kan een schrikdraadapparaat ook te sterk zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

kan een schrikdraadapparaat ook te sterk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:11

Misschien een stomme vraag maar ik ben op zoek naar een nieuw schrikdraadapparaat omdat die van ons het gisteren heeft begeven. Nu kwam ik via een facebookgroep in contact met iemand die een gallagher apparaat te koop heeft, maar die is wel geschikt tot een afstand van meer dan 10 km terwijl ik lang niet zo'n groot stuk heb.

Op zich zou ik het fijn vinden als er een flinke klap stroom op staat omdat ik er een paard bij heb die niet al te veel respect heeft voor stroom. Ik heb er ooit een te lichte klok op gehad en dat resulteerde erin dat paardlief me gewoon onschuldig stond aan te kijken met een ketting van lint en stukgetrokken isolatoren om haar nek en de mond vol gras dat afkomstig was van de andere kant van het lint.... >;)

Dat moeten we dus maar niet meer hebben. Mijn laatste klok was ook een gallagher en die was voor 4 of 6 km geschikt, gaf een mooie tik stroom en paard bleef er vanaf. Maar helaas is die klok nu stuk en moet ik dus iets anders.

De vraag is dus, zou zo'n krachtige klok op mijn relatief kleine stuk lint te sterk kunnen zijn of bestaat dat eigenlijk niet bij schrikdraadapparaten?

StalNollie

Re: kan een schrikdraadapparaat ook te sterk zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:14

Heb hier een stuk waar echt veel op staat en als ik buk en ik raak hem ga ik gestrekt en raak ik hem ergens anders slaat me hartje wel keertje over en voel ik het na een uur nog prikken. Dus het heeft wel invloed maar of het kwaad kan!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:16

Weet je zo of die van jou veel overcapaciteit heeft misschien? Of het daarmee te maken heeft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:16

Het gaat er om hoeveel Joule de klap is die het apparaat levert. Dat is de eenheid die de sterkte van het apparaat weergeeft. Niet hoeveel kilometer draad je er aan kunt hangen.
Je kunt bv een 10 Joule voor 5 km hebben, of een 3 Joule voor 10 km. Die 10 Joule wordt wel minder als je dat apparaat op 10 km draad zet, maar die 3 Joule wordt niet hoger bij 1 km afrastering ipv 10.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 14:30

Oke dank je, daar heb ik wel iets aan. Dus het maakt op zich niet uit als je een klok gebruikt die voor (ik zeg maar iets) 20 km is en je gebruikt hem op een stuk van 5 km? Het gaat alleen om de joules die hij geeft?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:34

Nee kan indd geen kwaad.
Die van mij flipt mn meter ook als de accu net is opgeladen naar dat heeft niets te maken met de tik(joule)die hij geeft.
Mijn rikketik slaat net zo hard over op een kort stuk als op een lang stuk en ik leef nog steeds :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:36

Wij hebben ook een zwaar apparaat, en ben nu stuk voor stuk de draden aan het vervangen Dior pure ijzerdraad omdat alles doorbrand, tot de ringen van de handvaten toe....

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:34

Wat ik heb gehad (en men heeft mij wijsgemaakt dat dit door overcapaciteit kwam) is dat de stroom 'oversloeg' op mijn ijzeren poort die daardoor ook onder stroom kwam te staan, zonder contact met de stroomdraden.
Ik had namelijk mijn apparaat al gekocht met oog op de volledige omheining, maar in het begin had ik enkel stroom op de paddock, omdat we de omheining rond de weides toen nog aan het zetten waren, waardoor het apparaat dat ook geschikt was voor meerdere kilometers maar een stukje van 200m van stroom moest voorzien. Dit was natuurlijk ook wel een extreem verschil. Denk dat het bij jou wel zal meevallen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:49

Fangio schreef:
Wat ik heb gehad (en men heeft mij wijsgemaakt dat dit door overcapaciteit kwam) is dat de stroom 'oversloeg' op mijn ijzeren poort die daardoor ook onder stroom kwam te staan, zonder contact met de stroomdraden.
Ik had namelijk mijn apparaat al gekocht met oog op de volledige omheining, maar in het begin had ik enkel stroom op de paddock, omdat we de omheining rond de weides toen nog aan het zetten waren, waardoor het apparaat dat ook geschikt was voor meerdere kilometers maar een stukje van 200m van stroom moest voorzien. Dit was natuurlijk ook wel een extreem verschil. Denk dat het bij jou wel zal meevallen.

Saaaa dat wil ik ook wel }>
Dat zou DE oplossing zijn voor die brutale mensen die over het hek klimmen om naar de pony’s te gaan ~~}>
ik weet natuurlijk dat dit niet mag maar soms zou ik het wel willen }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:01

Fangio schreef:

Dat is inderdaad een l*lverhaal.

Punt is dat 90% van alle omheining gewoon zo slecht gebouwd wordt dat het wel stuk moet gaan, ongeacht het apparaat. Maar die verkopers hebben meestal ook de ballen verstand van het gedrag van hoogspanning en die vertellen ook maar wat ze wijs gemaakt is.

Daarnaast, los van het elektrotechnische verhaal, gaat lint nu eenmaal stuk omdat het altijd zal wapperen, hoe goed je het ook opbouwt. Gaat de boel eenmaal vonken, gaat het vrij snel van kwaad tot erger. Daar gaat je apparaat uiteindelijk niet stuk van; de lading op je draad wordt alleen minder.

Apparaten gaan stuk omdat ze nu eenmaal stuk gaan. elke keer die tik op de condensatoren en spoelen, daar is uiteindelijk niks tegen opgewassen.

@Ibbel: die 10J is in NL het wettelijk maximum.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:26

tengeltje11 schreef:
Wij hebben ook een zwaar apparaat, en ben nu stuk voor stuk de draden aan het vervangen Dior pure ijzerdraad omdat alles doorbrand, tot de ringen van de handvaten toe....

Dit merk ik bij mijn apparaat ook. Toch zou ik niet minder power willen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 12:32

Wij ook niet, groot stuk land en ze moeten toch wel overal voldoende snok hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:14

belle_boef schreef:
tengeltje11 schreef:

Dit merk ik bij mijn apparaat ook. Toch zou ik niet minder power willen.

Dat is een installatie-probleem, geen apparaat-probleem......

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:26

ja.... zelfs de brandblaren op mijn hand en doorgebrande draden....fabrieksfout bij de productie!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 13:28

cinniz123 schreef:
Fangio schreef:

--------------------

Saaaa dat wil ik ook wel }>
Dat zou DE oplossing zijn voor die brutale mensen die over het hek klimmen om naar de pony’s te gaan ~~}>
ik weet natuurlijk dat dit niet mag maar soms zou ik het wel willen }>

Waarom zou je je hek niet onder stroom mogen zetten? Wat is het verschil tussen een hek en tussen stroomdraad met poortgreep? Hang een waarschuwing op. Als mensen zó brutaal zijn in te breken - wat ook niet is toegestaan - door over het hek te klimmen, dan zou ik wel maatregelen nemen. Hang een waarschuwingsbordje op, zo'n gele waarschuwing met "pas op: stroom!" Wel ff zelf ook opletten natuurlijk als je komt... :D

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:49

Je moet inderdaad kijken naar het aantal Joule. Online heb je misschien wel aanbieders van draad met meer dan 10 Joule! Wij gebruiken 10, voor de paarden en voor de hond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:44

Amy111 schreef:
Je moet inderdaad kijken naar het aantal Joule. Online heb je misschien wel aanbieders van draad met meer dan 10 Joule! Wij gebruiken 10, voor de paarden en voor de hond

Die zijn er misschien wel, maar dan ben JIJ (degene die het apparaat koopt en in gebruik neemt) in NL in overtreding. Je mag namelijk niet meer dan 10J energie op je draad zetten (in NL).