Paddock paradise. Waarmee rekening houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IJfotografie

Paddock paradise. Waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 12:03

Wij zijn naar een huis aan het kijken waar we een paddock paradise bij willen gaan bouwen. Nu ga ik alles zelf doen met soms de hulp van familie/vrienden. Maar voordat ik daar aan ga beginnen moet ik een design hebben. Wat vinden jullie wat in een paddock paradise hoort te zitten en waar liepen jullie tegen aan tijdens het bouwen van een paddock paradise?

Andere tips om te helpen met dit avontuur zijn ook van harte welkom!

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:49

heb er zelf geen maar als ik aan paddock paradise denk dan denk ik aan hooi plaats en waterplaats uit elkaar, verschillende looppaadjes waarin ze elkaar goed kunnen passeren, zandplaats om te kunnen rollen etc.

sommige mensen hebben ook boomstammen waar ze overheen kunnen stappen of omheen kunnen zigzaggen.

belle_boef

Re: Paddock paradise. Waarmee rekening houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:12

Pre vind ik wel droge paden.
Verder paden breed genoeg.
Alles makkelijk te bereiken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:22

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:04

Wij hebben een schuilstal, een paddock, en 4 weides met daartussen paden op 7800m2.

Wat ik zelf handig vond was om eerst de palen te voorzien van lint. Dit is goedkoop, en na een jaar ontdek je waarschijnlijk wel dingen die je anders zou willen. Misschien is er een plek op de track die toch te modderig is om het hele jaar op te lopen, of juist een deel van de weide waar veel bomen staan die je liever bij je paddock betrekt zodat ze daar altijd kunnen schuilen/schuren/rollen. Mijn opzet bleek achteraf eigenlijk heel goed, dus ik heb afgelopen jaar het lint vervangen voor gaas. Sommige mensen houden het lint, maar die hebben vast geen 3 shetlanders in de kudde lopen :=

Wat ik zelf nog zou willen is een poel om uit te drinken en vooral om te kunnen koelen en spelen, maar wij hebben ook kippen (waaronder een aantal rassen die zinken als een baksteen). Dus dat gaat helaas niet door. Wel hebben we een heuvel, waar best vaak over gecrosst of op ge-lionkingt wordt. Dat vind ik een erg leuk onderdeel! Ook hebben we een klein heuveltje gemaakt op een van de paden waar ze wel overheen móéten. Dit pad is eigenlijk een shortcut, dus ze moeten óf omlopen óf over de heuvel heen.

Let wel op in welke richting je je schuilstal plaatst. Mijn dames staan er voornamelijk in de zomer in om te schuilen tegen de zon en insecten. In de winter staan ze er voornamelijk achter, om uit de koude wind te blijven.

Over de breedte van de paden: brede paden zijn prettig als er een keer een traktor of auto met aanhanger langs moet, maar als de paden te breed zijn t.o.v. je kudde (hoeveel paarden komen er en hoe groot zijn ze?) dan nodigt dat niet meer uit om door te lopen en wordt het eigenlijk een langwerpige weide. Dit schiet z'n doel dan een beetje voorbij. Ik heb op een paar plekken dikke takken gelegd (snoeiafval van fruitbomen) om wegversmallingen te creëren. Dit werkt heel goed en ze zijn gemakkelijk weer aan de kant te gooien als je er langs moet. Ik heb de takken inmiddels weggehaald en de pony's blijven de uitgebaande paden volgen.

Verder hebben we om de 20 meter zo'n beetje oude vuilcontainers staan waar precies een pak hooi in kan. Aan de onderkant hebben we zowel de voor- als achterkant voorzien van grote openingen. Dit is misschien nog wel de beste aanwinst: 1 keer per week sjouwen met pakken hooi om alles te vullen en klaar is kees. Wel goed checken of het hooi goed naar beneden zakt! Anders moet je de openingen misschien groter maken.

Het pad van de schuilstal naar de drinkbak hebben we van stoeptegels (lang leve markplaats) voorzien, en rondom de drinkbak hebben we een grindbak. Dat is ook de plek waar we zelf de weide inlopen. Het is erg fijn dat het pad van de ingang naar de schuilstal verhard is. Zo kan ik vaak vlak voor mn werk even snel naar de pony's wandelen zonder me helemaal om te hoeven kleden :) *\o/*

Om een aantal weilanden heen heb ik rozenstruiken geplant (van november tot maart zijn ze spotgoedkoop) de pony's snoepen hier van dus snoeien is niet nodig. Of je moet het heel netjes willen houden. Verder is het natuurlijk goed voor de insecten en vogels!

Even denken wat hebben we nog meer.. Oh ja, wilgen! Gewoon takken de grond in steken, water geven indien nodig, en tadaa je hebt een boom. De pony's vinden het lekker en ze groeien snel. Je kunt ze hun gang laten gaan of knotten. In de winter kunnen de paarden dan de takjes of de bast eten.

Nou dat was het geloof ik wel! Veel succes!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:21

Voldoende schuilgelegenheid. Heel vaak zie je veel te veel paarden op een veel te klein stuk grond met minimale schuilgelegenheden. Ik vind het initatief heel mooi, maar ik vind dat alle paarden tegelijk moeten kunnen schuilen, ook de onderdanige van de groep.

RHV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 07:29

Een waterplaats, hooi/kuil plaats bomen, leuke speelgelegenheden (jollybal etc.) en dat soort dingetjes

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:24

Waar liepen we tegenaan: bodemgesteldheid/modder.

Hoe hebben we het opgelost:door te zorgen voor afwatering in de vorm van sloten, greppels, schuin liggende paden, drainage in een deel van het pad en flinke laag zand op het pad in een droge periode zodat het hoger ligt en het water weg kan zakken zonder dat er modder ontstaat.

Verder hebben we een deel van de paddock rondom de stal verhard zodat ze daar altijd droog kunnen staan en rondlopen en gevoerd kunnen worden en we dat netjes en schoon kunnen houden.

Bij bouw stal denk om de windrichting en/of voldoende dakoverstek. Wij hebben veel last van inregenen. Dat is heel vervelend wat dan moeten er deuren dicht en met instrooien van je stal kan dat de eerste meters niet als de deuren open staan. Ook voor schaduw is het fijn als de stal diep genoeg is.

Bij dominante paarden die anderen wegsturen is het fijn om meerdere stallen te hebben of de stal op te delen. En het is verstandig om niet in de stal te voeren. Dan is er minder kans op voernijd en wegjaag gedrag en wordt de stal vooral gebruikt om te schuilen en te rusten.

Verder niet te lange smalle stukken paden en geen smalle doodlopende einden, maar rondlopend en/of eindigend in een ruime paddock.

De paarden eten graag in een groepje, dus meerdere voerplekken met aantal netten (of meer-paardsruif) vlak bij elkaar is ook fijn.

Verder maak je het mooi met heuveltje, water, rolkuil, eetbare planten, struiken en bomen deels binnen en deels buiten bereik.

Beetje "spannende indeling" krijg je als het niet alleen recht-toe-recht-aan is maar ook wat tussenpaden en wat groene boom-en plant eilanden zodat ze niet het hele padfock paradijs vanaf 1 plek kunnen overzien maar uit nieuwsgierighrid moeten gaan rondlopen.

Een verstevigd pad om met je mestkruiwagen rond te kunnen gaan is ook fijn. Mul of na zand kan erg zwaar lopen met zware kruiwagen.

Succes!