Shetlander 24/7 buiten wel hoefbevangen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

poppetjexx

Shetlander 24/7 buiten wel hoefbevangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 13:26

Hoii,

Ik zit er eventueel aan te denken 2 shetjes aan te schaffen, tegenover mijn huis staat een weiland en ze zouden daar 24/7 buiten staan. Nu ben ik zelf natuurlijk heel erg bang dat ze hoefbevangen zullen worden aangezien het echt een groot weiland is voor 2 shetjes en vroeg mij af of ze zelf zullen beseffen dat het gras niet weg zal lopen en stoppen met eten :D of dat ik idd graasmaskers moet gaan aanschaffen.
Ik zou graag wat verhalen horen over wat jullie ervaren!!

(Ik snap dat dit en hele verantwoording is en dat er veel bij komt kijken, ik ben mij nu gewoon aan het oriënteren om zo veel mogelijk te weten te komen voor ik een definitieve beslissing maak :o )

Hollyleaves

Re: Shetlander 24/7 buiten wel hoefbevangen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:29

Gaat je niet lukken. Mijn shet heeft geluk als ie in de maanden april tot augustus een uurtje per week mag. Hij krijgt bij meer al heel snel een dikke nek en opslag van suiker. Volwassen shet van 8 jaar en staat erbij als gezelschap. Ik zou m doodziek hebben als het meer was. Als het gras gestopt is met groeien en de index t meer toelaat krijgt ie wat meer, maar onder streng beleid. Nederlands groen gras en het systeem van de shetlander zijn nou eenmaal geen goede combinatie. Een graasmakser heb ik geprobeerd maar ik vind dat persoonlijk niet te doen 24/7.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 13:33

Paddock maken met schuilstal misschien? Zodat ze overdag een paar uurtjes op de wei kunnen lopen en 's avonds in de paddock met (arm) hooi, dat is hoe wij het doen.

Edit: doe hooi wel in een slowfeeder

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:08

Precies, mijn rijpony is ook een sober ras dus deze mag ook niet al te lang op de wei. Ze hebben een paddock met inloopstal en 2 keer per dag vul ik meerdere slowfeeders. De rijpony mag bv wat langer op de wei maar daar maakt mn shet geen probleem van. Blijft gewoon braaf zn hooi eten in de paddock of ik doe de rijpony in de wei als ik wat met mn shet ga doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:10

Deel bestraten of paddock maken. Of strookbegrazing doen.
Niet zonder nadenken op t weiland jagen, das vragen om problemen.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:12

Ik zou shetlanders zeker niet 24/7 op de weide zetten. Dat is wachten op problemen. Je zou dan idd een zandpaddock met schuilstal moeten kunnen maken. Dan kun je ze een paar uurtjes op de weide laten.

poppetjexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 16:26

Bedankt allemaal voor de reacties ik ga hier zeker wat mee doen!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 16:39

Ik heb zelf twee shetlanders en zij doen het eigenlijk het beste op enkel hooi. Zeer beperkt gras gaat goed, maar als ze meerdere uren per dag op de wei staan worden ze al snel te dik.
Hier zijn ze nog nooit hoefbevangen geweest, maar ik heb ze ook nooit meer dan 2 uur per dag op de wei of strookbegrazing waarmee ik zelf beslis hoeveel gras ze per dag mogen.
Ik zou het dus niet doen. Ook met een graasmasker zou ik ze niet heel de dag op de wei zetten.

Ik had rondom mijn weide een breed pad wat kaalgelopen/kaalgegeten is. Op de hoeken voerde ik hooi. Zo stimuleerde ik ze om te bewegen. Ze vonden het geweldig om rond te rennen.
Vanwege verhuizing staan ze nu tijdelijk op een ruime paddock met hooi met meerdere shetlanders. Ze kunnen daar niet rond, het is een ruime paddock die erg overzichtelijk is. Ik zie toch dat ze nu veel minder bewegen.
Over een maand of 8 komen ze naar huis en de nieuwe weide ga ik weer zo indelen dat ze er met een ruim pad helemaal omheen kunnen.

In het midden liggen dan de weilandjes en daar kunnen ze dan dagelijks even op met eventueel een graasmasker.

menfreak1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:40

Hier staan ze ook op zand met hooi en af en toe wat gras. Ze worden onherroepelijk ziek op 24/7 gras