Wie heeft ervaring met 24/7, 365dgn buiten (hoog)veengrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyAnne75

Wie heeft ervaring met 24/7, 365dgn buiten (hoog)veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 08:06

Hallo!
Ik wil een stuk grond kopen en ben gestuit op een stuk dat erg mooi ligt super mooi etc. Maar het is veengrond, hoogveen. Nu lees ik hier veel drama verhalen. Nu vroeg ik mij af zijn die verhalen over hoogveen of laagveen? Heeft iemand ervaring met hoogveen? Vooral wie is het gelukt om daar iets werkbaars van te maken in de winter? En hoe heb je dat gedaan? Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!
Grt Anne

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:35

Zonder bouwblok niet doen ...

Je wil op zijn minst een schuilstal met verharding er in en omheen en een zandpaddock er bij voor in de natte perioden.

Zelfs met veel grond op aantal paarden wordt veengrond vaak zacht als het verzadigd is en zakken ze er bij elke pas diep in. Dan is het snel stuk en zwart.

Als ik opnieuw mocht kiezen had ik het niet gedaan. Wij hadden geluk dat het bij het huis zit. Op een stukje landbouwgrond/wei mag bijna niets!

Toffeltje

Re: Wie heeft ervaring met 24/7, 365dgn buiten (hoog)veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:43

Weet je zeker dat het om hoogveen gaat? Dat is namelijk vrij zeldzaam en totaal ongeschikt om paarden op te laten lopen. Misschien dat het vroeger (zo'n 100 jaar geleden) hoogveen was, maar zo gauw als dat gedraineerd wordt is het geen hoogveen meer.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:17

Hier ook veengrond en helaas kunnen de paarden tijdens natte periodes echt niet op de wei. Dus een paddock is wel een must.
Voordeel is wel dat tijdens een hele droge periode zoals vorig jaar het gras bij ons nog gewoon groeit en we de hele zomer gras hadden.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:23

Hier mijn paard een aantal jaren in een Paddock Paradise op veengrond gehad, en ondanks dat ik niet weet of het hoog- of laagveen is, was het altijd DRAMATISCH in de winter. Het weiland stond blank en de paddock zakte je tot je knieën in weg. De paarden leefden in de winter dan ook echt op de bestraatte stukken en uiteindelijk hadden we een bestraat pad van ik denk 2 meter breed door de hele track heen lopen := Nee, leuk was het niet..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:27

Onze bak/paddock word trouwens nooit een blubber. Wel nat, als in er blijven plassen in staan maar nooit zuigende of gladde modder.