Prijsverandering bij nieuwe faciliteiten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Prijsverandering bij nieuwe faciliteiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 15:42

Hallo,

Naar aanleiding van een hele discussie onder stalvriend(inn)en over stallingsprijzen, hier toch een vraag hoe bokt er over denkt.

Wij staan nu op een stal met alles voor het paard (wei, stal, volpension, ...) maar geen rijbak. Wel mogelijkheid te rijden in de wei. En natuurlijk een navenante prijs.

Er zijn relatief concrete plannen om een buitenbak aan te leggen. Gemiddelde prijs van stallingen met zulk type buitenbak ligt zo'n 50 euro hoger hier in de regio. Voor nieuwe klanten is het vanzelfsprekend dat deze ook de nieuwe prijs betalen.

Maar nu... wat met reeds bestaande pensionklanten dan? Ik hoor verschillende argumenten:

(1)deze mensen kozen nooit voor een bak, en hebben hier misschien ook helemaal geen behoefte aan. Bvb met een pony op pensioen betaal ik geen 50 euro extra omdat ze een bak aanleggen.

(2) deze mensen hadden vroeger de mogelijkheid om in de wei te rijden en dan niet meer, dus ze moeten de bak wel kosteloos kunnen gebruiken

(3) alleen bijdrage voor wie de bak gebruikt, afhankelijk van de frequentie

(4) stalhouder loopt geld mis, en moet de prijs dus maar direct omhoog doen. De bak is er immers, kunnen ze kiezen of ze hem gebruiken of niet.

(5)stalgeld in stappen verhogen met aan iedereen een duidelijk plan van bvb elke 6 maand 15 euro bij tot de uiteindelijke prijs is bereikt.

Wat denkt bokt? Ik ben voorstander van geen verandering voor pensioenpaarden, maar aparte bijdrage naargelang gebruik voor wie in de bak wil rijden. Maar anderzijds... er zijn mensen voor wie de huidige prijs echt de max is en die zouden dan helemaal niet meer kunnen rijden?

Natuurlijk kan je altijd veranderen van stal, maar aangezien ik zelf thuis ook enkele paarden als pensiongasten heb en het mijn droom is om ook op mijn stuk binnen enkele jaren een bak aan te leggen, houdt het me wel bezig.

Mizora

Re: Prijsverandering bij nieuwe faciliteiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:45

Ik ga voor 4 in principe. Mocht er echt iemand zijn die zijn paard daar al jaren op pensioen heeft staan, dan is er vaak wel een mouw aan te passen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:48

Stalgeld omhoog voor iedereen.
Als je uitzonderingen gaat maken levert dat geheid gezeur op.
Wie nu al aan de max zit zal dan moeten verhuizen of een andere oplossing moeten zoeken.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:52

Stallingsgeld omhoog. Als ze dit niet willen dan zullen ze verder moeten zoeken naar een passende oplossing. De bak is er en je kan er zelf voor kiezen hier wel of niet gebruik van te maken.

Als je het per persoon gaat doen, krijg je situaties als: "deze maand gebruik ik de bak niet, dus hoef ik die 50 euro niet te betalen" - dat gaat nergens heen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 27-05-19 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:53

Stalgeld omhoog voor nieuwe klanten. Oude klanten zolang ze het huidig paard hebben dezelfde prijs.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:59

Allemaal zelfde nieuwe prijs.
Huidige pensionklanten bv 3 maanden oude prijs laten betalen en zo ook de tijd te geven andere stalling te zoeken als ze niet willen/kunnen betalen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:00

Ik zou zeggen: nieuwe klanten gaat de prijs omhoog
oude klanten: als ze de bak willen gebruiken gaat de prijs omhoog, als ze die niet willen gebruiken (dan ook volledig niet) blijft de prijs hetzelfde, eventueel voor een bepaalde periode (minstens een jaar of zo) waarna de prijs definitief omhoog gaat. Dan hebben ze tijd genoeg gehad om zich aan te passen en eventueel een nieuwe stalling te zoeken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:03

Tja op het moment dat ik mijn faciliteiten verbeter is het aan de pensionklant of diegene daar wel of geen gebruik van maakt. Maar ik zal toch ergens die kosten op moeten verhalen. Dus als iemand de extra kosten niet wil betalen, houd diegene een box bezet voor mensen die dat wel willen betalen.

Ik zou wel een nette overgangs regeling voorstellen dan kunnen klanten alsnog zelf beslissen of ze wel of niet blijven.

Ik ben vorig jaar van stalling veranderd. Die stalhouder voerde een forse verhoging door en paste het reglement aan waar ik mij niet in kon vinden. Goed recht van de stalhouder en even goede vrienden maar ook goed recht van mij om het daar niet mee eens te zijn en dus wat anders te zoeken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:03

Stalgeld omhoog voor iedereen lijkt me de normaalste situatie. Wil je geen gebruik maken van de bak en wordt de stal te duur, zoek je een andere stal.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:06

Ik zou denk ik met twee prijzen gaan werken. Een waarbij je zegt: pensioenpaarden en die dus ook geen gebruik maakt van de bak. En als tweede paarden incl gebruik van de bak.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:07

Ik zou een overgangsregeling voor huidige klanten wel netjes vinden. Bijvoorbeeld over 3 maanden €25 omhoog en nog 3 maanden later nog €25 omhoog. Dan is er ook ruim tijd om een andere stalling te zoeken. Nieuwe klanten betalen meteen de nieuwe stalprijs.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:09

Alle klanten krijgen een prijsstijging. Als jij enkel een stal en weide wil zonder bak zul je op zoek moeten naar een nieuwe plek. De stelling waarbij de oude klanten de weide niet meer kunnen gebruiken en dus zonder prijsstijging in de bak moeten kunnen is erg krom en slaat nergens op. Je kan niet verwachten dat je een gratis upgrade krijgt natuurlijk, en als al de rest moet betalen, moet jij dat ook :) iedereen gelijk voor de wet, anders is het wel/niet gebruiken van de bak het laatste waar je je zorgen over moet maken vrees ik, er zal geheid discussie van komen als nieuwe klanten te weten komen dat oude klanten niks hoeven te betalen voor de bak.

De prijsstijging zou ik dan wel pas binnen 2 maanden in laten gaan, zij die weg willen hebben dan tijd om een nieuwe plek te zoeken en zij die willen blijven om uit te zoeken waar ze het extra geld vandaan gaan halen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:19

Dit vind ik ook een moeilijke. ik ben onlangs gaan kijken naar een stal met een hele nette prijs, wel een buitenpiste, geen binnenpiste. Daar werd vermeld dat er met tijd een binnenbak komt, en er daar ook een prijsverhoging zal bij horen (prijs zou 50-75 euro duurder worden per maand.)
Moest ik maar 1 paard hebben en er een binnenbak bij krijgen, zou dat op zich geen probleem zijn. Realiteit is dat ik 3 paarden heb, waarvan eentje op pensioen waarmee ik de bak sowieso niet gebruik, dus dan zou dat een prijsstijging zijn van 150-225 euro per maand en dat is niet haalbaar.

De situatie op mijn huidige stal is momenteel anders. Bij aankomst werd er 0.5 ha land + schuilstal + verharding + paddock met houtschilfers beloofd. dagelijks onderhoud voor mij, weidebeheer en omheiningen voor eigenaars (weidebeheer wordt niet gedaan zoals het moet, onderhoud van de omheiningen en onkruid doen we inmiddels ook zelf, er zijn 2 paarden bijgekomen op "mijn" stukje (wel met extra weide)zonder extra verharding of paddock, paddock is ook al lang niet meer droog (eerder kniediepe modder.) Waardoor het afgelopen winter dramatisch was.
Nu gaan ze de boel wel opnieuw aanpakken (winterweide herinzaaien, paddock opnieuw in houtschilfers, omheiningen herdoen want die breekt op verschillende plaatsen zo door, en een stukje extra verharding zodat 4 (ipv 2) paarden ook mogelijk is.). Dus eigenlijk de faciliteiten zoals beloofd werden bij aankomst. Prijs gaat wel even 30 euro per paard omhoog.
Daar weet ik ook niet zo goed wat ik er over moet denken. Enerzijds snap ik het, investeringen moeten terugverdiend worden. Maar ik persoonlijk krijg er niks méér voor terug dan waarvoor ik getekend heb. Dit valt imo eigenlijk gewoon onder onderhoud huidige faciliteiten en niet onder verbeteringen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:35

Lijkt mij heel vanzelfsrekend dat de nieuwe prijs voor iedereen stijgt. Stal wordt luxer, dus duurder. Een overgangsperiode van bv 2 maanden zou netjes zijn. Dan kan je kiezen of je het het geld waard vindt of toch opzoek gaat naar een goedkopere stal

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:41

prijs voor iedereen omhoog.

De stal doet de investering in een bak onder andere voor jullie om jullie als klant zijnde tevreden te houden. dan vind ik dus ook dat je als klant zijnde best wat meer mag betalen voor een positieve vernieuwing/ investering om jullie beter van dienst te kunnen zijn.

met twee prijzen werken heeft echt geen zin. dan gaan de klanten al snel onderling praten over de prijs en dan komt er onenigheid. ook is het voor de stal niet handig om te zeggen van : als je de bak niet gebruikt dan hoef je het niet te betalen. Dat is en niet te controleren endan krijg je al snel gezeur van: ja maar pietje betaald niet voor de bak maar rijd er wel dagelijks.

ik zou zeggen: ben blij met deze vernieuwing. is toch fijn om af en toe eens in een rijbak te rijden? :)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:42

Mij lijkt het ook logisch dat de prijs stijgt. Eventueel voor de huidige klanten dat zij een extra periode krijgen aan de oude prijs nog maar vanaf een bepaalde datum ook aan de nieuwe prijs. Hierbij krijgen ze wel de kans dan om iets anders te zoeken.
En ivm paarden die op pensioen zijn en dus enkel op de weide staan en niet meer werken, dat is afhankelijk of die stal ook nog zo'n formule wil aanbieden of niet. Ik kan me voorstellen als je een nette rijbak aanlegt, dat je misschien liever je stallen vult met mensen die ook gebruik willen maken van de bak en daarvoor dus ook een hogere pensionprijs per maand willen betalen. Maar dat lijkt mij iets wat die staleigenaars zelf moeten uitmaken hoe ze dat willen aanpakken. Bij sommige stallen kan je bv ook gewoon een 'weideplaatsje' huren waarop dan een schuilstal staat en dan zonder gebruik van de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:48

Ik zeg ook iedereen mee naar de nieuwe prijs. Het is supernetjes als oude klanten bijvoorbeeld nog drie maanden een overgangsprijs mogen betalen, maar dat vind ik al eerder onder service vallen dan onder een recht.
Op de lange termijn met twee verschillende tarieven werken lijkt me het begin van het einde. Want als mijn buurvrouw 50 euro per maand minder betaalt omdat zij met haar pensionado de bak niet gebruikt, betekent dat dan ook dat als mijn paard 3 maanden uit de running is door een peesblessure ik ook die 50 euro korting krijg omdat ik niet meer in de bak rij? En wat als ik alleen nog in de bak wandel als revalidatie en niet meer rij? Moet ik dan wel of niet die 50 euro betalen, want met wandelen beschadig je de bodem niet, en in de oude rij-wei wandelen kan niet meer...
Om dat soort ellende voor te zijn plus al het bijbehorende sociale gedoe (mensen die gaan roddelen over of ze A wel/niet in de bak hebben gezien terwijl ze toch helemaal geen bakgeld betaalt, of was dat alleen maar voor het opstappen voordat ze op buitenrit gaat, maar heeft ze eigenlijk wel recht op het opstappen in de bak als ze geen bakgeld betaalt...??) zou ik dus ook zo snel mogelijk doorschakelen naar 1 tarief voor iedereen, dan mag iedereen zelf bedenken of ze op die stal blijven of niet.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:48

Ik heb rechtsbijstand er bij gehad in het verleden ivm soortgelijke kwestie. Stond op zelf uitmesten en ineens moest ik iets van 75 euro p maand extra betalen om stal uit te laten mesten.

Via mijn advocaat het advies gekregen om zelf onderling uit te komen want de stalbaas mag dit.
Kort gezegd zijn grond zijn regels zijn huur bedrag. Als je dat niet wilt kan je weg.

Ik heb toen onderling een overgang periode afgesproken en er nog een paar gratis lesjes uit weten te slepen.

Of het fair is is een ander verhaal maar je moet dus eigenlijk gewoon betalen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:58

Ik heb vroeger die keuze wel gehad en vond dat prima. Je kon dan aangeven of je wel of geen gebruik ging maken. 1x gebruiken = vanaf dat moment volledig betalen (dus niet iedere maand wat anders).
Ik kan me namelijk ook voorstellen dat een pensionhouder ook graag zijn betrouwbare pensioenoudjes die enkel vreten en niet meer werken zijn wel wil houden, dat is vaak weinig gezeur in verhouding tot Ankies to be.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 17:36

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Het lijkt vrij unaniem te zijn qua aanpassen naar de nieuwe prijs met eventueel uitzondering voor pensioenpaarden. Ik ben positief verbaasd dat bokt vooral in het voordeel van de staleigenaar kiest! Ziet er naar uit dat ik zelf maar braaf de volle pot zal kunnen betalen haha!

Ik las 1 iemand die het bij de oude prijs zou houden, zonder enige voorwaarden. Hier staat ook een 5jarige merrie, dat zou toch niet realistisch zijn als die dan elke dag zou rijden in de bak voor de komende 15-20 jaar voor de prijs van een wei?

Vooral open communicatie aan zowel oude als nieuwe gasten over de prijs lijkt mij wel noodzakelijk om idd zulke discussies te voorkomen. Maar ik vind een mogelijkheid tot 'alleen wei' alleen voor de al bestaande eigenaars wel zo netjes, het lijkt me niet fair om de oude 30jarige hier opeens te laten verkassen. Maar dan idd wel geen enkele toegang tot de bak en eens toch gekozen voor bak, geen weg meer terug. Anders wordt het idd te gek voor woorden bij blessures/vakantie zoals jullie al aanhaalden.

Iedereen heel erg bedankt! Dan weet ik ook beter hoe het zelf netjes aan te pakken als ik zelf binnen een paar jaar een bak aanleg. (Ben zelf een kleine pensionstal, moet er niet dik op verdienen maar wil natuurlijk ook niet de dupe zijn)

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:51

Op de stal waar ik sta is afgelopen winter een nieuwe binnenbak gebouwd.
Vanaf dat de bak klaar is betaald iedereen twintig euro meer in de maand.
Ook de mensen waarvan het paard met pensioen staat of alleen buiten rijden.

Dan nog betalen we minder in de maand als andere stallen in de omgeving dus iedereen betaalt zonder morren die verhoging.