onderhoud doordat je ze alleen water moet geven (of mis ik iets?)
Laatst bijgewerkt door Zidore op 31-05-19 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Qucolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:41

Courgettes moet je regelmatig oogsten anders worden ze te groot en zijn niet meer te eten. Een normaal gezin heeft aan 2 courgette planten meer dan genoeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:50

Pompoen is een van die 1e stadium voorbij en je hoeft er eigenlijk niet naar om te kijken tot de eerste vorst/storm in de herfst. Groot blad beschermd ook de bodem er onder tegen verdamping en dus uitdroging. Maar pompoen en courgette samen is niet verstandig (kruisbestuiving geeft giftige zaden en vruchten als je ze zou zaaien) en planten als tomaten groeien liever omhoog, naast extra zorg nodig (pompoen wil wel klimmen als dat kan, maar hoeft niet en met 2e taak om mesthoop af te dekken ook niet gewenst). Ik heb hier dit jaar 2 soorten, maar die zijn andere familie en die hebben dat probleem niet. Een is oude versie oranje voetbal pompoen zeg maar en andere is vijgenbladpompoen die ook wel als komkommer-onderstam gekweekt wordt, maar waarvan de jonge vruchten ook als courgette gebruikt kunnen worden. Verder zijn de volwassen vruchten goed houdbaar en daarmee in het ergste geval de wintervoorraad kippengroente.
Qucolu schreef:
Courgettes moet je regelmatig oogsten anders worden ze te groot en zijn niet meer te eten. Een normaal gezin heeft aan 2 courgette planten meer dan genoeg.
Grote courgettes die al flink zaden aanmaken kan je wel eten, maar dan moet je net als bij pompoenen de zaadlijsten er uit snijden.

Qucolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 01:01

Rectificatie: ik vind grote courgettes niet te eten.

Succes met de teelt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 02:43

Ik heb ook wel eens een paar hele grote courgettes gehad maar de smaak is er uit, voor de soep waren ze prima net als pompoenen.

Het gaat er mij vooral om wat het beste composteert cq het meeste mest nodig heeft. Als er planten zijn die m’n mestbult beter kunnen ‘verwerken’ dan hoor ik dat graag. Wel groenteplanten natuurlijk, want daar hebben we (of onze kipjes :D ) wat aan.

Goed ook te weten dat die twee niet samen gaan (ging al bijna courgettes opkweken) de pompoenzaadjes zijn vanavond nog de grond en de kas in gegaan! :)

Hopelijk krijgen we mooie flespompoenen dit najaar! Die harde ronde vind ik lastig te snijden voor de soep, als kippenvoer of voor de sier zijn die in mijn optiek prima