Paard met vervroegd pensioen, hoe doen jullie het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Paard met vervroegd pensioen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 11:48

Ik heb mezelf al gemeld in allerlei topics over pensioenen, maar daar gaat het vaker over paarden die al wat ouder zijn. Zoals vele van jullie misschien al weten die mij een beetje volgen is Diallo met vervroegd pensioen.
Diallo is een ruin van 15 jaar (bijna 16) en 1m60 groot, en altijd intensief gereden geweest. Ik heb altijd een buikgevoel gehad dat hij niet lang berijdbaar ging zijn. Een paar weken geleden zijn we erachter gekomen van Diallo artrose heeft, met uiting van een matige tot ernstige spondylose op 4 wervels en een matige kissing spines op meerdere wervels. We hebben daarom besloten om Diallo op pensioen zetten. Bij mooi weer staat Diallo 24/7 buiten, bij slecht weer s'nachts binnen. Hij heeft voor zover we weten geen pijn. Hij staat erg mooi in zijn vacht en zijn ogen glinsteren.

Maar nu lopen wij toch tegen een paar dingetjes aan. Diallo mankt, soms erger dan anders. Wat maakt dat wij enkel nog in stap mogen wandelen. Diallo vind dit heel moeilijk, want sinds hij op pensioen staat kan hij maar moeilijk zijn energie kwijt. Meestal trippelt hij dan ook constant, wat een wandeling niet echt rustgevend maakt. Ook aan de hand is hij niet rustig, hij is erg zenuwachtig en heel alert. Op de weide zetten is vaak met haken en ogen, want hij is erg moeilijk te houden. Grondwerk is dus ook moeilijk, want hij kan zijn aandacht niet bij de persoon houden, ook niet met eten. Diallo is sowieso altijd al een paard geweest dat erg dominant kan zijn. Naar mij luistert hij in het algemeen beter, maar naar mijn stalbazin blijkbaar niet. Nu longeer ik hem een paar keren per week, waarbij hij duidelijk een bommetje energie is. Maar dit gaat altijd gepaard met manken, gisteren zelfs door zijn achterhand gegaan. Gewoon stappen is voor hem lijkt het geen optie, hij wil constant rennen. Mijn dierenarts had gezegd dat ik er gewoon terug op moest kruipen en gewoon wat stap, draf en galop moest vragen, dat heb ik dan ook een keer gedaan maar ik zit er niet meer met een gerust hart op. Op zich is hij erg braaf en gewoon heel erg vooruit, de overgangen vind hij vaak wel moeilijk.

Dus nu is mijn vraag, hoe doen jullie het? Wat is verantwoord en wat niet? Hebben jullie nog leuke dingen om te doen?

Mels

Re: Paard met vervroegd pensioen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:52

ik zou dan eens kijken naar een paddock paradise. moet er wel een rustige, stabiele kudde zijn. dan wordt zo'n paard ook snel rustig meestal :) . 1 van mijn paarden is een jong heethoofdje, sinds ik m in de kudde heb is hij heel rustig en dat zie ik ook bij meerdere paarden van de pensionklanten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:53

heb je hem in een keer stil gezet of langzaam afgebouwd?

Ik heb ook zo'n werker gehad, liep altijd voor de wagen en heeft een aantal jaren geleden een epilepsie aanval gehad waardoor dat van het ene op het andere moment niet meer kon.
Die heeft er heel veel moeite mee gehad dat ze niet meer mee mocht.
In de winter voor de slee ging wel en dan was ze zielsgelukkig, ik nam haar regelmatig apart om helemaal te poetsen en te toiletteren en dat vond ze ook geweldig.
Belast werken kon niet meer maar van een paar rondjes in de bak aan de lange lijnen en dan oefeningen vragen knapte ze altijd hard op (maar dat is dan weer het voordeel van een menpony).
Als je dierenarts adviseert om af en toe recreatief lekker rond te hobbelen en je paard krijgt daar rust van in zn hoofd zou ik dat zeker doen.
Sommige beesten zijn gewoon niet zo erg geschikt voor niks doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:54

Mijn pony heeft een schurfthekel aan stappen aan de hand, dan is hij enorm vervelend als hij verder ook boxrust heeft. (Afkloppen, dat is 1 weekje geweest, maar ok.)
Met clickeren kan ik hem wel blij houden, hersenwerk maakt hem dan weer helemaal happy zonder dat hij doet wat dan niet mag.
Hij kan daarin goed zijn ei kwijt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:57

ik heb mijn dame sinds vorig jaar in een rusthuis staan, ze is nu 17...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 11:58

Wat zonde van je paard :(:)

Ik zou zeker op zoek gaan naar een stalling waar het dier 24/7/365 vrije uitloop heeft (die ruim en interessant genoeg is) zodat hij zichzelf constant genoeg beweging kan geven.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:08

Die van mij staat in een klein paddock paradise en zorgt er zelf voor dat ze haar energie kwijt kan :) Dit is voor ons echt dé oplossing geweest. Al kan ze nog steeds uit haar panty schieten als we gaan wandelen in het bos en alpaca's tegenkomen :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:24

Ik ben daar erg nuchter in. Zolang ik de mogelijkheden heb om een paard lekker grasmaaiend zijn pensioen te gunnen en als het paard daar plezier aan beleeft, dan mogen ze lekker niks doen en grasmaaien. Maar zodra de mogelijkheid er niet meer is of het paard onregelmatig gaat lopen of duidelijk pijn vertoont dan is het afgelopen. Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem inslapen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 12:46

Mels schreef:
ik zou dan eens kijken naar een paddock paradise. moet er wel een rustige, stabiele kudde zijn. dan wordt zo'n paard ook snel rustig meestal :) . 1 van mijn paarden is een jong heethoofdje, sinds ik m in de kudde heb is hij heel rustig en dat zie ik ook bij meerdere paarden van de pensionklanten.

Hij staat momenteel al in kudde :) Paddock Paradise bestaat hier helaas ook niet in de buurt. Tenzij je er een uur voor moet rijden. Ik woon aan de randstad tussen 2 grote steden, het is hier al een ramp om een goede stalling te vinden. Hij staat nu wel echt geweldig, gigantische weides en zoveel weidegang vind je ook echt amper hier in de buurt. Hij heeft hiervoor ook op stal gestaan.
Suzanne F. schreef:
Ik ben daar erg nuchter in. Zolang ik de mogelijkheden heb om een paard lekker grasmaaiend zijn pensioen te gunnen en als het paard daar plezier aan beleeft, dan mogen ze lekker niks doen en grasmaaien. Maar zodra de mogelijkheid er niet meer is of het paard onregelmatig gaat lopen of duidelijk pijn vertoont dan is het afgelopen. Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem inslapen.

Voor in slapen is hij veel te goed, hij is erg actief en heel blij en heeft absoluut geen pijn. Dit hebben meerdere dierenartsen ook kunnen bevestigen. Het manken ziet een gewoon persoon ook niet, ik had het eerlijk gezegd zelf niet gezien tot ze het in de kliniek zeiden. Door de achterhand gaan natuurlijk wel, dit is nu ook maar eenmalig geweest in de afgelopen 2 maanden. Maar van zodra er menselijk contact komt gaat het moeilijk; dominant, veel te energiek... Ik weet heel goed wat eerlijk en niet eerlijk is, van zodra zijn spondylose hem begint te hinderen is het gedaan. Maar momenteel zou het gewoon onder dierenmishandeling vallen als ik hem zou laten inslapen, want daar is hij veels te goed voor.

Polly schreef:
heb je hem in een keer stil gezet of langzaam afgebouwd?

Ik heb ook zo'n werker gehad, liep altijd voor de wagen en heeft een aantal jaren geleden een epilepsie aanval gehad waardoor dat van het ene op het andere moment niet meer kon.
Die heeft er heel veel moeite mee gehad dat ze niet meer mee mocht.
In de winter voor de slee ging wel en dan was ze zielsgelukkig, ik nam haar regelmatig apart om helemaal te poetsen en te toiletteren en dat vond ze ook geweldig.
Belast werken kon niet meer maar van een paar rondjes in de bak aan de lange lijnen en dan oefeningen vragen knapte ze altijd hard op (maar dat is dan weer het voordeel van een menpony).
Als je dierenarts adviseert om af en toe recreatief lekker rond te hobbelen en je paard krijgt daar rust van in zn hoofd zou ik dat zeker doen.
Sommige beesten zijn gewoon niet zo erg geschikt voor niks doen.

Alles in 1 keer inderdaad, we reden de laatste tijd sowieso wel wat minder (2-3x per week) omdat er iets mis was en we wisten niet goed wat. Maar Diallo was altijd liever lui dan moe, hij stond niet te poppelen om te werken en nu dus wel. Grappig hoe een paard zo kan veranderen van in de kudde te staan, voordien stond hij altijd op sport stallen en meestal ook alleen op de weide met een draad tussen de anderen. Het is een heel ander paard geworden op een paar weken tijd, en dat in de positieve zin. Dingetjes zoals poetsen etc. Lukt mij ook nog goed. Aan de hand is hij sterk, maar niet te sterk voor mij. Mijn stalbazin heeft er meer last van.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:51

Ik woon ook in de randstad en ook mijn paard (16) is ook met vervroegd pensioen en hij staat wel 24/7 buiten op 10 minuten afstand dus als je goed zoekt lukt het wel. Je hoeft ook niet elke dag te gaan tenzij je dat wel graag wilt maar ik had die behoefte helemaal niet meer toen het rijden weg viel. Hij werd echt onhandelbaar toen hij nog op de box stond en niet meer gereden werd.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:52

nouklime schreef:
Ik woon ook in de randstad en ook mijn paard (16) is ook met vervroegd pensioen en hij staat wel 24/7 buiten op 10 minuten afstand dus als je goed zoekt lukt het wel. Je hoeft ook niet elke dag te gaan tenzij je dat wel graag wilt maar ik had die behoefte helemaal niet meer toen het rijden weg viel. Hij werd echt onhandelbaar toen hij nog op de box stond en niet meer gereden werd.

Hier hetzelfde, ik ga ongeveer 2-3 keer per week afhankelijk van hoeveel tijd en zin ik heb. Mijn pensionado staat op 30-35 minuten met de auto :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 12:56

nouklime schreef:

Stallen is hier een drama, ik woon ook niet in Nederland. Momenteel staat hij ook 24/7 buiten want het is hier mooi weer. Gisteren heeft hij wel een nachtje op stal gestaan, maar over het algemeen staan de paarden hier in kudde meer dan 10 uur per dag buiten op 3ha. Van stal veranderen is echt geen optie, hij staat nu eindelijk goed en zoals eerder gezegd is het hier echt een ramp om iets goeds te vinden. Ik zoek al jaren naar de ideale stal, ben zeker bij 10 stallen gaan kijken. Ik ga ook niet iedere dag naar daar, nu ongeveer 3-4 dagen per week. Dan poetsen we wat, laat ik hem aan de longe, of is het gewoon even troetelen.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 26-04-19 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:56

Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen. Je geeft aan dat hij spondylose klasse 4, artrose en Kissing spines heeft. Hij mankt behoorlijk bij meer beweging dan stappen en is blijkbaar niet gelukkig. Dus je kan hem niet goed noemen. Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde. Een paard heeft geen besef van tijd, een paard leeft in het nu. Hij weet niet of hij nog een dag leeft of 10 jaar, alleen dat hij zich ongelukkig voelt en pijn heeft.
Als je de mogelijkheid hebt kan je hem gewoon een lekker groot weiland opgooien met vriendjes en kijken hoe het gaat. Maar als hij onregelmatig blijft of vreemd gedrag blijft vertonen dan zou ik inslapen zeker als de enige diervriendelijke optie zien.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 13:01

Suzanne F. schreef:
Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen. Je geeft aan dat hij spondylose klasse 4, artrose en Kissing spines heeft. Hij mankt behoorlijk bij meer beweging dan stappen en is blijkbaar niet gelukkig. Dus je kan hem niet goed noemen. Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde. Een paard heeft geen besef van tijd, een paard leeft in het nu. Hij weet niet of hij nog een dag leeft of 10 jaar, alleen dat hij zich ongelukkig voelt en pijn heeft.
Als je de mogelijkheid hebt kan je hem gewoon een lekker groot weiland opgooien met vriendjes en kijken hoe het gaat. Maar als hij onregelmatig blijft of vreemd gedrag blijft vertonen dan zou ik inslapen zeker als de enige diervriendelijke optie zien.

Goed is hij zeker niet, maar slecht is hij ook niet. Ik kan je even doorverwijzen naar mijn laatste fototopic, als dat voor jou een paard lijkt om in te slapen denk ik dat er veel zijn die het niet met je eens gaan zijn. Dit ben ik ook niet, en dit zijn de dierenartsen ook niet. Zoals ik zei; het manken is niet met het blote oog te zien voor een gemiddelde ruiter. Hij sleept met rechts achter een klein beetje, het is niet zo dat hij met zijn been doorzakt. Op de wei rent hij lekker rond. Van zodra wij merken dat het te veel voor hem is, dan is het sowieso gedaan hoor. Maar degene die ons kennen, zullen je ook kunnen verzekeren dat meneertje helemaal niet toe is aan inslapen. Diallo is alles behalve ongelukkig. Integendeel, ik heb hem de afgelopen weken juist enorm zien openbloeien. Hij is energiek, niet stout of slechtgezind. Hij is onregelmatig ja, maar het is niet zo dat hij helemaal niets meer kan.

Edit: foto's van vorige week

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:14

Suzanne F. schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Ook met het verhaal van het door de achterhand zakken. Moet toch je ogen wel openen. Ik kan me niet voorstellen dat een DA bij deze gebreken zegt, ga maar rijden.
Als je wacht tot hij zover is dat hij helemaal niets meer kan ben je al veel te laat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:24

Ook ik sluit me bij Suzanne aan. Prachtig dat er mooie foto's zijn maar een paard loopt niet onregelmatig als er niks aan mankeert.
Mijn pony kon geen stap zetten en ook die vond een dierenarts niet slecht genoeg voor euthanasie dus dat zegt weinig, jij kent je paard het beste.
Het klinkt mij iig niet als een heel gelukkig paard op dit moment aan de hand van jouw verhaal in dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:29

Suzanne F. schreef:
Een paard wat kreupel loopt heeft wel pijn, anders zou hij wel goed lopen.
Nee, niet mee eens. Wij hebben hier er ook eentje die onregelmatig tot kreupel kan lopen (is een komen en gaan). Ze voelt alles (hoog sensitief) en je ziet heel duidelijk wanneer ze pijn heeft en wanneer niet.
Als ze geen pijn heeft dan is ze vrolijk, stralende ogen, oortjes erop, speels (draven en galopperen) en heel alert en je ziet haar genieten.
Als ze pijn heeft, dan is naarmate de pijn iets of alles anders anders :(:) .

Bij ons is het zelfs zo, dat we vaak kreupel vertrekken vanaf huis met paardje aan de hand en na 400 meter loopt ze lekker voorwaarts mee. Zowel bij de start als dat ze vlug loopt stralen haar oogjes, oortjes en humeur. Dat heeft te maken met haar artrose klachten waardoor die stijfheid in meer of mindere mate er altijd zal zijn.

Suzanne F. schreef:
Een paard is geen mens en inslapen is geen dierenmishandeling, juist het tegenovergestelde.
Dat klopt. Het is altijd moeilijk om het juiste moment te kiezen. Toen ik het laatst vroeg aan de osteopaat/ dierenarts reageerde deze diep geschokt met de woorden: "je paard is zo gelukkig, en volgens mij heeft ze weinig of geen pijn". Dus ga ook niet te vroeg euthaniseren is mijn devies. De dierenarts heeft beloofd dat hij altijd eerlijk zal zijn want paardwaardig bestaan is heel belangrijk.

Mijn vriendin heeft oude paarden waar van alles aan mankeert (retraite pension voor paarden heeft ze). Zij doet niets uiteraard met die paarden, behalve dekentjes opleggen als het regent, vertroetelen en goed verzorgen. De paarden staan 7x24 uur buiten in de kudde. Liggen vaak met zijn allen in het zonnetje de botjes te warmen, wandelen heel wat af en af en toe wordt er nog een kreupel sprintje getrokken.

Mooi paard CalipsoLover. Wat wij doen met Polie is, hooguit af en toe rondje stap buiten, beetje draf. Maar ze staat 7x 24 uur met haar man buiten. We nemen haar mee aan de hand (rijdend op Hercule) of ik loop met allebei de paarden af en toe een wandeling. Je paard meenemen aan de hand met rijden op Hercule, vroeg bij ons wat tijdsinvestering en training, want Polie vond dat helemaal niet tof. Nu weet ze niet beter en ze luistert erg goed.
We geven Polie structureel devil relief (natuurlijke pijnstiller) met af en toe een pauze als ze erg goed lijkt te zijn en glucosamine sulfaat (https://www.pharmahorse.nl/glucosamine-paard.html). Hierdoor lijkt ze duidelijk wat soepeler te zijn en amper of geen pijn te hebben.

Sterkte want deze diagnose is niet grappig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:31

In een rustig groepje op een grote weide zetten. Krijgt hij nog krachtvoer?
Ik zou hem ook ofwel 24/7 buiten houden ofwel elke nacht op stal. Telkens je van routine verandert geef dat toch weer onrust.

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:02

de mijne is bijna intussen bijna 2 jaar verhuisd naar een 24/7 buiten wei in het begin was hij ook heel onrustig en wou graag dingen doen op hem kan niet meer gereden worden zelf geen wandelingen heb het dan heel rustig aangepakt ging elke dag wou hij uit de wei prima ging hij effe mee gingen we buiten het pad heen en weer borstel erover beetje eten was hij content en terug de wei op nu is de situatie of ik nu 1 keer ga per maand of elke dag hij is gewoon rustig blijft liever bij zijn kudde gaat zelf niet meer mee voor zijn handje eten hij krijgt dan wel een snoepje of wortel op de wei

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:03

Ik heb 2 paarden, 1 van bijna 19 en 1 van bijna 6. Ze staan aan huis, heb een paddock en weiland. M'n oudste staat nu 2 jaar met pensioen. Nooit helemaal goed geweest, hij bleek een aangeboren afwijking te hebben aan z'n achterhand/SI gewricht en afwijkende wervelkolom. Tot 7 jaar geleden nog dressuurmatig kunnen rijden, toen bleek hij last van artrose te hebben en daarna nog 5 jaar 2x per week alleen nog rustige buitenritten gemaakt in het recreatiegebied bij mij om de hoek. Twee jaar geleden besloten te stoppen met rijden, werd te moeizaam. Sindsdien staat hij alleen nog dagelijks in de paddock/wei met m'n jonge paard, verder geen training meer of zo, daar wordt hij alleen maar slechter van vanwege z'n slijtage etc. Ze ravotten nog wel behoorlijk, daar krijgt hij zeker z'n dagelijkse beweging van. Maar hij kan dat zelf bepalen hoe en hoeveel, geen ruiter die hem aan het werk zet want dat gaat niet meer. Zijn rug is inmiddels ook behoorlijk doorgezakt, maar verder loopt hij niet kreupel en heeft het echt super naar z'n zin, krijgt nog steeds elke dag z'n aandacht en poetsbeurt van me. Als ik ze niet aan huis had zou ik hem in een gepensioneerde paarden groep zetten. In Noordwijkerhout zit een fijne. Beetje ongemak en onregelmatigheid van slijtage vind ik acceptabel bij een pensionado, maar als het echt pijn gaat worden houd het voor mij op. Verder geef ik hem voldoende hooi en een vitaminebrok voor onderhoud. Moet zeggen dat ik het heel fijn vind hem zijn pensioen te kunnen geven, hij heeft altijd heel hard voor me gewerkt ondanks zijn beperkingen, en vind het heerlijk om te zien dat hij nog zo'n blij ei kan zijn samen met m'n jonge paard, die hij eigenlijk opgevoed heeft vanaf jaarling en nog steeds de baas over is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:55

ik ben het ook niet eens dat manken of onregelmatig zijn per definitie pijn betekent.
Ik heb een 23 jarig trekpaard, die een jaar of twee geleden in het voorjaar echt slecht was. Manken, niet meer kunnen draven of galopperen, in het algemeen niet goed zijn. Ik had de bute klaarliggen om haar een laatste 10 dagen zonder pijn te laten zijn voor het inslapen.
Maar met de zomer is ze langzaam verbeterd.
Op dit moment stapt ze weer vrolijk rond, is gelukkig, verdedigt haar portie brokken en gaat gewoon mee in de kudde. Ze draaft en galoppeert meer, maar is wel onregelmatig. Bij haar is de onregelmatigheid door het verkalken van de gewrichten in haar achterbenen, het ene been krijgt ze minder ver naar voor dan het ander.
Zodra ik zie dat ze er geen zin meer in heeft is het een laatste ritje naar de eeuwige groene weides, maar zolang ze happy is en meegaat in de kudde, blijft ze lekker staan.

Ts: als jouw paard er gelukkig van wordt om wat te werken, zou ik hem gewoon licht in het werk houden. Voor de spondylose en KS zou ik wel begeleiding zoeken om hem zo goed mogelijk te trainen waardoor je niks verder kapot maakt, maar liever een korter leven met een gelukkig paard, dan hem 15 jaar op pensioen te zetten en dat hij wegkwijt.
Andere optie: als die gewoon in de weide staat lijkt hij ok te zijn, maar zijn temperament komt naar boven als hij bij mensen komt? Dan zou ik opteren om hem in een rusthuis te zetten waar ze 24/7 in een pp staan en niets meer met mensen hoeven te maken te hebben (of een systeem zoals veulenvrij in tsjechie, als oudere in de kudde veulens?)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:30

Een paard wat onregelmatig loopt heeft ongemak. Pijn is subjectief en is niet te meten. Een paard kan niet praten natuurlijk. Je kan het aan lichaamstaal en lichaamsgebruik wel zien maar je kan nooit weten wat het paard voelt. En dat maakt het gewoon moeilijk. Net als met mensen zijn er paarden die hard zijn voor zichzelf en er zijn ook paarden die giga kreupel lopen van een klein schaafje.
Maar als een paard, of dier, of mens kreupel loopt dan is er ongemak. De mate van pijn kan je over twisten maar je kan niet stellen dat het prima is en dat er geen pijn is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:44

Suzanne F. schreef:
Een paard wat onregelmatig loopt heeft ongemak.
Klopt. Waarom ben ik zo stellig SuzanneF dat manken niet altijd pijn betekent. Ons paardje ging als een trein. De osteopaat kwam voor de normale herhaling behandeling en hij was zeer tevreden. Het was erg warm, paardje liep fantastisch, was vrolijk niets aan de hand. Ze had een beetje vocht in een been en misschien warmte of iets van pezen. Hij wist het niet, maar ze was zo heerlijk vrolijk en liep goed aan de hand dat hij voorstelde dat ik er wat groene leem op zou doen. Die had ik ooit gekregen en hij deed eventjes voor hoe het moest. Paard stond op drie benen na de behandeling en vond die leem helemaal niet tof. Op aandringen van de dierenarts liep ze voorzichtig rond als een stervende zwaan met een zeer kreupel beentje := , waarop ik zei ik heb u toch verteld dat het een drama queen is. Dit was de hele week zo. Zodra de klei er af gewassen was, huppelde onze dame vrolijk in den ronde. Klei erop dag later acuut het zelfde drama. Na een week heb ik de groene leem verbannen. Ik vond het niet leuk en paard heeft heel lang weer recht gelopen. Dus ze vond die leem gewoon niet fijn, dat strakke. Maar dat kan niet opeens enorme pijn elke keer veroorzaken.

Vandaar dat ik denk dat mijn Polie alles uitvergroot en voelt (daarom was ze ook zo fantastisch om te rijden), super sensibel is en vandaar dat ik af ga op hoe ze verder oogt. Is ze vrolijk, crost ze in de ronde, dan is er niet zoveel aan de hand al hinkt ze af en toe of is niet helemaal rad. Rijden hebben we wel om die reden, 2 weken geleden afgezworen. Afmaken is echt nog niet nodig. En zolang zij vrolijk is en een blij ei, laat ik het mooi zo.

Let op!! Als Hercule een pietsje iets laat zien dat niet klopt, dan gaan hier alle alarmbellen gelijk rinkelen. Dat is zo'n hartjanus voor zichzelf. Het tegenovergestelde van Polie. Het traject wat ik met Polie doe nu, zal ik met hem echt niet gaan doen. dus je moet het ook per paard bekijken en vooral van binnen uit je paard goed voelen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:13

Suzanne F. schreef:
Een paard wat onregelmatig loopt heeft ongemak. Pijn is subjectief en is niet te meten. Een paard kan niet praten natuurlijk. Je kan het aan lichaamstaal en lichaamsgebruik wel zien maar je kan nooit weten wat het paard voelt. En dat maakt het gewoon moeilijk. Net als met mensen zijn er paarden die hard zijn voor zichzelf en er zijn ook paarden die giga kreupel lopen van een klein schaafje.
Maar als een paard, of dier, of mens kreupel loopt dan is er ongemak. De mate van pijn kan je over twisten maar je kan niet stellen dat het prima is en dat er geen pijn is.

Maar je gaat toch niet ieder dier dat wat ongemak heeft meteen afschrijven? Wel afschrijven als sportpaard, maar niet als paard. Een paard dat ongemak heeft maar niet belast wordt is zelf slim genoeg om manieren te vinden om dat ongemak tot een minimum te beperken. Heb je zelf wel eens gebroken ribben gehad? Zo ja, dan heb je ongetwijfeld gemerkt dat er houdingen zijn die heel erg pijn doen en andere houdingen waarbij je helemaal niks voelt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:17

Heb je zelf al eens gemankt?

Ik loop al maanden met een blessure die aan en af pijn doet. Soms constant, soms niet, soms vrij aanwezig, soms niet. Altijd doenbaar. Maar wel pijn.

Er is geen kat die aan mij kan zien dat ik pijn heb of niet regelmatig loop. En ik kan het gewicht maar over 2 benen verdelen. Het is een milde blessure, maar ze doet soms wel gewoon pijn.

Van zodra manken zichtbaar is, doet het gewoon echt pijn. Niemand kan mij wijsmaken dat dat niet zo is, sorry.

Ik kan me zo voorstellen dat hij levendig en vrolijk is hoor! Maar je moet wel echt onder ogen zien dat hij wel degelijk regelmatig pijn heeft.

Pien: pijn en ongemak zijn voor iedereen anders. Wat bij jou geen pijn doet, kan mij omleggen zeg maar. Dat wil niet zeggen dat jij kan zeggen dat ik geen pijn of ongemak ervaar.