Droge hoeven, wat doen jullie eraan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Droge hoeven, wat doen jullie eraan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 20:17

Hoi!

Mijn pony heeft ontzettend veel last van droge hoeven.
Ze scheuren snel en er brokkelen stukken af.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kwam wel wat oude topics tegen waar wat tips voorbij heb zien komen maar ik hoop dat jullie meer tips hebben.

Ik spuit zijn hoeven nu regelmatig af en laat hem dan een tijdje in het natte stuk staan.
Ik ben hem aan het laten wennen om in een emmer te staan maar dit gaat nog niet vlekkenloos.

We hebben op stal ook gekeken om iets van water voor de waterbak te maken zodat ze regelmatig natte hoeven hebben, dit lukt alleen niet aangezien het water weg blijft lopen. We hebben een soort waterbak gemaakt met een zeil maar er is een paard wat hier niet op durft te staan waardoor hij niet drinkt dus dit is helaas geen optie.

Hij gaat elke 7 a 8 weken naar de smid en staat verder netjes op zijn hoeven.

In het verleden heb ik biotine gevoerd en ik merkte geen verschil.

Ik heb ook gelezen over hoefbalsems maar de ene keer lees ik dat dit de hoef juist afsluit en de andere keer lees ik dat dit juist goed zou zijn ?

Als jullie tips hebben hoor ik het graag!

Lindsey_99

Re: Droge hoeven, wat doen jullie eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:44

Een vijl kopen en de brokkels eraf vijlen. Het is nu erg droog en dat is geen probleem mits je regelmatig even de vijl erover haalt. In dit seizoen groeien hoeven supersnel, en is eens per 7 a 8 weken niet altijd genoeg. Dan komt elke 5 a 6 weken eerder aan de beurt. In de winter kan er wel wat meer tijd tussen zitten.
Geld uitgeven aan smeersels is nutteloos. De nagel is gewoon iets te lang en gaat brokkelen, net als bij je eigen nagel. Die vijl je dan ook even bij.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:14

Lange hoeven brokkelen.
Simpel antwoord

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:22

Marjo89 schreef:
Lange hoeven brokkelen.
Simpel antwoord

Scheuren ontstaan soms al binnen een week nadat de smid geweest is en hij staat dan echt niet lang.
Brokkelen gebeurd pas na een paar weken.
Aanstaande week komt de smid weer en het was nu pas 5 en halve week geleden dat hij bekapt is

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:25

Lindsey_99 schreef:
Een vijl kopen en de brokkels eraf vijlen. Het is nu erg droog en dat is geen probleem mits je regelmatig even de vijl erover haalt. In dit seizoen groeien hoeven supersnel, en is eens per 7 a 8 weken niet altijd genoeg. Dan komt elke 5 a 6 weken eerder aan de beurt. In de winter kan er wel wat meer tijd tussen zitten.
Geld uitgeven aan smeersels is nutteloos. De nagel is gewoon iets te lang en gaat brokkelen, net als bij je eigen nagel. Die vijl je dan ook even bij.

Bij vijlen zat ik inderdaad ook aan te denken, ik denk dat ik dat maar ga proberen.
Het is nu 5 en halve week geleden en aanstaande week komt de smid weer omdat zn hoeven er echt niet uitzien.
Van scheuren in zijn hoeven heeft hij al heel snel last of hij nou net bekapt is of niet.
Een week of 2 na het bekappen zijn er soms al weer happen uit zijn hoeven weg..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:27

Heb je fotos van de hoeven? Zowel van onder als opzij?

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:53

Ik doe ( tip van de hoefsmid) elke hoef flink natmaken ( denk aan 10 min per hoef ) en dan invetten. Ik laat hem dan even 30 min staan zodat het goed kan intrekken. Zodat het vocht in de hoef blijft. Dit doe ik 1x per week. Werkt voor mij

LauraEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:59

Ik gebruik een paar x per week naf hoof moist, werkt voor die van mij prima. Als ze dan weer minder droog zijn (voornamelijk in de winter), gebruik ik duo protection hoef

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:03

Ik gebruik hoeven vinaigrette: een deel sla olie en twee delen natuurazijn. En daarnaast regelmatig even nat spuiten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:10

Het beste (naast regelmatig bekappen zodat ze niet te lang worden) werkt inderdaad een vochtige ondergrond hebben ergens waar ze staan. Of idd goed nat spuiten. Als het erg droog is spuit ik de hoeven nat en vet een paar keer per week met Duo hoof. Dit sluit niet af maar wordt juist goed opgenomen door de hoef. Voorheen had mijn paardje net zoals jij beschrijft veel last van snel brokkelen, maar dit helpt goed. Mits op tijd bekappen (voor mijn paard is dit iedere 6 weken).

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:25

Nynkster schreef:
Heb je fotos van de hoeven? Zowel van onder als opzij?

Ik heb nu helaas geen foto s
Die kan ik wel maken van de week

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:27

Lynn2014 schreef:
Ik doe ( tip van de hoefsmid) elke hoef flink natmaken ( denk aan 10 min per hoef ) en dan invetten. Ik laat hem dan even 30 min staan zodat het goed kan intrekken. Zodat het vocht in de hoef blijft. Dit doe ik 1x per week. Werkt voor mij

Hoe maak jij het nat?
Ik wil hem leren in emmers water te staan, ik heb namelijk niet dagelijks de tijd om 10 min per hoef met de tuinslang af te spuiten.

Ik dacht dat vet er juist voor zorgt dat er geen vocht meer de hoef in kan maar bij jou helpt het dus

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:29

Snadrem schreef:
Ik gebruik hoeven vinaigrette: een deel sla olie en twee delen natuurazijn. En daarnaast regelmatig even nat spuiten.

Dit ga ik proberen!
Bedankt voor de tip, dit is ook erg makkelijk en goedkoop.
Doe je dit dagelijks erop?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:31

bcd94 schreef:
Dit ga ik proberen!
Bedankt voor de tip, dit is ook erg makkelijk en goedkoop.
Doe je dit dagelijks erop?

Nee, een keer of drie per week. Ik heb het in een bidon zitten, effe goed schudden voor gebruik zodat het weer wat mengt (anders drijft de olie op de azijn) en dan spuit ik het op de hoeven net onder de kroonrand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:32

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:32

Ik zou niet met olie en vet aan de gang gaan. Brokkels en scheuren komen inderdaad van te lange hoeven en zelfs de gemiddelde hoefsmid laat de hoeven gewoon te lang (zelf ook ervaring mee gehad).

De oplossing voor nu is de hoeven korter. Wel zo vriendelijk voor de bekapper (of jezelf) als je de hoeven even een kwartiertje weekt, anders is het graniet hakken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:39

Mijn ene pony heeft er ook last van.
Ons land is op zandgrond en dat is met dit weer zo droog, daar valt niet tegenop te bewateren.
Natte plek rondom drinkbak of hooibak werkt hier ook niet.

Enige wat nu wel lijkt te helpen is dagelijks insmeren met Kevin Bacon's Hoofdressing.
Dit merk heb ik van mijn hoefsmid doorgekregen om te smeren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:47

Foto's van de onderkant graag :) iets anders dan goed bekappen is meestal symptoombestrijding. ;)

Lynn2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 00:45

bcd94 schreef:
Lynn2014 schreef:

Hoe maak jij het nat?
Ik wil hem leren in emmers water te staan, ik heb namelijk niet dagelijks de tijd om 10 min per hoef met de tuinslang af te spuiten.

Ik dacht dat vet er juist voor zorgt dat er geen vocht meer de hoef in kan maar bij jou helpt het dus

Ik doe een doek om zijn been/hoef, en daar de slang in. Zo hoef ik niet de kraan vol open te zetten maar wordt hij wel geheel nat. Emmer heb ik nog niet geprobeerd. Ik doe dit ook maar 1 x per week. Maar goed dat is voor die van mij voldoende.

Het vet zorgt er idd voor dat er geen vocht meer in de hoef kan, maar ook dat het er niet uit kan. Het wordt dan dus opgenomen door de hoef. Dus als je ze goed vochtig maakt zorgt dat ervoor als je daarna vet erop smeert dat het in de hoef blijft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:50

Locanda schreef:
Foto's van de onderkant graag :) iets anders dan goed bekappen is meestal symptoombestrijding. ;)

En soms moet dat

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:06

zelf gebruik ik duo hoof. Echt super spul is dat

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:25

rien10 schreef:
Locanda schreef:

En soms moet dat

Hmm nou ja, dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de meerwaarde van vetten en olien in dit geval? Brokkels en scheuren komen van te lange hoeven, niet van droge hoeven. Je lost er dus niks mee op als brokkels en scheuren het probleem zijn. Voor de bekapper of hoefsmid is het wel prettig als de hoeven vochtig zijn geweest, kapt makkelijker.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:34

ik laat de waterbak altijd overlopen, dat je ervoor een soort waterplas krijgt, waar ze dan in moeten gaan staan als ze willen drinken. Zo blijven de hoeven meermaals per dag nat, en heb ik (of eigenlijk zij) nooit last van ingescheurde of droge hoeven.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:50

Hmm nou ja, dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat is de meerwaarde van vetten en olien in dit geval? Brokkels en scheuren komen van te lange hoeven, niet van droge hoeven. Je lost er dus niks mee op als brokkels en scheuren het probleem zijn. Voor de bekapper of hoefsmid is het wel prettig als de hoeven vochtig zijn geweest, kapt makkelijker.[/quote]

Wat ik wel raar vind is dat mijn pony in de nattere maanden veel minder last heeft van scheuren/brokkelen terwijl zijn hoeven dan niet korter zijn