Vliegenmasker/gordijn bij ‘kopschuw’ paard???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Vliegenmasker/gordijn bij ‘kopschuw’ paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:18

Het barst nu al van de vliegen in de wei bij ons. Ik ben de enige waarvan het paard enkel met vliegendeken in de wei staat. Maar nu zitten ze mn op haar hoofd. Zo sneu. En dan te bedenken dat de erge periode nog moet komen.....
Ze is heel erg gevoelig bij haar hoofd. Wil niet dat je in de buurt van oren/voorhoofd komt. Ik durf dus niet zo goed een vliegenmasker te proberen bij haar. Maar dit is ook sneu.
Ik gebruik wel wat vliegenspray wat enige tijd helpt maar hoop dat iemand hier een gouden tip heeft.

Hilary

Re: Vliegenmasker/gordijn bij ‘kopschuw’ paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:22

Van Shires is een variant vliegenmasker die een kopstuk heeft als een halster en een soort frontriem, daaronder gaas. Het gedeelte bij de oren lijkt dus op een halster. Paard van m’n stalgenootje houdt er ook niet van als je aan haar oren en hoofd komt, maar dit masker gaat heel goed.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:23

Heel veel oefenen? En hoe doe je dat nu met een halster? Eventueel zou je ook een vliegenfrontriem aan de halster kunnen maken. Je hebt ook nog maskers met een soort stretch stof, sluit heel mooi aan maar ik weet niet of je die wel om krijgt.

Mijn pony vond het een paar jaar geleden eng (werd gestresst) als je aan zijn oren zat of derde oor wou knippen. Veel geduld en nog meer belonen hebben dat opgelost. Nu vindt hij het heerlijk om gekriebeld te worden en is het de normaalste zaak van de wereld om aan oren te zitten en met een schaar in de buurt te komen.

Op korte termijn natuurlijk wat lastig, maar ik zou zeker oefenen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:27

Wel proberen
Heb er een staan die ook niet van gepruts aan het hoofd houd, maar de vliegenkap duikt hij met zijn hoofd in.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:28

Hilary schreef:
Van Shires is een variant vliegenmasker die een kopstuk heeft als een halster en een soort frontriem, daaronder gaas. Het gedeelte bij de oren lijkt dus op een halster. Paard van m’n stalgenootje houdt er ook niet van als je aan haar oren en hoofd komt, maar dit masker gaat heel goed.

Ah, die ga ik Google-en. Klinkt als een goede oplossing!
Dank je!

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:29

LienC schreef:
Heel veel oefenen? En hoe doe je dat nu met een halster? Eventueel zou je ook een vliegenfrontriem aan de halster kunnen maken. Je hebt ook nog maskers met een soort stretch stof, sluit heel mooi aan maar ik weet niet of je die wel om krijgt.

Mijn pony vond het een paar jaar geleden eng (werd gestresst) als je aan zijn oren zat of derde oor wou knippen. Veel geduld en nog meer belonen hebben dat opgelost. Nu vindt hij het heerlijk om gekriebeld te worden en is het de normaalste zaak van de wereld om aan oren te zitten en met een schaar in de buurt te komen.

Op korte termijn natuurlijk wat lastig, maar ik zou zeker oefenen.

Halster en hoofdstel gaan gelukkig prima, mits het in een vloeiende beweging om gedaan wordt *D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:31

Hier ook heel veel geoefend bij ons ene paard. Ja wel beloond iedere keer met een klein paardensnoepje maar het heeft gewerkt. Als ik hem nu 'tussen' ons in hou op (mijn) ooghoogte, doet hij zelfs een stapje naar voren en zijn hoofd iets omlaag zodat hij het vliegenmasker zelf in piept. Ik kom zelf dus niet naar hem toe, maar hij komt naar mij, dus hij wordt nergens gedwongen. Succes..!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:36

Ik dacht dat die van mij er ook niet blij van zouden worden.
Maar als ik nu aan kom lopen en het masker omhoog houdt, komen ze hun hoofd er bijna zelf in doen. Zo goed hebben ze de link gelegd tussen masker om en geen last meer van vliegen bij de ogen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:39

Klinkt positief. Hoef ik me iig niet druk te maken dat ik haar er extra mee plaag.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:40

Welke hebben jullie?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:41

Mijn merrie heeft een Cashel Crusader, zij wil ‘m liever niet op, maar krijgt snel prutogen, dus ze heeft pech. Ik heb wel die van Shires voor haar besteld, maar die is nog niet binnen.
Mijn ruin heeft een amigo mio, hij doet zelf zijn hoofd erin.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:45

Ik heb ze van Field Reliëf. Die is zowel achter de oren met klittenband te verstellen als onder de kaak met klittenband los te halen en vast te maken.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:11

Afbeelding
Kan hier een halster overheen of onder gedragen worden?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:21

Die heeft mijn stalgenootje dus. Ik denk dat er gewoon een halster overheen kan, evt maat groter / wat groter afstellen dan normaal.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:34

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:36