Binnenbak van bestaande schuur maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Binnenbak van bestaande schuur maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 17:22

Hoi bokkers!

Wij zijn ons aan het oriënteren op het aanleggen van een binnenbak in onze bestaande schuur. De schuur heeft momenteel een betonnen bodem en ik vraag me af of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.

Tevens zijn we op zoek naar iemand in de omgeving West-Noord-Brabant die de bodem kan leveren/aanleggen. Hebben jullie tips voor een leverancier? Het liefst leggen wij een bodem aan die geschikt is voor zowel de reining als springsport.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:49

Je kunt gewoon een bodem aanleggen op beton. Doen ze ook in evenementenhallen. Vaak is onderop bijvoorbeeld eerst leemzand, voor een stabiele laag en dan nog een dunne toplaag, en dan als je minder stof en meer stabiliteit wilt met textielvezels en snippers. Als je dan af en toe sproeit blijft het langer stofvrij en stabiel.

xXutopiaXx

Re: Binnenbak van bestaande schuur maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 11:05

Dankjewel Joyce, dat dacht ik dus ook :D Goed om te weten hoe de bodem wordt opgebouwd, thanks!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:08

Zit je niet met vergunningen? Ik weet dat bij een oud instructrice van mij hier eens een heel gedoe over is geweest toen ze een schuur als binnenbak gebruikten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:26

xXutopiaXx schreef:
Het liefst leggen wij een bodem aan die geschikt is voor zowel de reining als springsport

Dit maar direct uit je hoofd zetten. De bodem voor springers is compleet anders dan voor reiners.
Textielvezels en snippers in een reiningbak en er wil geen reiner meer rijden. Dat is nl gruwelijk funest voor de stops. Voor een reiner moet de toplaag los zijn zodat de paarden kunnen glijden, wat een springruiter weer niet wil. Die wil een stabiele bodem.
Jarenlang was in Marienheem het NK voor de westernruiters. En elk jaar ging een week voor die wedstrijd de originele bodem eruit en werd er een speciale reiningbodem ingelegd. Puur en alleen voor de reiners.

Wil je een bodem waar westernruiters, uitgesloten dus de reiners, ook op rijden dan kan een normale bodem goed. De andere takken binnen de westernsport hoeven geen speciale bodem te hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:29

Sakura789 schreef:
Zit je niet met vergunningen? Ik weet dat bij een oud instructrice van mij hier eens een heel gedoe over is geweest toen ze een schuur als binnenbak gebruikten.

Officieel is er mogelijk verandering van bestemming nodig, maar dat wordt soms omzeilt door er ook het strooisel op te slaan of de trekkers te parkeren. Of het als een overdekte paddock of met zand ingestrooide inloopstal te gebruiken.

En het is ook maar net of er reden is om te controleren en te handhaven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:53

Aha ja daar was toen een boze buurvrouw die maar wat graag even dwars wilde liggen. Maar goed, het kan dus wel gebeuren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 14:05

Ik zou ook een keuze maken.

Hoe gaat de bak het meest gebruikt worden? Voor alle sporten en veel springen? Dan een fijne bodem die voor iedereen geschikt is. Dat kan van alles zijn...Ook afhankelijk van je budget.

Wordt er voornamelijk veel en serieus reining in getraind, is een speciale bodem wel fijn. Maar daar moet je echt niet in willen springen. En daar zou ik als stal dan ook stellig in zijn, want als er iets gebeurt, ben je straks het haasje. Dan ook geen springmateriaal aanwezig bijv. Balkjes werk kan wel.

Als reining geen nr 1 is, zou ik lekker basis trainen op een goede bodem en af en toe elders mn stops trainen. Als de basis goed is, hoef je echt niet elke dag te stoppen. Liever niet juist.

Hoe groot is de schuur? In een kleine bak zou ik ook niet in een reining bodem investeren om stops te oefenen. Je hebt wel wat lengte nodig.

Als je bak heel groot en ruim is, kan je eventueel een brede stop strook laten aanleggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:46

Met reining zijn het eigenlijk alleen de stops die een speciale bodem nodig hebben. Je zou daarvoor een speciale track langs de lange zijde kunnen aanleggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 01:15

Hou er wel rekening mee dat elke bodem ook ander onderhoud vraagt. Een reining bodem aanleggen of zoals ik zei een strook is 1 ding, maar het goed onderhouden nog eens een ander ding.

Overigens is een reining bodem niet alleen voor stops. Voor je spins kan het ook funest zijn om dat op een verkeerde bodem te doen..Of iig voor de benen dan.
En dan hangt ook alles nog af van de ervaring van ruiter, paard etc etc.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 11:05

Thanks allen, goede tips! De bedoeling is niet dat het een stal wordt, of althans: dat anderen in de bak rijden. Het is alleen voor privégebruik en ik heb zelf meerdere typen paarden. Voor in de toekomst willen wij echter wel rekening houden met meer reiningtraining, vandaar toch graag een reiningbodem. Maar inmiddels ben ik er ook wel achter dat bijna niemand zo'n bodem levert :') Het wordt even doorpuzzelen, en we hoeven voorlopig ook nog geen keuze te maken, maar wel fijn om zo al even te kunnen oriënteren.

We hoeven inderdaad geen vergunning aan te vragen, aangezien in het bestemmingsplan staat dat een bestaande schuur omgebouwd mag worden naar een binnenrijbaan :D Mits de schuur aan bepaalde (hoogte)maten voldoet, en dat doet ie! :):)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:14

Er zijn er wel die aanleggen hoor. Zijn inmiddels heel wat stallen met een goede reiningbodem.

Je kan Henry Wijdeven vragen. Die legt ze al jaren aan. Geen idee hoe zijn bedrijf heet.

Maar je kan er echt niet op springen. Dan zou ik zorgen voor een goede buitenbak ernaast om daar evt te springen.

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:26

ik zou ook opletten ivm vergunningen/ bestemmingsplan... als ze even kwaad willen dan kun je heel je nieuwe binnenbak weer terug toveren naar een betonnenvloer.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:28

In een dichte schuur zullen ze niet snel moeilijk doen... maar je kan het het beste even checken.
Want dan weet je zeker dat je daarna geen gezeur krijgt.

Je kan altijd https://www.greconmanegebodems.com/
even vragen voor een mogelijk prijskaartje... dan heb je echt een hele goede bodem voor een eerlijke prijs en goed advies.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:31

Heerlijk hoor, eigen binnenbak! Als je denkt met jaloerse buurtgenoten te maken te krijgen dan kun je ze uitnodigen er soms ook gebruik van te maken :j Maar: in een dichte schuur lijkt me dat geen gemeente dwars gaat liggen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 11:38

Even nog eens nachecken kan geen kwaad inderdaad, zou zonde zijn als je net een paar duizend euro hebt geïnvesteerd en je mag alles er weer uit halen ;(
Een goede buitenbak voor het springen vind ik een goede optie, reiningbodem is binnen toch makkelijker goed te houden dan buiten heb ik het idee! Schuur is nu nog niet zo lang, maar kan verlengd worden (valt dan nog binnen het bouwvlak, dus verwacht ik tzt ook weinig problemen mee). Buren hebben we eigenlijk niet, boerderij staat echt in de middle of nowhere :D Maar uitnodigen is een erg goed idee! <<)

Dank voor de namen! Ik ga weer eens wat prijzen/werkwijzen opvragen! :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:43

Wat mensen tegenwoordig ook doen is de buitenbak aan de open deuren van de binnenbak leggen.

Dan kan je een run in doen, maar alleen de binnenbak in stoppen.

Mensen rijden dan bijv naar buiten en daar kan je dan wel een cirkel oppakken etc, maar daar hoeft dan geen reiningbodem te liggen.

Henry Wijdeven is echt goed hoor. veel ervaring. Maar je moet ook gaan denken aan een flinke investering om de bak goed te onderhouden. Veel hebben een sleep die gelijk sproeit.

Voor buiten kan je ook Fenna Elzinga eens vragen. Zij adviseren over bodems met granulaat en dan bepaald toplaag voor welke sport het geschikt is. Blijven ook echt hele jaar rond droog.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 12:48

Dat was inderdaad het idee voor later haha, als in: over ruim 5 jaar :') :D :j De buitenbak laten grenzen aan de binnenbak, met beide een opening in het midden. En Fenna Elzinga inderdaad ook al een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord. Sleep die gelijk sproeit heb ik inderdaad al vaak op stallen gezien met reiningbodem :j