Pony's met verschillende voedingsbehoeften in dezelfde kudde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Pony's met verschillende voedingsbehoeften in dezelfde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 15:45

Hoi!

Ik heb een kleine kudde met 4 merries: 3 shetlanders en 1 NRPS'er. Zij lopen op een paddock paradise. De NRPS'er en 2 van de shetlanders zijn via de dierenbescherming bij ons terechtgekomen en zijn soms een beetje krakkemikkig.

Één van de shetlanders is nu voor de tweede keer hoefbevangen geraakt. De paddock wordt daarom grasvrij gemaakt en stukje bij beetje voorzien van zand. Ze hebben dan enkel 24/7 toegang tot hooi, en de toegang tot gras wordt dus beperkt naar gelang hoe de hoefbevangenheid zich ontwikkelt.

De twee andere shetlanders zijn al wat ouder en eten bijna geen hooi meer. Één daarvan mist al een aantal tanden en kan eigenlijk al jaren geen hooi meer eten. Zelfs van te stengelig gras draait ze nog proppen.
Ze krijgt nu elke dag een emmertje bietenpulp en staat dan even in een weide, waar ze een paar uurtjes loopt. Maar de rest van de tijd op zand vind ik een beetje gevaarlijk. Ze moet tenslotte de hele dag en nacht kunnen eten als ze wil. We moeten natuurlijk niet hebben dat ze zand gaat eten.

Overigens is ze het na een paar uurtjes ook zat en wilt ze terug naar de kudde. In principe staat ze van half 9 tot half 11 á half 2 (afhankelijk van wanneer ze het zat is) op de weide. De rest van de dag zou ze dan op het pad en op zand komen te staan, en in de avond weer 2 a 3 uur op gras en in de nacht weer op het pad en op zand.

Dit is dus een probleempje. De ene pony mag geen/zo min mogelijk gras, en de andere pony moet wel.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Alle tips zijn welkom!

DubbelFun

Re: Pony's met verschillende voedingsbehoeften in dezelfde kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:52

Ik heb 2 paarden waarvan er één ook ander eten krijgt. Dus ik moet ze 5x per dag een uurtje uit elkaar halen tot beiden het eten op hebben, dan mogen ze weer bij elkaar.
Overigens geef ik mijn oudje de GrasMix van Hartog. Dit maak ik iets nat en dat gaat er nog prima in. Lang gras en hooi kan ze ook niet meer weg krijgen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:58

Dat is echt een onwijs nadeel van je eigen kleine kudde hebben vind ik en tenzij je ze in twee kuddes opsplitst zal het altijd behelpen zijn mijns inziens. Ik zou afwisselen tussen de HB'er apart op de paddock (en de rest die mag op het gras) en de 'behoeftige' alleen op het gras (en de rest die het niet per sé nodig heeft of mag op de paddock) en allemaal op de paddock. Maar dat is dus best een geregel. 's Nachts zou ik de pony die het nodig heeft sowieso op het gras zetten, samen met minimaal één andere pony.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:19

Dat is het nadeel van het paddock paradise als er verschillende behoeften zijn voor de verschillende dieren.

Dat is een heel geregel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:25

Kan je twee groepen maken? De ene groep overdag op het gras. De andere blijft op de paddock. Snachts allemaal samen op de paddock en het ouwetje ev apart met onbeperkt ruwvoervervanger?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 16:32

Het is inderdaad een geregel, maar ik ondervind liever zelf wat 'ongemak' (lees: geregel) dan dat ik de pony's opsluit in een stal...

Het is een heel goed idee om het gewoon maar af te wisselen tussen hb'er apart zetten en oudje apart zetten. Ik zat zo in hokjes te denken! Go with the flow is denk ik de beste optie. Ik test gewoon wat dingen uit, misschien zoek ik nog wel een hb'er erbij om de andere gezelschap te houden ;) er zijn helaas genoeg mensen die er afstand van doen als het te lastig wordt.

Ben benieuwd of er nog meer tips komen, maar het omdenken heeft in ieder geval al weer wat deuren geopend. Bedankt!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:34

Dat is het grote voordeel van 4. Je kan het opsplitsen.
Ik heb er ook 4, en al naar gelang seizoen of behoefte staan ze of met zn 4en, of 2 aan 2. En welke 2 aan 2 staan kan ook nog gewisseld worden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:59

SafeHaven schreef:
Het is een heel goed idee om het gewoon maar af te wisselen tussen hb'er apart zetten en oudje apart zetten. Ik zat zo in hokjes te denken! Go with the flow is denk ik de beste optie. Ik test gewoon wat dingen uit, misschien zoek ik nog wel een hb'er erbij om de andere gezelschap te houden ;) er zijn helaas genoeg mensen die er afstand van doen als het te lastig wordt.

Ben benieuwd of er nog meer tips komen, maar het omdenken heeft in ieder geval al weer wat deuren geopend. Bedankt!

Dat afwisselen doe ik zelf ook en dat is echt fijn vind ik, dat niet altijd dezelfde alleen staat. Zelf heb ik ook gedacht aan het nemen van een HB'er erbij maar besloten het niet te doen. Elke HB'er heeft toch weer zijn eigen specifieke verzorging/management nodig en de mijne kan onder de juiste omstandigheden nog op het gras, verdraagt voordroog, doet het goed op 24/7 ruwvoer uit netten (kan zo de hele winter samen met de rest, inclusief op de wei) en heeft daarnaast niet echt extra specifieke verzorging nodig. Met nog een HB'er erbij kan het zomaar zijn dat die het daar niet goed op doet en dan moeten ze misschien nog meer/vaker opgedeeld worden.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:54

Is de paddock opsplitsen in twee stukken een idee.
Kunnen ze toch contact maken met elkaar. Kun je ook voldoen in de verschillende voedingsbehoeftes. Zo doen wij het met Elvira, Kelan en Blazy waarvan de laatste gevoelig is voor hoefbevangenheid, Kelan moest aankomen en Elvira juist wat kilo’s kwijt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:33

hier hebben we aparte kuddes, en dan nog een draadje waar dus de ene pony wel onderdoor kan en de andere niet binnen een kudde...zodat het oudere dier zelf zijn rust moment kan pakken!