Welke bodembedekking in schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesRhythm

Welke bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 08:17

Yeah!! *\o/*
Na lang tobben met gemeentes, vergunningen en ander gezeur staat nu dan toch eindelijk onze schuilstal!

In de deuropening hebben we een drempel gehouden, zodat de bodembedekking in de stal blijft. Maar nu... welke bodembedekker is fijn en waarom heb je daarvoor gekozen?

Momenteel ligt er niks, de paarden staan op steen/tegels. Er moet dus wel iets op komen.
Ik sta overal voor open, ik hoor graag de voor en nadelen.

(De paarden staan op een bospaddock en liggen nu gewoon in het zand of in de wei)

Vleddertje1

Re: Welke bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:32

Wij hebben rubber matten in de schuilstal...alles wat we er in legden ( stro, vlas, zand werd gebruikt als toilet....liggen deden ze vrijwel nooit.. dat doen ze liever buiten in het zand waar ze overzicht hebben...dus vandaar uiteindelijk maar voor matten gekozen...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:33

Ik had in m'n stal vlas als ze verder alleen toegang hadden tot de verharde paddock. Als ze op de wei konden had ik de stal meestal leeg.
Voordeel van vlas is dat het zo weg is op de mesthoop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:39

Ik heb niks in de schuilstal liggen. Ze gebruiken hem hier nauwelijks en ze liggen liever in het zand in de paddock.
Alleen toen er een ziek was die binnen moest blijven heb ik er vlas in gedaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:40

Ik heb er niks in liggen, hier ook twee die zelfs het geknoeid hooi in de schuilstal als toilet maken |o
Ze slapen buiten in het zand, alleen Jorie dus ook in hun geknoeid hooi, dus die zit altijd onder de mest en de pis..

_LotteZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 08:51

Wij hebben er wit zand in liggen. De mest is er makkelijk uit te scheppen en ze vinden het heerlijk om in te liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:26

Hier nu rubber matten, ze staan namelijk 's nachts binnen. Mochten ze voor meer dan een weekend 24/7 buiten moeten blijven, komt er 20 tot 30cm grove houtvezel in. Ja, ze plassen er graag in, maar ze slapen er ook veel liever in dan in zand. Een dunne laag strooisel wordt enkel als toilet gebruikt, dat dempt niet genoeg.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:42

Bij ons lag er toch echt een hele dikke laag stro in...en vlas een hele tijd opgepot dus zeker laag van 50 cm...alsnog alleen toilet...en ze liggen elke nacht heerlijk in het zand ( wel goed droog) te slapen...

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:45

Ik zou er niks in doen, misschien stal/rubber matten maar geen bodembedekking. Hier wordt alles qua bedekking in de schuilstal anders ook alleen maar gebruikt als toilet :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:50

Geen. bij het opstrooien van de stal komen ze die lekker gebruiken als toilet, en dan willen ze er ook niet meer staan. Kan ik evengoed mijn eurootjes rechtstreeks in de vuilnisbak gooien, scheelt me nog een hoop werk.

De schuilstal wordt hier nooit gebruikt om te liggen, enkel om te staan schuilen tegen de regen of zon.
Liggen doen ze vaak in de ochtenduurtjes (of middag siesta in het zonnetje) in de weide / paddock.

Dus ik zou opteren voor een droge zandbak en geen bedekking in de stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:57

Hier heb ik 2 stallen die ik als inloopstal gebruik. Er liggen rubber kliktegels in. In een stal heb ik daar nog vlas op zodat ze s winters zacht en droog kunnen liggen. Zomers schep ik ze leeg

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:06

Hoe denken jullie over een 21 jarig paard in een uitloopstal zonder bodembedekking maar wel een grote droge zandpaddock? Hij ligt graag in het stro nu snachts en ben bang dat het te koud is voor zijn spieren etc op enkel zand etc

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:15

ik had ook niets in de stal. Wel gehad. met als resultaat dat ze erin plasten,...paar keer goed roerden en vervolgens lekker buiten gingen liggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:20

Ik had alleen rubber matten in de schuilstal. Helaas gingen mijn vuilakken er toch in mesten en plassen, ondanks dat ze hier ook gras, gewoon zand en geel zand (paddock) voor hadden. Ik heb het zo gelaten met alleen rubber matten en dat goed bijgehouden.
Nu staan ze op pension vanwege verhuizing en als ze terug aan huis kunnen op hun nieuwe plekje wil ik kijken om een hoekje met equibedding stropellets erin te doen.