Het leed dat..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spaansepony

Het leed dat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 12:02

Onsnapte veulentje heet }>

Ons super lieve stoere veulentje is erg eigenwijs, en vind dat alleen op avontuur gaan erg leuk.
Het kleine monstertje gaat met gemak door alle stroomdraden zelfs als er flink portie stroom op staat! ;(
Dit resulteert in een gestresste moeder pony aan de andere kant van draad staat de galopperen en het veulentje in zijn uppie over alle landen met staartje omhoog plezier voor 10 heeft }>

Echter als je aan komt lopen om monstertje terug te brengen, rent het gauw terug naar mama. Door alle draadjes weer heen.
Niet alleen wij en mama pony worden gek, de rest van de merrie kuddes staan inmiddels te hinniken om monstertje te verwelkomen :(:)

Alle draden zijn gecheckt of het stroom goed doorloopt en dat doet het. Veulentje is niet onder de indruk.
Maar dit is niet veilig en we willen dat veulentje lief lekker in de wei bij mama blijft. Iemand tips hoe je zo monstertje binnen de draden houd?
Ohja alle paarden incl hengsten lopen niet er doorheen, draden zijn 4 hoog gespannen. Inmiddels verhuist naar de paddock met ander draad dat Begint op 20 cm tot 1,60. Het is een klein welsh A veulentje.

De monster in kwestie :')
Afbeelding

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:08

Op de foto zie ik 3 draden en tussen de onderste en de "middelste" erg veel ruimte, daar kan kleine gup erg makkelijk doorheen, wat van zijn lijf raakt wanneer hij weer door de draden gaat?
En hoeveel stroom staat er op? Dat anderen achter het draad blijven wil niet zeggen dat er dus voldoende stroom op staat, veel paarden zijn als ze eenmaal het begrip (goed veel) stroom kennen zo dat ze het niet snel weer proberen, of met een klein beetje stroom al tegen te houden zijn.

"makkelijkste" is, mits pony uberhaupt de draden raakt als hij er door gaat, tijdelijk de bedrading zo maken dat het stuk waar hij in zit met mams alle stroom door gaat, dan staat er vaak dusdanig veel stroom op dat ze het snel aflever.

Edit: ook daarbij, controleer álle draadjes eerst(helemaal rondom ook) hoeveel stroom er daadwerkelijk nog op staat.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 12:16

Alles is gecheckt, we hebben stroom van net af, dus geen paddestoel ofso. Pony staat inmiddels in een andere paddock, hier was ze een paar dagen oud en bleef nog keurig bij mama.

Stroomdraden hangen niet op de grond, nergens gras of onkruid er tegen aan. De gehele verbinding is gecheckt en op meerdere punten getest en er lijkt nergens een lek te zitten.
Ook maakt het voor het monstertje niet uit welke kant ze ontsnapt, links of rechts in het midden of andere kant, gewoon net wat uitkomt.

Ze duwt dr hoofd onder het draad door, trekt beentjes omhoog of raakt het aan en neemt een sprintje

Mizora

Re: Het leed dat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:37

Ik zou in ieder geval zorgen dat de draden nergens verder dan 20cm uit elkaar staan en liever nog iets dichterbij (wij hadden ontsnap-Ouessantschapen, die hebben ieder 10cm een draad). Dat wil al helpen. Op de omheining van de foto zou ik minimaal 3 draden toevoegen (tussen de onderste en middelste draad 2, middel en boven 1) en eigenlijk 4 (onder de onderste draad ook 1). En dan eventueel dat dunne draad (i.p.v. koord) en groen om het niet helemaal een gevangenis te laten lijken. Voor het zicht hebben ze die andere draden nog.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:02

Er zit teveel ruimte tussen de draden. Daar kan dat beestje makkelijk tussendoor. Een paar draden bijvoegen lijkt mij de beste optie. Dan ben je vast van het gedoe af.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 14:10

Paardenfann4 schreef:
Er zit teveel ruimte tussen de draden. Daar kan dat beestje makkelijk tussendoor. Een paar draden bijvoegen lijkt mij de beste optie. Dan ben je vast van het gedoe af.

Of je leest even goed de openingspost en je hebt dan gelezen dat ze niet meer op de paddock staan van de foto ;-)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:13

Er staat in de OP alleen dat er een draad zit op 20cm en op 1.60 en dat er draden tussen zitten, niet hoeveel en hoe verdeeld.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:18

Misschien tijdelijk schapengaas erbij omheen? Wij hebben verplaatsbaar schapengaas. Dat is van draad en er kan stroom op. Daar komt je veulentje niet doorheen waarschijn lijk en zou je erbij omheen kunnen zetten

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:18

Spaansepony schreef:
Ze duwt dr hoofd onder het draad door, trekt beentjes omhoog of raakt het aan en neemt een sprintje

Dan staat er echt te weinig stroom op.. anders zou ze het niet proberen. Het is erg rottig als ze geen respect voor de stroomdraad hebben. Nu leert ze alleen maar dat ze er doorheen kan..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:25

Spaansepony schreef:
Paardenfann4 schreef:

Of je leest even goed de openingspost en je hebt dan gelezen dat ze niet meer op de paddock staan van de foto ;-)

Daar staat toch ook dat er veel te veel ruimte op de draden zit die jij noemt? Plaats dan een foto van de juiste omheining waar het beestje doorheen gaat.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 14:26

Mizora schreef:
Er staat in de OP alleen dat er een draad zit op 20cm en op 1.60 en dat er draden tussen zitten, niet hoeveel en hoe verdeeld.

Precies, dat las ik dus ook. Maar blijkbaar lezen we dan niet goed genoeg of zo?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:17

Chapeau2002 schreef:
Spaansepony schreef:

Dan staat er echt te weinig stroom op.. anders zou ze het niet proberen. Het is erg rottig als ze geen respect voor de stroomdraad hebben. Nu leert ze alleen maar dat ze er doorheen kan..

Precies wat ik ook denk, ik heb zo'n leuke pony, had met nieuwe bedrading en een stroomklok(ook op net) die normaal voor tig hectare kon het op een klein stukje staan, geloof me, ik ben geen watje met stroom, ik stap normaal zo over/door draden, want als je snel bent valt het reuze mee(meestal) maar in dit geval werd ik misselijk van de klap die ik kreeg, de kat die ff lief met zijn staart omhoog onder de draad door ging heb ik ook een halve dag niet meer gezien, dat heeft wonderen gedaan voor pony-lief.
Wel is die dan weer zo dat hij hoort/voelt dat er geen stroom op staat, en dan alsnog zijn kans schoon ziet.