Paddock paradise maken, hoe voorkom je stof

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Paddock paradise maken, hoe voorkom je stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 21:00

Ik wil graag een paddock paradise gaan maken, nu zijn we er aardig uit hoe we de stal vorm gaan geven en hoe de track komt te liggen. Echter hebben we nog twijfels over de bodem van de track.

Het klimaat verandert steeds meer en als ik zie hoe droog ons land nu al is en hoe slecht het gras groeit... Als de paarden nu op de wei een sprintje trekken stuift het al en ik heb een paard met astma die ik zo stofvrij mogelijk moet houden. Dan denk je als ze dag en nacht buiten staan komt dat wel goed maar met deze droogte dus niet.

Hoe zorg ik voor een ondergrond die niet stuift als het droog is zonder veel te beregenen want als er veel droogte is mag sproeien niet meer en het watertekort in Nederland wordt steeds groter. Daarnaast moet het wel betaalbaar zijn en goed te belopen met kruiwagen om te kunnen mesten.

Hebben jullie hierin nog goede ideeën?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 21:33

Wij hebben een stuk bestrating, een stuk houtsnippers en 2 stukken zand. Het zand stuift, maar de houtsnippers en de bestrating niet. Houtsnippers zijn niet ideaal met mesten, hoewel je er wel handiger mee wordt en goed aanleggen maakt een wereld van verschil.

De kunst met houtsnippers is bij voorkeur aanleggen op een droge bodem, dan 50cm houtsnippers (ja echt, een halve meter/0.5 kuub per m2) en dan jaarlijks 10cm snippers aanbrengen nadat het gladgetrokken en aangerold is. Dat blijft echt jaarrond goed. Drama-verhalen over houtsnippers gaan eigenlijk altijd over dunne lagen houtsnippers (soms maar 10cm) en/of niet onderhouden (dus slechts eenmalig aanbrengen en daarna er niets meer aan doen).

Een stuk bestrating raad ik wel aan, want op houtsnippers hooi voeren/knoeien wordt wel gemakkelijk een vieze bende en is lastig schoon te maken. Houtsnippers vinden veel paarden ook wel schappelijk liggen (hoewel een stal met 20cm houtvezel wel eerder gekozen wordt, wij gebruiken Plospan XL houtvezel, dat zijn snippers van 1.5x1.5 tot 2x2cm die echt goed ontstoft zijn en zo grof zijn dat ze ook niet als stof voor het paard voelen) en ook goed plassen, wat ook wel fijn is.

Romy_tessa

Re: Paddock paradise maken, hoe voorkom je stof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 21:52

Houtsnippers is een idee, al lijkt het uitmesten me dan inderdaad wel een hele klus.
Er komt sowieso een stuk verhard en een stuk met rubberen tegels.