Jouw koudbloed 24/7 op de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jouw koudbloed 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:08

Wie heeft zijn koudbloed 24/7 op de wei? Ben je genoodzaakt om te begrezen (graasmasker, nachten in de paddock, stookbegrazing) omdat je paard anders te dik wordt, of geen probleem hiermee?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:14

Yup.
Mijn merrie is vorig jaar door koeienkuil, die rare zomer en er zelf nog niet zo bewust van zijn best wel ontploft. Heeft wss maanden tegen hoefbevangen aan zitten hikken en dat zijn we nu grondig aan het aanpakken. Alleen het dagelijks genoeg sporten kost wat moeite voor ons (werken voltijds). Wij zijn aan de voorlaatste grote baal begonnen en dan moeten ze over op 24/7 land. Wei is zo ingericht dat ze veel moeten lopen en wordt gestrookt. Tot gisteren liep ze als voorbereiding s avonds 4u met graasmasker, nu dit weekend de hele dag met masker. S nachts gaan ze nog op de paddock, maar dat is vnl omdat we sinds een maand een nieuwe hebben en de stalhouder niet willen opzadelen met nachtelijk feest.

palousa_boy

Re: Jouw koudbloed 24/7 op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:17

Hier ook 24/7 op de wei maar het is een arme wei dus geen probleem

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:38

Bij ons nog aan het opbouwen, maar op het gras komt meneer met masker. Vorig jaar vond ik hem niet heel veel dikker geworden op het gras, maar Met het voordroog in de winter (2 plekken en weinig lopen) zijn er wel wat kilootjes aangekomen. Hij is nu 4 dus ik hoop dat hij op den duur zoveel kilometers maakt met mij dat het uiteindelijk hele jaar zonder masker kan. En anders in de winter aankomen en zomers afvallen.. Omgekeerde wereld. :+

Maar moet ook zeggen, dat deze winter sowieso minder ben gaan doen met hem. Dus dan vliegen de kilo's er ook aan natuurlijk. Maar ach, ik heb tenminste een gelukkig blij paard. Beter dan een sacho paard dat niks leuk vind en de hele dag honger heeft ondanks bijvoeren. :(:)

En vorige maand verhuisd en nog niet klaar en moet de ritme nog vinden. Maar hopelijk kunnen we straks 'vol' aan de bak met kilometers maken. En dan hopelijk in combi met het masker afvallen.

simoneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 23:32

Mijn fjord staat 24/7 op de wei. Inmiddels heeft ze haar masker om. Ze staan weer op een nieuw stuk. 'Lekker' veel en vet koeiengras. Gelukkig nog nooit bevangen geweest, maar wel als de dood voor. Is echt elke dag aan het werk, maar is bijna niet tegenop te trainen. Vorig jaar voor het eerst dag en nacht wei en toen is het me meegevallen hoe dik ze werd. Maar dit jaar zijn ze er aardig vroeg opgegaan i.v.m. de mooie warme weken die we al hebben gehad. Vind het toch altijd weer spannend. Geen fan van het graasmasker, maar beter dan een ziek paard denk ik. Hoog zomer kan hij wel weer af denk ik. Oh ja, ook wel strookbegrazing hier!

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:05

Hier 3 van de 4 die niet de hele dag op de wei kunnen. Daarom in de avond weer terug op de paddock. Gelukkig is de paddock en track hier groot genoeg voor 4, dus ze kunnen nog genoeg grasjes maaien langs de kant. Ook krijgen ze op de paddock hooi bij.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:10

Hier 24/7 zonder graasmasker op de wei

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:10

Die van mij kon eerder altijd zonder problemen 24/7 het land op, wel met strookbegrazing.
Helaas is hij de laatste paar jaar gevoelig voor hoefbevangenheid dus hij komt alleen als het fructaan laag is een uurtje per dag op de wei.
Verder heeft ie gelukkig wel lekker de ruimte in het paddock paradise

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:22

Ja hoor gewoon doen! Hier doen we het wel met strook begrazing en de trekpaarden bij elkaar en de shet en de konik bij elkaar, omdat die minder nodig hebben en nog heel snel te zwaar zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 08:55

Nee dan vreet hij zichzelf zo vol.
Ivm schoon spuiten van de stal 4 nachten op de weide buiten gebleven op een schrale wei met wat bijvoeren en tegen bevangen aan en ontploft.
Nooit weer.
Hij staat van 9 tot 5 op het land in de zomer met goed weer tot een uur of 8 en dat is genoeg.
Het hele stel komt graag weer binnen in hun stalletje.
Daar zie je dan allemaal tevreden paarden staan.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:05

Hier onze 2 haflingers 24/7 op de wei. We hebben 3 weien naast elkaar. We houden altijd één wei als 'basiswei'. Hier kunnen ze altijd op. Er staat een schuilstal en op die wei staat weinig nieuw gras. Daarnaast laten we ze een aantal uur per dag op een van de andere weien waar meer gras op staat. Ze worden zomers wel dikker, maar zo is het enigszins te beperken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:10

Ik heb twee fjorden en een shetlander 24/7 op een grasweide.
Strookbegrazing doe ik.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:00

Ik heb een haflinger en 2 shetten 24/7 op de wei, en doe aan strook begrazing, wat ik voor geef haal ik achter weg. In de zomer is het meer een pad met aan beide uiteinden een bredere draaicirkel. Op de haf word 2 a 3 maal per week gereden en de shetten staan 3x per week voor de wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:04

Hier al mijn tinkers altijd 24/7 op de weide gehad in de zomer. Winter onbeperkt ruwvoer. Nooit 1 gehad die te dik werd maar ik heb nu wel een merrie die gevoelig is voor de eiwitten. Als ze te veel op een volle weide staat uit zich dat in schuren aan haar manen. Dus die wordt in de zomer wel geratsoeneerd nu in weidegang.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:07

Hier 3 koudbloeden op de wei en daarvan 1 met graasmasker, de shet. Shire en Haf doen het prima. Vaak vallen ze zelfs iets af op de wei omdat ze meer bewegen :o

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:11

Hier een clydesdale, nu snachts nog op stal en volgende week blijft ze ook snachts buiten. Gelukkig wordt ze niet snel te zwaar.

Al moet ik zeggen dat ze u wel beter doorvoed de wei op is gegaan dus ze wel iets spekkiger is. Maar na een weekje vakantie nu weer aan het werk en merk alweer dat de singel wat strakker kan.
Afbeelding

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 16:39

Ik verhuis 1 juni naar de weide waar ze vanaf dan 24/7 buiten zullen staan. Het gaat om een shet met een veulen aan de voet (nu 3 weken oud).
Ik heb de tijd niet om 2x per dag te gaan dus ga met stripbegrazing werken.
Ben zelf benieuwd hoe ze het zal doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 19:53

Hier 4 IJslanders die momenteel overdag op de wei en snachts op de paddock staan
En straks 24/7 wei

Momenteel hebben 2 van de 4. Een graasmasker op
Straks met 24/7 krijgen ze savonds een strook gras bij en dan ook voor de nacht masker om
Overdag af

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 20:00

Nee, hier mogen ze pas op de wei als het gras uitgebloeid en verhout is. Ander ontploffen ze, en raakt de shet bevangen. Op dit moment lopen ze op de track en moeten het met hooi en een knabbel aan de rand doen.