Risico van zonder opbouw paard op het land zetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMaritt

Risico van zonder opbouw paard op het land zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 17:18

Hoi allemaal,

Mijn paard gaat vanaf morgen weer het land op in plaats van de paddock. Ze gaan gelijk de hele dag op het land, dit is vanaf een uur of 10 tot 16-16.30 uur. Het liefst had ik een wat geleidelijkere overgang gezien, maar aangezien hij op een (grote) pensionstal staat heb ik daar weinig over te zeggen. Verder werk ik zelf 40 uur dus ik heb ook niet de mogelijkheid om hem er zelf eerder uit te halen. Maar goed, mijn vraag is hoe groot is het risico op dingen als koliek of hoefbevangenheid? Het betreft een 11-jarige bwp ruin. Ik heb hem sinds vorige zomer en sindsdien heeft hij niks gemarkeerd. Is het wijs om nog even snel een graasmasker te halen? Of maak ik me te veel zorgen?

Alvast bedankt!

Azmay

Re: Risico van zonder opbouw paard op het land zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:20

Die van mij had ik naar mijn mening redelijk opgebouwd maar hoewel 1,5 uur aaneen een paar dagen goed ging kreeg ze fikse koliek toen ze de dag erop 3 uur erop ging.
Hoefbevangen heeft niet zo zeer met de opbouw te maken maar met de staat van het gras.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:21

Doe gewoon voor je eigen gemoedsrust een graasmasker op de aankomende 1.5 week of zo. Voorkomen altijd beter dan genezen, want risico zit er sowieso aan. Hoe klein dan ook.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:26

Ik heb zelf bij mijn pony zowel koliek als hoefbevangen mee gemaakt.
De koliek was op onze eerste stal. Had ze dag er voor schraal gestaan en dag er na volle dag op een volle gras wei. Pony is gaan schransen.. gevolg koliek.

Qua hoefbevangen ligt het vooral aan fructraan gehalte in het gras. Vaak is het zodat als de nacht koud is dat het gras het fructaan niet kan omzetten voor de groei waardoor het als suikers in het gras blijft..

Je hebt zelf geen mogelijkheid om je paardje eerder van de wei te halen maar misschien wel stalgenoten die kunnen helpen? Ik zou namelijk het zekere voor onzekere nemen.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 17:28

Mmm ik race nog even snel naar de winkel dan om een graasmasker te halen. Hij is ook wel van het type schransen dus ben er niet gerust op

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:29

Het is teveel ineens in 1 x.

Kunnen ze gaskoliek van krijgen en afhankelijk van de staat van het gras en de weersomstandigheden kunnen ze er ook hoefbevangenheid van krijgen.

Het is toegestaan om ze eerder van de wei te gaan halen en dat is heel mooi en goed te regelen met de stalgenoten onderling en zo help je elkaar, om ze eerder van het land te gaan halen.

Ook is het graasmasker een goed idee voor in het begin......want de eerste keer op het gras he, gaan ze lekker heel veel grasjes vreten.....
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-05-19 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:30

Het is een risico.
Het kan goed gaan en dan is het fijn...
Maar het kan ook misgaan met inderdaad koliek of hoefbevangenheid als gevolg.
Balen is dat op die grotere stallen. Vandaar dat ik dat ook absoluut niet wil. Je hebt niets in te brengen.
Je hebt je eigen paard maar feitelijk bepaald een ander, wat hij eet, hoeveel hij eet en wanneer hij eet, wanneer hij hoelang naar buiten gaat en wanneer hij binnen staat. Je mag hem af en toe rijden zonder dat iemand je zegt dat het niet mag. Das het enige.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:32

Beetje mosterd na de maaltijd, maar vooraf aan de hand grazen was misschien ook een optie geweest? Zo doen we dat bij ons op stal.

Als je niet zeker weet dat je paard goed kan eten met een graasmasker, zou ik daar niet zomaar naar grijpen. Mijn vorige paard schuurde altijd haar complete kin open binnen een uur.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:44

Met een grasmasker moet je je paard eerst leren hoe hij ermee moet eten, je bent er niet door simpelweg het grasmasker om te doen helaas.

Hoe lang staat het gras? Lang/hoog slap gras maakt het nog moeilijker met een masker te leren grazen, dan wordt het geheid een gefrustreerd paard in de wei morgen. Er zijn ook paarden die zonder begeleiding het uiteindelijk opgeven en nieteens meer proberen te eten met masker om.. dat wil je ook niet lijkt me.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 17:54

Ik denk zeker niet dat je je onnodig zorgen maakt hoor en is het goed dat je er over nadenkt. Ik hoop dat je alleen nog tot een oplossing komt ipv dat je paard alsnog in 1x bam erop komt te staan.

Is het niet mogelijk om met stalgenootjes een schema op te stellen - ik denk dat er wel meerdere zijn die geleidelijk willen opbouwen toch? - zodat jullie kunnen switchen. Dat de staleigenaar bv. de paarden 's morgens laat staan, iemand ze dan in de namiddag even erop zet en jij ze na het werk binnen zet? Ik roep maar wat... Of kun je ervoor kiezen om in het weekend als je vrij bent bv. pas te beginnen met omzetten, zodat je zelf al de eerste dagen erbij bent om geleidelijk aan te laten wennen bv. Of dat je de staleigenaar je paard gewoon naar buiten laat doen en je met een stalgenoot kunt afspreken die er 's morgens is om 'm na een uurtje weer eraf te halen? Ik weet niet hoe dat zit bij jullie onderling, maar bij mij op stal deed vrijwel iedereen zulk soort dingen wel voor elkaar als er goede afspraken over gemaakt werden.

Bij ons stonden ze op zomer- en winter weide en dan werden ze in het voor en najaar omgezet , maar de winter weide was altijd ver kaal in het voorjaar - werden bijgevoerd met hooi op de wei - als ze dan over gingen naar de zomer weide vol gras. Dan deden wij dus met behulp van schema's de paarden, een week zeker wel, geleidelijk aan overzetten. Beginnen met een half uur/uur bv. maar en dan uitbreiden. Bij ons konden ze dan de rest van de dag op de winter weide met hooi, dus ze hoefden dan wel niet de hele dag op stal te staan gelukkig of in een paddock. Maar zeker gezien je paard van de paddock afkomt, zou ik echt heel voorzichtig zijn nu met het omzetten naar gras. Nu is het ene paard veel gevoeliger als het ander, maar better safe than sorry.

Ik stond ook op een vrij grote stal, waarbij de staleigenaar Alles standaard naar buiten deed s morgens, maar we konden wel op een bord aangeven als je paard binnen moest blijven bv. Hij deed gewoon standaard alles naar buiten 's morgens en naar binnen 's avonds tenzij anders aangegeven op het bord dus daar maakten we dan gebruik van met het omzetten in het voorjaar bv.

Graasmasker zou ik idd ook nu niet meer zomaar naar grijpen tenzij je echt weet of je paard er goed mee overweg kan, anders doet het waarschijnlijk meer kwaad dan goed.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 18:09

Jammere is dat ik pas sinds vanmiddag weet dat ze morgen dus het land op gaan.. Ze staan nu trouwens ook op de "winterwei", maar daar is amper nog een grasspriet te vinden. Ik ga zo nog naar stal dan om dat masker te testen en om te kijken hoe hij ermee gaat. Zal ook nog wat stalgenoten benaderen om te overleggen over of ze eerder naar binnen gehaald kunnen worden
Laatst bijgewerkt door xMaritt op 06-05-19 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:13

Ja, het is idd ook heel jammer dat dat dan zo slecht kenbaar gemaakt is geworden. Bij ons werd dat vanuit staleigenaar gelukkig altijd goed gecommuniceerd en ook overlegd met stalgenoten over hoe en wat en hadden we dus ook wel inbreng in dingen, tot zekere hoogte - want met zo'n 50 paarden op stal zal de eigenaar uiteindelijk toch de knoop moeten doorhakken en kan hij niet iedereen altijd tegemoetkomen.

Ik ben benieuwd hoe het afgaat met het graadmasker dadelijk en of je nog wat kunt regelen met stalgenoten, succes.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:37

Het lijkt me geen donderslag bij heldere hemel, dat de paarden in deze periode een keer het land op gaan. Vervelend dat je het nu pas hoort, maar als eigenaar heb je ook wel bepaalde verantwoordelijkheid.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:43

Tja wat is het risico? Om je gerust te stellen. Van de 4 paarden die ik heb is er 1 hoefbevangen geweest, de Shetlander. Zij staan er ook wel om bekend natuurlijk. Alle andere paarden krijgen nergens last van. Er worden hele kuddes in 1 keer het land op geslingerd en dat gaat goed.

Opbouwen vind ik beter, dat doe ik dan ook braaf. Maar lig niet te veel wakker. Houd hem in de smiezen en spreek met stalgenoten af om elkaars paarden te checken. Zo heb je ook overdag controle waarschijnlijk.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 18:44

Marit pb mij even, volgens mij staan we op dezelfde stal ?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:48

Tessebes schreef:
Het lijkt me geen donderslag bij heldere hemel, dat de paarden in deze periode een keer het land op gaan. Vervelend dat je het nu pas hoort, maar als eigenaar heb je ook wel bepaalde verantwoordelijkheid.

Dat dus, het is geen volslagen verrassing en had ze ook paar weken tevoren ff aan de hand kunnen laten grazen om ze alvast aan het gras te laten wennen (ook om paard er een plezier te doen), deed ik ook altijd en daarna opbouwend het land op in samenwerking met stalhoudster en stalgenoten onderling en mijn paard kon goed met een grasmasker overweg, wel controleerde ik dagelijks of het een keertje af kon of het weer om moest en of het nog goed zat.