kosten voordroog verdelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

kosten voordroog verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:36

Omdat mijn paard allergisch blijkt te zijn aan hooi, zouden we volgende winter voordroog willen geven.
Mijn paard is bij een vriendin gestald. Zij haalt het hooi, met de hulp van een boer, van de eigen weide. Dat is altijd al voldoende geweest om de winter mee rond te komen. Haar paard heeft geen voordroog nodig, die doet het goed op hooi.
We hebben nu de prijs gevraagd voor het persen en inwikkelen van de voordroog en dat blijkt wel erg duur uit te vallen: 4,5 euro per baal, en met al de rest erbij komt dat op ongeveer 8 euro. Dat betekent dat een baal voordroog het dubbele kost van het hooi.
Nu mijn vraag:
Aangezien mijn vriendin haar paard geen voordroog nodig heeft, vind ik het niet meer dan logisch dat ik hiervoor het grootste deel van de, zoniet alle, kosten op mij neem.
Wat zouden jullie een eerlijke regeling vinden? Dat ik het volledige verschil betaal of een groot deel ervan maar niet alles?
Ik wil haar echt niet voor het hoofd stoten, en we komen erg goed overeen, en ze doet al erg veel extra voor mijn paard, dus ik wil niet met een raar voorstel afkomen, maar het is gewoon erg veel geld voor mij om ineens bij te leggen. vandaar dat ik eens pols wat jullie redelijk zouden vinden. Als dat betekent alles betalen, dan is dat maar zo.

Jolliegirl

Re: kosten voordroog verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:40

Dit is niet het probleem van je vriendin.
Jij huurt enkel bij haar een stal.

Is de stalprijs gebaseerd op incl hooi?

Ik zou dit gewoon eens bespreken met haar.

Maar als je bij mij een stal zou huren incl hooi voor bijv 150 euro.
En ik haal mn hooi van eigen land waardoor mij dit niets kost.
Ga ik natuurlijk niet jouw dure hooi betalen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:42

Waarom pak je niet gewoon de helft in? En doe je de andere helft zo.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:43

Als pension houder zou je dit bij mij gewoon zelf mogen betalen. Zelfde principe als wanneer ik mijn paarden bijvoorbeeld sportbrok voer en jij liever muesli geeft. Das prima, maar uit eigen zak.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 13:55

We kunnen niet half om half doen omdat ze samen staan met het ruwvoer in de schuilstal.
Ze eten dus altijd samen en moeten hetzelfde voer krijgen. We kunnen ze niet afzonderlijk eten geven. Dat betekent dat ook haar paard op voordroog zal moeten overschakelen. De extra kosten zijn dus voor 2 paarden niet alleen voor mijn paard. Anders was het inderdaad helemaal logisch dat ik het verschil zelf betaal.
Ik ga het inderdaad zeker nog eens met haar bespreken, en zal wel voorstellen alles te betalen. Ik wil geen vervelende situatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:57

Hoezo "extra kosten"?
Een (groot) pak voordroog is in verhouding veel goedkoper dan het voeren van hooi.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:01

Ze zijn maar met 2, we kunnen dus geen grote pakken voordroog maken, dat krijgen ze niet op tijd opgegeten. Dat kan ze ook niet stapelen.
We hebben de kosten nagevraagd. De balen hooi kostten haar 3.5 euro. Een pak voordroog zal alles samen 8 euro kosten, dus da's meer dan het dubbele.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:04

Ik zou het raar vinden als zij straks meer geld kwijt is omdat jouw paard “speciaal” voer nodig heeft, dus ik zou haar niet aan het verschil in prijs laten mee betalen.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 28-05-19 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:04

Je kan ook kleinere kopen/laten maken.
Ik voer grote vierkanten, maar je hebt ook ronde balen die minder voordroog bevatten.

Als het mooi droog spul is, is het best lang houdbaar.

Ik heb nu weer grote balen besteld en laat deze 3 dagen drogen (ipv normaal 1).
Omdat ze dan mooi droog zijn kan ik ze ook in de zomer voeren.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:05

Hoe ging dit voorheen met betalen? Betaal je een vaste prijs of per baal? Ik zou t verschil zelf betalen aangezien dit voor je vriendin niet nodig is en het al fijn is dat het wel mogelijk is. Moet haar geen extra onkosten opleveren

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:06

Wat stelt ze zelf voor?
Mij lijkt dat je gewoon betaald wat je al betaalde.
Met daarbovenop de extra kosten van het voordroog.
Het verschil wat ze nu extra kwijt is, voor jou is. Zodat ze niet duurder uit is.
Maar niet dat het volledige bedrag voor jou is, want haar paard had sowieso moeten eten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:07

Zijn dit even grote balen? Voordroog is meestal een stuk goedkopen dan hooi.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:10

Kleine baaltjes voordroog zijn minimaal twee keer zo zwaar. Ik voer twee baaltjes aan ons ene paard en hooi kreeg hij er minimaal drie per week .En deze krijgt geen weidegang, met weidegang en alleen voor de nacht ben je nog veel minder kwijt.
Maar wanneer je paard allergisch is voor schimmelsporen in het hooi dan zal je het paard ook niet op stro kunnen zetten en niet samen met het andere paard want dan pakt het nog hooi en staan ze naast elkaar op stal heb je ook een probleem aangezien die sporen dan ook bij jouw paard komen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:18

barbar schreef:
Zijn dit even grote balen? Voordroog is meestal een stuk goedkopen dan hooi.

Het komt van eigen land, en door extra kosten om die balen (van hun eigen land) te laten wikkelen zijn ze zoveel meer geld kwijt.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:21

Brainless en Barbar, lijkt de prijs van 8 euro je een redelijke prijs voor een kleine baal? We hebben er zelf totaal geen ervaring mee, en dat is wat ze ons voorstellen. Geen idee hoe zwaar die balen dan zijn, in ieder geval wel een stuk zwaarder dan de hooibalen.
Enjoy86, ik betaal een vast bedrag per maand. En je hebt gelijk. Ik ben heel blij dat ze zoveel moeite doet om alles uit te zoeken en ervoor open staat om voordroog te maken ipv hooi. Dus ik ga voorstellen om het verschil te betalen.
Bigone, ik denk dat we inderdaad wel langer met een baal zullen doen, maar aangezien de balen van haar land komen, zal ik ze wel allemaal (of toch het persen en inwikkelen), moeten betalen. Als we over hebben, kunnen we er misschien nog verkopen, maar omdat we geen idee hebben hoe die balen er gaan uitzien, wegens totale leken op dat vlak, is dat iets dat ik nog niet kan incalculeren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:23

Ik zou rondvragen voor een loonwerker die er midibalen van perst, dat scheelt al enorm in de kosten.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:29

GDG, het probleem is dat we die niet kunnen stockeren en heffen. Het is echt gewoon een heerlijk, gezellig, ideaal plekje, bij mijn vriendin zelf thuis, maar ze heeft geen professioneel materiaal. We moeten de balen dus zelf kunnen verslepen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:32

Ereste schreef:
GDG, het probleem is dat we die niet kunnen stockeren en heffen. Het is echt gewoon een heerlijk, gezellig, ideaal plekje, bij mijn vriendin zelf thuis, maar ze heeft geen professioneel materiaal. We moeten de balen dus zelf kunnen verslepen.

Je kunt ze in elk geval heel makkelijk rollen en kantelen met de hand, zo zwaar zijn ze niet. Eventueel laat je ze stapelen door een boer met balenklem in de buurt als ze eenmaal op hun plek liggen.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 14:40

GDG, en gaan die niet beschimmelen als ze er maar met 2 aan eten? Anders kan ik dit misschien wel voorstellen.
Ik word er stilaan wel een beetje moedeloos van, want we botsen de hele tijd op nieuwe problemen.
Deze winter begon hij dus te hoesten. Zijn we begonnen met het hooi te spoelen, veel werk, vooral voor mijn vriendin, die het grootste deel van de zorg op zich neemt. In combinatie met medicatie, maar hij blijft maar hervallen. Dus we mogen nu geen hooi meer geven, ook niet gespoeld. Nu moet hij continu op het gras van de dierenarts, maar dat kan hij eigenlijk ook niet verdragen, omdat hij dan heel snel veeeel te dik wordt, zelfs met graasmasker, en riskeren we misschien hoefbevangenheid. Zeker nu hij niet zwaar mag werken, omdat hij weer is beginnen hoesten.
Ook zijn zijn snijtanden aan het slijten door het graasmasker, maar goed, beter dan hoefbevangen worden en hoesten...
Dacht ik voor volgende winter te investeren in een hooistomer, maar dat gaat niet, de stroom in de stal is niet sterk genoeg, dus nu informeren voor voordroog... blijkt dit dus pokkeduur te zijn... zucht...
Maar goed, problemen zijn er om op te lossen, en het zo'n schat, dat heb ik ervoor over. Alleen het is wel een gepieker.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:46

Wij voeren altijd midi balen. Doe er 2 weken mee met 2 pony's van 1 en 2 jaar oud.
Dat gaat prima. Betaal 18 euro per rol. Met hooi ben ik echt duurder uit. Nu voer ik echt royaal.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:51

En is hooi stomen geen optie? Met een haygain bijvoorbeeld? Dat is toch anders dan hooi spoelen.

Oh edit, lees net je regel dat dat niet kan...

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:52

Ik voer gewoon grote balen voordroog aan 2 paarden en een shet. Als het mooi droog is, is dat ook geen probleem. Zo'n grote baal ligt bij mij +- 2 weken op voor hij op is. Gaat prima! Die ronde kan je trouwens prima rollen. Als de boer ze bij jullie komt zetten met de balenklem, dan kan je die daarna met 2 prima omduwen en naar de plek rollen! Hebben we hier ook altijd zo gedaan. Komt een stuk goedkoper uit dan die kleine baaltjes voordroog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:59

Ik voer ook midi balen, ik heb een mini shetlander en een Tinker. Ze doen ongeveer een week met een baalt (24/7 buiten met slowfeeders, weinig op de wei ivm HB) als je goed spul hebt gaat het in die tijd echt niet schimmelen. De kosten voor het persen zijn -uit mijn hoofd- zo rond een tientje per baal.
Die baaltjes zijn met de hand nog makkelijk te hanteren, ik rol ze gemakkelijk in mijn eentje weg. Als je in de buurt iemand hebt met een balenklem kun je ze makkelijk laten stapelen in ruil voor een kratje bier. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:03

Maar is al uitgezocht waarom je paard hoest?? En staan ze op stro?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 15:05

Ik ga de midi-balen eens voorstellen, maar ik denk dat mijn vriendin niet zo enthousiast zal zijn. Ze zal niet goed weten waar die te stockeren, en ze zal schrik hebben voor schimmel. Maar ik ga haar proberen overtuigen. Jullie zijn nu toch al met verschillende bij wie dat prima lukt. Mij lijkt het wel een goed idee.