Wie heeft ervaring met composteren mesthoop met compostworme

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hunzeheerd

Wie heeft ervaring met composteren mesthoop met compostworme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 23:13

We zijn hier bezig om onze mesthoop te composteren met behulp van extra compostwormen.

Deze wormen leven normaal ook op het land en zijn niet schadelijk voor paarden. Ze ruimen juist de mest op en de gangen die ze graven zorg voor betere afwatering en voor de wortels dat ze dieper de grond in kunnen groeien.

In de mesthoop hebben we extra van deze wormen toegevoegd deze planten zich goed voort. Deze eten hun lichaamsgewicht per dag en er blijft 3de van over was ze uit popen is zeer voedingsrijk en goed voor het gras en geeft geleidelijk voeding af ook kun je niet over bemesten. Deel van de wormen halen we eruit voor volgende mesthoop. De rest gaat mee naar het land op het stuk land wat we gebruiken voor overdag weidegang van paarden die opstal staan savonds. Dit slepen we regelmatig maar zal te veel mest op komen maar met het teveel aan wormen proberen we dat te compenseren en land sterker en vruchtbaarder te maken.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips.

Vrouwdarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 23:19

Mijn moeder had speciale wormen voor in de composthoop/vlasmesthoop. Ik weet niet of dit dezelfde waren als jij nu hebt. Zij was er erg tevreden over. De hoop ging ineens een stuk sneller composteren. Zij (lees: mijn vader, zusje of ik) draaide de hoop geregeld om. De compost deed het ook goed op de weide, en andersom. +:)+

Hunzeheerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 23:42

Vrouwdarijn schreef:
Mijn moeder had speciale wormen voor in de composthoop/vlasmesthoop. Ik weet niet of dit dezelfde waren als jij nu hebt. Zij was er erg tevreden over. De hoop ging ineens een stuk sneller composteren. Zij (lees: mijn vader, zusje of ik) draaide de hoop geregeld om. De compost deed het ook goed op de weide, en andersom. +:)+

Vrouwdarijn schreef:

Bult zakt hier ook goed gaan hem binnenkort omdraaien en afdekken met zand. Wij hebben stro in de stallen maar ook wat kippen, varkens, geiten, eenden, kalfjes dit gaat allemaal de mest hoop op. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan

tienus63

Re: Wie heeft ervaring met composteren mesthoop met compostworme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:30

Ik zal eens opletten of er wormen in onze mestbult zitten.
Ik gebruik Equibedding 16 mm strokorrels in de stal.
Mestbult composteert hier enorm goed.
Ik gebruik de mest zelf niet, 1x per jaar wordt mestbult leeggehaald en wordt het op het maisland ondergewerkt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:29

Hier compost wormen van de buurvrouw gekregen. Het composteert beter en misschien iets sneller maar het meeste moeten we nog steeds afvoeren omdat we te veel paarden hebben voor de oppervlakte mestplaat.

We bewaren nu wel mest met wormen voor in de groentetuin en een beetje voor op het land waar de boer niet kan bemesten en een man haalt een deel op voor zijn volkstuin en vriend voor zijn groentetuin.

Het composteert beter en sneller als je de hoop luchtig houdt en af en toe keert. Maar daar hebben we geen machines voor en is te veel en zwaar werk.

Hunzeheerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 10:16

joyce B schreef:
Hier compost wormen van de buurvrouw gekregen. Het composteert beter en misschien iets sneller maar het meeste moeten we nog steeds afvoeren omdat we te veel paarden hebben voor de oppervlakte mestplaat.

We bewaren nu wel mest met wormen voor in de groentetuin en een beetje voor op het land waar de boer niet kan bemesten en een man haalt een deel op voor zijn volkstuin en vriend voor zijn groentetuin.

Het composteert beter en sneller als je de hoop luchtig houdt en af en toe keert. Maar daar hebben we geen machines voor en is te veel en zwaar werk.

Hoeveel kub is de mest bult ongeveer en hoeveel kilo wormen heb je gebruikt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:34

Ik heb een halve kruiwagen van haar mest met compost wormen getransplanteerd naar mijn tien halfvolle mesthoop. Was in het najaar. Ze hebben zichzelf verder verspreid en doorgekweekt.

Heeft paar maanden geduurd en toen zaten ze door de hele hoop.

Helaas raak je ze met mestverspreider weer kwijt tenzij je alvast een deel bewaard om daar dan de nieuwe mest tegenaan te leggen. Als de mest nog te heet wordt gaan ze dood

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:23

Wij willen zoiets als dit gaan maken https://www.redwormcomposting.com/worm- ... kyard-bin/ We hebben een grote houten kist die we toch niet gebruiken en die gaan we vullen met paardenmest met strokorrels daar door, de korrels composteren erg goed.

We hebben al een wormentoren voor ons gft en die doen het erg goed waardoor we een deel van die wormen voor deze bak kunnen gaan gebruiken.

Jorex

Re: Wie heeft ervaring met composteren mesthoop met compostworme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:54

Wij krijgen van die wormpjes automatisch iedere keer weer in onze hoop. Wordt eens per jaar geleegd en nooit gekeerd. Vooral mijn schoonvader vindt het erg fijn die wormpjes, hij vist daar graag mee. Verder gaat een deel over de groentetuin. Maar onze bult zakt minder snel in dan dat ie groeit omdat er eens in de twee dagen een kruiwagen mest op gaat. Ik heb twee mini-shetlanders.