Welk zand gebruiken voor uitloop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Welk zand gebruiken voor uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 16:22

Ik heb al meer dan 20 jaar shetlanders in de uitloop.
Eerst zand met houtsnippers, die door de jaren heen door het zand gelopen werden en de gaten links en rechts met aanhangers zand opgevuld.
Uiteindelijk werd de boel hard gelopen en daarom een jaar of 3 geleden de boel omgedaan en een grote vrachtwagen geelwit los zand op laten brengen.
De bedoeling was dat ze dat weer vast gingen lopen en ik er weer jaren tegen kon.

Maar niets is minder waar. Deze laag van ca. 30 cm blijft los, mul en erg zwaar.
De pony met artrose loopt ook keer op keer blessures op zodra hij wat begint te dollen in die zandbak.

Daarbij stuift het in de zomer enorm (buren beginnen te klagen), maar spuit ik het nat, dan plakt het overal aan vast en lopen ze heel de wei en de stal onder het zand (voorheen nooit een probleem).

Nu is het onbegonnen werk om al dat zand er weer uit te gaan halen. Ook geen idee waar ik er mee heen moet.
Maar ik kan mij indenken dat ik er nog wel wat anders doorheen kan mengen, alleen heb geen idee wat.

Dus vandaar mijn topic hier.
Heeft iemand tips hoe ik er weer een stevigere bodem in ga krijgen?
Het gaat dus om een uitloop waar ze dag en nacht lopen (geen rijbak).

Kidde

Re: Welk zand gebruiken voor uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:26

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 18:27

Dank je. Dat had ik ook ergens gezien, maar dacht dat dat enkel voor rijbak was, ga eens kijken naar je link.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:29

Ik denk dat ik er voor zou kiezen om een laagje uit te graven en paddockroosters erop. Die weer lichtjes vullen met zand.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:37

Isapaardje schreef:
Dank je. Dat had ik ook ergens gezien, maar dacht dat dat enkel voor rijbak was, ga eens kijken naar je link.

Ja een paddock is toch eigenlijk een kleine bak :D Hier ligt het in elk geval al een jaar of 6 in de paddock ern het bevalt goed. Je zou eventueel ook het bedrijf van de snippers eens kunnen bellen/mailen voor advies. Ze verkopen namelijk van alles.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 15:10

Nadeel is wel dat die snippers niet in de mesthoop mogen zitten las ik ergens.
Ik laat deel ophalen en deel composteer ik zelf. Moet ik niet idd overal stukjes tapijt terug gaan vinden.

En paddockroosters ook aan gedacht, en nog wel meer opties, maar het is niet mijn eigen grond.
Dus dan valt een grote investering eigenlijk af omdat ik niet weet hoeveel jaar ik nog gebruik kan maken van die uitloop.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:54

En nieuwe houtsnippers er doorheen? Geen ervaring mee maar dat lijkt me een soortgelijke oplossing maar dan met een natuurlijke product.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:59

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 16:09

Ohh nee dan zou ik ook geen paddockroosters nemen als het je eigen grond niet is. Wat ook wel eens gedaan wordt zijn varkensroosters van beton. Gebruikte uit stallen kun je soms gratis of voor weinig geld aankomen. Enige nadeel is dat ze zwaar zijn en je afhankelijk bent van iemand die ze komt leggen. Daar kun je vervolgens weer zand over doen. Maar wellicht een hoop gedoe om dat voor elkaar te krijgen en stel dat je daar weg moet en je moet ze weer verwijderen (en je komt er zelf niet meer vanaf).

Is het gewoon al wel eens aangetrilt met een trilplaat? Of flink aangereden met een trekker? Wij hebben op ons vorige plek een bak gemaakt door de bodem te keren (zwart zand eruit, geel zand eruit, eerst zwart zand terug en geel er op). En een klein paddockje om te rollen hebben we zo gemaakt. De bak hebben we flink aangereden met een trekker en het paddockje zo gelaten.
Paddockje was een inham waar ze rustig in konden lopen dus niet erg dat het mul was.

De bak was lang niet zo mul als het paddockje. Dus misschien dat dat helpt? Iets van snippers toevoegen zou ik niet doen. Als je daar weg moet, zal je dat er waarschijnlijk weer uit moeten halen. Heb je het met de eigenaar van de grond wel eens over gehad? Misschien heeft die een idee?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 12:07

Pony's staan bij mijn ouders, dus op zich heb ik er veel vrijheid en mogelijk kans om het later te kopen, maar dat hangt van heel veel factoren af, dus dat laat ik maar even los ;)

Maar op zich ging het prima, tot ik dus die vrachtwagen zand erop heb laten brengen. Nu zit ik met een veel te dikke laag los zand, wat een ballenbak effect geeft, ze zakken er tot ver in weg en dat geeft dus zeker bij de oudjes problemen als ze ook eens willen gaan mafkezen.

Maar wellicht dat ik idd eens kijk of ik de oude laag niet weer naar boven kan frezen en dan de boel weer opnieuw aantril. Dan mengt de fijne zandkorrel zich met andere zandkorrel.
Dat schijnt te helpen.
Anders iets van leem er doorheen, las daar ook goede ervaringen over in ander topic (inmiddels toch meerdere gevonden over dit probleem )

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:46

Ik zou je ook nieuwe houtsnippers aanraden! Relatief goedkoop en brengt ook wat vering voor je paardje :)