Hoefijzers op de weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Hoefijzers op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 00:51

Hoi iedereen,

Ik hoop dat het hier goed staat.
Wij hebben een paard dat om medische redenen rondom op ijzers zal staan, mogelijks enkel in de zomer. Wij twijfelen nog over het weidemanagement. De paarden staan hier zomer en winter voor een lange tijd op de wei (in de winter 's nachts op stal, maar >12u pd buiten). Ik had graag ervaringen ivm hoefijzers en het beschadigen/vertrappen van de wei. Onze winterwei is heel droog, wordt geen modder, maar komen in de winter natuurlijk wel glijsporen in. Merken jullie dat ijzers de weides sterk beschadigen? Of dat het voor de paarden zelf gevaarlijk is? Alle ervaringen zijn welkom!

Ik heb al wat gezocht op bokt, maar kan alleen discussies vinden over wel/niet verbieden van ijzers en wel/niet rijden op gras.

smit_ilse

Re: Hoefijzers op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 02:19

Als het niet te nat word kan het lang aan. Is je paard een renner dan is de kans groter dat het land slechter word. Zou het gewoon proberen en in de gaten houden hoe het land zich houd bij slechtere dagen

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 02:22

ik heb mijn merrie heel lang op hoefijzers gehad ( rondom en daarna alleen voor ). Zij stond 24/7 op de wei. Ik heb niet het idee gehad dat de wei hier ernstig onder geleden heeft..
Het enigste was dat als het in de winter nat werd en een beetje drassig dat je eerder de kans heb dat ze een hoefijzer verliezen..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:49

Ook paarden zonder ijzers lopen een natte wei kapot en paarden zonder ijzers maken ook sliding stops. Ligt eerder aan het paard dan de ijzers.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:44

Het ligt echt heel erg aan het gedrag van het paard.

Als je er eentje hebt (zoals de mijne) die de als een debiel racet en graaft, dan gaat je weide er extra snel aan. Niet dat de weide uberhaupt in goede conditie blijft als dat paard geen ijzers zou hebben, maar je snapt het idee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 10:05

Iedereen bedankt voor de reacties!

Wij hebben een verhard stuk, dan een pad naar de winterwei dat modderig is in de winter en dan de wei die altijd droog is, maar waar er na een galop idd wel sporen in staan. Voorlopig is dat heel beperkt (nu staat nog geen paard op ijzers).
In deze wei wordt ook gereden.

Paard is geen terrorist of graver, maar ook geen dooie. Gewoon een 'normale' warmbloed. Groepsgalopjes en wat spelen horen er bij.

Wat ik dus uit de reacties opmaak is dat hoefijzers amper effect zullen hebben op de weide? En ook niet gevaarlijk zijn voor het paard als het vochtig is?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:10

Heeft vooral in de winter nadelen, bij sneeuw.

Verder is het afhankelijk van manier van lopen, gewicht paard, soort bodem en stevigheid grasmat of ijzers schade toebrengen.

(En dan bedoel ik dus of er met ijzers meer schade zou zijn dan zonder)

Mijn paard heeft 10 jaar lang rondom op ijzers gestaan, en áltijd in de wei gelopen.
Nu momenteel alleen ijzers voor.

Mijn paard is er zoeen waar nooit een staleigenaar problemen mee had qua weide, hij loopt het gewoon niet, écht niet, meer kapot dan paarden zonder ijzers.
En heeft zowel op kleigrond als zandgrond gestaan.

Maar het het wel echt een beetje van paard en omstandigheden af.

Een paard dat bijvoorbeeld heel erg stampt, of draait met zijn voeten bij het neerkomen, die zullen sneller schade doen.

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:29

Ik heb het verschil nooit zo gemerkt aan het gras. Alleen sneller een ijzer kwijt bij nat weer. Moet er wel bij zeggen dat hij veelal 24/7 buiten staat dus geen ge-ren en gevlieg iedere ochtend bij het buiten zetten bijvoorbeeld.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:34

Het ligt ook aan de ondergrond van de weide. Op mijn vorige stal was de ondergrond zand, daar zag je voornamelijk losse pollen nadat mijn merrie een sprintte trok (deze kon je terug leggen en aanstampen) op mijn huidige stal is een kleiondergrond. Daar zie je sneller strepen (water blijft ook langer staan).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 11:31

Goh, ondergrond weet ik niet zo goed. Ik schat eerder leem of lemige klei. 'T is niet zo erg als pure kleigrond, maar zeker geen zandgrond. Ons pad wordt echt wel modder en het water blijft staan.