Nadelen 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

axnastiaxb

Nadelen 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 14:39

Mijn paard gaat binnenkort voor het zomerseizoen 24/7 op een weiland. Nou maak ik mij een beetje zorgen om de volgende dingen, en vroeg me af hoe jullie daarmee omgaan:

1. Mensen die je paard voeren ookal hangt er “niet voeren”
2. De angst dat iemand je paard iets aandoet of meeneemt.
3. Wat doen jullie met dekens? Het is nu snachts 8-10 graden maar overdag 16-23

Dankjewel voor antwoorden
:D :D :D

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:44

1. Heb ik geen last van, sta niet aan de weg. Anders een dubbel draadje spannen.

2. Hier ben ik niet bang voor want er staan huizen omheen, niet veel maar toch is er een soort zicht op de weide. Ligt niet in de middle of nowhere.
Wij hebben 1 kritisch punt en dat is een soort van open grens tussen de weide en een camping, die vertrouw ik niet helemaal dus hebben we 4 draden hangen waarvan 2 ijzerdraad met stroom en 2 prikkeldraad. Niemand die daar in komt voor de lol.

3. Snachts op, overdag af. Ik ben gemiddeld 4 keer per dag bij de weide. (Sochtends voor werk voeren, om 10 uur deken af bij oudje en die apart op een stuk gras zetten, om 12;30 oudje weer van de weide af en na mijn werk (varierend tussen 6-8 uur savonds) deken op en nog een keer voeren)
In principe heb ik geen dekenkwestie maar nu ik een ouder paard heb staat die wel onder deken. Betekend extra werk maar soit.
Laatst bijgewerkt door sanso op 26-04-19 14:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Isabel_k

Re: Nadelen 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:46

mijn paarden staan niet aan de weg. Ook op te lossen met een extra draadje.
Mijn paarden staan niet aan de weg en bij een heel hoog hek :D
Geen dekens. ;-) Of als het echt nodig is (wat in het geval van mijn arabier is), dan een deken van Bucas die een hele grote temperatuur range heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:50

1: op te lossen door een alternatief voor het voeren er op te zetten.
Die van mij had in de woonwijk op het bordje staan:
Niet voeren, met een aai of een plukje gras is zo ook heel gelukkig!

Dat werkte hier super. Gras langs de buitendraad van het weiland werd geplukt en verder kreeg ze aandacht maar geen extra eten.

2. Ben daar niet bang voor, joh uit de stal kunnen ze ze ook meenemen. Hoeveel diefstal van paarden komt er nu echt voor?

3. Eczeemdeken 24/7 om, voor de rest had ik haar altijd dekenloos staan en in de winter alleen de onderhals er uit geschoren, dus nooit gezoe met dekens.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:51

axnastiaxb schreef:
Mijn paard gaat binnenkort voor het zomerseizoen 24/7 op een weiland. Nou maak ik mij een beetje zorgen om de volgende dingen, en vroeg me af hoe jullie daarmee omgaan:

1. Geen last van. Die van mij staan wel aan de weg en er is altijd iemand die ze ziet, als ik er zelf niet ben. En *hout vasthouden* ik heb nog nooit iemand de paarden weten voeren. Had hier ook schrik voor zelf!

2. Ja dit heb ik nog steeds elke dag := Maar zo kun je voor elke mogelijke manier van paarden houden dingen gaan verzinnen. Stel je voor dat hij op stal staat en vast komt te zitten?
Ik denk gewoon dat je niet moet gaan doemdenken in dingen waar je niets aan kunt doen.

3. Geen dekens, paarden worden niet geschoren en staan gewoon met hun dikke winterpels.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:23

Gek genoeg weinig last van. Hoewel de ene vreet alles dus waarschijnlijk zie ik het niet. Nee serieus, het is een weg waar wel gewandeld wordt, maar voornamelijk door locals die wel wat van dieren weten gelukkig. Bovendien hangen aan veel andere weitjes in de straat al bordjes.

Wat wel super irritant is, is de zooi die mensen in de wei gooien, voornamelijk blikjes :(

Terechte angst. Vind dit ook lastig.

Staat zonder deken, werd altijd 4-5 keer gereden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:26

axnastiaxb schreef:

1. Gebeurt hier niet dat de paarden gevoerd worden.
2. Heb ik niet. Er is hier veel sociale controle.
3. Gebruiken we niet.

Ik zou me veel meer ongerust maken over te rijk gras. Althans dat is de enige zorg die ik hier altijd heb. Want ik heb zeer sobere paarden en moet dus altijd oppassen met name april, mei, juni. Gras kan dan te rijk zijn met name die kleine grasjes die net boven de grond piepen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:28

O ja ik maak me juist ontzettend zorgen bij te warm weer of als er veel vliegen/dazen zitten. Volgens mij is dat het ergste.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:35

poes schreef:
O ja ik maak me juist ontzettend zorgen bij te warm weer of als er veel vliegen/dazen zitten. Volgens mij is dat het ergste.

https://www.vetostore.com/tri-tec-14?LG ... pFEALw_wcB helpt zo goed. Het stikt hier de moord van de vliegen en ik ben er al mee begonnen. Met name die platvliegen die rondrennen vinden ze erg vervelend. Voor het hoofd een vliegenmasker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:36

hoe vaak spray je dat Pien? :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:43

Extra draadje voor het hek en geen last van voerende mensen.

Paarden zijn gemakkelijker te vangen in een box dan in een groot weiland. Daar hou ik me maar aan vast.

Dekens heb ik afgeschaft.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:47

24h op weiland is prima. Maar zonder toezicht van stal eigenaar zal ik ook niet heel blij ben worden. Wat als er wat gebeurd? Ook ben ik geen fan van afgelegen weilanden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:31

poes schreef:
hoe vaak spray je dat Pien? :)

Op dit moment 1x in de 2 weken, want het is nog nu zoals het normaal in Nl is, maar het valt dus nog mee. Ik spray het onder de buik, bij de piemelorus en tussen de tietjes, onder de staarten. Soms voorzichtig rond de ogen via mijn hand. Het is giftig, dus je moet opletten dat je andere paard niet met krauwen erbij kan. Het is rete duur, maar wij doen wel 2 jaar met één fles.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:43

1. Hier hebben we geen bordje aan de wei staan en worden ze niet gevoerd. Staan ofwel achter de boerderij of bij 1 vd buren vd boerderij waardoor het ook snel opgemerkt zak worden als het wel gebeurd.
Alle drie gaan ze ook niet zomaar naar vreemden toe. Niet omdat ze bangig zijn maar kost ze onnodige energie ofzo denk ik haha
2. Zie ook bij het antwoord van vraag 1.
3. Op dit moment hebben ze alle drie al geen deken meer op. Ws wordt de IJslander wel geschoren zodra het ‘s nachts niet meer vriest om hem van het laatste stukje wintervacht af te helpen. Niet te veel gaan verwennen wb dekens. Winterdag krijgen de kruising Fries/draver en de Kwpn’er wel een winterdeken op. De IJslander niet. De IJslander en de KWPN’er hebben nu geen vliegendeken op. De kruising Fries/draver wel. Om de 1 of andere reden krijgt de KWPn’er een schuurwond vd winterdeken en nu weer een schuurplek van het vliegenmasker tot mijn ergernis/verdriet dus vandaar deze keuze nu even. Anders had ook hij iig een vliegenmasker op gekregen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:51

Sommige die ik ken hebben meerdere lijntjes met stroom, en op het hek waar je door kan een slotje op.

Dekens kunnen ze best met deze temperaturen met een wat dunner dekentje doen, ze hebben het niet meteen koud s nachts. En anders 2 x per dag gaan, s ochtends en s avonds.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:20

1 paard staat niet aan de weg. Maar als het wel zo zou zijn zou ik een dubbel draadje spannen met een meter ertussen. Zodat mensen er niet bij kunnen.
2 gekken heb je overal. Maar ik sta fijn achteraf en als je het niet weet kom je er niet. En sociale controle genoeg.
3 paard is niet waterdicht en regen slaat op haar spieren maar kou interesseert haar niet. Als er regen voorspeld word regendeken op anders bloot. Werkte ook met -10 dus zal nu ook wel gaan :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:15

poes schreef:

Precies wat ik ook het meest zorgelijke vind een aantal maanden per seizoen.

Vera55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:08

1. Ik heb hier zelf ook geen last van omdat ik ze achter me huis heb staan maar zoals hierboven al is gezegd dubbele draadjes spannen en voor de zekerheid nog meerdere bordjes ophangen misschien.

2. Dat gebeurt niet zo heel snel. Al helemaal niet als er meerdere schrikdraadjes gespannen staan.

3. Mijn paarden hebben bijna nooit dekens om. Alleen mijn KWPN in de winter. Die doen wij overdag als het niet vriest af.

Ik denk dat je lekker je paard 24/7 buiten moet zetten want er zijn verder echt alleen maar voordelen!

Vera55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:09

Enige waar je wel op moet letten is het fructraan gehalte in het gras. Ik weet niet of hij op veel gras komt te staan? Maar anders heb je de kans op hoefbevangenheid

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:17

1. Geen last van want sta op pensionstalling die niet zichtbaar is vanaf de weg.

2. Geen last van, zie punt 1. Daarbij zit er een dik slot op de poort naar de weg en gaat mijn paard toch niet de trailer in :')

3. Dekens draagt die van mij alleen in de winter(geschoren, dekenmodel) en zodra het snachts boven de 10 graden komt of overdag boven de 15 gaan ze af. Wil nog wel een week of 2 op en af doen 'snachts maar daarna is het klaar, dan begin ik er niet meer aan :')
Nu staat hij dus lekker bloot. Zelfs terwijl het vannacht(en zelfs vanmiddag nog even) gesneeuwd heeft.