Verwijderen van gras voor hoefbevangen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Verwijderen van gras voor hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 12:06

Hallo bokkers,

Helaas is een van mijn pony's hoefbevangen. Naast een goede bekapping, magnesium, gluco balance, vrije beweging en pijnstilling (waar we nu even tijdelijk mee gestopt zijn ivm risico op maagzweren), wil ik de paddock grasvrij maken.

Het storten van zand op dit deel (35 x 35m) kost 2500,-. Het keren van de grond kost 1500,- en dan is het nog maar te hopen dat het zand niet té diep zit. Met de grondboor komen we niet echt duidelijk zand tegen.

Mijn plan is nu een laagje te laten afgraven (we hebben een droogliggende poel waar de grond heen kan, een heuvel hebben we namelijk al), en vervolgens een soort sleep te maken voor achter de zitmaaier en elke week dit stuk te slepen om het zo lang mogelijk onkruid- en grasvrij te houden. Dan elke maand een stuk te voorzien van zand, om de kosten een beetje te spreiden.

Aangezien haast geboden is en ik daardoor geen tijd heb om lekker veel te sparen om het in één keer goed te doen, vroeg ik me af of er hier mensen zijn die misschien nog andere ideeën of tips hebben? Of ervaring met het onkruid- en grasvrij houden van een paddock?

Gif spuiten doe ik niet.

Ik hoor heel graag!
Bedankt alvast :)

Groetjes, Linsey

s0173957

Re: Verwijderen van gras voor hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:46

Frezen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:57

Weet je zeker dat dit mag van de gemeente? Eigenlijk maak je een paddock en dat mag niet zonder toestemming.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:59

Ik zou ook frezen. Is ook makkelijkst bij te houden door er wekelijks eens even over te gaan met een sleepje. Maar vraag luister eerst bij de gemeente, want mag niet meer zomaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:01

idd,geen idee waar je zit,maar zoiets mag je niet zonder vergunning,en moet je dus aanvragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:06

Denk dat een graasmasker een stuk voordeliger is....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:09

janderegelaa schreef:
Denk dat een graasmasker een stuk voordeliger is....

Hij mag waarschijnlijk nul gras, alleen wat arm hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:07

Met frezen kom je dus niet van je gras af en zal een paard wat de omgewoelde pollen wil eten extra veel zand binnen krijgen. De toplaag verwijderen (gras + wortels) is de beste oplossing en dan 20 cm zand laten storten.
Het zand zal zich dan wel met de grond gaan vermengen en krijg je dus een 'zwart zand' bovenlaag.

Keren geeft het beste resultaat, maar dan moet het zand niet dieper dan 40/50 cm zitten, anders wordt het wel een erg kostbare aangelegenheid. Nadeel hiervan is dat de grond erg mul wordt en het wat langer duurt voor je een mooie vlakke/stevige bodem hebt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:22

Wij frezen onze track elk jaar in september ook ivm een pony gevoelig voor bevangenheid. Je woelt dan idd de graspollen los, maar even een dag laten liggen (drogen), dan met de bladhark erover en je bent het grootste deel van de pollen kwijt. Er daarna zand op doen kan altijd nog, maar dit kun je dan over meerdere maanden verspreiden.
Afhankelijk van de oppervlakte van het stukje en het aantal dieren dat erop loopt, groeit het gras na het frezen wel of niet terug. Bij ons valt dat mee, gelukkig. Ook zorgen we dat als er een plaats is waar meer terug groeit, we daar een hooibak naast zetten, zodat ze het gras zelf kapot lopen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 18:31

Dank voor jullie reacties! Het wordt frezen inderdaad. Naar aanleiding van jullie berichten heb ik dit voorgesteld aan de loonwerker en die was het er wel mee eens. We zitten op redelijk arme en zanderige grond, dus hopelijk hoeven we vervolgens niet veel zand aan te voeren.

Ze heeft nu al een graasmasker om, maar ze is al flink wat weken bevangen zonder dat ze echt goed heeft gelopen in de tussentijd. Dus het is echt van belang dat ze helemaal geen gras meer krijgt ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 18:40

Dat kleine stukje kun je ook zelf frezen, TS, dat scheelt je weer een hoop geld! ;) Bij Praxis of Gamma kun je een freesmachine lenen. Gaan wij eerdaags ook doen voor ons landje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:01

Shenavallie schreef:
Dat kleine stukje kun je ook zelf frezen, TS, dat scheelt je weer een hoop geld! ;) Bij Praxis of Gamma kun je een freesmachine lenen. Gaan wij eerdaags ook doen voor ons landje.

35 bij 35 is nogal wat hoor, nog meer als een rijbak. Ik zou trouwens voor een minipony dat hele stuk niet op de kop zetten.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 20:18

Nou bewegen is essentieel, en ze loopt met nog 3 anderen. Dus ik vind dit de minimale afmetingen voor een zandpaddock. We willen inderdaad ook zelf een frees huren om de paden te frezen. Maar dit is een groot stuk inderdaad, dus dat krijgen we niet zomaar zelf voor elkaar. De loonwerker is al een dag bezig, wij zouden bijna een week bezig zijn met een gehuurd freesje ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:26

Nee joh, doe normaal. Wij huren dus jaarlijks een frees en frezen dan in één dag drie stukken:
- 5x50 meter
- 6x50 meter
- 5x60 meter
Alles moet minimaal één keer en de randen doen we soms nog extra.
We huren een frees bij Boels; het eerste jaar het grootste model, alle jaren daarna een model kleiner.
Enige: die stukken zijn al kapot gelopen door de pony’s en er staat dus geen hoog gras meer.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 20:59

Ja daar hebben we ook naar gekeken, maar dat is toch iets minder geschikt. Hier blijven toch veel graspollen nog liggen. De 3meter brede frees achter de trekker gaat vele malen dieper en freest ook vele malen fijner. Maar dit is wel ideaal voor de paden die inderdaad al redelijk kapot gelopen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:04

pillow schreef:
Shenavallie schreef:

35 bij 35 is nogal wat hoor, nog meer als een rijbak. Ik zou trouwens voor een minipony dat hele stuk niet op de kop zetten.

Dat is echt klein. Wij hebben dezelfde ruimte achter ons huis en het is echt heel klein om mini pony's het hele jaar op te houden. Voor hoefbevangen pony's kan het wel, mits ze daarnaast veel extra beweging krijgen, maar dan is het nog steeds niet echt denderend groot. De hoefsmid, een boer van verderop, een bewoner die zelf vroeger dieren hield op eenzelfde stuk en onze veearts zeggen allemaal dat het eigenlijk te klein is. Dat ben ik ook met ze eens en daarom ben ik ondertussen nog steeds naar andere mogelijkheden aan het kijken. Zodra ik een ander plekje heb, kan ik onze grond gaan frezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:07

Hilary schreef:
Nee joh, doe normaal. Wij huren dus jaarlijks een frees en frezen dan in één dag drie stukken:
- 5x50 meter
- 6x50 meter
- 5x60 meter
Alles moet minimaal één keer en de randen doen we soms nog extra.
We huren een frees bij Boels; het eerste jaar het grootste model, alle jaren daarna een model kleiner.
Enige: die stukken zijn al kapot gelopen door de pony’s en er staat dus geen hoog gras meer.

Dat is 850 m2, dat van TS 1225...dat is 50% meer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 21:51

Dus twee dagen :)
Maar een loonwerker kan het vast sneller :j

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 22:35

Afbeelding

Afbeelding
Het voorste stuk is aangelegd, maar het achterste smallere stuk is vanzelf paddock geworden doordat ze er hele dagen lopen. Ze staan ongeveer 3 u per dag op de wei, wel zandgrond. Maar niks aan gedaan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 12:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Frezen bleek geen optie, omdat het bijna niet mogelijk is kleiner te frezen dan blokjes van 3 x 3cm. De ene loonwerker zei dat het nog wel iets fijner kon door er meerdere keren overheen te gaan, de ander wist vrijwel zeker dat er alsnog polletjes gras zouden blijven liggen. Nu komt hij a.s. maandag de bovenste laag afgraven (wordt gestort in een grote kuil die ooit als poel bedoelt was) en de laag daaronder (hopelijk redelijk zanderig) freest hij los. Elke maand laat ik voor 2 a 300,- zand storten en in de tussentijd maak ik een sleep voor achter de zitmaaier om onkruid zo min mogelijk kans te geven.