Apart in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura199525

Apart in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 20:15

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds vorig jaar onze 2 paarden bij huis staan. Echt ideaal. Het zijn 2 merries van 3 ( begonnen met beleren) en 25 jaar (pensioen). Alles gaat goed en we beschikken over 6 ruime weides voor de zomermaanden. Vorig jaar hebben ze samen in de wei gestaan en was er niks aan de hand. In de winter hebben de in een kleinere (20x40) paddock gestaan. Dit ging in het begin goed, tot de 3 jarige de oudere merrie een beetje begon treiteren en op te jagen. We hebben er toen een draadje tussen gedaan. Nu staan ze sinds 1 1/2 maand weer op de wei en doet de 3 jarige het weer. Ik merk dat die oudere er echt genoeg van begint te krijgen. Een paar weken geleden heeft de 3 jarige vast gelegen in de stal en had toen een schieffel op het voorbeen. Ze hebben toen even apart gestaan. En toen waren ze een stuk rustiger. Zal ik ze toch maar apart gaan zetten? Wel naast elkaar maar niet meer samen in een wei?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:41

Ik denk dat die 3 jarige wil spelen en ravotten,maar oudere paarden hebben daar niet zo vaak zin in.
Denk dat met apart zetten je 3 jarige juist gefrustreerd raakt?
Heb je de mogelijkheid om er een leeftijdsgenootje bij te zetten, desnoods een pensionpaard?.

troi

Re: Apart in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:45

Met zoveel weide zou ik er een speelse pensiongast bij zoeken.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 21:04

Helaas is een maatje erbij geen optie, we hebben maar 2 stallen. En dag en nacht buiten doe ik niet meer door een nare ervaring. Stal bij bouwen ook geen optie. Ik heb in de winter niks gemerkt bij de 3 jarige omdat ze alleen stond. Over de draad wordt er nog wel heen en weer gehapt maar daar blijft het dan natuurlijk bij.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 21:21

Ik zou zelf gewoon proberen hoe ze reageren op apart staan. Zelf heb ik er 5 maar 1 kan dus echt niet bij andere paarden, hij blijft schoppen en bijten. Is liever alleen. Na 5 uur wei is hij het zat en wil naar binnen. Daar staat hij heel tevreden dan. Mijn andere paarden staan wel samen de hele dag buiten waarvan 2 24/7. Ik bekijk t altijd per paard. Als je ze thuis hebt leer je ze zo goed kennen. Ik vind wel belangrijk dat ze elkaar kunnen zien en contact kunnen maken. Al is het dan over een draadje heen. Niet elk paard is hetzelfde...

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:09

Voor je 25 jarige is het ws een stuk fijner om in dit geval alleen te staan...maar je geeft zelf al aan dat de 3 jarige dan ook over de draad hapt....haar frustratie is dan dus niet weg....mijn mening is dat het alleen laten staan zeker op deze ( speelse)leeftijd nooit zou moeten kunnen....frustraties in gedrag ga je straks met beetje pech terug zien onder het zadel...zet er een leuk speels ruintje bij en je hebt een veel gelukkiger paard...( en blije paarden presteren veel beter...)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:13

En om er een jong kleintje bij te zoeken? En shet kan evt ook buiten blijven. Waar de 3 jarige mee kan spelen?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:18

floorsil schreef:
En om er een jong kleintje bij te zoeken? En shet kan evt ook buiten blijven. Waar de 3 jarige mee kan spelen?

Nadeel van een shet is dat er zo'n groit verschil is...vaak bij speelgedrag lastig, maar ook in voedingsbehoefte..( een shet 24 uur op de wei is vragen om problemen)
Daarbij qua kosten scheelt het echt niet zoveel met een wat grotere pony..

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:08

Een shet heeft er vorig jaar even bij gestaan maar die werd half vermoord. Ze heeft een rare reactie op kleine pony’s. Ik denk dat ik ze gewoon een paar dagen apart zet. Buren hebben de paarden meestal ook buiten staan, dus ze heeft genoeg maatjes om zich heen.

Laura199525

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 12:10

Vleddertje1 schreef:
Voor je 25 jarige is het ws een stuk fijner om in dit geval alleen te staan...maar je geeft zelf al aan dat de 3 jarige dan ook over de draad hapt....haar frustratie is dan dus niet weg....mijn mening is dat het alleen laten staan zeker op deze ( speelse)leeftijd nooit zou moeten kunnen....frustraties in gedrag ga je straks met beetje pech terug zien onder het zadel...zet er een leuk speels ruintje bij en je hebt een veel gelukkiger paard...( en blije paarden presteren veel beter...)

De oudere hapt dan ook wel terug hoor. Maar kan natuurlijk weglopen als ze er genoeg van heeft.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:13

Zolang ze bij elkaar kunnen is het goed toch? Misschien kan je ze wel smorgen bij elkaar en na een paar uur apart zetten bijv. Als ze neuzen en gezellig kunnen doen is het ook goed. Leuk een 3e erbij maar dat kost ook gewoon tijd en geld en daar zou ik niet zomaar aan beginnen