Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 10:58

Ik wil hierbij een topic openen over of een paddock paradise voor ieder paard geschikt is.. Ik ben nieuwsgierig naar jullie meningen..

Ik zelf vind het een mooi bedacht systeem om de paarden in zo'n natuurlijk mogelijke huisvesting te houden. Maar ik ben wel van mening dat dit niet voor ieder paard weggelegd is.. Ik heb deze ervaring zelf opgedaan met mijn Connemara pony.. Mijn pony heeft 2,5 week in een paddock paradise gestaan. Dit ging niet goed.. Hij zat onder de wonden, werd graatmager. Ik heb hem na 2,5 week opgehaald en weer op een 24/7 stalling gezet. Na 2,5 week was hij weer de oude. Ik denk dat het paddock paradise systeem voor hem wel was geslaagd als er meer ruwvoer was gevoerd en er goed gekeken was naar de samenstelling van de kudde en er meer ruimte voor hem was geweest. Dan had hij weg kunnen komen als een ander paard hem weg had willen jagen. Dit was in dit geval niet, daardoor ging hij door de draden uit paniek en zat hij onder de wonden.

Voor mijn huidige paard zou dit ook geen optie zijn, omdat hij voormalig dekhengst is geweest.. Hij kan niet in een kudde met merries, want dan gaat hij dekken. In een koppel met ruinen gaat dit wel goed. Hij is niet gewend om zoveel buiten te staan.. Dit ben ik aan het opbouwen. Hij staat nu 12 uur per dag buiten. Ik merk dat dit voor hem een flinke overgang is.. Ik denk dat dit paard overigens nooit geschikt wordt voor een 24/7 buitenplek...

Hoe denken jullie hierover? Wat zijn jullie meningen?

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:05

Interessant onderwerp.

Ik heb zelf twee paarden, totaal verschillende karakters. Mijn merrie heb ik sinds augustus 2018 op een paddock paradise staan, een kleinschalige versie wel :P Zij is daarheen gegaan met de gedachten dat het beter is voor de luchtwegen (pony heeft chronische luchtwegproblemen). Uiteindelijk blijkt het haar enorm goed te hebben gedaan, niet alleen qua gezondheid maar ook qua karakter. Voor haar dus de goede keuze!

Mijn ruin daarentegen zou een paddock paradise waarschijnlijk zien als één groot spelletje :') Hij is veel te nieuwsgierig en nuchter om zoiets te 'begrijpen', dus ik gok dat hij iets te veel op onderzoek uitgaat dan. Als ik ze ooit beide aan huis krijg, dan wil ik wel een paddock paradise systeem gaan opzetten. Alleen moet ik dan wel rekening houden met minimaal 3 draadjes en goed stroom, want de ruin piept overal onderdoor _O-

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:07

Ik denk dat het voor elk paard geschikt zou zijn, MAAR dan moet het systeem wel perfect in elkaar zitten: Genoeg ruimte tov aantal paarden, meer dan genoeg GOED ruwvoer op meer dan genoeg plekken, genoeg goede schuilmogelijkheden, een stabiele groep (wat nogal lastig is op een pensionstal), en dan heb ik vast nog een hele hoop factoren niet genoemd :+
Laatst bijgewerkt door BrittS op 06-05-19 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 11:07

Ghostattack schreef:
Interessant onderwerp.

Ik heb zelf twee paarden, totaal verschillende karakters. Mijn merrie heb ik sinds augustus 2018 op een paddock paradise staan, een kleinschalige versie wel :P Zij is daarheen gegaan met de gedachten dat het beter is voor de luchtwegen (pony heeft chronische luchtwegproblemen). Uiteindelijk blijkt het haar enorm goed te hebben gedaan, niet alleen qua gezondheid maar ook qua karakter. Voor haar dus de goede keuze!

Mijn ruin daarentegen zou een paddock paradise waarschijnlijk zien als één groot spelletje :') Hij is veel te nieuwsgierig en nuchter om zoiets te 'begrijpen', dus ik gok dat hij iets te veel op onderzoek uitgaat dan. Als ik ze ooit beide aan huis krijg, dan wil ik wel een paddock paradise systeem gaan opzetten. Alleen moet ik dan wel rekening houden met minimaal 3 draadjes en goed stroom, want de ruin piept overal onderdoor _O-

Nou mijn ruin had dus ook lucht weg problemen en dit leek mij gewoon een goede oplossing. Kiezen tussen ruwvoer en gras. Het was voor
mij toen een goede optie. Tot hij er werkelijk stond.

Ik denk idd dat mijn voormalig dekhengst er ook niets van snapt. Die vond het al gek dat ik hem niet na 3 uur op kwam halen om naar binnen te gaan aan het begin.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:08

Mijn paarden staan allebei in een PP. En voor hen werkt het. Mijn merrie is de leider van de kudde, dus voor haar is zeker genoeg voer en ruimte. Mijn ruin staat ergens halverwege de kudde. Als er net gevoerd is, is er voor hem ook genoeg en hij kan ook wel zijn ruimte opeisen om even rustig te kunnen staan. Maar aan hem merk ik wel dat hij zeker in de wintermaanden iets sneller wat mager wordt. Op dit moment kan ik dat nog opvangen met een half uurtje apart om wat hooi te eten.

Ik kan mij dus zeker voorstellen dat niet elk paard geschikt is. Maar ik geloof ook dat het aan de samenstelling van de kudde ligt, de grote van de kudde en het ruwvoer dat er voorhanden is. Als je een paard hebt dat laag in rang staat in een hele grote kudde, dan kan ik mij voorstellen dat het niet werkt. Maar als je een groepje van 5/6 paarden hebt, moet het wel lukken.

Dit is natuurlijk als je een paard hebt dat in wezen gezond is. En misschien moet het paard in de wintermaanden ondersteunt worden met wat extra hooi en een deken (zoals mijn ruin). Maar verder denk ik dat als je kijkt naar het paard, zijn karakter en de ligging in de kudde, dat er voor elk paard een passende buiten-oplossing te vinden is.

In mijn ogen kan je een paard niet altijd op stal zetten en hem/haar een uurtje per dag in de paddock zetten. :n

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:09

Ik wil mijn paarden sowieso niet 24/7 buiten. Ik vind vrijwel alle paarden het beter doen op 12/7 buiten. Maar ook dat kan gecombineerd worden met een PP. Ik denk op zich dat een PP voor alle paarden wel geschikt is, gezien een PP niets anders is de een altijd begaanbare en beschikbare baan om en/of door het weiland heen, waar ze niet altijd op mogen. Hoeveel andere paarden erop staan, of het een gemengde kudde is of niet, hoe er gevoerd wordt, dat alles zijn bijzaken die niet direct met een PP te maken hebben.

Graatmager en onder de wonden is een kwestie van te veel paarden op te weinig oppervlakte. Het absolute minimum vind ik 100m2 per paard op de omloop en 5m2 in de schuilstal, maar liever 250m2 op de omloop en 10m2 in de schuilstal. Daarnaast minimaal 1m2 of 1 net per paard aan voerplaats, maar liever 2m2 en 2 netten per paard, ook als er onbeperkt gevoerd wordt. Ook wil ik de paden minimaal 4m breed als het geen korte ontwijkbare stukjes zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:13

mijn haf staat in een hitactiefstal. En nee dit past zeker niet bij alle paarden. Mijne moest vooral in begin even wennen dat hij geen stal had om te rusten. Maar nu zie ik hem regelmatig liggen dus komt hij wel aan zn rust.

maar ken er ook paarden die vooral in de winter erg afvallen of het mentaal niet redden.

maar in mijn ogen moet een paard minimaal in de winter 8-10 uur buiten met ruwvoer en dan in een grote paddock niet een paddock van 4x4 want dan kan die net zo goed op stal blijven staan. Maar wel 1 waar ze ruimte hebben om benen te streken en te spelen met kuddegenootje. Alleen in een paddock vind ik ook maar niks

zomers uiteraard liefst 24/7 buiten. Maar zou mijn haf ook niet meer 24/7 op het land willen. Liefst een combi van paar uur op het land en rest paddock met ruwvoer

maar het is per paard verschillend. Maar wat ook belangrijk is de is de grote van de pp en aantal paarden.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:15

Voor mijn paard werkte het ook niet helemaal. Ik merkte dat ze er best veel stress kreeg, vooral als er nieuwe paarden op stal kwamen of als er paarden weg gingen. Ze leek zich ook wel erg bezig te houden met de kudde (ze was ook de baas in de groep).

Mijn paard is gewend geweest aan 24/7 op stal staan (voor mijn tijd). Ik had graag een meer natuurlijk systeem voor haar gehad en vandaar dat ik op een PP ben gaan staan. Helaas werkte het voor mijn paard niet en ook niet voor mij. Ik denk dat PP perfect kan zijn, maar je bent wel meer afhankelijk van dingen. Hoe stabiel de kudde is, hoe de stalhouder het regelt (of hoe je het onderling doet), wat de gesteldheid is van de grond enzo. Er lijkt meer fout te kunnen gaan. Ik zeg zeker niet dat meer op stal zaligmakend is, maar soms is het wel een betere optie denk ik.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:16

Ja, ik denk dat een pp voor elk paard geschikt is. Míts de pp goed is uitgevoerd en het paard geen "trauma's" heeft door eerdere gewoontes.

Een pp wat niet goed is uitgevoerd (bijvoorbeeld door te weinig voerplaatsen, te veel te rijk ruwvoer, te smalle paden, een kudde met veel onrust) biedt geen veilige omgeving voor paarden.

Een paard wat bijvoorbeeld niet sociaal is (heel onderdanig, heel dominant, spreekt geen paardentaal), of een paard wat jaren gewend is aan een 'binnenleven' of nooit de kans heeft gehad zelf beslissingen te mogen nemen, zal het erg moeilijk krijgen in een kudde.

pmarena

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:21

Ik denk dat een PP wel degelijk voor ieder paard geschikt (te maken) is. Maar niet voor willekeurig wat paarden bij elkaar. Maar dat is een stal of wei ook niet :)

Te veel paarden, te weinig ruimte, te weinig eten...dat werkt natuurlijk niet.

Maar een "lastig" paard dat te brutaal / te onderdanig / te sloom / te wat-dan-ook-is kan natuurlijk prima in een PP. Het hoeft niet meteen een groot gebeuren met 25 paarden te zijn. Het kan ook gewoon een wei achter een huis zijn, met een looppad er omheen en wat "eilandjes" met hooi enzo, waar dan maar 2 paardjes op lopen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:24

Het is echt per paard verschillend.
In een ideale situatie (stabiele groep, genoeg ruimte, schuilplaatsen, voldoende eten en eetplaatsen altijd 1 meer dan het aantal paarden, enz.) zou ieder paard het kunnen. Maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. De factor die het meest wisselt op een pensionstal is de groep. Als je een paard hebt dat zich makkelijk aanpast en/of heel sociaal is, dan komt dat wel goed. Maar anders heeft de introductie veel tijd nodig of het past niet altijd.

Ruimte en eten zou op iedere pensionstal stabiel en goed moeten kunnen zijn. Dus als díe basis goed is, heb je vooral met de factor 'kudde' te maken.

Wat ook heel belangrijk is, is de introductie. Neem daar echt de tijd voor en gooi een paard niet een dag of 2 gewoon bij de groep. Bouw dit op. Eerst ernaast om aan de nieuwe omgeving te wennen, dan eens met 1 paard (met matchend karakter) kennis maken, dan met een ander paard, enz. Dat kan wel een maand nodig hebben.
Mijn haflinger staat nu in een HIT, maar hij werd pas echt bij de groep gegooid, toen hij zelf vond dat dat nodig was (oftewel, hij ontsnapte gewoon naar de groep toe). Hij kende toen het eetsysteem, wist waar de voerbox was, had al kennisgemaakt met een aantal paarden samen in zijn opbouwpaddockje. Hij ging zich vervelen na een week of 2 en liet duidelijk blijken bij de groep te willen. Toen was het ook totaal geen probleem meer. Een ander paard heeft daar 4 weken over gedaan, weer een ander een week. Dat kan bij ieder paard anders zijn.

Daarnaast is de voerbehoefte ook een ding. Niet ieder paard redt het alleen op hooi. Sommigen hebben gewoon gras nodig, of je moet veel gaan bijvoeren. Mijn haflinger doet het prima, maar ook die moest ik in de zomer bijvoeren, omdat beweging en voer niet in verhouding stonden. Hij trok de ritten van 15-30km, 2/3x in de week + paar keer korte training gewoon niet op het sobere voeren. Maar toen ik dat in de gaten had, trok dat gelukkig weer bij met bijvoeren. Andere paarden redden het juist in de winter niet alleen op hooi, met name oudere paarden en paarden met een zwakke weerstand. Ook dan is bijvoeren nodig.

Een paard goed houden op een PP of Hit Actief betekent nog steeds blijven kijken naar je paard, tijd geven, langzaam introduceren, voer aanpassen waar nodig, enz.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 11:38

Mijn Arabiertje heeft 5 jaar in een PP gestaan, maar ik had die stal wel echt uitgezocht.

Het was een min of meer stabiele groep, vrijwel de hele dag toezicht (bewoners op het terrein), op 2 plekken water, op 4 plekken hooi, 'het pad' was 500 meter lang, in een soort U patroon, bomen/ struiken langs een deel van het pad om aan te knabbelen, en dan 16 paarden.
Het pad omsloot 3 weilanden, afhankelijk van van alles en nog wat stonden de dieren ook van tijd tot tijd op het gras.
Sommigen werden 'smiddags bijgevoerd, en 'savonds was er een ritueel ofzo dat iedereen een voerzak om kreeg. (Soms alleen met hooi, maar zo kun je ook bijvoeren of medicijnen geven.)

De introductie was altijd wat spannend: een nieuwkomer heeft veel nieuwe indrukken te verwerken!
...in al die jaren is het 1x gebeurd dat een dier onrustig bleef en weer wegging.

Maar ik ben geneigd te zeggen dat het voor ieder paard geschikt is, of in elk geval geschikter dan andere vormen. (Loopstal werkt alleen bij een prima functionerende kudde - op een pad van 500 meter kunnen dieren elkaar ontlopen als ze dit willen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:34

Isabel_k schreef:
Mijn paarden staan allebei in een PP. En voor hen werkt het. Mijn merrie is de leider van de kudde, dus voor haar is zeker genoeg voer en ruimte. Mijn ruin staat ergens halverwege de kudde. Als er net gevoerd is, is er voor hem ook genoeg en hij kan ook wel zijn ruimte opeisen om even rustig te kunnen staan. Maar aan hem merk ik wel dat hij zeker in de wintermaanden iets sneller wat mager wordt. Op dit moment kan ik dat nog opvangen met een half uurtje apart om wat hooi te eten.

Ik kan mij dus zeker voorstellen dat niet elk paard geschikt is. Maar ik geloof ook dat het aan de samenstelling van de kudde ligt, de grote van de kudde en het ruwvoer dat er voorhanden is. Als je een paard hebt dat laag in rang staat in een hele grote kudde, dan kan ik mij voorstellen dat het niet werkt. Maar als je een groepje van 5/6 paarden hebt, moet het wel lukken.

Dit is natuurlijk als je een paard hebt dat in wezen gezond is. En misschien moet het paard in de wintermaanden ondersteunt worden met wat extra hooi en een deken (zoals mijn ruin). Maar verder denk ik dat als je kijkt naar het paard, zijn karakter en de ligging in de kudde, dat er voor elk paard een passende buiten-oplossing te vinden is.

In mijn ogen kan je een paard niet altijd op stal zetten en hem/haar een uurtje per dag in de paddock zetten. :n

Mijn ruin stond gemiddeld, maar niet hoog in rang. Ik wil niet dat mijn paarden te dun worden, terwijl dit niet hoeft.

Vaak is t ook zo dat veel p p geen dekens op mag of geen ijzers mag hebben.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:36

Hij wordt ook niet té dun. Als dat het geval is ben ik heel snel weg. :j Ik merk alleen dat hij sneller invalt ten opzichte van de koudbloeden op stal.

Het klopt inderdaad dat je op sommige plekken geen dekens et cetera mag. Helaas zit ik wel aan dekens gebonden in verband met een slechte rug bij vocht en zomereczeem. :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:37

Mizora schreef:
Ik wil mijn paarden sowieso niet 24/7 buiten. Ik vind vrijwel alle paarden het beter doen op 12/7 buiten. Maar ook dat kan gecombineerd worden met een PP. Ik denk op zich dat een PP voor alle paarden wel geschikt is, gezien een PP niets anders is de een altijd begaanbare en beschikbare baan om en/of door het weiland heen, waar ze niet altijd op mogen. Hoeveel andere paarden erop staan, of het een gemengde kudde is of niet, hoe er gevoerd wordt, dat alles zijn bijzaken die niet direct met een PP te maken hebben.

Graatmager en onder de wonden is een kwestie van te veel paarden op te weinig oppervlakte. Het absolute minimum vind ik 100m2 per paard op de omloop en 5m2 in de schuilstal, maar liever 250m2 op de omloop en 10m2 in de schuilstal. Daarnaast minimaal 1m2 of 1 net per paard aan voerplaats, maar liever 2m2 en 2 netten per paard, ook als er onbeperkt gevoerd wordt. Ook wil ik de paden minimaal 4m breed als het geen korte ontwijkbare stukjes zijn.

Mijn huidige paard gaat ook niet 24/7 op t land hoor. Die staat nu in een koppel. En dat gaat goed!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:40

Goh ik denk eerder dag je gewoon een slechte stal hebt getroffen ipv alles op een paddock paradise te gooien ...

Ik vind en denk dat bijna ieder paard na gewenning in een paddock paradise kan staan .
Wel in een stabiele kudde met genoeg voer en genoeg wen periode ...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:45

Een paard in een bestaande groep introduceren vergt tijd en zorgvuldigheid. Het zal nooit goed gaan als een dier meteen in de groep gezet wordt.

Ik geloof dat een PP voor ieder type paard kan werken, mits de voorwaarden kloppend zijn. Zowel in de opzet, de ruimte, het voerbeleid en de zorg waarmee paarden worden gematcht.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:49

plutolover schreef:
mijn haf staat in een hitactiefstal. En nee dit past zeker niet bij alle paarden. Mijne moest vooral in begin even wennen dat hij geen stal had om te rusten. Maar nu zie ik hem regelmatig liggen dus komt hij wel aan zn rust.

maar ken er ook paarden die vooral in de winter erg afvallen of het mentaal niet redden.

maar in mijn ogen moet een paard minimaal in de winter 8-10 uur buiten met ruwvoer en dan in een grote paddock niet een paddock van 4x4 want dan kan die net zo goed op stal blijven staan. Maar wel 1 waar ze ruimte hebben om benen te streken en te spelen met kuddegenootje. Alleen in een paddock vind ik ook maar niks

zomers uiteraard liefst 24/7 buiten. Maar zou mijn haf ook niet meer 24/7 op het land willen. Liefst een combi van paar uur op het land en rest paddock met ruwvoer

maar het is per paard verschillend. Maar wat ook belangrijk is de is de grote van de pp en aantal paarden.

Chab plast en ligt niet buiten. Doet hij alleen in zijn stal. Overdag staat hij wel buiten zowel op t gras en ook op de paddock in een koppel. Hij kan spelen, kroelen en sociaal gedrag vertonen etc.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:50

Een PP is niet voor elk paard geschikt, je moet echt naar de indivuele behoefte van het paard kijken en dat wordt nog wel eens vergeten omdat de mens te graag wil dat het past.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 06-05-19 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:51

AlphaDaemon schreef:
Voor mijn paard werkte het ook niet helemaal. Ik merkte dat ze er best veel stress kreeg, vooral als er nieuwe paarden op stal kwamen of als er paarden weg gingen. Ze leek zich ook wel erg bezig te houden met de kudde (ze was ook de baas in de groep).

Mijn paard is gewend geweest aan 24/7 op stal staan (voor mijn tijd). Ik had graag een meer natuurlijk systeem voor haar gehad en vandaar dat ik op een PP ben gaan staan. Helaas werkte het voor mijn paard niet en ook niet voor mij. Ik denk dat PP perfect kan zijn, maar je bent wel meer afhankelijk van dingen. Hoe stabiel de kudde is, hoe de stalhouder het regelt (of hoe je het onderling doet), wat de gesteldheid is van de grond enzo. Er lijkt meer fout te kunnen gaan. Ik zeg zeker niet dat meer op stal zaligmakend is, maar soms is het wel een betere optie denk ik.

Same, mijn paard stond ook veel binnen. Denk idd dat het ook ligt aan wat hij of zij gewend zijn. Mijn pony was enorm gestresst en normaal gesproken vrij relax.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:51

Leo schreef:
Ik geloof dat een PP voor ieder type paard kan werken, mits de voorwaarden kloppend zijn. Zowel in de opzet, de ruimte, het voerbeleid en de zorg waarmee paarden worden gematcht.
Helemaal mee eens.

Veel argumenten gelden voor 1 specifiek pp, bv te weinig ruimte of te weinig voerplekken. Dat maakt niet dat je paard niet in een pp kan, dat maakt dat je paard niet in dat specifieke pp kan. Dat heeft dus niks met een pp in de breedste zin van het woord te maken.

Het voorbeeld van TS slaat op 1 pp. Dat is iets heel anders dan de vraag die ze als titel van dit topic heeft.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:53

Pipodipo schreef:
Een PP is nu eenmaal niet ontworpen voor het welzijn van het paard, maar is bedacht om zorghandelingen te beperken en weg te nemen. Dus juist de dingen waar je normaal gesproken het oog en inzicht van de stalmeester erbij had om voer en beweging te optimaliseren voor een paard, is er nu een tag en een computer.

Eh, lees je eerst even in in wat een pp ís?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:54

Chubby schreef:
Ja, ik denk dat een pp voor elk paard geschikt is. Míts de pp goed is uitgevoerd en het paard geen "trauma's" heeft door eerdere gewoontes.

Een pp wat niet goed is uitgevoerd (bijvoorbeeld door te weinig voerplaatsen, te veel te rijk ruwvoer, te smalle paden, een kudde met veel onrust) biedt geen veilige omgeving voor paarden.

Een paard wat bijvoorbeeld niet sociaal is (heel onderdanig, heel dominant, spreekt geen paardentaal), of een paard wat jaren gewend is aan een 'binnenleven' of nooit de kans heeft gehad zelf beslissingen te mogen nemen, zal het erg moeilijk krijgen in een kudde.

Vooral het laatste is voor mij de reden om dit niet meer te doen. Mijn pony stond in Ierland in de kudde en in Nederland ook. Maar ook daar ging het mee mis in de p p. Mijn huidige paard kent de paarden taal minder goed, omdat tie niet gewend is om in een kudde te staan (sinds dit jaar voor het eerst)..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:56

Amanda schreef:
Het is echt per paard verschillend.
In een ideale situatie (stabiele groep, genoeg ruimte, schuilplaatsen, voldoende eten en eetplaatsen altijd 1 meer dan het aantal paarden, enz.) zou ieder paard het kunnen. Maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo. De factor die het meest wisselt op een pensionstal is de groep. Als je een paard hebt dat zich makkelijk aanpast en/of heel sociaal is, dan komt dat wel goed. Maar anders heeft de introductie veel tijd nodig of het past niet altijd.

Ruimte en eten zou op iedere pensionstal stabiel en goed moeten kunnen zijn. Dus als díe basis goed is, heb je vooral met de factor 'kudde' te maken.

Wat ook heel belangrijk is, is de introductie. Neem daar echt de tijd voor en gooi een paard niet een dag of 2 gewoon bij de groep. Bouw dit op. Eerst ernaast om aan de nieuwe omgeving te wennen, dan eens met 1 paard (met matchend karakter) kennis maken, dan met een ander paard, enz. Dat kan wel een maand nodig hebben.
Mijn haflinger staat nu in een HIT, maar hij werd pas echt bij de groep gegooid, toen hij zelf vond dat dat nodig was (oftewel, hij ontsnapte gewoon naar de groep toe). Hij kende toen het eetsysteem, wist waar de voerbox was, had al kennisgemaakt met een aantal paarden samen in zijn opbouwpaddockje. Hij ging zich vervelen na een week of 2 en liet duidelijk blijken bij de groep te willen. Toen was het ook totaal geen probleem meer. Een ander paard heeft daar 4 weken over gedaan, weer een ander een week. Dat kan bij ieder paard anders zijn.

Daarnaast is de voerbehoefte ook een ding. Niet ieder paard redt het alleen op hooi. Sommigen hebben gewoon gras nodig, of je moet veel gaan bijvoeren. Mijn haflinger doet het prima, maar ook die moest ik in de zomer bijvoeren, omdat beweging en voer niet in verhouding stonden. Hij trok de ritten van 15-30km, 2/3x in de week + paar keer korte training gewoon niet op het sobere voeren. Maar toen ik dat in de gaten had, trok dat gelukkig weer bij met bijvoeren. Andere paarden redden het juist in de winter niet alleen op hooi, met name oudere paarden en paarden met een zwakke weerstand. Ook dan is bijvoeren nodig.

Een paard goed houden op een PP of Hit Actief betekent nog steeds blijven kijken naar je paard, tijd geven, langzaam introduceren, voer aanpassen waar nodig, enz.

Mijn grote paard red het niet op alleen hooi of gras. Die moet ook wat daarnaast krijgen, anders valt hij in. Denk idd dat het per paard verschilt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:02

Paarden die in een pp worden gehouden, kunnen ook apart worden bijgevoerd. Meestal is dat dan aan de eigenaar zelf, maar er zijn ook pp's waar dat uitbesteed kan worden of waar alle paarden met een voerzak bijgevoerd kunnen worden.

Idem voor dekenwissels, vliegen- en graasmaskers. Het 'serviceniveau' verschilt per stal/pp/weide/etc