verhuizen of blijven? prijs/kwaliteit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

verhuizen of blijven? prijs/kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 21:28

Ik zit een beetje in een vervelende situatie, waarbij ik niet goed weet wat de beste keuze is.
Ik probeer kort de situatie te schetsen:
Mijn paard, een ruin van 17 jaar oud, staat al 10 jaar op de huidige stal waar ik nu sta.
Het is geen pensionstal. De eigenaars hebben hun eigen paarden en verhuurden geen boxen.

Ik ben altijd enorm tevreden geweest. Ik ben toen door de staleigenaar enorm uit de nood geholpen omdat ik in een moeilijke privé situatie zat. Ik hoefde geen stalgeld te betalen, als ik alles zelf deed (stal mesten, paard buiten laten,...) en af en toe eens een handje toestak bij hun paarden of voederen ofzo.
Sinds een 8 tal maanden betaal ik 'stalgeld' omdat er een ander meisje kwam met 2 paarden, die daar nu ook gestald staan. Om in de kosten te voorzien vroegen ze om een bijdrage te betalen. logisch natuurlijk.
Ze vroegen 350 euro per paard. Omdat ik zelf voeder voorzie (aangepast dieet), zijn we overeen gekomen dat ik 300 euro moet betalen.

Nu vertelde de eigenaar mij vandaag dat ze de verhuur van de stallen gaan factureren (dus officieel stallen verhuren). Dat wil zeggen dat er bovenop het bedrag ook btw bijkomt. Afhankelijk of ze mij de 300 gaan aanrekenen, of de 350 zoals het andere meisje, zal het totaalbedrag bijna of over de 400 euro per maand komen.
Dat vind ik eigenlijk echt duur voor wat het is. Hoofdzakelijk omdat ze niet de service van een pensionstal bieden. (binnenpiste is aanwezig, buitenpiste niet. Binnenpiste, weides, ... worden allemaal heel weinig onderhouden. slepen, water geven op weides enz doe ik meestal altijd zelf).

Mijn paard heeft vorig jaar een hele zware operatie gehad en heeft een jaar gerevalideerd. Daarom ben ik heel kieskeurig wat betreft bodem van pistes, voedingsschema's, soort voeder enzo.

Dus nu is de vraag: gewoon het bedrag gaan betalen en erbij nemen dat de service niet veel voorstelt, of toch verhuizen naar iets anders voor dezelfde prijs, maar ander management, voederbeleid,...

In de buurt zitten niet zo veel stallen, dus de keuze is beperkt.

1 stal in de buurt die een optie is, daar betaal je 325 incl. btw (enkel buitenpiste, wel stapmolen, longeerring, weides...)
service: 1 keer per week mesten, 3 keer per week ruim bijstrooien, 2 keer krachtvoeder, maar 1 keer per dag hooi
Ongeveer 10-15 pensionklanten

Ik zou graag zelf mesten en strooien en eigen voeder geven (wat op die andere stal niet mogelijk is).
Liefst zou ik gewoon blijven staan waar hij nu staat (lekker rustig, enkel ik, het andere meisje en de staleigenaars), maar dan aan een schappelijke prijs of een veel betere service.
Aangezien er waarschijnlijk geen discussie mogelijk is over de prijs, en de service niet zal veranderen, zit ik dus een beetje vast.

Dus daarom: wat nu? ....

zefiros

Re: verhuizen of blijven? prijs/kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:38

Hey! Lastig hoor.

Ik zou blij zijn dat het vroeger allemaal zo schappelijk ging, maar voor nu kijken naar wat jij en je paard nodig hebben en wel/niet krijgen.

Service, verzorging, privacy, kosten allemaal even op een rijtje zetten en dan vooral kijken hoe jij je er nu bij voelt.

Ik denk dat je niet veel ruimte hebt in onderhandelen qua prijs.. ook gezien de afgelopen jaren..

Het feit dat je er hier een vraag over post doet mij vermoeden...dat je misschien verder wilt kijken?

Ik zou dan persoonlijk rustig even rondneuzen op andere stallen al is het gewoon ter vergelijking. Je kan dan altijd nog besluiten op écht te vertrekken. Misschien kom je er dan ook wel achter dat je toch liever blijft staan. Het is maar net wat bij je past, beide is prima.

Mocht er na het rondkijken nou blijken dat ze voor de regio en service écht heel duur zijn kan je dat altijd dan nog een keer proberen te bespreken.. maar wees je er van bewust dat ze dan ook kunnen zeggen.. nou dan ga je maar.

Succes!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 21:40

Huh ik ben een beetje in de war. Geen service? Ik vind geen stalgeld hoeven betalen omdat je krap zit, een enorme service.

De vraag is of je het nieuwe bedrag kunt betalen. Zo ja: realiseer je dat je ook kunt betalen voor gemak, goodwill, voorspelbaarheid, etc. Ook loyaliteit telt mee. Je weet dat je op deze stalhouder kunt rekenen. Je weet wat je nu hebt, en je bent tevreden over de samenwerking. Op een andere stal kan er gedoe zijn. Je paard moet daar wennen. Het hooi kan slecht zijn. Et cetera. Ik betaal ook te veel, de verhouding prijs kwaliteit klopt niet als ik het vergelijk met stallen in de buurt. Ik betaal met liefde voor de rust die het mij geeft. Mijn paard staat er al 10 jaar en heeft al die tijd dezelfde grote vriend daar. Ik kan het mij wel veroorloven, dat is wel een voorwaarde.

Succes met de worsteling!

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 21:52

EvelienKiss schreef:
Huh ik ben een beetje in de war. Geen service? Ik vind geen stalgeld hoeven betalen omdat je krap zit, een enorme service.

De vraag is of je het nieuwe bedrag kunt betalen. Zo ja: realiseer je dat je ook kunt betalen voor gemak, goodwill, voorspelbaarheid, etc. Ook loyaliteit telt mee. Je weet dat je op deze stalhouder kunt rekenen. Je weet wat je nu hebt, en je bent tevreden over de samenwerking. Op een andere stal kan er gedoe zijn. Je paard moet daar wennen. Het hooi kan slecht zijn. Et cetera. Ik betaal ook te veel, de verhouding prijs kwaliteit klopt niet als ik het vergelijk met stallen in de buurt. Ik betaal met liefde voor de rust die het mij geeft. Mijn paard staat er al 10 jaar en heeft al die tijd dezelfde grote vriend daar. Ik kan het mij wel veroorloven, dat is wel een voorwaarde.

Succes met de worsteling!

Toen ik daar kwam staan, was ik 16 jaar oud. ik studeerde nog, dus ik kon inderdaad geen dure stalling betalen. Dat was inderdaad een grote service die ze mij toen boden.
Het bedrag dat ze nu vragen, kan ik zeker maandelijks betalen. Daar zit het probleem niet.

Het feit is dat ik voor dat geld dan toch een zekere service verwacht. Ik bedoel gewoon de basis: pistes en weides onderhouden enzovoort. Als ze een pensionstal willen zijn, dus boxen verhuren, verwacht ik dan wel dat de accommodatie ten miste onderhouden wordt.
en daar wringt het voor mij.
Meestal ga ik wandelen omdat de bodem van de piste veel te zwaar ligt. Of ik moet eerst zelf een half uur de piste sproeien en slepen. Geen probleem natuurlijk als ik geen of weinig stalgeld moest betalen. Maar nu vind ik dat toch wel anders.
kwaliteit van het hooi is vaak ook ondermaats. Zij geven dan minder aan hun paarden. Ik haal dan plastic baaltjes stofvrij hooi (tophay) omdat mijn paard gewoon veel en goed hooi moet hebben.
Over zo van die dingen heb ik het dan. Ik vind dat als je stalgeld betaald, die zaken toch in orde moeten zijn.
Als ik wortels of appels koop, worden deze ook over alle paarden verdeeld. Dat was nooit een probleem en ik kocht ook altijd gewoon mee voor de rest van de paarden ook. Maar dat vind ik dan ook weer niet correct in deze situatie

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:01

Dus als ik het goed begrijp betaal je straks ruim € 400 voor een box, weiland en binnenbak. Waarbij je de wei en binnenbak zelf moet onderhouden en de overige werkzaamheden zoals uitmesten ook zelf doet en al het voer zelf koopt?
Ben jij van België of Nederland?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:02

stal mag factureren, maar niet alles voor 21%. Het gros van je stalling zal 9% btw zijn. Dit betekent een verhoging van zeg 30,- per maand uitgaande van de 300

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:07

Celiien schreef:
stal mag factureren, maar niet alles voor 21%. Het gros van je stalling zal 9% btw zijn. Dit betekent een verhoging van zeg 30,- per maand uitgaande van de 300

Standaard btw verdeling voor stal verhuur is 1/3 vrijgesteld van btw, 1/3 9% en 1/3 21%.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 22:10

liberia schreef:
Dus als ik het goed begrijp betaal je straks ruim € 400 voor een box, weiland en binnenbak. Waarbij je de wei en binnenbak zelf moet onderhouden en de overige werkzaamheden zoals uitmesten ook zelf doet en al het voer zelf koopt?
Ben jij van België of Nederland?

van belgie.
klopt ongeveer. er is ook wel een stapmolen, maar daar gaat mijn paard niet veel in.
Voer doe ik zelf omdat ik zijn voeding wil aanpassen naar de omstandigheden en omdat hij gevoelig is voor spierverzuring.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 22:10

cobiie schreef:
Celiien schreef:

Standaard btw verdeling voor stal verhuur is 1/3 vrijgesteld van btw, 1/3 9% en 1/3 21%.

ook in België?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:11

Voor Nederland

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:15

Geen idee hoe de regio is waar je zit. Maar ik vind rond de € 400 pittig aan de prijs voor de faciliteiten.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:18

Je kunt ook voor jezelf stellen dat je 10 jaar voor niks hebt gestaan, gerekend met 300 euro pm betekent dat dat je al 36.000 euro ‘cadeau’ hebt gekregen. Okė, dat is misschien een beetje flauw gerekend, maar zelfs als je dat bedrag halveert is het nog fors. Nu een paar jaar betalen maakt het gemiddelde wel acceptabel naar mijn mening.
Mits je paard het daar goed heeft, zou ik blijven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:22

Fantastisch dat je daar mocht staan toen het financieel minder goed ging, super.

Maar 350€ per paard vind ik echt bizar.
Het zal ongetwijfeld liggen aan de regio waar je zit maar van niets naar dat bedrag, zonder verdere diensten qua mesten/binnen buiten zetten/onderhoud etc vind ik dat bizar veel.

Echter speelt mee dat je niet veel keus hebt. Als in de regio de prijzen gelijk zijn maar je krijgt er meer voor kun je het overwegen. Als je de bodems hier goed genoeg vind kun je besluiten te blijven.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 22:29

de eigenaars hebben altijd gezegd dat ze geen geld wilden voor de box, omdat ze geen pensionstal zijn(of waren). ze wilden geen boxen verhuren net omdat ze geen verplichtingen wilden qua service.
Kort gezegd: ik mocht er gratis staan, maar mocht ook de service van een pensionstal niet verwachten.
Prima voor mij.
Zelfs met die bijdrage van 300 euro was ik best tevreden.
Maar nu ze het echt officieel willen verhuren en er toch best een duur bedrag voor willen, verwacht ik toch dat ze dan hun verantwoordelijkheid opnemen en de service bieden van een pensionstal. En net daar wringt het.
Maar langs de andere kant staat mijn paard daar heel graag en is het echt een rustige stal. Ik weet niet of verhuizen goed gaat zijn voor hem. Ik wil vooral het beste voor mijn paard, maar het moet toch wel een beetje in verhouding zijn.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:46

Lastig.... maar ik denk dat ik uiteindelijk gewoon met je pensionhouder in gesprek zou gaan en zeggen dat als ze echt een officiële pensionstal worden met daarbij behorende prijzen worden daar ook een stukje service van hun kant bij hoort.

Misschien is het handig om eens uit te zoeken wat andere stallen vragen en wat pensionklanten daarvoor krijgen. Dat kun je dan ook aan je huidige pensionstal houder vertellen en dan hopen dat je daarmee tot een goed gesprek komt.

Ik vind wel dat je na zoveel jaren, en dat voor niks, je in ieder geval met hen moet bespreken hoe nu verder. Er is niets vervelender dan dat iemand niet echt met je in gesprek gaat. Misschien realiseren zij zich helemaal niet wat dit met jou doet.

Succes.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:54

Ik denk persoonlijk dat als hun nu officieel als pensionstal gaan werken en zon groot bedrag vragen voor zo weinig service dat ze niet veel klanten krijgen. Of niet veel blijvers iig.

Ik zou het een maandje proberen, de pensionhouder moet zelf natuurlijk ook ondervinden hoe het gaat als ze eenmaal ´officieel´ zijn. Misschien dat ie bijdraait en zich bedenkt dat hij óf meer service moet gaan aanbieden óf zijn stallingsgeld moet verlagen.

En stel dat na 1/2 maanden de situatie nog niet is veranderd dan zou ik toch naar een andere stal gaan kijken.

Maar jij weet het beste wat je prettig vind, soms is een groot bedrag niet meer zo belangrijk als je paardje het er fijn heeft.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 23:27

ikkebenhier schreef:
de eigenaars hebben altijd gezegd dat ze geen geld wilden voor de box, omdat ze geen pensionstal zijn(of waren). ze wilden geen boxen verhuren net omdat ze geen verplichtingen wilden qua service.
Kort gezegd: ik mocht er gratis staan, maar mocht ook de service van een pensionstal niet verwachten.
Prima voor mij.
Zelfs met die bijdrage van 300 euro was ik best tevreden.
Maar nu ze het echt officieel willen verhuren en er toch best een duur bedrag voor willen, verwacht ik toch dat ze dan hun verantwoordelijkheid opnemen en de service bieden van een pensionstal. En net daar wringt het.
Maar langs de andere kant staat mijn paard daar heel graag en is het echt een rustige stal. Ik weet niet of verhuizen goed gaat zijn voor hem. Ik wil vooral het beste voor mijn paard, maar het moet toch wel een beetje in verhouding zijn.

precies dit, dat stuk waar het wringt zou ik over in gesprek gaan. ik zou zeggen dat je best bereid bent dat bedrag te betalen maar dan niet meer dit, dat en dat doet (schrijf het evt. op voor ze) zodat ze ook beseffen wat jij al die jaren gedaan hebt, en dat het niet meer dan redelijk is als je zo'n hoog bedrag betaald, dat ze dat daarvoor doen.

Ik vind (ondanks dat ik die 'gratis' jaren wel absurd vind) dat je best kan onderhandelen, je kan hier over normaal in gesprek gaan en zeggen dat je begrijpt dat na al die jaren zaken veranderen, maar dat je ook al die jaren 'werk' geleverd hebt. Kijk maar hoe ze reageren...

Verder zou ik eerst goed rondkijken in de buurt. Als er echt niets anders zit wat naar je zin is, dan is dat hele gesprek misschien wel nutteloos en zul je gewoon moeten slikken en je mond houden... succes met je keuze!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:34

Ben je überhaupt al met de eigenaren in gesprek geweest?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:49

Ik zou ook het gesprek aangaan. Je schrijft dat je eerder niks hoefde te betalen omdat ze geen service wilden verlenen. Nu is het best logisch om te vragen welke service je voor dit bedrag dan gaat krijgen...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:58

Wat een geld zeg, weet even niet in welke omgeving je zit, maar daar zal het wel aan liggen denk ik zo.

Ik ben het eens met de bokkers hierboven, je mag dan in ieder geval gaan vragen welke service ze gaan bieden voor dat geld.

Ik betaal bij lange na niet dat geld wat jij moet gaan betalen en ik sta all-in..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:01

Vind het vooral raar dat ze nu ze een goedbetalende klant hebben jou opeens ook gaan factureren. Waarom kun jij niet tegen het doen van stalwerk (bijna) gratis blijven staan? Dus dat jij die 2 paarden van die pensionklant uitmest, voert, loslaat e.d. Dan heeft de staleigenaar er geen werk aan, maar evengoed 700 inkomsten door die klant met 2 paarden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:39

Je zegt dat je paard speciaal voer heeft.Maar gaat dat ook goed op een andere stal.Je moet daar dan op vertrouwen.Gaat het niet goed kan je denk ik niet meer terug.Of denk ik nu te simpel?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:45

Heb je al met de pensioneigenaren gepraat wat er nu bij komt voor dat extra geld? Gaan zij dan voor je uitmesten, voerren binnen- buiten zetten etc. etc.?
Ik vind namelijk een bedrag van €300,- waar je dan ook nog je eigen voer moet kopen en alles zelf moet doen abnormaal hoog.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:23

Dorien66 schreef:
Je kunt ook voor jezelf stellen dat je 10 jaar voor niks hebt gestaan, gerekend met 300 euro pm betekent dat dat je al 36.000 euro ‘cadeau’ hebt gekregen. Okė, dat is misschien een beetje flauw gerekend, maar zelfs als je dat bedrag halveert is het nog fors. Nu een paar jaar betalen maakt het gemiddelde wel acceptabel naar mijn mening.
Mits je paard het daar goed heeft, zou ik blijven.

Ik wilde precies hetzelfde zeggen!
Je hebt 10 jaar lang gratis gestaan. Ik zou het best 'onbeschoft' vinden dat nu ze er geld voor vragen, je ineens weg zou gaan.

Al zou jij er nu nog 10 jaar staan voor 400 euro pm, dan heb je eigenlijk over de hele 20 jaar maar 200 euro pm betaald. Is dat geld het je waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 11:30

Ik ben het wel met Shaggy99 eens. Je staat er op zich heel fijn zeg je, kijk het eens een maand of 2-3 aan, zie of er meer klanten komen, of die ook meer service verwachten etc.
En vooral; praat met de staleigenaar. Je staat daar al lang en naar je zin, de verstandhouding is vast wel goed toch dan? Je hoeft het niet direct over de kosten te hebben, maar kan wel vragen wat er (naast de kosten) gaat veranderen nu ze een echte pensionstal worden :)